Конкурс знавців української мови "Мова-чарівниця"

Про матеріал
Конкурс знавців української мови "Мова-чарівниця" для учнів 5-6 класів. Активізація та розвиток розумових та мовленнєвих здібностей учнів.
Перегляд файлу

Тема: Конкурс знавців української мови «Мова-чарівниця»

Мета: повторити і закріпити правила правопису слів, граматичного і лексичного значення деяких частин мови; сприяти активізації та розвитку розумових та мовленнєвих здібностей учнів,їхнього пам’яті, мислення, вироблення уважності,спостережливості, відповідальності; формувати культ знань, розвивати усне й писемне мовлення, збагачувати лексику мовознавчими термінами ; виховувати любов до української мови, рідного краю, Батьківщини.

Обладнання : вислови про мову, картки, таблиці, годинник, ребуси.

                                                                 І. Вступна частина

- Зверніть увагу на дошку.

                                          ЧА  МО   РІВ  ВА  НИ   ЦЯ

 Це склади. Їх потрібно переставити, щоб утворилось словосполучення.

- Молодці! Ви розгадали ребус, який є темою нашого інтелектуального змагання, яке присвячене рідному слову, рідній українській мові. За своєю милозвучністю українська мова між європейськими країнами посідає ІІІ місце. Її красу, її співучість визнає весь світ. Не  одне століття українська література являє читачам образ рідного слова, бо ж нема народу, байдужого до рідного мови, до своєї землі, тієї, на якій він народився і живе.

- Отже, ми розпочинаємо інтелектуальну гру. Сьогодні змагаються команди

_______________                           __________________.

- Вирішує долю команд шановне журі у складі__________________________________________

- Команда ________ готова.

- Готова.

- Ваш девіз.

- Команда ________ готова.

- Готова.

- Ваш девіз.

Ми чомусиками стали, щоб усе на світі взнали.

Ми все хочемо пізнати, щоб розумними зростати.

Нам багато треба вчити, щоби мову збагатити.

Нове життя нового прагне слова.

Отож команди готові. На старт!

                                                             ІІ Основна частина

І розпочинаємо ми гру із розминки.

1.Розминка.

Перевіримо швидкість вашого мислення – бліц - турнір. По 10 запитань кожній команді.

І команда

  • Мати батька або матері (бабуся).
  • Частина мови, яка означає предмет (іменник)
  • Знак у кінці питального речення (?)
  • Чим починається діалог (-)
  • Перша буква у власній назві (велика)
  • Головні члени речення (підмет,присудок).
  • Розмальоване яйце.(писанка)
  • Список літер всановленого порядку.(алфавіт)
  • Знак у слові В’ячеслав (‘)
  • Скільки в українській мові частин мови (10)

 

ІІ команда

  • Слова спільного кореня(спільнокореневі)
  • Частина мови слова сидіти (дієслово)
  • Знак у кінці спонукального речення (.)
  • У що береться пряма мова(«»)
  • Розмова двох осіб.(діалог)
  • Опис природи (пейзаж)
  • Кількість голосних звуків в українській мові(6)
  • Назвіть сьомий відмінок (кличний)
  • П’ята буква алфавіту.
  • Нема України без верби і…(калини)

 

ІІ. Плутанина

-         Чи  знаєте ви казки? Тут переплутані назви казок. Відшукайте їх.

Мудра качечка

Лисичка-сестричка і двоє мишенят

Півник і семеро козенят

Правда та баран

Цап і вовк - панібрат

Кривенька шапочка

Червона дівчина 

Вовк та кривда

 

 

 

ІІІ. Гра «Хто швидше». Із поданих букв складіть слово і прочитайте його.

б а у з а к  а р а к ї н у

о к а л ш  о л д а г і

с а п т о ф о р  ц і к о н а

т п е д м і  т д ь н а д в а ц я

у к в з  р к а п и к з а

 

ІV. Конкурс капітанів. «Упізнай мене»

Кожному капітану дано перелік слів. Що це за слова повинна відгадати команда. Завдання:           за 2 хвилини пояснити значення цього слова або сказати де це слово можна зустріти, при цьому не називаючи самого слова. Нд, розділовий знак, який ставимо в кінці розповідного речення; прихований опис предмета, який потребує відповіді. Тобто ,вам потрібно найвлучніше охарактеризувати дане слово, щоб команда змогла швидко відгадати його.

І – Тарас Шевченко, вірш, прикметник, апостроф, буква, пряма мова,  колискова, заголовок, підмет,38.

ІІ – Леся Українка, казка, числівник, м’який знак, речення, діалог, гімн, план, присудок, 33.

V. Творче завдання. «Розумне перо»

Написати розповідь, в якій всі слова починаються з однієї й тієї ж літери (літеру називає ведучий одну для всіх, розповідь учасники пишуть на листках, з яких потім і читають вголос)Наприклад: „Старий Семен сказав своїм синам скосити сіно. Сини скосили сіно. Старий Семен сказав своїм синам: „Спасибі!””. Це буде літера в або р

VІ. «Третій зайвий». У кожній групі слів знайти зайве слово, яки відрізняється від інших чи орфограмою, чи значенням, частиною мови. Пояснити, чому зайве.( яка команда швидше підніме руку)

  • День, сіль,міць, дуб.
  • П’ять, м’яч, січ, б’є.
  • Сім, вісім, п’ятірка, двадцять.
  • Сильний, дужий, радісний, міцний.
  • Додаток, іменник, обставина, означення.
  • [б], ь,[м], [с].
  • І.Франко, В.Симоненко, Шарль Перо, Ліна Костенко.
  • Префікс, крапка, кома, тире.
  • Дружок, кінь, Говерла, Африка.
  • Казка, оповідання, приказка, загадка.

 VІІ.  Розсипанка

 

- На картках, які отримують команди зашифровано вислів О.Підсухи про мову. Який це вислів?

VІІІ.  Латки на фразеологізми

Перед вами аркуш з фразеологізмами, в яких пропущено певні компоненти й на їхньому місці поставлено три крапки. Вам потрібно заповнити пропуски латками, ось вони.

 

Ні в … , ні в ворота «Латки»

… на мокрому місці голова

… без кісток тин

Дерти … горло

Класти … на полицю око

Битися як … об лід зуби

Порожня … язик

Як в … вліпив риба

       Очі

ХІ.  Ми – поети

Підібрати слова, що римуються.

Наука  птах

Життя Україна

Лимон  санчата

Мама  сонце

Сміх  подія

 

Скласти невеличкий вірш ,із римуванням

Мова – основа                     

 навчає - здобуває

 

 

ІІІ.  Заключна частина

Підсумки журі. Нагородження. Заключне слово.

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Дрозач Марина
Додано
18 березня
Переглядів
71
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку