Державний навчальний заклад
«Уманський професійний аграрний ліцей»
Комплект завдань для тематичного оцінювання навчальних досягнень учнів з предмету «Економіка»,
розділ «Основи ринкової економіки»
Викладач економіки І категорії Швець Людмила Дмитрівна
Умань 2020
Упорядник: Швець Людмила Дмитрівна, викладач предметів «Економіка» та «Громадянської оствіти», спеціаліст І категорії ДНЗ «Уманський ПАЛ»
Рецензент: Ростикус Ірина Миколаївна, заступник директора з НР ДНЗ
«Уманський ПАЛ»
Заліковий зошит призначений для оцінювання навчальних досягнень учнів з розділу «Основи ринкової економіки». Завдання укладені до вимог чинної Програми Міністерства освіти і науки України, а також сучасних організаційно-методичних підходів.
Зошит має уніфіковану структуру. Матеріал згруповано за тематичними блоками (І – VІ) і подано у трьох варіантах. Кожен варіант містить 12 завдань, що диференційовані за рівнями складності.
Видовий склад завдань відрізняється різноманіттям. Поряд з теоретичними подано велику кількість завдань практичного характеру. Творчий рівень представлено проблемними запитаннями та завданнями. Даний збірник призначений для використання в роботі викладачів предметів «Економіка», «Галузева економіка» та «Громадянська освіта».
Схвалено методичною радою ДНЗ «Уманський ПАЛ»
Протокол № 7 від 26. 02. 2020
З м і с т
Тематичний блок І. Вступ до економіки.........................................................4
Тематичний блок ІІ. Основи ринкової економки..........................................13
Тематичний блок ІІІ. Ринковий механізм......................................................21
Тематичний блок IV. Як запобігти банкрутству...........................................33
Тематичний блок V. Чи потрібна держава для розвитку ринку.
Які види доходів одержує населення..........................42
Тематичний блок VI. Чому змінюється багатства держави.
Світове господарство...................................................51
Дата Група Прізвище
І рівень.
1. Потреби – це:
А) прояв необхідності мати певні блага;
Б) усі речі, що оточують нас у побуті;
В) сформоване бажання чогось;
Г) те, що людина бажає придбати.
2. Що відрізняє послуги від товару:
А) рідкісність;
Б) здатність задовольнити потреби людей; В) невідчутність;
Г) користь.
3. Закон зростання альтернативної вартості діє, як що крива виробничих можливостей має вигляд:
А) любої лінії;
Б) пряма лінія;
В) пряма або випукла крива; Г) випуклої кривої.
ІІ рівень.
4. Товари і послуги, здатні задовольнити одну й ту саму потребу людини, називаються: А) нетривалі блага;
Б) безкоштовні блага; В) комплементарні;
Г) субститути.
5. Дайте визначення поняття:
Капітальні ресурси– це
6. Які припущення необхідні для аналізу таблиці та кривої виробничих можливостей?
ІІІ рівень.
7. Чи можливо сказати, що всі першовідкривачі були підприємцями?
Поясніть.
8. Чи можна обмежити потреби людини? Якщо так, то чим?
9. З якою властивістю потреб пов’язане те, що товари можуть бути взаємозамінюваними?
VІ рівень.
10. Чи може одна й та сама речовина (або продукт людської праці) бути природним і капітальним ресурсом? Обґрунтуйте відповідь.
11. Чи можуть наступні точки лежати на одній кривій виробничих можливостей: А (15;3), В (8;13), С (13;8), Д (5;12). Проілюструйте відповідь графіком.
12.Хазанов після закінчення школи пішов навчатися до кулінарного технікуму і мав в перший рік місячну стипендію 35 грн. Але він міг відразу піти працювати кухарем за 120 грн. на місяць або артистом естради за 1000 грн. на рік. Яка ціна вибору (альтернативна вартість) прийнятого Геннадієм рішення?
Оцінка
Дата Група Прізвище
І рівень.
1. Який перелік потреб є повнішим:
А) духовні, раціональні, нераціональні;
Б) матеріальні, раціональні, духовні; В) соціальні, матеріальні, нераціональні;
Г) матеріальні, духовні, соціальні.
2. У якому переліку найточніше наведено економічні блага:
А) послуги лікаря, дрова, повітря;
Б) комп’ютер, горіхи, макарони;
В) цигарки, тепло, книжки; Г) масло, верстат, кока-кола.
3. Як що країна використовує усі наявні ресурси, то більшу кількість будь-якого продукту: А) не може бути вироблено;
Б) може бути вироблено, але за умов збільшення ресурсів;
В) може бути вироблено, але при перерозподілі ресурсів; Г) може бути вироблено при розвитку торгівлі з іншими країнами.
ІІ рівень.
4. Якщо молоком вигодовують телят на фермі, молоко в даному разі використовується як:
А) сировина; Б) природний ресурс; В) капітальний ресурс; Г) трудовий ресурс.
5. Дайте визначення поняття:
6. Що таке економічні ресурси і чому вони обмежені, рідкісні?
ІІІ рівень.
7. Чи здатні безкоштовні блага перетворитися на економічні? (Наведіть приклади).
8. Чи можливо, знаючи криву виробничих можливостей двох країн визначити, яка з країн більш розвинута? (Відповідь обґрунтуйте).
9. Які фактори впливають на формування потреб? Наведіть приклади.
IV рівень.
10. Економічна загадка: “ Чому у ХХ столітті все менш і менш пишуть листи і читають книжки?”
11. Ірина після закінчення школи має можливість йти працювати продавцем або референтом, але вона пішла вчитися до інституту з оплатою за рік – 1000 грн. Яка річна альтернативна вартість її рішення, якщо вона оцінила свій річний дохід продавця – 1500 грн., а референта – 1200 грн.?
12. Побудуйте КВМ, якщо в країні виробляють два види продукції:
Продукція/альтернативи |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Автомобілі млн. шт. |
1 |
0,9 |
0,7 |
0,4 |
0 |
Комбайни тис. шт. |
0 |
10 |
20 |
30 |
40 |
Поясніть, як ця крива відображає закон зростання альтернативної вартості?
Оцінка Дата Група Прізвище
І рівень.
1. Економічні потреби – це:
А) потреби, які можуть бути задоволені шляхом споживання матеріальних благ або послуг;
Б) блага, які потрібні людині;
В) речі і послуги, які ви можете придбати на свої обмежені ресурси;
Г) природні ресурси, капітал, праця.
2. У якому переліку наведено лише безкоштовні блага:
А) кока – кола, сукня, лижі;
Б) пиво, магнітофон, посуд;
В) мінерали, сонце, повітря;
Г) папір, гума, автомобіль.
3. Економіка ефективна, якщо вона знаходиться:
А) на КВМ;
Б) в точці, що знаходиться праворуч від КВМ; В) в точці, що знаходиться ліворуч від КВМ; Г) немає правильної відповіді.
ІІ рівень.
4. Все, що людина спеціально створює, виробляє з метою задоволення своїх потреб, називають:
А) товар;
Б) послуга;
В) економічні блага;
Г) субститути.
5. Дайте визначення поняття:
Обмеженість – це
6. Хто такий підприємець? Якими рисами має бути наділений підприємець?
ІІІ рівень.
7. Чи існують виробництва, де відсутній хоча б один різновид виробничих ресурсів? (Відповідь обґрунтуйте).
8. Що здатне стати причиною зміщення кривої виробничих можливостей?
9. Що спільного і чим відрізняються один від одного такі різновиди ресурсів, як трудові й підприємницькі здібності? Чому підприємницькі здібності відокремлено у різновид ресурсів?
IV рівень.
10. Поясніть твердження: “Добробут завтра потребує жертв у споживанні сьогодні”.
11. Чи можна подолати обмеженість ресурсів? Відповідь обґрунтуйте.
12. Побудуйте КВМ, якщо виробляється два товари:
Товари |
А |
В |
С |
D |
F |
Сокири |
0 |
2 |
6 |
10 |
13 |
Торти |
20 |
14 |
8 |
3 |
0 |
А) Припустимо, що механізація виробництва тортів дозволила збільшити продуктивність праці в 2 рази. Побудуйте нову КВМ.
Б) Яка альтернативна вартість збільшення виробництва тортів: від 3 до 8; від 14 до 20,що виражена у сокирах.
Оцінка
Дата Група Прізвище
І рівень.
1. Командна економіка передбачає:
А)вільний вибір методів господарювання виробника;
Б) поєднання конкуренції та планування;
В) директивність та обов’язковість виконання виробничих планів; Г) вплив на економіку звичаїв, релігії, традицій;
Д) всі варіанти вірні.
2. Яка з названих рис не вірно характеризує людину власника?
А) людина повинна бути власником своєї робочої сили;
Б) людина повинна раціонально використовувати економічні й природні ресурси;
В) людина повинна бути власником (або співвласником) засобів виробництва; Г) всі варіанти не вірні.
3. Що є головною відмінною рисою натурального господарства:
А) наявність розподілу праці;
Б) вільний вибір виробником напряму діяльності;
В) споживання продуктів праці тим господарством, де воно було створено; Г) всі варіанти вірні.
ІІ рівень.
4. Вартість грошей визначається:
А) кількістю товарів і послуг, які на них можна придбати; Б) кількістю безготівкових та готівкових грошових засобів;
В) кількістю золотих і срібних монет.
5. Дайте визначення поняття:
6. Які головні економічні проблеми мають розв’язувати усі суспільства?
ІІІ рівень.
7. Чому економічний кругообіг починається з домогосподарства?
8. Що означає твердження: “Гроші – це міра вартості”?
9. Чи сприяє добровільний обмін зростанню добробуту?
IV рівень.
10. Проаналізуйте, які товари і послуги та за якою ціною були придбані та які платежі були здійснені Вашою родиною впродовж тижня. Які функції виконували гроші в цих випадках ?
11. Оцініть і поясніть твердження: “Конкуренція є дисциплінуючим компонентом ринкової економіки”.
12. Чому фасади та коридори в житлових будинках в Україні зазвичай занедбані, тоді як в середині квартир затишно?
Дата Група Прізвище
І рівень.
1. За умов ринкової економіки гроші слугують:
А) засобом обігу;
Б) мірою вартості; В) засобом нагромадження;
Г) усім переліченим вище.
2. Операції, що об’єднуються у величезні потоки, це:
А) купівля і продаж;
Б) купівля;
В) продаж;
Г) експорт та імпорт.
3. Орендатор, що взяв в оренду автомобіль є:
А) потенційним власником автомобіля;
Б) повним власником автомобіля; В) користувачем автомобіля; Г) всі відповіді вірні.
ІІ рівень.
4. Чого не має при командної ( планової) економічної системі?
А) визначаючих урядовцями цін;
Б) планування від досягнутого;
В) орієнтація виробників в загалі на платоспроможний попит;
Г) несправедливий розподіл благ.
5. Дайте визначення поняття:
Ринок – це
ІІІ рівень.
7. Хто і як вирішує основні економічні питання за умов командної економіки
8. Які засоби виробництва мають, на Ваш погляд, перебувати в приватній, а які в державній власності? Чому?
9. Які важливі функції виконують в економіці ринкові відносини?
IV рівень.
10. Чому конкуренція є рушійною силою розвитку економіки? Відповідь обґрунтуйте.
11. Які відносини власності виникають в економіці? Чому вони є вирішальними?
12. Римський імператор Калі гула (37- 41 р.р. н.е.) намагався об’явити грошами – мушлі, що лежать на морському узбережжі. Чому із цього нічого не вийшло?
Оцінка
Дата Група Прізвище
І рівень.
1. Які з тверджень не стосуються ринкової економіки:
А) виробничі ресурси належать індивідам, котрі ними розпоряджаються; Б) спосіб використання ресурсів визначається взаємодією продавців і покупців на ринках;
В) індивіди виходять зі своїх власних інтересів;
Г) асортимент продукції, що випускається, контролюють центральні органи управління.
2. Яких ознак бракує ринку, що склався в Україні наприкінці 90-х років:
А) регульованість, конкурентність;
Б) монополізм, плановість;
В) структурна недосконалість, не контрольованість з боку держави;
Г) корумпованість.
3. Яке положення розкриває сутність грошей?
А) гроші – це грошові білети і розмінна монета, що перебуває в обігу;
Б) гроші – це загальний еквівалент обміну товарів;
В) гроші – це золоті та срібні монети; Г) гроші – це паперові й металеві гроші.
ІІ рівень.
4. Взаємопов’язаний рух продуктів, ресурсів, доходів у вигляді потоків між господарськими суб’єктами називається:
А)економічне обертання продуктів, ресурсів, доходів;
Б) економічний кругообіг; В) взаємодія домогосподарств та підприємств; Г) ресурсозабезпеченість.
5. Дайте визначення поняття:
Приватизація– це
ІІІ рівень.
7. Які риси натурального господарства наявні в сучасному суспільстві?
8. Як Ви вважаєте, які позитивні та негативні риси притаманні командної економіки?
10. Які форми власності Ви знаєте? Назвіть юридичні форми власності за українським законодавством.
ІV рівень.
11. Поясніть таке твердження : “Гроші – це те, що суспільство проголошує грошима”.
12. У шкільній майстерні Ви виробляєте наприклад шпаківні. Запропонуйте варіанти підвищення продуктивності Вашої праці.
13. Складіть схему кругообігу товарів, ресурсів і грошей на основі наступних даних:
1. витрати фірми “Ельф “ на матеріали для виготовлення товару А;
2. родина Петренко;
3.магазин готового одягу;
4.зарплата голови родини Петренко;
5.придбання спортивного одягу;
6. постачальники товару А на ринок;
7. родина Петренко заплатила за товар А;
8.доходи фірми “Ельф”;
9.електроенергія для фірми “Ельф”;
10. здатність Петренко – дантиста до праці.
Тематичний блок ІІІ. «Ринковий механізм» І варіант
І рівень.
1. Ступінь задоволення потреб споживачів в процесі споживання конкретних товарів або послуг називається:
А) гранична корисність;
Б) ефект заміщення;
В) корисність;
Г) закон спадної граничної корисності.
2. Між ціною та кількістю пропонованого товару існує пряма , або позитивна залежність, її називають:
А) законом попиту;
Б) законом спадної граничної корисності; В) законом пропозиції;
Г) попитом.
3. Єдина ціна при якій попит урівноважує пропозицію, називається:
А) реальна ціна;
Б) ринкова ціна; В) ціна споживання; Г) ціна пропозиції.
ІІ рівень
4. Гранична корисність товару А дорівнює 20, а його ціна – 10. Ціна товару В дорівнює 5. Якщо споживач хоче досягти максимуму від споживання двох товарів, то чому дорівнює гранична корисність товару В:
А) 2;
Б) 5;
В) 10;
Г) 20.
5. Дайте визначення поняття:
Пропозиція -
6. Якщо зменшення ціни на 3% призводить до збільшення обсягу попиту на 7%, такий попит: А) еластичний;
Б) нееластичний;
В) абсолютно еластичний; Г) абсолютно нееластичний.
ІІІ рівень.
7. Які твердження є правильними ? Чому?
А) Зсув кривої пропозиції праворуч засвідчує, що виробники пропонують більшу кількість товарів за кожного рівня цін.
Б) При зменшенні ціни на автомобілі, крива їх пропозиції переміщується праворуч.
В) Фірма, яка може швидко змінити асортимент виробленої продукції (наприклад: колір, розмір футболок), виходить на ринок з еластичною пропозицією.
8. Назвіть нецінові чинники, які спричиняють збільшення попиту?
9. Чим характеризується ситуація ринкової рівноваги? Покажіть графічно.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІV рівень
10. Функція попиту на товар задана формулою Qd = 44 – 4P, а пропозиція Qs= 20 + 2P.
1) Визначте параметри рівноваги: ціну і кількість.
2) Побудуйте графік попиту і пропозиції.
3) Як зміняться параметри рівноваги, якщо держава надає виробнику дотації в розмирі 5 на одиницю товару.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. На ринку арахісу існує залежність
Р за кг. |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Qs кг. |
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
Побудуйте графік і поясніть вплив на пропозицію даного товару таких факторів:
1) за рахунок удосконалень в обробці ґрунту врожайність горіхів збільшилась;
2) люди почали віддавати перевагу рослинному білку, який міститься в горіхах;
3) держава ввела додатковий податок на дану продукцію;
4) добробут населення поліпшився;
5) зменшилися ціни на інші види горіхів
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12.Чи існує залежність між першим законом Госсена і негативним нахилом кривої попиту?
Тематичний блок ІІІ. «Ринковий механізм» ІІ варіант
І рівень.
1. Графічне зображення усіх можливих поєднань покупок двох товарів за даної величини грошового доходу споживача і сформованого рівня цін на такі товари називається:
А) крива байдужості;
Б) бюджетна лінія;
В) лінія попиту;
Г) карта байдужості.
2.Показник, що показує на скільки у відсотковому відношенні зменшиться величина попиту на товар при зміні його ціни на один відсоток, називається:
А) еластичність попиту за ціною; Б) еластичність попиту за доходами;
В) закон попиту;
Г) закон пропозиції.
3. Рівноважна ціна встановлюється в наслідок взаємодії попиту і пропозиції:
А) на товарному ринку;
Б) на ринку ресурсів; В) на валютному ринку; Г) на будь-якому ринку.
ІІ рівень
4. Вкажіть, яке твердження є хибним:
А) крива байдужості відбиває множину наборів товарів, наділених однаково корисністю для споживача;
Б) збільшення доходів споживача, графічно виражається в паралельному зсуві бюджетної лінії праворуч;
В) споживач максимізує корисність, коли його бюджетна лінія перетинає криву байдужості;
Г) коли дотримується умова МUa/ Pa = MUb/ Pb, крива байдужості дотикається бюджетної лінії.
5. Дайте визначення поняття:
6. Дефіцитом може бути названа ситуація, коли:
А) товару бракує для всіх;
Б) величина попиту перевищує величину пропозиції;
В) величина пропозиції перевищує величину попиту; Г) виробництво працює не на повну потужність.
ІІІ рівень.
7. Які твердження є правильними. Чому?
А) якщо уряд установлює верхню межу зростання цін, то обсяги пропозиції і попиту даного товару завжди однакові;
Б)зростання попиту й одночасне збільшення пропозиції призводить до збільшення рівноважного обсягу продажів, але не спричинює зростання рівноважної ціни;
В) якщо ринкова ціна нижча за рівноважну, то вона знижуватиметься, поза як за таких умов попит падатиме, а пропозиція зростатиме.
8. Назвіть нецінові чинники, які призводять до зменшення попиту?
9. Наведіть приклади прояву “Ефект Веблена”.
ІV рівень.
10. Функція попиту на товар має вид: Qd = 400 – 5P, а функція пропозиції : Qs = 10 + 8P. Визначити: 1) Рівноважну ціну і кількість. 2) Побудуй графік. 3) Яку кількість товару буде продано, якщо ціна встановлена на рівні 50 грн. за одиницю товару?
11. При зростанні ціни на товар з Р=5 до Р=6 кількість купленого товару скоротилася з Q=15до Q=10. Проаналізуйте, як зміниться загальна виручка продавця після підвищення ціни товару. Еластичне чи ні попит на цей товар? Має сенс продавцю підвищувати ціну?
12. Як ти ставишся до можливого ухвалення рішення держави про встановлення “стелі” цін на оплату приміщень, які здаються в оренду під офіси. Як це може вплинути на використання житлового фонду.
Оцінка
Тематичний блок ІІІ. «Ринковий механізм» ІІІ варіант
І рівень.
1. Зі збільшенням обсягу споживання корисність кожної наступної споживчої одиниці продукції менша за корисність попередньої, називається:
А)закон попиту;
Б) закон рівноважної ціни;
В) закон спадної граничної корисності;
Г) закон зменшення альтернативної вартості.
2. Конкретна кількість товару, доставленого на ринок за конкретною ціною, називається: А)закон пропозиції;
Б) величина пропозиції;
В) пропозиція;
Г) величина попиту.
3. Рівняння ринкової рівноваги є :
А) D = S; Б) Qd = Qs; В) Pe = Qe; Г) Ps = Pd.
ІІ рівень.
4. В якому разі рівноважна ціна має збільшитися водночас зі зменшенням рівноважної кількості:
А)за незмінного попиту зростає пропозиція;
Б) за незмінного попиту зменшується пропозиція; В)за незмінної пропозиції зростає попит;
Г) за незмінної пропозиції зменшується попит.
5. Дайте визначення поняття:
Попит -
6. Який із чинників не спричинить переміщення кривої пропозиції учнівських зошитів:
А) зменшення постачання лісу;
Б) запровадження нової технології виробництва целюлози;
В) підвищення цін на учнівські зошити; Г) впровадження пільгового оподаткування на виробництво канцтоварів.
ІІІ рівень.
7. Які твердження є правильними:
А) Крива попиту показує , що при зниженні ціни зростає обсяг попиту; Б) Збільшення попиту означає рух уздовж кривої попиту в напрямку, що показує зростання загальної кількості товару;
В) Крива абсолютної нееластичного попиту є вертикальною лінією; Г) Чим менше замінників має продукт, тим більш еластичним є попит на нього.
Д) Зростання доходів споживача викликає розширення попиту на всі товари.
8. Назвіть нецінові чинники, які сприяють зменшенню пропозиції?
9. Які товари можливо назвати “ Товарами Гіффена”? Чому? Відповідь обґрунтуйте.
ІV рівень.
10. Функція попиту дорівнює Qd = 100 – P, пропозиції Qs = 2P – 50. 1) Знайдіть рівноважну ціну і кількість.
2) Побудуйте графік.
3) Якщо уряд знизить ціну до 40 грн., до чого це призведе? Визначте ситуацію на ринку в даному випадку.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Побудуйте криві загальної і граничної корисності за наведеними даними. Заповни таблицю. Проаналізуйте результат.
Кількість товару |
MU |
TU |
|
||
|
|||||
1 |
20 |
|
|
||
2 |
|
37 |
|
||
3 |
|
51 |
|
||
4 |
11 |
|
|
||
5 |
9 |
71 |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Якій продукції: яблукам або літньому одягу, сосискам або велосипедам, сільськогосподарській чи промисловій властива нижча еластичність пропозиції?
13. Обґрунтуй
Тематичний блок ІV . «Як запобігти банкрутству» І варіант
І рівень.
1. Самостійний суб’єкт господарювання, який займається виготовленням товарів та наданням послуг з метою одержання прибутків називається:
А) підприємництво;
Б) підприємець; В) підприємство;
Г) фабрика.
2. Ринкова структура, за якої існує лише один продавець товару, що не має близьких замінників, яка може бути закритою, відкритою та природною називається:
А) монополістична конкуренція;
Б) монополія;
В) олігополія;
Г) досконала конкуренція.
3. Різниця між загальним доходом і зовнішніми (явними) витратами називається:
А)нормальний прибуток;
Б)економічний прибуток; В)бухгалтерський прибуток; Г) прибутком.
ІІ рівень.
4. Яка з організаційно-правових форм бізнесу є самою поширеною у країнах з розвинутою ринковою економікою:
А) одноосібне володіння;
Б) товариство;
В) акціонерне товариство;
Г) кооперативи.
5. Дайте визначення поняття:
Номінальний прибуток– це
6. Фермер уклав договір на постачання майбутнього врожаю за узгодженою ціною з торговою фірмою, це:
А) дисконтування; Б) іпотечна угода; В) ф’ючерсна операція; Г) Біржове доручення.
ІІІ рівень.
7. Які організаційно-правові форми мають підприємства в Україні відповідно до форм власності?
8. У чому полягають основні відмінності між монополією, досконалою конкуренцією і олігополією?
9. Які послуги може одержувати підприємець у межах фінансово – кредитної інфраструктури ринку?
IV рівень. 10. Клієнти поклали в банк “Аваль” 3 млн. грн. на депозитні рахунки під 15% річних. З них 2,5 млн. грн. банк видав у вигляді позики під 25% річних. Який прибуток отримає банк від цих операцій?
11. Чи правильне твердження: “ На олігопольному ринку ціни менш усталені, ніж, за умов досконалої конкуренції”? відповідь обґрунтуйте.
12. Бухгалтер фірми загубив звіти про діяльність фірми і зміг згадати тільки дані, що наведені в таблиці. Відновіть усі дані й визначте обсяг випуску продукції, що приносить фірмі максимум прибутку, якщо ціна товару дорівнює 15 грн.
Q |
FC |
VC |
TC |
AFC |
AVC |
ATC |
MC |
TR |
Прибу ток |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
20 |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
390 |
|
|
|
11 |
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40 |
|
420 |
|
|
|
|
|
|
|
50 |
|
|
|
2 |
|
14 |
|
|
|
Оцінка
Тематичний блок ІV . «Як запобігти банкрутству» ІІ варіант
І рівень.
1. Самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик діяльність підприємця, спрямована на створення товарів і послуг з метою одержання прибутку називається:
А) підприємництво;
Б) підприємець; В) підприємство;
Г) фабрика.
2. Ринкова структура, за якої в реалізації певного товару домінують обмаль продавців, натомість поява нових продавців ускладнена або неможлива, називається:
А) монополія;
Б) олігополія;
В) монополістична конкуренція;
Г) досконала конкуренція.
3. Ринок , де укладаються угоди щодо оптової торгівлі масовими однорідними товарами називається:
А) фондові біржі;
Б) банки; В) товарні біржі; Г) біржі праці.
ІІ рівень.
4. Постійні витрати фірми – це:
А) витрати на ресурси за ціною, що існують на момент їх купівлі;
Б) мінімальні витрати фірми за будь-якого об’єму випуску продукції; В)витрати, які фірма має навіть у тих випадках, коли продукція не випускається.
5. Дайте визначення поняття:
Цінні папери– це
6. Переваги індивідуального підприємництва над колективними формами бізнесу заключаються в наступному: А) легко створити і контролювати;
Б) легше зібрати значні суми грошей;
В) свобода дії;
Г) можливість запрошення досвідченого менеджера.
ІІІ рівень.
7. Чому дорівнюються граничні витрати при отриманні фірмою максимального прибутку за умов досконалої конкуренції? Відповідь обґрунтуйте.
8. Чому конкуренція між виробниками зазвичай вигідна споживачам?
Відповідь обґрунтуйте.
9. Поясніть суть і функції банківської системи України.
ІV рівень.
10. Охарактеризуйте підприємства різного розміру за такою формою:
Розмір підприємства |
Переваги |
Недоліки |
Малі |
|
|
Великі |
|
|
11. Перелічіть відмінні риси досконалої та недосконалої конкуренції. До якого виду конкуренції Ви зарахували б фондову біржу в Києві, місцеву телефонну компанію, фірму “Світоч”, Ваш навчальний заклад?
12. При виробництві 15 товарів AVC складають 25 грн. При виробництві 27 товарів AFC складають 10 грн. Якщо випуск збільшити до 60 товарів ATC складуть 60 грн. Визначити:
1)величину ATC при виробництві 15 товарів;
2)величину AVC при виробництві 60 товарів.
Тематичний блок ІV . «Як запобігти банкрутству» ІІІ варіант
І рівень.
1. Люди, які покладають на себе ініціативу, поєднують ресурси у єдиний виробничий процес; керують підприємством; запроваджують у виробництво нові технології й перебирають на себе ризик організації справи називаються:
А) підприємництвом;
Б) підприємцем; В) підприємством;
Г) фабрикою.
