Громадянська освіта. 10кл.
Конфлікти. Способи подолання конфліктів.
Мета: 1)навчальна: формувати уявлення про конфлікт та його види, навчити
учнів розрізняти різні стадії конфлікту, війна як найжорстокіший
прояв збройного конфлікту. способи подолання конфліктів.
2)розвиваюча: розвивати мислення, вагу, вміння аналізувати,
узагальнювати та робити висновки.
3)виховна: сформувати мотивацію та вміння,
необхідні для відповідальної участі молоді в громадському житті.
Знаннєвий компонент: знати визначення понять: медіація, медіатор, консен
сус, компроміс.
Діяльнісний компонент: вчиться вести переговори, досягати компромісу та
консенсусу засобами діалогу через критичне дослідження ситуації конфлікту;
вчити застосовувати медіаторські вміння.
Ціннісний компонент: повага людської гідності, дотримання прав людини.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, соціально-комуні кативна, інформаційно-медійна.
Наскрізні лінії; «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність.».
Методи: словесний-розповідь, наочні – демонстрація схем, «асоціативний кущ», розгляд ситуативних задач. « відкритий мікрофон»
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
-Доброго дня діти.
Рада вас бачити на уроці.
Поділіться будь ласка своїм очікуваннями від уроку.(дізнатися щось нове, закріпити знання та ін.)
Слайд 2
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
1.У чому полягає толерантне ставлення до людей? (вміння поважати інтереси, почуття, думки іншої людини)
2.Яку роль у житті людини та розвитку суспільства відіграють стереотипи? (стереотипи володіють підсвідомістю людини, так і суспільством
3.Визначте ознаки, за якими може відбуватися дискримінація. (за кольором шкіри, за статтю, за станом здоров’я та інше)
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
Слайд 3
Питання для обміркування
Ми звикли думати, що, заперечуючи комусь, ми неминуче починаємо з цією людиною конфлікт, який обов’язково повинен виявити переможця і переможеного або ущемити чиєсь самолюбство. Але не варто сприймати все в такому світлі. Потрібно завжди шукати між нами щось спільне. Секрет успіху полягає в тому, щоб від самого початку виявити зацікавленість у точці зору співрозмовника. Я цілком впевнений, що це під силу кожному з нас.
Далай Лама
Розумний шукає вихід з конфлікту, а дурень — вхід.
Народна мудрість
Ознайомтеся із висловом Далай Лами. У чому, на його думку, полягає секрет вирішення конфліктів? Чи підтверджується така думка українською народною мудрістю?(взаєморозуміння та поступки)
Наведіть приклади відомих у Вашому житті конфліктних ситуацій. Чи погоджуєтеся ви з таких підходом до їх вирішення?
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У цій темі ви з’ясуєте причини зародження конфліктних ситуацій, навчитеся розуміти види та стадії конфлікту, проаналізуєте конфлікти. Ознайомимося зі шляхами їх рішення.
Слайд 4
Перегляд та обговорення психологічного мультфільму «Пташки» ( Режим доступу: https://youtu.be/T63MCogI4sM )
Слайд 5
Аналіз мультфільму
Метод «Мозковий штурм»
1. Що ви розумієте під поняттям «конфлікт»?(суперечка сторін)
2. Чи можна дати однозначне визначення поняттю «конфлікт»?(зіткнення сторін, поглядів, сил.)
3. Які є види конфліктів?(внутрішньоособистні, міжособистні, групові, міжгрупові)
4. Як можуть бути розподілені ролі в конфлікті? (Підбурювач, свідок, пособник, посередник)
Слайд 6
ВИСНОВОК. Конфлікт — це зіткнення окремих людей чи соціальних груп, що виражають різні, часом протилежні цілі, інтереси і погляди.
Оголошення теми уроку. «Конфлікти та способи їх вирішення.»
.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слайд 7
Метод «Асоціативний кущ»
Які слова асоціюються зі словом «конфлікт»?
ВИСНОВОК; Конфлікт –це руйнування та новий життєвий досвід(який людина отримує у процесі з’ясовування стосунків.
Слайд 8
Вправа «На містку»
Уявіть, що ця лінія — навісний місток через глибоку ущелину.
його розгойдує вітер, а внизу вирує гірський потік. Цей місток такий вузький, що на ньому не можуть розминутися двоє людей. але одного разу, коли впав густий туман, на ньому зустрілися ви та інший перехожий… Запропонуйте о як можна пройти по містку, щоб не впасти у прірву.
Метод «Відкритий мікрофон»
1. Хто був лідером у цій ситуації?
