17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Китайська народна казка!!!

Про матеріал

Тема: "Китайська народна казка "Пензлик Маляна" Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці".

Використовуючи народну мудрість закладену в казці, навчати учнів відстоювати власну життєву позицію, цінувати власну свободу, проявляти ініціативність, кмітливість і винахідливість.

Перегляд файлу

ЛАЗОРЕНКО В.П.

Кременчуцький ліцей №4

 

5-Б клас       30 вересня 2016 року                             

 

УРОК 9.

ТЕМА. Китайська народна казка «Пензлик Маляна».

Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці

 

Благородна людина примножує щастя,

а нікчемна – горе.

Китайське прислів’я

 

Мета:

закріпити знання учнів про народну казку та її різновиди;

розкрити зміст та художній конфлікт казки «Пензлик Маляна»;

формувати вміння учнів давати оцінку персонажам з огляду на їх вчинки, моральні якості, уміння визначати головну думку твору;

розвивати вміння виразного читання і переказування художнього тексту;

виховувати скромність, працьовитість, повагу до творців мистецтва.

 

Обладнання: ілюстрації до казки «Пензлик Маляна» та до теми «Культура Китаю».

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Гра «Палітра»:

  • Якого кольору слово? (небо, сонце, радість,дитинство).
  • Учитель: Сподіваюсь, що ці кольори є і будуть кольорами вашого настрою на уроці: барвистими, добрими.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Словесне малювання: дерево Добра.

Асоціації: світ, радість, щастя, тепло, співчуття, краса, щирість, посмішка,любов, розум …

  • Висновок: найголовніше в житті людини – творити добро.

 

ІІІ. Оголошення епіграфу, теми

 

IV. Актуалізація опорних знань

Продовжити речення:

  • Казка це …
  • Казка може бути народною та …
  • Спільне та відмінне в літературній та народній казці
  • Народна казка поділяється на такі три види: …
  • Чарівній казці властиве …
  • Будова чарівної казки …
  • Чому навчають нас казки ?

(Чомусь доброму, але прямо про це не кажуть, а доводять розповіддю про головного героя).

 

V. Формування нових знань, умінь та навичок

1.Етнокультурний екскурс

Китай (Китайська Народна Республіка) – країна на сході Азії. Китайці – найчисленніший народ у світі – майже 1,5 млрд. населення. Столиця – місто Пекін. Першого жовтня відзначається національне свято – День республіки.

Китайська культура – одна з найдавніших, нараховує майже чотири тисячі років.

У китайців культ Сонця та інших небесних світил. Верховне божество для них – це Небо, і тому свою країну вони називають Піднебесною.

«Людина слідує шляхом Землі, землею рухає Небо, Небо керується законами Дао, а Дао – це природність, яка сама по собі» - головний принцип даосизму.

Пізнавши шлях Дао (закони природи), людина стане безсмертною, для цього потрібно обмежувати себе до мінімуму в їжі, займатися фізичними вправами і дихальною гімнастикою та безкорисливо зробити понад тисячу добрих вчинків.

Інші китайці, які слідують вченню Конфуція (Кун Цзи) прагнуть ідеалу розумної та високоморальної людини. Вихована (культурна) людина несе у серці Бога, віддана батьківщині та імператору, цінує родину та друзів, шанує родичів та учителів. Це основа гармонійного життя.

Буддизм доповнив китайську культуру ідеями співчуття знедоленим, дбайливого ставлення до усіх живих істот. Принцип «за добро воздасться  добром, а злих чекає неминуча кара» не дозволяв людям чинити лихі справи.

В основі китайської культури – міцна морально-етична система, яка стала запорукою стабільності, миру і гармонії в суспільстві.

2. Низка цікавих фактів

- Китайці винайшли фарфор і лак, порох і вибухівку, папір і компас.

- Шовкова тканина у давнину вироблялася лише у Китаї, секрет технології був державною таємницею.

- Торговий Великий шовковий шлях простягся на сім тисяч кілометрів.

- Живопис у Китаї – цілісне мистецтво, в якому малюнок і каліграфія складають єдине ціле.

