Конкурсна лінгвістична гра для учнів 6 і 10 класів "Мова калинова"
Мета: залучити учнів до активної пізнавальної діяльності; забезпечити самовираження і саморозвиток кожного учасника гри; виховувати вміння працювати в команді; виховувати любов до батьківщини, рідної мови, слова.
Мова калинова
(конкурсна гра для учнів 6 і 10 класу)
Мета: залучити учнів до активної пізнавальної діяльності; забезпечити самовираження і саморозвиток кожного учасника гри; виховувати вміння працювати в команді; виховувати любов до батьківщини, рідної мови, слова.
Ведуча 2:Слова, слова… Вони в собі всі різні:
Тривожні й тихі, радісні й сумні;
Є терпеливі, є жорстокі й грізні,
Ласкаві й чесні, мудрі і смішні….
Не грайся словом. Є святі слова,
Що матері з доріг вертають сина.
Ведуча 1: Страшні слова, коли вони мовчать,
Коли вони зненацька причаїлись,
Коли не знаєш, з чого їх почать,
Бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучився, болів,
Із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди і мільярди слів,
А ти їх маєш вимовити вперше !
Учитель: Для кожного народу дорога його мова. Для нас найближчою і найріднішою є українська… Про неї сьогодні й поговоримо. Ми зібрались сьогодні тут, щоб ще раз засвідчити свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання у грі. Отож, розпочнімо!
Перед нами змагатимуться за звання найкращий знавець рідного слова 2 команди. Зустрічаймо їх! …
1 конкурс «Візитка»
Знайомство з командою. Домашня заготовка.
Журі оцінює цей конкурс за 2 – бальною системою.
2 конкурс «Далі…Далі…»
Кожній команді ставиться серія запитань, на які треба відповісти. Виграє та команда, котра матиме більшу кількість правильних відповідей за одну хвилину.
Запитання для команди № 1
Запитання для команди № 2
Журі оцінює кожну правильну відповідь – 1 балом. Максимальна кількість – 20 балів, для команди.
Ведуча 2: Я знаю силу слова –
Воно гостріш штика.
І навіть швидше кулі,
Не тільки літака.
Воно проміння швидше,
В нім – думка й почуття.
Воно іде в народи
Для вічного життя.
Ведуча 2: Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Ведуча 1: Люблю я слово райдужне і стисле
Як час – чітке і свіже, наче рань.
Містке, як мудрість мислі,
Лунке, мов клич до буряних повстань,
Дано нам слово для ясної мови,
Дано нам слово для високих дум.
3 Конкурс «Найкмітливіший»
Команда отримує з питання , дає правильну відповідь.
Запитання для команди № 1
Запитання для команди № 2
Максимальна кількість балів за конкурс «3», по «1» за правильну відповідь.
Ведуча 1: Багато слів сказали ми про мову,
Чудову нашу, материнську, калинову,
Яка для нас – життєвий старт…
Адже ж у нас сьогодні свято,
Тож доречний тут і жарт…
Павло Глазовий Гумореска «Пряник»
— У вас зуби є, дідусю? — онучок питає.
Дід журливо посміхнувся: — Вже давно немає.—
Це почувши, хлопченятко зраділо без краю:
Тоді пряник потримайте, а я пострибаю.
Павло Глазовий Гумореска «Чудний школяр»
Двох онуків дід старий Посадив на руки
Та й розказує казки. Слухають онуки.
Раптом меншенький спитав: — А скажіть, дідусю,
Ви ходили в перший клас? —
Та ходив, Павлусю.
— От був номер! — малюки Сміхом залилися,
— Як до школи ви прийшли З бородою й лисі.
Павло Глазовий «Онучок»
— Лягай спати вже, онучку,— дід говорить басом.
— Я, як був таким маленьким, лягав з курми разом.
— А онучок зубки скалить: — Як же ви там спали?
Як ви з сідала, дідусю, додолу не впали?
Гумореска Павла Глазового «Івасик»
Батько дивиться у зошит. — Двійка, двійка… Стид і страм!
Я, їй-право, побоявся б показать таке батькам.
— А Івасик-першокласник перед ним стоїть, як туз.
— А чого,— пита,— боятись? Я тобі не боягуз.
Ведуча 2: Мабуть, хоч раз послухавши цікавого співбесідника, ви ловили себе на думці, як доречно він вживає у спілкуванні влучні, крилаті вирази народно розмовної мови, як приємно стає на душі від враження, що людина так майстерно володіє рідною мовою. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. І називаються вони – фразеологізмами, найяскравіше виражають національний характер мови. І горе тому, хто ці вирази розуміє буквально:
Наприклад: «зарубай собі на носі» … Уявили….Тому-то й наступний наш конкурс має назву:
Конкурс «Прямо чи влучно».
Команда отримала 5 фразеологізмів, завдання учасників: якомога образніше, використовуючи акторські здібності, жести, продемонструвати опонентам фразеологізм, який їм потрібно розгадати.
5 Фразеологізмів для команди № 1
5 Фразеологізмів для команди № 2
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Ведуча 2: Ой яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс- лісок- лісочок,
Пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс.
Є іще й байрак.
І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
Можна звідкіля і звідки,
Можна і звідкіль,
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль…
5 конкурс «Відгадай»
Потрібно відгадати про яку частину мови йдеться?
Завдання для команди №1
Завдання для команди №2
Конкурс оцінюється «2» балами, по «1»балу за правильну відповідь
6 конкурс «Читці»
Один учасник з кожної команди читає вірш про мову.
Оцінюється цей конкурс 5 балами.
7 конкурс «Я тобі, ти мені»
Команди по черзі називають прислів’я про мову. Котра команда назве більше прислів’їв, та й переможе в цьому конкурсі.
Команда, що перемогла отримує «5» балів.
Ведуча: Підводить результати попередніх конкурсів
8 конкурс «До кожного серця»
Учасники повинні впіймати якомога більше повітряних кульок і написати на них свої влучні визначення «Рідна мова – це…»
Вчитель підводить підсумки всієї інтелектуальної гри. Діти кидають кульки в зал. Звучить пісня про мову.