Компетентністний підхід у освітньому процесі закладу позашкільної
освіти передбачає соціальну зрілість його випускників, як найважливіший параметр розвитку креативної особистості й збереження індивідуальності. В презентації розкрито сутність понять «компетенція», «компетентність», «компетентнісний підхід», ієрархія компетентностей, «ключові компетентності». Визначено діяльність закладу позашкільної освіти щодо змін в освітній діяльності, обумовлених формуванням у вихованців життєво необхідних компетентностей.
Відмінність традиційного і компетентнісного підходів у навчанні Традиційний Компетентнісний Головна ідея: знання – це шлях до особистого успіху. Головна ідея: шлях до особистого успіху – досвід самостійного вирішення проблем. Вирішення проблем розглядається як спосіб закріплення знань Вирішення проблем – сенс освітньої діяльності. Ознака високого рівня освіченості – здатність відтворювати великий об’єм складного за змістом матеріалу. Що ширше сфера діяльності людини, що вище ступінь невизначеності ситуацій, в яких вона здатна діяти самостійно, то вищий рівень її освіченості.
Компетентність – це результат освіти З позицій компетентнісного підходу безпосереднім результатом освітньої діяльності є формування ключових компетентностей. Ключові компетентності стосовно позашкільної освіти – це здатність вихованців самостійно діяти у невизначеній ситуації при вирішення актуальних для них проблем. Компетентність – це вміння застосовувати знання та навики у незнайомій життєвій ситуації. Компетентність – це вміння вирішувати нові життєві проблеми. Компетентність – це вміння адаптуватись у нинішньому світі, який стрімко змінюється.
Ієрархія компетентностей: ключові компетентності - відносяться до загального змісту освіти; загальнопредметні компетентності - відносяться до певного кола навчальних предметів та освітніх галузей; предметні компетентності - частки стосовно двох попередніх рівнів компетентності, що мають конкретний опис і можливість формування в рамках навчальних предметів.
Діяльність закладу позашкільної освіти спрямована на формування таких компетентностей: пізнавальних – уміння самостійно планувати свою діяльність, здібність до самоосвіти, активність у виборі діяльності, володіння навиками продуктивної діяльності; творчих – формування творчих здібностей, можливість самореалізуватися через участь у творчих конкурсах, уміння оцінювати свої можливості, сформованість мотивації в здобутті знань для подальшої освіти, розуміння особистісного росту;
загальнокультурних – прояв особистісних якостей (громадянських, моральних, інтелектуальних, загальної культури); інформаційних – здатність самостійно шукати, аналізувати і збирати необхідну інформацію; комунікуативних - уміння працювати в творчому колективі, виконувати соціальні ролі, уміти виходити з конфліктних ситуацій; здоров’язберігаючих – навичок дотримання режиму та розпорядку дня, укріплення емоційної сфери, виховання вольових якостей.
Навчальні досягнення вихованців за компетентнісним підходом ***Знання*** «Я знаю… (факти, відомості, ознаки, поняття)» ***Діяльність*** «Я знаю, як це зробити… Я вмію… Я можу… Я роблю…» ***Творчість *** «Я створюю…Я придумую… Я змінюю… Я знаходжу… Я доповнюю…» ***Ставлення*** «Я прагну до… Я хочу досягти… Я ціную… Я схвалюю… Я заперечую… Я думаю інакше…»
Вимоги до сучасного заняття, зорієнтованого на реалізацію компетентнісного підходу - формування навичок роботи з різними джерелами інформації; - використання життєвого досвіду; - творче застосування набутих знань на практиці; - підвищення рівня мотивації вихованців; наявність контролю та взаємоконтролю за процесом навчання; формування моральних цінностей особистості; розвиток соціальних і комунікативних здібностей вихованців.
Конструювання сучасного заняття в контексті компетентнісного підходу - чітке формулювання мети, завдань, типу, форми проведення заняття; - конкретизація методів, прийомів; - запис дій педагога та передбачення дій вихованців; - раціональний розподіл часу; - виділення структурних елементів навчальної діяльності.
Моделювання сучасного заняття в контексті компетентнісного підходу: чітке визначення місця заняття і в змістовому, і в методичному аспектах у межах навчальної програми, розділу, теми; формулювання загальної мети вивчення матеріалу; вибір педагогічних методів, прийомів, ехнологій, використання яких забезпечить досягнення поставленої мети найбільш раціональним шляхом.
Проектування сучасного заняття в контексті компетентнісного підходу: визначення виховних і розвивальних завдань; прогнозування результатів; опрацювання змістової частини матеріалу; визначення методів, прийомів роботи; прогнозування навчальних та загальних компетентностей, які формуються на занятті