2. Ринкова структура, за якої багато продавців конкурують, щоб продати необхідний товар на ринку, де можлива поява нових продавців, називається:
А) монополія;
Б) монополістична конкуренція;
В) олігополія;
Г) досконала конкуренція.
3. Фінансові установи, що здійснюють універсальні операції з кредитування промислових, торгових та інших підприємств, здебільшого за рахунок тих коштів, які вони одержують у вигляді вкладів на рахунок, називаються: А) банками;
Б) біржами;
В) акціонерні товариства; Г) інвестиційні фонди.
ІІ рівень.
4. Як що на підприємстві з постійним числом зайнятих застосовується все більш нових машин, приріст випуску, що припадає на кожну додаткову машину станове все менш. Це є прикладом:
А)закону спалої віддачі;
Б)негативний ефект росту масштабу виробництва; В) падіння середніх постійних витрат;
Г) жодного з названих.
5. Дайте визначення поняття:
6. Олігопольна структура ринку передбачає:
А) унікальний тип продукції;
Б) кілька великих фірм;
В) вільний вхід до ринку;
Г) встановлення ціни за принципом лідерства.
ІІІ рівень.
7. Проаналізуйте форми бізнесу та динаміку переходу їх з одного стану в інший.
8. Хто такі “ведмеді” та “бики”? Поясніть їх роль та основні цілі на біржі.
9. Як співвідносяться економічні та бухгалтерські витрати, економічний та бухгалтерський прибуток?
IV рівень.
10. Спекулянт продав 2 ф’ючерсних контракти на пшеницю – 2,5 $ за бушель 01.03. Строк виконання 01.05. Оцініть фінансові результати, якщо
ціна 01.04 – а) 3 $;
б) 3,5 $ за бушель пшениці.
11. Спробуйте виправдати монополістичну конкуренцію, довівши, що вона сприяє урізноманітненню продукції .
12. Фірма має такі витрати і доходи виробництва.
А) Заповніть вільні колонки.
Б) Побудуйте графіки FC, VC, TC.
В) За допомогою графіків МС і МR знайдіть умови максимізації прибутку фірми, якщо вона працює за умов досконалої конкуренції. Відповідь поясніть.
Q, шт. |
FC |
VC |
TC |
MC |
P, за 1 шт. |
TR |
MR |
EP |
0 |
50 |
0 |
|
|
|
|
|
|
10 |
50 |
50 |
|
|
10 |
|
|
|
20 |
50 |
90 |
|
|
10 |
|
|
|
30 |
50 |
145 |
|
|
10 |
|
|
|
40 |
50 |
210 |
|
|
10 |
|
|
|
50 |
50 |
300 |
|
|
10 |
|
|
|
Тематичний блок V . «Чи потрібна держава для розвитку ринку.
Види доходів населення»
І варіант І рівень.
1. Товари, які характеризуються спільним споживанням і неможливістю вилучення з процесу споживання тих, хто за них не сплачує називаються:
А) промислові товари;
Б) громадські товари;
В) продуктові товари; Г) всі відповіді невірні.
2. Вартість величини набору продуктів, необхідних для нормального функціонування організму людини називається:
А) соціальні гарантії;
Б) прожитковий мінімум;
В) якісне життя;
Г) мінімальна заробітна плата.
3. Доход, який знаходиться у розпорядженні фізичної особи, це...
А) з\п, рента і доход у формі % на капітал;
Б) з\п, доход у формі % на капітал мінус податок на особистий доход; В) особистий доход мінус індивідуальний податок та інші обов’язкові платежі; Г) з\п, трансферти, рента і доход у формі % на капітал.
ІІ рівень.
4. До довірчих (трастових) послуг банку належать:
А) лізінг; Б) зберігання коштовностей; В) кредитні операції; Г) купівля та продаж цінних паперів. 5. Дайте визначення поняття:
Акцизний збір – це
6. У чому полягає необхідність забезпечення конкуренції?
ІІІ рівень.
7. Чим відрізняються акції від облігацій?
8. Які не продуктові товари ти б запропонував внести до переліку прожиткового мінімуму? Чому?
9. Які чинники впливають на величину пропозиції на ринку праці?
ІV рівень.
10. Банк «Оваль» видав позику фірмі «Інформ» у 10 млн.грн. під 20% простих річних відсотків. Яку суму через три роки має повернути фірма банку? Який прибуток отримає банк?
11. Припустимо, підприємство «Сіріус» отримало за рік 1 млн. грн.. Тут працює 5 осіб. Основний вид діяльності – консультаційні послуги. Визначте, які види і ставки податку повинно сплачувати підприємство за звітний період?
12. Акціонерна компанія «Старт» з метою отримання додаткового капіталу в розмірі 2 млн.грн. випускає акції та облігації. Випущено 20000 звичайних акцій і 10000 облігацій вартістю 100 грн. на 10 років із щорічною виплатою
5%. Що краще купувати, акції чи облігації?
Оцінка
Тематичний блок V . «Чи потрібна держава для розвитку ринку.
Види доходів населення» ІІ варіант
І рівень.
1. Головною метою державної антимонопольної політики є:
А) покарання монополістів;
Б) ліквідація великих підприємств;
В) підтримка конкуренції;
Г) збільшення надходжень до бюджету.
2. Політика уряду в області витрат і оподаткування називається:
А) монетарною політикою;
Б) політикою розподілу витрат;
В) фіскальною політикою;
Г) політикою, що основана на кількісній теорії грошей.
3. Підприємство «Місячне сяйво» випустило у вільний продаж акції, дане підприємство:
А) акціонерне товариство відкритого типу;
Б) акціонерне товариство закритого типу;
В) індивідуальне приватне підприємство;
Г) товариство з обмеженою відповідальністю.
