Даний тренінг застосовується у роботі психолога з учнями 10-11-х класів, допомагає знаходити відповіді на одвічні філософські питання про щастя та сенс життя.
Тренінгове заняття для учнів 10-11 класів «Що таке щастя?»
Мета: розкрити поняття «щастя», «щаслива людина».
Завдання: формувати вміння дарувати радість собі та оточуючим людям;
розвивати відчуття глибокого внутрішнього миру, злагоди, спокою;
виховувати бажання творити добро, дарувати гарний настрій.
Обладнання: презентація «Що таке щастя?», фліп-чарти, кольорові олівці, стікери.
Тривалість заняття: 1 година.
Хід заняття
I. Вступна частина
Учасники групи сідають у коло. Тренер вітає учасників, розкриває напрямки за якими буде працювати група; планує режим роботи.
Вправа «Моє хобі»
Мета: познайомити учасників ближче один з одним, створити умови для ефективної співпраці.
Матеріали: не потрібні.
Час:10 хв.
Процедура проведення: Тренер пропонує першому учаснику, наприклад сидячому з права від нього, назвати ім’я, яким він ходів би, щоб його називали в групі, а також своє улюблене хобі.
Вправа «Правила»
Мета: Прийняття правил для продуктивної роботи групи.
Матеріали: не потрібні.
Час: 5 хв.
Процедура проведення: Тренер пояснює: для того, щоб кожному в групі було зручно, потрібно дотримуватись певних правил. Далі учасникам пропонується назвати правила, які, на їхню думку, потрібні для ефективної роботи на тренінгу.
Усі пропозиції записуються на фліп-чарті, потім кожне правило обговорюється з групою – що воно означає, для чого потрібне. Тільки після того як уся група прийме правило, тренер записує його на плакаті «Правила роботи групи».
Орієнтовними правила можуть бути такі:
- дотримуватися регламенту;
- слухати і чути (один говорить – усі слухають);
- бути позитивним;
- бути активним;
- говорити тільки за темою і від свого імені;
- не критикувати: кожен має право на власну думку;
- говорити коротко по черзі.
Вправа «Очікування»
Мета: допомогти учасникам усвідомити власні очікування від тренінгу.
Матеріали: стікери.
Час: 5 хв.
Процедура проведення: Тренер нагадує учасникам, що вони працюють у форматі тренінгу і потрібно сформулювати власні очікування: які знання, навички, емоції ви хотіли б отримати.
Кожному учаснику пропонується записати на стікері свої очікування від тренінгу, починаючи словами: «Я очікую …»
II. Основна частина
Міні – лекція
Коли Бог створив людину він дав їй усе для того, щоб вона була щасливою.
Щастя - це природний стан людини. І всі ми можемо навчитися того, як досягти цілковитого вдоволення життям. Але якщо ми будемо думати, що щасливими нас роблять зовнішні обставини чи інші люди, то наші мрії стати щасливим залишатимуться нездійсненними.
Нерідко ми оцінюємо життя людини, його якість згідно з тим, що вона має, чим володіє. Виникає одвічне філософське питання - що головне: «мати чи вміти?», «бути чи мати?» Залежно від відповіді на питання перед нами або людина - споживач, або людина - творець.
Більшість мислителів вважають: набагато важливіше вміти ніж мати, оскільки вміння супроводжують нас упродовж усього життя. Так, давньогрецький мислитель Сократ з цього приводу сказав, що у світі є багато речей, які мені не потрібні. Діоген мудро зауважив: «Усе моє ношу з собою». Німецький мислитель Шопенгауер сказав, що люди в тисячу разів більше дбають про наживання собі багатства, ніж про освіту розуму і серця, хоча для нашого щастя те, що є в людині набагато важливіше за те, що є в людини.
З моменту свого виникнення людина прагне дати відповідь на питання про людське щастя. Але, мабуть, скільки людей, стільки й думок.
Питання для обговорення:
Вправа «Спільне малювання «Миті щастя».
Мета: відобразити за допомогою кольору, форми, символу власне розуміння щастя.
Матеріали: фліп-чарт, кольорові олівці.
Час: 7-10 хв.
Процедура проведення: учасники створюють колективний малюнок «Миті щастя».
- Щаслива людина приймає і цінує себе. Спробуємо дещо дізнатися про це.
Тест
Мета: діагностика особистісних характеристик, визначення рівня самооцінки.
Інструкція: Перед Вами намальовані в одному рядку 8 кружечків.
Виберіть кружечок для себе і для найближчої людини з Вашого оточення.
Інтерпретація: Чим лівіше знаходиться кружечок, який означає Вашу особистість, тим вищий ступінь Вашої самооцінки.
Інструкція: Виберіть із цих кружечків той, який означатиме близьких для Вас людей (3 особи), а також свій кружечок.
Інтерпретація: Мірою сили Вашого «Я» є більш високе положення кружечка «Я» по відношенню до інших кружечків.
Інструкція: Розмістіть кружечок, що позначає Ваше «Я» і кружечок, що
позначає 3-х інших людей всередині великого кола.
Інтерпретація: Якщо власне «Я» розміщене ближче до центру, ніж інші, то це вказує на Вашу егоцентричність.
Кілька порад для щасливих людей:
«біле». Ви так же як і інші можуть помилятися. Помічайте напівтони.
III Заключна частина
Вправа «Зворотний зв'язок»
Мета: підведення підсумків тренінгу.
Матеріали: не потрібні.
Час: 5 хв.
Процедура проведення: Учасники обмінюються враженнями, почуттями, думками щодо роботи групи.