Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Заняття №17-18 на тему «Розкладання многочленів на множники. Розв’язування рівнянь методом розкладання многочленів на множники»
Дане заняття відповідає діючій програмі факультативного курсу з математики для 7 класу Бевз В. Г, Бурда М. І., Прокопенко Н. С. «За лаштунками шкільної математики». Воно містить теоретичний матеріал, що відображає тему, приклади завдань з розв'язками та вправи для самостійного виконання.
Враховуючи інтереси та нахили учнів, їхню підготовленість, вчитель може доповнювати зміст заняття додатковим матеріалом, змінювати та удосконалювати методику проведення.
Тема 2. Цілі вирази та їх перетворення
Заняття 17- 18
Розкладання многочленів на множники.
Розв’язування рівнянь методом розкладання многочленів на множники
Рівняння виду , де п- степінь рівняння , ап, ап-1, ап-2,,…, а1, а0 – будь-які дійсні числа, причому , називають рівнянням вищого степеня.
Оскільки в лівій частині рівняння вищого степеня стоїть многочлен п-го степеня, то питання про розв'язування рівняння, тобто знаходження його коренів, зводиться до знаходження коренів многочлена .
Для розв'язування рівняння можна розкласти на множники. Цей процес базується на застосуванні теореми Безу.
Розв'язування задач і вправ.
Розв'язання.
Оскільки ап=1, то цілі корені рівняння будемо шукати серед дільників вільного члена -6, тобто серед чисел: . Оскільки Р(1)=0, то многочлен, що стоїть у лівій частині рівняння, ділиться без остачі на х-1. Скориставшись схемою Горнера, знижуємо степінь многочлена (а отже, і рівняння):
|
1
|
-6 + 1 |
11 + -5 |
-6 + 6 |
1 |
1 |
-5 |
6 |
0 |
Нове рівняння набирає вигляду х2-5х+6=0. Тому .
Розв'язання.
Перший спосіб.
Дільники вільного члена р: дільники старшого коефіцієнта q: Раціональні корені шукаємо серед чисел :
.; ;; ;;;;;;.
Отже, - корінь. Понизимо степінь многочлена за допомогою схеми Горнера:
|
4 |
8 + -6 |
5 + -3 |
3 + 3 |
|
4 |
2 |
2 |
0 |
Нове рівняння набирає вигляду 4х2+2х+2=0,
3х2+х2+2х+1+1=3х2+(х+1)2+10.
Отже, більше коренів не має, - єдиний корінь.
Другий спосіб.
Введемо заміну . Матимемо:
у3+8у2+20у+48=0,
у=-6 – один із коренів. Скористаємося схемою Горнера:
|
1 |
8 + -6 |
20 + -12 |
48 + -48 |
-6 |
1 |
2 |
8 |
0 |
Нове рівняння набирає вигляду
у2+2у+8=у2+2у+1+7=(у+1)2+70.
Тому у=-6 – єдиний корінь, звідки
Завдання для самостійного розв’язування.
Розв’язати рівняння:
Використана література