ІІ рівень.
4. Чим зумовлена необхідність розширення напрямків соціальної політики держави:
А) загрозою соціального вибуху;
Б) зниження рівня життя населення; В) посиленням міжнародної конкуренції;
Г) всі відповіді вірні.
5. Дайте визначення поняття:
Заробітна плата– це
6. Що з наведеного належить до вигод, а що до збитків третіх осіб:
А) отримання робітниками цементного заводу, додаткової освіти:
Б) паління кількох хлопців у класі:
В) будівництво греблі:
Г) знищення шкідників на ланах хімічними речовинами за допомогою літаків:
ІІІ рівень.
7. Що таке “простий відсоток”? Як його розраховують?
8. Чому чим вищий ступень монополізації ринку, тим менш досконало діє його механізм?
9. Існує вислів: “платити податки - безглуздя, а не платити – злочин”. Чи погоджуєшся ти з цим?
ІV рівень.
10. За курсовою вартістю продано 1 тис. акція. Номінал акції – 10 грн. Дивіденди – 15%. Позичковий процент – 5% річних. Розрахуйте курс акції і засновницький прибуток.
11. У країні Z заробітна плата зросла на 20% за рівня інфляції у 7%. Натомість у країні Х середня заробітна плата збільшилась на 15% за умов стабільної економіки. В якій країні більшою мірою підвищилися реальні доходи населення.
12. У день народження сина батьки внесли на рахунок новонародженого 500 грн. під 5% річних з урахуванням складних процентів щорічно. Яка сума грошей буде одержана в день 10-річчя сина?
Оцінка
Тематичний блок V .
«Чи потрібна держава для розвитку ринку.
Види доходів населення»
ІІІ варіант
І рівень.
1. Вкладаючи гроші у банк, особливу увагу слід приділити:
А) умовам виплати відсотків;
Б) надійності банку;
В) розміру уставного капіталу банку;
Г) зовнішньому вигляду будівлі банкую.
2. Що з наведеного нижче можна вважати прикладом “зовнішнього ефекту” ?
А) щотижневе прибирання у мазанинах;
Б) ремонт комунікацій після снігопаду;
В) чищення одягу від пилу, причиною появи якого є теплова електростанція;
Г) жодна відповідь не вірна.
3. Крива, яка показує залежність податкових надходжень від податкових ставок називається: А) крива байдужості;
Б) крива Оукена;
В) крива Лаффера; Г) крива Лоренцо.
ІІ рівень.
4. На зміну курсу акцій можуть вплинути найрізноманітніші події, проте головними є:
А) коливання валютних курсів; Б) очікувана майбутня прибутковість фірми; В) спекулятивна гра на ринку акцій; Г) чутки, повідомлення, висловлювання.
5. Дайте визначання поняття:
Факторинг – це
6. Які моделі пенсійної системи існують у світі? Дайте їх коротку характеристику.
ІІІ рівень.
7. Які основні чинники формують попит на ринку праці?
8. Чому існує вислів: “безплатних сніданків не буває”. Відповідь обґрунтуйте.
9. Поясніть такі послуги банку, як лізинг. Чи потрібна така послуга банку на Україні?
ІV рівень.
10. За трудовою угодою твоя заробітна плата дорівнює 500 грн. Але в цьому місяці тобі збільшили заробітну плату на 10%. Нажаль ціни збільшились на 5%. Яку реальну заробітну плату ти отримаєш?
11. Два дилери – “ведмідь” і “бик” уклали строкову угоду на продаж 100 акцій номінальною вартістю по 250 грн. У момент укладення угоди біржовий курс кожної з цих акцій склав 240 грн. Визначте хто із партнерів по угоді одержить спекулятивний прибуток, якщо курс акцій до моменту їх оплати зросте до 260 грн., а оплата, тим не якої, здійснюватиметься по курсу 240 грн. Якою буде величина цього прибутку?
12. Охарактеризуйте основні напрямки формування доходів державного бюджету. Висловить свою думку про джерела формування державного бюджету України, як би ви їх змінили.
Оцінка
Тематичний блок VІ. «Чому змінюється багатства держави.
Світове господарство» І варіант
І рівень.
1. У якому випадку дано вірне визначення ВВП?
А) ВВП – річна сума доданої вартості, створеної у межах даної країни; Б) ВВП – сума усіх річних грошових витрат на теренах даної країни;
В) ВВП – сума усіх річних грошових доходів у межах території даної країни;
Г) усі попередні відповіді вірні.
2. Що із названого є об’єктивною основою становлення і розвитку світового господарства?
А) міжнародна торгівля і світовий ринок;
Б) міжнародна економічна інтеграція;
В) міжнародний поділ праці і спеціалізація виробництва;
Г) транснаціоналізація виробництва і капіталу.
3. Фрикційне безробіття виникає тоді, коли...
А) реальна заробітна плата висока;
Б) попит падає;
В)потрібний час на пошук нової роботи;
Г) безробітні виявляються недостатньо кваліфікованими. ІІ рівень.
4. Що з наведеного нижче не є ознаками дефляції?
А) зниження середнього рівня цін; Б) зростання купівельної спроможності грошової одиниці;
В) зростання середнього рівня цін; Г) правильні відповіді А і Б.
5. Дайте визначення поняття:
Інтенсивне зростання– це
6. Назвіть найважливіші форми світових економічних відносин.
ІІІ рівень.
7. Чим пояснюється неминучість існування безробіття, зумовленого пошуками нового робочого місця? Яким чином держава може сприяти зниженню безробіття?
8. Чому під час високої інфляції банки прагнуть давати позички на дуже
короткий термін? (Відповідь обґрунтуйте)
9. Вірно чи невірно твердження: “Економічне зростання – це збільшення номінального обсягу ВВП за обумовлений період часу”. (Поясніть).
ІV рівень.
10. За статистичними даними Державного комітету статистики України за січень – листопад 2001 року обсяг експорту товарів становив - 14948, 4 млн. дол. США, імпорт – 14286,9 млн. дол. Розрахуйте зовнішньоторговельний оборот і сальдо зовнішньої торгівлі товарами. Зробіть висновок.
11. Розрахуйте циклічне безробіття, коли відомо, що в країні А
чисельність робочої сили складає – 200 млн. чол.; чисельність зайнятих – 120 млн. чол.; природна норма безробіття – 6%.
12. Чи можна оцінити інфляцію на основі таких даних: грошова маса зросла на 5%, швидкість обігу грошей збільшилась на 20%, обсяг виробництва впав на 10%?
Оцінка
Тематичний блок VІ . «Чому змінюється багатства держави.
Світове господарство» ІІ варіант
І рівень.
1. Якщо підвищення загального рівня цін в економіці спричиняє зростання цін на енергоносії, це явище називається:
А) інфляцією попиту;
Б) інфляцією пропозиції;
В) дефляцією; Г) стагфляцією.
2. Яка країна за останні десятиріччя досягла найвищих темпів економічного зростання:
А) Великобританія; Б) США; В) Японія; Г) Німеччина.
3. Принцип порівняних переваг вперше сформулював:
А) Джон М. Кейнс; Б) А. Сміт; В) Г. Мальту; Г) Д. Рікардо.
ІІ рівень.
4. Природний рівень безробіття відрізняється від фактичного на величину:
А) циклічного безробіття; Б) фрикційного безробіття; В) структурного безробіття;
Г) нічим не відрізняється.
5. Дайте визначення поняття:
Темпи інфляції– це
6. Вірно чи невірно твердження: “ Природні ресурси – важливий фактор економічного зростання України”. (Поясніть)
ІІІ рівень.
9. Зробіть розрахунки: Скільки одиниць валюти отримати за 200 грн.?
(курс взяти на той час, коли здійснюються розрахунки)
Іноземна валюта |
Сума для обміну, грн.. |
Курс валюти |
Загальна сума іноземної валюти |
Росія – рублі |
|
|
|
США – долари |
|
|
|
Франція - євро |
|
|
|
10. За рахунок чого може бути знижений рівень фрикційного безробіття?
11. Назвіть стратегічні антиінфляційні заходи в країнах, що здійснюють перехід до ринкових відносин.
ІV рівень.
12. За даними наведеної таблиці визначте і поясніть, яка країна має кращій економічний результат.
Країна |
|
Реальний ВВП в млн. грошових одиниць |
Чисельність населення, чоловік |
|
А |
100 |
100 |
|
Б |
150 |
50 |
|
В |
90 |
40 |
13. Дайте оцінку “вірно”, “невірно”, такому твердженню і поясніть чому: “Економічна мета міжнародної торгівлі полягає у максимізації українського експорту і забезпечення робочими місцями українців”.
14. Чи є можливою і наскільки ефективна стовідсоткова зайнятість працездатного населення в ринковій економіці?(Відповідь обґрунтуйте).
Тематичний блок VІ . «Чому змінюється багатства держави.
Світове господарство» ІІІ варіант
І рівень.
1. Рівень безробіття визначається як відношення числа безробітних до...
А) числа зайнятих;
Б) чисельності працездатного населення;
В) чисельності робочої сили; Г) загальної чисельності населення.
2. Інфляція – це підвищення:
А) цін на продукти харчування;
Б) загального рівня цін;
В) граничного рівня цін; Г) цін на комунальні послуги.
3. Зростання безробіття при скорочені витрат на виробництво і зменшення обсягів випуску товарів характеризує:
А) піднесення (бум); Б) рецесію (занепад); В) пожвавлення; Г) депресію.
ІІ рівень.
4. Прикладами торгівельних бар’єрів є:
А) квоти; Б) мито; В) стандарти на ввезені товари; Г) все вищезазначене.
5. Дайте визначення поняття:
Структурне безробіття– це
6. Номінальна заробітна плата вчителя школи зросла за рік з 158 до 235 гривен. Темпи інфляції становлять за рік 20%. Чому дорівнює зміна реальної заробітної плати вчителя?
ІІІ рівень.
7. Поясніть чому різниця між 1,5% і 2% щорічного економічного зростання країн може бути досить значною?
8. Чому народи і держави отримують користь від торгівлі?
9. Сформулюйте закон Оукена. Підрахуйте втрати ВВП в Україні, якщо рівень природного безробіття збільшився на 5%.
ІV рівень.
10. Келвін Кулідж сказав одного разу, що “інфляція – це несплата боргів”. Що він мав на увазі? Чи згодні Ви з ним? Чому? Чи має значення той факт, що інфляція є очікуваною чи непередбаченою?
11. ВВП України мав такі значення: 1991 р. – 295,4 млрд. крб.; 1992 р. – 254,9 млрд. крб. Наскільки знизився ВВП і які темпи (динаміка) цих змін? Розрахуйте і поясніть.
12. Визначте вимірювану у годинах робочого часу вигоду кожної країни від обміну 1 т картоплі на 1,4 т пшениці між країнами А і Б з урахуванням таких витрат на виробництво картоплі і пшениці:
Країни |
Витрати у годинах на виробництво 1 т
|
|
картоплі |
пшениці |
|
А |
48 |
60 |
Б |
30 |
20 |
Що можна сказати про абсолютні і порівняльні переваги цих країн?