Тема: "Оноре де Бальзак Гобсек" - багатогранність його образу
Урок вивчення літературного образу, направлений на формування в учнів уміння розпізнавати уявлення й справжні життєві цінності, виробляти власну стратегію поведінки відносно до умов сучасного життя.
Лазоренко В.П.
Кременчуцький НВК № 4
10 клас
(рівень стандарту)
ТЕМА: «Влада золота» і справжні життєві цінності в повісті Оноре де Бальзака «Гобсек»
Мета:
формувати ключові компетентності:
формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація знань, вмінь, навичок
1.Огляд 1-2 рекламних роликів, як пропонують виграти гроші чи інші матеріальні цінності.
2.Бесіда:
- А ви б хотіли виграти?
- Чи хочете ви, щоб у вас було більше грошей?
- А скільки грошей ви хотіли б мати для повного щастя?
- А може ще більше?
3. Пропоную послухати людину, яка мала багато грошей, але хотіла їх мати ще більше і більше.
* Виразне читання підготовленим учнем монологу скупого лицаря з драми О.С.Пушкіна «Скупий лицар» (музичний супровід: симфонія №8 Моцарта).
4.Бесіда:
- Хто це? Ви впізнали?
- Як склалася його долі? (В молодості головний герой Барон служив при дворі короля Філіпа. Він звик до влади, здобуваючи її мечем, військовими справами. Але час змінився: для покоління Альбера, сина Барона, лицарство - пустий звук. Барон боїться втратити накопичені багатства. Дійшло до того, що він, звинувачуючи сина в замислі вбити його заради грошей, викликає Альбера на дуель. Це була фатальна помилка. Помираючи, в останні хвилини свого життя він говорить про вік грошей.)
- В якому творі української літератури ви зустрічали подібного героя? (Карпенко-Карий «Хазяїн», Пузир).
5.Визначимти тему, яка об’єднує ці твори? (Влада грошей).
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
ІV. Актуалізація опорних знань
1.Учитель: Тема золота, скупості, влади грошей, збагачення завжди хвилювала майстрів слова. Актуальною вона залишається й сьогодні, тому нам корисно придивитися до персонажів, головною і єдиною постаттю яких стала нажива.
2.Бесіда:
- Ми знаємо, що повість «Гобсек» ввійшла до епопеї «Людська комедія». Який твір ми називаємо епопеєю?
(Це монументальний за охопленням зображувальних подій твір, в якому простежується історія багатьох людських доль упродовж тривалого часу).
(Етюди про звичаї. Сцени правного життя).
«Лихвар» (1830 р.), «Небезпека розпусти (Квітень 1830 р.) та «Татусь Гобсек» (1835 р.)?
(Повість виросла з нарису-фізіології, в якому переважає романтичне тлумачення образу Гобсека, що виглядає не стільки живим і багатогранним характером, скільки символом, персоніфікацією влади золота.
Повісті «Гобсек» властива багатоплановість. Це дає можливість письменнику в межах невеликого твору як найширше і як найглибше охопити зображувану дійсність, показати прояви страхітливої влади золота.)
зошиті).
(Це твір реалістичний. Все, що відбувається в повісті «Гобсек» - це результати безкінечних, переплетених одна з одним причин і наслідків. Бальзак відтворює життя в русі, потоці, який не має ні початку, ні кінця.)
V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу
1.Учитель:
Прокоментуйте наведені далі твердження Гобсека і зробіть висновки:
Очікувані відповіді:
(запис в зошиті)
2.Бесіда:
- Які соціальні версти представлені в повісті?
(Аристократія – сім’ї де Ресто, де Гранльє, граф де Борн, Максим де Трай, віконтеси … Буржуазія – Гобсек та його спільники, що нажили величезні статки (Жигоне, Вербруст … - всього 10 осіб на весь Париж). Середній прошарок – воротарка, інвалід, служниця в домі де Ресто.)
століття стояв на верхівці французького суспільства?
(Аристократія).
(Десять «Живоглотів», що таємно володіють усім Парижем, завдяки скупченню в їх руках величезної кількості грошей).
3.Інтерактивне опитування:
(робота в групах)
І. Чому істинними господарями Парижу є такі, як Гобсек?
ІІ. Слідуючи філософії Гобсека, за гроші можна купити все, навіть совість. Ви згодні з цим?
ІІІ. Наскільки наш час, наша мораль відрізняється від бальзаківських?
Вимоги: лаконічність, точність, переконливість, емоційність.
Кожен виступаючий починає зі слів:
4.Учитель.
Існує давня легенда. Дуже давно жили два друга. Коли у них народилися діти, вони вирішили залишити сім’ї і помандрувати, узявши із собою по мішку. В них вони складали маленькі камінці, коли чули та бачили щось незвичайне. Минуло багато років, мішки стали повними, і друзі вирішили повернутися додому. Вони були щасливі, бо знову повернулися у рідні домівки. Одного вечора чоловіки розв'язали свої мішки й побачили, що камінці зникли.
Замість них один чоловік знайшов у мішку чудові квіти. Це були: Здоров’я, Любов, Удача та Дружба. Він віддав ці квіти своїм дітям, сказавши, що це головне, що це треба для життя, що це є життєві цінності.
Інший чоловік знайшов у своєму мішку павуків, змій, ящірок. Він нічого не дав своїм дітям, бо збирав заздрість, жадібність, байдужість, жорстокість.
5. Прийом «Запитай себе сам».
Розташуйте життєві цінності за порядком значимості для вас:
6. Робота з текстом.
Учитель.
Гобсек стверджував: «Золото – ось духовна суть усього теперішнього суспільства».
Як це відбилося на його портреті?
Виразне читання уроків.
Висновок: гроші спопелили серце Гобсека, і це відбилося на його зовнішності.
7.Визначте шляхи збагачення Гобсека.
(Видача кредитів під великі проценти, видача грошей під заставу, не поступається ніколи і ні в чому, жадібність і економія по відношенню до себе).
8.Учитель:
Як справжній майстер слова Бальзак не міг показати свого героя лише з одного боку – негативного. Так, Гобсек цинічна, жорстока людина. Але ж починав він усе із власних мозолів, власної праці, економічного мислення й досяг значних результатів.
Кожен має право на свою думку, але безперечно одне: вміння «робити гроші» – такий же талант, як і все інше.
9.Творче завдання:
Представте власний проект «Як заробити гроші: в банківських установах, ломбарді, …».
VI. Закріплення. Підведення підсумків уроку
(Єдиною метою його життя)
Чи дійсно гроші всемогутні? Над чим вони не мають сили?
(Гроші – це одна із можливостей жити, творити, змінювати світ, але вони не повинні бути єдиною метою в житті. Жити треба за законами добра, духовності, примножуючи загальнолюдські цінності: любов, дружбу, милосердя, благородство, повагу до батьків,почуття власної гідності …)
Учитель:
На жаль «Гобсеки» є і в нашому суспільстві. Не зважаючи на розуміння, усвідомлення тлінності багатства, людство знову і знову повторює власні помилки, думаючи про збагачення, накопичення грошей, скарбів. Рідко кому вдається жити лише духовним життям, сповненим свободи й щастя.
Влада грошей незборима.
Чому?
Певно тому, що їй важко опиратися, вона спокушає багатьох, приносить владу, достаток, певну незалежність … Але гроші і гублять людину, роблять із неї «векселя», «автомата», «людину без душі».
VII. Домашнє завдання
Написати твір-роздум: «Чи такі вже згубні гроші»