2. Учасники домагалися досягти лише своєї мети чи допомагали партнеру?
3. Які дії можуть спричинити суперечку?
Слайд 10
Дослідження та обговорення
Перегляньте мультфільм «Міст» (2:19 хв.).
(Режим доступу: https://youtu.be/ycDaKYywUA4 )
Запитання для обговорення:
• Як поводилися Лось і Ведмідь на містку?
• До чого це призвело?
• Як вчинили Заєць і Єнот?
• Наведіть приклади подібних ситуацій із нашого життя.
Підсумуйте: «Щоб мирно розв’язувати конфлікти, треба вміти поступатися».
Слайд 11
Яким ж є причини зародження конфліктів?
Слайд 12
Ознайомтеся з конфліктними ситуаціями та таблицею, у якій представлені причини зародження конфліктів. Визначте, до якого типу причин зародження конфліктів їх можна віднести.
Таблиця на екрані
Слайд 13
Однією з загроз стабільності сучасного суспільства є політичний конфлікт.
Це зіткнення різних соціально –політичних сил з метою реалізувати власні інтереси й цілі, пов’язані з боротьбою за владу.
У світі й досі використовують збройне розв’язання міждержавних проблем. Саме такий конфлікт відбувається у нашій країні.
Слайд 14
За кюар кодами ви можете повторити правила дій при сигналі повітряної тривоги, та як захистити себе та близьких під час збройного конфлікту.
Охарактеризуйте хмару слів. Чому збройний конфлікт є небезпечним?
Дайте визначення терміну цивільне населення.
Цивільне населення визначається міжнародним гуманітарним правом як особи, які не є членом збройних формувань і не беруть прямої участі у збройному конфлікті(права яких захищаються як законодавством України,(ст 51 конституцій, так і принципами женевської конвенсії, які ґрунтуються на принципах міжнародного права.
Слайд15
Поговоримо про те, які існують стадії конфлікту
Слайд 16
Коментар учителя (розкриваєм три шляхи виходу з конфліктної ситуації):
Конструктивний (гумор, поступки, компроміс, співробітництво, усвідомлення позиції сторін).
Деструктивний (погроза, насильство, брутальність, приниження, перехід на особистості, розрив відносин).
Ігнорування (уникнення розв’язання проблеми).
Слайд17
Співвіднести запропонований перелік девізів з відповідним стилем поведінки під час конфлікту.
Девізи:
«Ніхто не виграє в конфлікті, тому я бажаю уникати його». (Уникнення)
«Щоб я переміг, ти повинен програти». (Конкуренція)
«Щоб ти виграв, я повинен програти». (Пристосування)
«Щоб кожен з нас щось виграв, кожен з нас має щось програти». (Компроміс)
«Щоб виграв я, ти повинен теж виграти». (Співробітництво)
Слайд 18
Існує ще один шлях виходу з конфліктів це переговори
Метод вирішення конфліктів, спрямований на пошук прийнятних для всіх сторін рішень. Для ведення переговорів наявними мають бути такі умови:
-зацікавлені сторони, що залежать одна від одної, відсутність домінування однієї зі сторін, уміння співпрацювати у команді.
Більшість учасників конфлікту не знають, як вести переговори на співпрацю і потребують допомоги медіаторів.
Що ж таке медіація та хто такі медіатори.
Сайд 19
Медіація- процес під час якого зустрічаються дві або більше сторін за присутності третьої- нетральної – медіатора
Типи медіаторів
Третейський суддя-Володіє максимальними можливостями для вирішення проблеми, вивчає проблему всебічно, його рішення не оскаржують
Арбітр – Характеризується так само, але сторони конфлікту можуть не погодиться його рішенням і звернутися до іншого
Посередник – Володіє необхідними знаннями й забезпечує конструктивне вирішення конфлікту, але відіграє нейтральну роль, й остаточне рішення належить опонентам
Помічник- Організовує зустрічі, але не бере участі в обговоренні проблем
Спостерігач- Тільки присутній у зоні конфлікту, своєю присутністю пом’якшує його протікання
Коментар учителя . Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути усунуті, а замість них мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо опановувати його суть, управляти його творчою силою.
Слайд 20
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
1.Чи змінилася ваша думка про конфлікт?
2.Які шляхи виходу з конфліктів ви будете використовувати для себе, оберіть один з варіантів, поясніть свій вибір (конструктивний, деструктивний, ігнорування)?
Слайд 21
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Параграф 19.(опрацювати),Пройти веб – квест за посиланням у класрум.