Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Заняття №11-12 на тему «Розв’язування олімпіадних задач»
Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Заняття 11-12
Розв’язування олімпіадних задач
Розв’язування задач на подільність передбачає застосування ознаки подільності та властивості подільності чисел.
Наприклад. Добуток чисел 16∙81 буде ділитися на 8, на 27 , на 9 тощо. Оскільки 16 ділиться на 8, 81 ділиться на 27, 9 тощо…
Розв'язування задач і вправ.
Розв’язання. Множники 2, 3, 5, 7 є дільниками числа n.
Цей добуток можна записати іншими способами: n=6∙5∙7=3∙10∙7=3∙5∙14=…. Множники 6, 10, 14 також є дільниками числа n.
Це означає, що всі добутки, які можна утворити з простих множників 2, 3, 5, 7, також являються дільниками числа n.
Отже, дільники числа n є 2, 3, 5, 7, 2∙3=6, 2∙5=10, 2∙7=14, 3∙5=15, 3∙7=21, 5∙7=35, 2∙3∙5=30, 2∙3∙7=42, 2∙5∙7=70, 3∙5∙7=105, 2∙3∙5∙7=210.
Розв’язання.
Оскільки 148 ділиться на 2, то добуток ділиться на 2.
Оскільки 75 ділиться на 5, то добуток ділиться на 5.
Оскільки 148 ділиться на 2, а 75 ділиться на 5, то 148∙75 ділиться на 2∙5=10.
Задача. Доведіть, що натуральні числа, записані трьома однаковими цифрами, діляться на 37.
Розв’язання. Всі трицифрові числа з однаковими цифрами можна подати у виді 111n, де n — довільне натуральне число.
Оскільки 111 ділиться на 37, то й 111∙n ділиться на 37.
Розв’язання. Якщо розкласти всі множники цього добутку на прості числа, то в утвореному добутку буде 7 п’ятірок, а двійок більше. Кожен добуток п’ятірки і двійки дає нуль в кінці добутку, отже число закінчується сімома нулями.
Розв’язання. 18 ділиться на 2 і на 9, тому й шукане число ділиться на 9 і на 2. Справа можна дописати парні цифри 0, 2, 4, 6 або 8; тоді зліва можна дописати відповідно 18-(5+5+0)=8, 18-(5+5+2)=6, 18-(5+5+4)=4, 18-(5+5+6)=2 або 18-(5+5+8)=0. Останній випадок не задовольняє умову задачі, оскільки тоді число стає трицифровим. Отже, 8550, 6552, 4554, 2556 – шукані числа.
Розв’язання.
НСК(x;y)=90, 90=2∙3∙3∙5. НСД(х;у)=6. Тоді одне число буде 6∙3=18, а друге 6∙5=30.
Відповідь: 18 і 30.
Розв’язання.
970=1 – має один дільник, 971 має два дільники, 972 має три дільники, 972004 має 2005 дільників.
Розв’язання.
Це можливо лише тоді, коли місяць починається з вівторка. Друга неділя припадає на 13-й день місяця.
Задачі для самостійного розв’язання
Використана література