- Китайці збудували одне з чудес світу – Велику Китайську Стіну, довжина якої – 4 000 кілометрів, висота – 10 метрів, ширина знизу – 9 метрів, зверху – 6 метрів.

- Улюблена їжа китайців – рис, вони вивели 10 000 його сортів. Слово їжа і рис – синоніми у Китаї. Рисовою соломою накривають дахи. З неї виготовлюють брилі, накидки від дощу і парасольки, плетуть взуття, циновки і кошики, роблять папір і годують тварин.

3. Виразне читання казки «Пензлик Маляна» і складання її плану

4.Бесіда за змістом:

- Хто головний герой казки?

- Про що мріяв Малян? Чи міг він здійснити свою мрію? Що для цього робить?

(Мріяв навчитися малювати, але не мав грошей купити пензлика. Учитель відмовив бідняку. Та хлопчик не здався: малював паличкою на піску, водою на камені. Лиш той стає майстром, хто йде всупереч обставинам, хто невпинно працює).

  • Чому Малян отримує пензлик уві сні?

(Мотив сну – традиційний для казок, так герой опиняється у казковому світі, де зустрічається з дарувальником – сивобородим дідусем. А в реальності для талановитого і бідного хлопця шлях до мистецтва, творчості, був закритий).

  • Чим особливий подарований Масляну пензлик?

(Це  чарівний предмет. Намальовані ним речі стають реальними, тварини і птахи оживають).

  • Як Малян використав подарунок? Чому малював реманент біднякам?

(Пам’ятав, як з ним повівся учитель, тому допомагав бідним людям, у яких не було грошей, щоб купити собі інструменти та знаряддя праці).

  • Чому хлопець забув попередження дарувальника?

(Він за натурою добрий, тому щиро допомагає іншим і не чекає від людей зла та підступності).

  • Як поміщик відреагував на звістку про незвичний талант Маляна?
  • Чи вдалося йому зламати волю Маляна?
  • Яка роль числа три? Що у казці повторюється тричі?

(Малян творить картини для бідних людей,у будинку поміщика, в палаці імператора. Художник проходить випробування холодом, голодом, ув’язненням, які тривають три дні. Хлопець малює для втечі від поміщика драбину, баского коня, лук зі стрілами. Тричі пензлик малює картини для імператора. Це властива чарівній казці трикратність).

  • Чому Малян після втечі малює незакінчені картини, які не оживають?

(Зрозумів попередження дарувальника, що з цього дару може бути велике лихо).

  • Чому з усіх намальованих птахів та звірів оживає та летить у небо лише журавель?

(Образ символізує талант, який неможливо закувати у рамки, бо він завжди рветься увись).

  • Що зажадав від художника імператор? Чому Малян не виконав його вимог?
  • Чому пензлик в руках імператора став малювати інакше, ніж у Маляна?

5.Характеристика Маляна

Асоціативний диктант: Запишіть лише ті риси, людські якості, які притаманні Маляну.

(Добрий, сміливий, злий, жорстокий, рішучий, кмітливий, егоїстичний, розумний, великодушний, серйозний, хитрий, пихатий, цілеспрямований, милосердний, несправедливий, безкорисливий, жорстокий).

Учитель: Кому характерні якості, які не притаманні Маляну?

(Поміщику, імператору). Зверніть увагу, що вони різко протиставлені якостям Маляна.

6. Літературознавчий словничок

Антитезапротиставлення різко протилежних характерів, явищ у художньому твору.

 

VI. Узагальнення матеріалу

1.Проблемна ситуація

- Чи закономірні доля жорстокого поміщика і жадібного імператора?

 - Чи є вчинки Маляна (застрелив поміщика, утопив імператора з  придворними) жорстокими?

2.Підсумкова бесіда

- Поясність назву казки. Що символізує чарівний пензлик?

- Які два світи ми побачили у казці?

- Які герої уособлюють кожен зі світів?

- Яка провідна ідея казки?

3.Мікрофон.

Що б я намалював людям, якби мав чарівний пензлик?

 

VII. Підбиття підсумку уроку, виставлення оцінок.

 

VIII. Домашнє завдання

1.Виразно читати та переказувати казку.

2.Дібрати прислів’я та приказки співзвучні казці.

docx
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку