Клоуз – тести(бліц – опитування)
на уроках української літератури
Передбачають запитання за змістом твору, біографією письменника, відповідь на які дається одним або кількома словами. Завдання підбираються таким чином, щоб можна було перевірити глибину і уважність прочитання твору ( увага звертається на дрібні деталі, прізвища, цитати) . Оцінюється відповідь на кожне запитання в 0,5 або 1 бал. Можна використовувати на початку уроку як засіб перевірки підготовки учнями домашнього завдання. Перевірка та оцінювання такого роду опитування не займає багато часу (можливий варіант – взаємоперевірка під час уроку).
1.«Світ фантазії, мудрості. Усна народна творчість»
2. Як зупинила Берегиня військо потвор («Берегиня») (здійняла догори руки).
3. Яке стихійне явище описується в легенді «Зоряний віз» (посуха).
4. Чим стали сльози дівчини із легенди «Чому в морі є перли і мушлі»? (перлинами)
5. Як перевіряли запорожці придатність хлопця бути козаком («Прийом у запорожців»)? (чи вміє кашу варити).
6. Яке звання мав Морозенко («Ой Морозе-Морозенку»)? (полковник).
7. Який гостинець принесла Маруся пану (Мудра дівчина»)?(горобця).
8. З чого була зроблена хатинка чарівника Оха? (Виплетена З очерету)
9. Якого кольору була хата, стріха, стіни, лави, дружина, діти? (Зеленого кольору)
10. Скільки разів Ох підпалював працівника? (Тричі)
11. У казці «Летючий корабель» із в'язки дров утворилося (військо).
12. У казці «Летючий корабель» із соломи утворилися (мороз і сніг).
2.Світ фантазій, мудрості: літературні казки. ( І.Франко, В.Королів-Старий, В.Симоненко, Г.Малик)
1.Ховаючись від собак Лис Микита («Фарбований лис») вскочив у ( діжку );
2. До роковин царювання Микити звірі готували (великий банкет);
3. За те, що їх ошукали, звірі ( розірвали Лиса на шматки);
4. Із якої події починається казка «Хуха-Моховинка»? (у лісі випав перший сніг);
5. Коли народилася Хуха-Моховинка? (восени);
6. Усі Хухи («Хуха-Моховинка») не люблять (вологи);
7. Хуха-Моховинка найчастіше була кольору (зеленого);
8. Кого із казкових героїв В.Симоненко порівнює зі змією («Цар Плаксій і Лоскотон»)? (капітана Макаку);
9. Як називалася країна царя Плаксія?(Сльозолий);
10. Як звали трьох синів Плаксія? (Плаксуни);
11. Коли до дітей приходив добрий дядько Лоскотон? (кожен вечір);
12. Недороль, Недорадник – це персонажі казки … («Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»).
3. Із народної мудрості: загадки, прислів´я, приказки. Л.Глібов. Історичне минуле нашого народу.
1. Поезія Л.Глібова «Хто сестра і брат?» - це (акровірш);
2. Поезії Л.Глібова «Що за птиця?», «Хто вона?» це (акровірші);
3. Про давньоруських князів Святослава, Володимира, Ярослава Мудрого розповідається у творі ( «Повість временних літ»);
4. Літопис «Повість временних літ» був написаний у (ХІІ столітті);
5. Казав: «Іду на ви» давньоруський князь (Святослав).
6.Вибрав християнську віру для свого народу (Володимир);
7. Про Київську Русь та її князів розповідає у своєму творі «Княжа Україна» (Олександр Олесь);
8. За часів правління Ярослава Мудрого Україна («Княжа Україна») ( розцвіла, як пишний сад);
9. Дуже любив читати книги і сприяв їх поширенню (Ярослав);
10. Скількох парубків послав князь до Микити («Микита Кожум´яка О.Олеся)?(12);
11. Кого, крім парубків, посилав Князь до Микити? ( дідів);
11. Яку звістку приніс гонець під час розмови Микити з дітьми?
а) загинув князь;
б) захворіла княгиня;
в) князівну вкрав змій.
12. Художній твір, призначений для постановки на сцені це (драма).
4.«Історичне минуле нашого народу. Рідна Україна. Світ природи (Т. Шевченко, П. Тичина)
1. Магічну силу мала над Тарасом („В бур’янах” С.Васильченка) (обшарпана школа);
2. Хто привіз Тараса до батьків, коли він заблукав у полі?( чумаки);
3.У Тараса („В бур’янах” С.Васильченка) проснулася жага до малювання, коли він (побачив, як малює лисянський дяк-маляр);
4. З якого твору Т.Шевченка ці рядки?
Поклала мати коло хати
маленьких діточок своїх;
Сама заснула коло їх. („Садок вишневий коло хати”);
5. Яка біда трапилася з лосем („Лось” Є.Гуцала)? (провалився на льоду);
6. Як загинув лось? (застрелив дядько);
7. Вона – не тільки тема вірша
Або картини, -
В ній є висоти незміримі
Й святі глибини.
Ці рядки з поезії М.Рильського („Люби природу не як символ”);
8. Що намалював Олесь на уроці замість горщика («Дивак» Г.Тютюнника)?(дятла);
9. Чим пригостив Олеся Федько Тойкало на мосту? (теплим пирогом);
10. Хто виступає негативним персонажем у повісті «Сіроманець» Миколи Вінграновського?(дядько Василь Чепіжний);
11. Куди загнав Сіроманець Чепіжного? (по шию в озеро);
12.Хто вважає Сіроманця чесною та справедливою твариною,допомагає йому переховуватись? (Сашко).