Стаття містить основні ключові моменти Комбінованої системи М.П. Гузика, основні типи уроків згідно цієї системи, а також приклад уроку внутрішньопредметного узагальнення з геометрії для учнів 7 класу.
Усвідомлення вчителем потреби орієнтації навчально-виховного процесу безпосередньо на конкретну дитину прийшло в школу не сьогодні, хоча про особистісно-орієнтовне навчання найбільш наполегливо і постійно стали говорити останнім часом. Актуальність такого підходу до шкільної освіти зросла в зв’язку з відомими явищами капіталізації суспільно-економічних відносин, які інтенсивно розвиваються в нашому суспільстві. На перше місце серед цілей виховання підростаючого покоління виводяться не стільки суспільні цілі, як це було раніше, скільки особисті інтереси, наміри, життєві плани і успішна персональна життєва траєкторія конкретного індивіду.
На практиці виходить так, що вчитель зобов’язаний сам створювати персоніфіковане дидактичне забезпечення навчально-виховного процесу, а це означає, що він повинен володіти набагато вищою педагогічною компетенцією, ніж звичайний, навіть дуже хороший для традиційного без особистісного навчання педагог.
Багаторічний досвід роботи вчителів під керівництвом автора однієї з найвідоміших в сучасній педагогіці особистісно-орієнтованих педагогічних технологій Комбінованої системи організації навчально-виховного процесу М. П. Гузика – дійсно показав практичну можливість навчання кожної дитини тому, що його потрібно навчити, виходячи з його природних талантів і життєвої орієнтації.
Комбінована система організації навчально-виховного процесу являє собою таку педагогічну технологію, яка базується на поєднанні колективних, групових та індивідуальних форм навчання за умов перебування дітей у звичайному шкільному класі. Вона дає вчителеві змогу відреагувати на індивідуальні відмінності в темпі, обсязі та рівні засвоєння шкільних програм учнями без введення останніх до індивідуальних чи персональних груп.
Наукова інформація, згідно з Комбінованою системою, послідовно вивчається, розширюється та поглиблюється учнями на заняттях семи типів:
Найбільш цікавими для учнів є уроки контролю та корекції творчих умінь і навичок – творчі заліки.
Творчий тур тематичного заліку проводиться за іншими програмами. Вони можуть бути різними, але найкраще, якщо вони приємні для дитини. За цих умов до виконання програм можна залучити чимало добровольців. Для досягнення цього вчитель спеціально вивчає уподобання та інтелектуальні потреби своїх дітей. Тут можуть бути використані найрізноманітніші обставини, наприклад, підготовка дітей до участі в олімпіадах, конкурсних екзаменах, якихось публічних виступів, допомога у вирішенні домашніх господарських проблем. Дуже часто ми використовуємо якісь новітні моделі, інтелектуальні проблеми, якими всі раптом почали захоплюватися. Головною силою, яка притягує дітей до такої роботи, є можливість продемонструвати свій талант, свої надзвичайні досягнення, свою допитливість та кмітливість.
Творчі заліки проводяться, як правило, після вивчення декількох розділів, а зустрічаються й такі випадки, коли їх замовляють самі діти. Зрозуміло, що на ці заліки запрошуються гості. Найбільш поширеними формами творчого заліку є різні форми та види змагань (олімпіади, дискусії, творчі конкурси, інтелектуальні розваги, захист проектів та ін.).
Наведемо приклад уроку – захисту проекту у 7 класі після вивчення теми «Трикутники». Учні напередодні заняття отримують програми захисту проектів, над якими працюють певний час.
Тема заняття: Трикутник.
Мета:
Тип заняття: Внутрішньопредметне узагальнення і систематизація матеріалу, інтегровані в діяльність, направлену на реалізацію і розвиток природних ключових задатків ведучого типу (виду) таланту дитини.
Вид діяльності: Захист проектів.
Девіз заняття: “Бо кожному, хто має, дасться йому та й додасться [хто зумів розвинути свій талант з дитинства], хто ж не має – забереться від нього і те, що він має” [що здобуто без застосування таланту]” (Євангеліє від Св. Матвія 25 : 29)
Вступне слово вчителя.
Кожна людина народжується талановитою, але одні люди використовують цей Божий дар, а інші нехтують ним. Свій талант людина може розвинути, тільки в конкретних справах, в яких він виконує роль інструменту для досягнення найкращих кінцевих результатів.
І саме у виконанні ваших проектів, кожен з вас може сьогодні продемонструвати свій талант: математика, художника, спортсмена тощо через створення мультимедійних презентацій, оформлення фотоальбомів, створення географічного путівника, уміння рекламувати і презентувати свої дослідження і вироби.
Створення найрізноматніших проектів є ознакою сьогодення. Хтось захоплюється проектуванням будинків, інші – цікавим фільмом або написанням пісні, а вам було запропоновано створити власний проект «Трикутники». Чи всі готові до уроку? Чи є якісь питання до мене?
