У розробці підібрано конкурсні цікаві завдання з української мови та літератури для учнів 5-6 класів, які можна використати у виховній роботі.
Конкурс знавців української мови між учнями 5 – 6 класів до Міжнародного дня рідної мови
Скарб від далеких предків – рідна мова
Мета: поглиблення знань про витоки української мови, її багатство, виховання почуття патріотизму, гордості за мовні надбання українського народу.
Обладнання: святкова газета, присвячена Дню рідної мови; стенд-виставка книг про розвиток української мови; добірка поезій та висловлювання про мову; словники української мови.
Ведучий. Для кожного народу його власна мова найдорожча, а українцям найближча до серця – українська. 21лютого у світі відзначається День рідної мови. Немає на світі народу, байдужого до своєї рідної мови, до своєї землі – тієї, на якій ти народився і живещ.
Тож сьогодні , любі друзі, ми проведемо змагання знавців української мови між двома командами, щоб дізнатися , хто ж із Вас краще знає рідну мову.
Девіз нашого конкурсу:
Хто любить, знає рідну мову, тому воно всміхнеться.
Сьогодні слово «перемога» нелегко всім дається.
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.
Уважно прослухайте правила гри, адже ми перевіряємо знання української мови.
За кожну правильну відповідь Ви отримуєте бали. Потім журі підрахує їх загальну кількість. Таким чином ми оберемо кращу команду – знавця рідної мови.
Представляємо Вам наші команди:
Надаємо їм слово.
Привітання.
Ведучий. Починаємо конкурси.
1 конкурс. «Розминка» (Перевіряємо швидкість Вашого мислення.)
Я буду називати тлумачення понять, а Ви їх будете характеризувати одним словом. За кожну правильну відповідь 1 бал. Кожній команді по 5 запитань.
І команда
1.Державна мова України (Українська).
2.Знак у кінці питального речення. ( Знак питання).
3. Мати батька або матері. ( Бабуся).
4. Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом, самець курки. (Півень).
5. Машина для пересування, яку рухають ногами. (Велосипед).
ІІ команда
1.Без чого зникає народ.(Без мови).
2. Знак у кінці окличного речення. (Знак оклику).
3. Батько матері або батька. ( Дідусь).
4. Головні члени речення це .. (підмет і присудок ).
5. Народна обрядова пісня, яку виконують ввечері 13 січня. (Щедрівки).
2 конкурс «Закінчи прислів’я»
Ведучий
Я читаю початок прислів’я, а Ви повинні його продовжити. Прислів’я продовжуємо по черзі. Кожна правильна відповідь 1 бал
1.Хто людей питає, той …(розум має).
2.Краще мовчати, аніж … (брехати).
3.Гостре словечко коле … (сердечко).
4.Пташка красна своїм пір’ям, а людина … (знанням).
5.Книга вчить, як … (на світі жить).
6.Слово – не горобець, вилетиь - … (не спіймаєш).
7.Наука в ліс не веде, а з лісу … (виводить).
8.Умій сказати, умій і … (змовчати).
9.Дурний язик голові не … (томариш).
10.Шабля ранить тіло, а слово … (душу).
3 конкурс «Віршовані вихиляси»
Ведучий
Дописати віршик за кожну відповідь 1 бал.
1.Їжачок
Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з … (голочок).
2. Що їй сниться?
Вночі їй завжди півник сниться,
Вона не курка, а … (лисиця).
3.Хто така?
Великі очі й голова,
Не колобок це, а … (сова).
4.А як у них?
Є ім’я у мене і в сестрички,
А щеня і котик мають … (клички).
5.Новий герой
.Їжак згорнувся у клубок.
Я не їжак, а … (колобок).
6.Лісове таксі
По дорозі жук повзе,
На собі листок … (везе).
4 конкурс «Виступ капітанів» ( від 1 до 5 балів)
Ведучий
Розказати напам’ять вірш про мову
5 конкурс «Словникова скринька»
Ведучий
Використовуючи літери із запропонованих слів ( не повторюючи двічі одну й ту ж букву в одному слові), скласти їх у нові слова – іменники. За кожне слово 1 бал.
МИЛОЗВУЧНІСТЬ
6 конкурс «Відповіді в словах»
Ведучий
Відповіді на ці запитання можна знайти у виділених словах. За кожне слово 1 бал.
1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
2.Що їв касир під час обідньої перерви?
3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
5.Що вилилося з цистерни на залізничну колію?
6.Що побачив Карлсон, який спав на даху?
7.Що зламав цап об поріг?
8.Хто налякав королеву в лісі?
9.Яку любить тракторист?
10.Що побачив мотоцикліст попереду?
Ведучий. Наш конкурс добігає до фінішу.У кого ж сьогодні найбільше балів? Надаємо слово нашому журі.
Слово журі.
Отже, в цьому конкурсі перемогла команда
(Нагородження переможців).
Ведучий. Усе минає, а слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова.
Мова наша, мова,
Мова кольорова.
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова,
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Ми без тебе, мово, -
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без пташок діброва.
Як вогонь у серці,
Ви несіть в майбутнє,
Невгасиму мову,
Слово незабутнє.
Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України.
Вночі їй завжди півник сниться,
Вона не курка, а … (лисиця).
3.Хто така?
Великі очі й голова,
Не колобок це, а … (сова).
4.А як у них?
Є ім’я у мене і в сестрички,
А щеня і котик мають … (клички).
5.Новий герой
.Їжак згорнувся у клубок.
Я не їжак, а … (колобок).
6.Лісове таксі
По дорозі жук повзе,
На собі листок … (везе).
4 конкурс «Виступ капітанів»
Розказати напам’ять вірш про мову
Оцінюється виразність, оригінальність. Оцінка від 1 до 5 балів.
5 конкурс «Словникова скринька»
Використовуючи літери із запропонованогослова ( не повторюючи їх в одному слові двічі ), скласти їх у нові слова – іменники. Кожне слово 1 бал
МИЛОЗВУЧНІСТЬ
6 конкурс «Відповіді в словах»
Відповіді на ці запитання можна знайти у виділених словах. Кожна правильна відповідь 1бал
1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
2.Що їв касир під час обідньої перерви?
3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
5.Що вилилося з цистерни на залізничну колію?
6.Що побачив Карлсон, який спав на даху?
7.Що зламав цап об поріг?
8.Хто налякав королеву в лісі?
9.Яку любить тракторист?
10.Що побачив мотоцикліст попереду?