Шановні гості! Прохання до вас виконати одне завдання. Воно дуже почесне і відповідальне: просимо вас бути журі на сьогоднішньому уроці і допомогти мені при виставленні оцінок за роботу учнів.
Захист проектів
Програма проектних робіт
Проект 1 (для учнів, які володіють математичним талантом та тих, які добре вміють та бажають набирати і оформляти тексти за допомогою комп’ютера, цікавляться редакторською справою, уміють оформляти тексти за допомогою малюнків, схем та ін.; хто вміє публічно захищати той чи інший творчий колективний проект; хто вміє розробляти реклами на наукову видавничу продукцію; хто вміє організувати навколо справи, потрібних виконавців та планувати і направляти роботу творчого колективу)
Завдання.
Підберіть творчу проектну групу з фахівців, указаних вище, і виконайте таку роботу:
До словника-довідника внесіть таку наукову інформацію:
Теорему 1 ( перша ознака рівності трикутників) читається так: ... .
Теорему 2 (друга ознака рівності трикутників) читається так: ... .
Вимоги до кінцевого продукту (словник-довідник).
Словник складається з таких частин:
Проект 2. (для учнів, які володіють просторовим мисленням, цікавляться визначними історичними та географічними пам’ятками архітектури, та тих, які добре вміють та бажають оформляти схеми, картинки за допомогою комп’ютера, цікавляться подорожами, для тих, хто вміє публічно захищати той чи інший творчий колективний проект; хто вміє розробляти рекламу на наукову видавничу продукцію; хто вміє організувати навколо справи потрібних виконавців та планувати і направляти роботу творчого колективу, тих, хто вміє шукати і систематизувати інформацію)
Завдання.
Вимоги до проекту:
Проект 3. (для учнів, які захоплюються географією та біологією, вміють шукати і систематизувати інформацію, вміють і бажають оформляти презентації на комп’ютері).
Завдання.
Створіть презентацію «Трикутники в географії та біології»
Вимоги до проекту:
Проект 4. (для учнів, які володіють художнім та музичним талантом та тих, які добре вміють та бажають оформляти картинки за допомогою комп’ютера, цікавляться фотографією, малюванням, музикою, літературою, хто вміє публічно захищати той чи інший творчий колективний проект; хто вміє розробляти рекламу на наукову видавничу продукцію; хто вміє організувати навколо справи потрібних виконавців та планувати і направляти роботу творчого колективу, вміють створювати фотоальбоми).
Завдання.
Розробіть фотоальбом, в який помістіть основні світлини з підписами про дослідження «Трикутники в мистецтві, музиці, літературі»
Вимоги до проекту:
Фотоальбом виконується в електронному варіанті та друкованому варіанті.
Окремі частини альбому демонструються під час захисту проекту у формі презентації.
Проект 5. (для учнів, які захоплюються спортом, вміють друкувати тексти на комп’ютері, бажають рекламувати свою діяльність через ЗМІ, зокрема Інтернет).
Завдання.
Розробіть публікацію на сайт школи «Трикутники в спорті»
Вимоги до проекту:
Заключне слово вчителя.
Сьогодні всі ви дуже плідно попрацювали, і чудово продемонстрували свої таланти. Ми переконалися, що трикутник – це фігура яка використовується не тільки в геометрії, а й у музиці, архітектурі, живописі і навіть у кулінарії.
А закінчити наш урок мені хотілося б казкою, але не простою, а із захованим завданням. Прошу слухати дуже уважно.
Зібралася вся велика родина трикутників на лісовій галявині і стали вибирати короля трикутників. Розшумілися, кожен доводив свою думку. Довго сперечалися і ніяк не могли нічого вирішити. І ось вийшов один старий трикутник та й каже: « Давайте помандруємо всі до королівства Чудесних Трикутників. Хто буде першим, той і буде королем». Всі згодилися.
Рано – вранці усі трикутники взяли свої властивості та й вирушили у далеку подорож. На шляху мандрівників зустрілася річка, яка сказала: «Перепливуть мене тільки ті, у яких усі кути гострі». Засумувала частина трикутників, але залишилась на березі: не тонути ж.
Питання:
Хто став королем?
Хто був основним суперником?
Хто першим вибув із змагання?
Оцінки
Бажаю вам усім успіху у ваших починаннях!
Скажіть, цікаво було працювати над проектом? А чи багато часу ви затратили на виконання завдання?
Напевно, ви зрозуміли, що інтелектуальна праця дуже складна, вона потребує багато сил, здібностей, щоб в кінці отримати цікавий, змістовний, якісний результат. І кожна праця заслуговує на винагороду. І я хочу щоб ви сьогодні зрозуміли, що ваша інтелектуальна праця може вас прогодувати. Тому в подарунок для класу хочу подарувати смачний портфель, в який ви уявно складіть всі знання про трикутник, які ми сьогодні узагальнили і систематизували.