Конкурсна лінгвістична гра для учнів 6 і 10 класів "Мова калинова"

Про матеріал

Конкурсна лінгвістична гра для учнів 6 і 10 класів "Мова калинова"

Мета: залучити учнів до активної пізнавальної діяльності; забезпечити самовираження і саморозвиток кожного учасника гри; виховувати вміння працювати в команді; виховувати любов до батьківщини, рідної мови, слова.

Перегляд файлу

Мова калинова

(конкурсна гра для учнів 6 і 10 класу)

Мета: залучити учнів до активної пізнавальної діяльності; забезпечити самовираження і саморозвиток кожного учасника гри; виховувати вміння працювати в команді; виховувати любов до батьківщини, рідної мови, слова.

Ведуча 2:Слова, слова… Вони в собі всі різні:

Тривожні й тихі, радісні й сумні;

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Ласкаві й чесні, мудрі і смішні….

Не грайся словом. Є святі слова,

Що матері з доріг вертають сина.

Ведуча 1: Страшні слова, коли вони мовчать,

Коли вони зненацька причаїлись,

Коли не знаєш, з чого їх почать,

Бо всі слова були уже чиїмись.

Хтось ними плакав, мучився, болів,

Із них почав і ними ж і завершив.

Людей мільярди і мільярди слів,

А ти їх маєш вимовити вперше !

Учитель: Для кожного народу дорога його мова. Для нас найближчою і найріднішою є українська… Про неї сьогодні й поговоримо. Ми зібрались сьогодні тут, щоб ще раз засвідчити свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання у грі. Отож, розпочнімо!

Перед нами змагатимуться за звання найкращий знавець рідного слова 2 команди. Зустрічаймо їх! …

1 конкурс  «Візитка»

Знайомство з командою. Домашня заготовка.

Журі оцінює цей конкурс за 2 – бальною системою.

2 конкурс  «Далі…Далі…»

Кожній команді ставиться серія запитань, на які треба відповісти. Виграє та команда, котра матиме більшу кількість правильних відповідей за одну хвилину.

Запитання для команди  № 1

  1.            Як називається державна мова України? (українська)
  2.            Який знак ставимо у кінці питального речення? ( ? )
  3.            Як називаються слова з протилежним значенням? (антоніми)
  4.            Якою є перша буква у власній назві? (велика)
  5.            Як називається розмальоване яйце? (писанка, крашанка)
  6.            Скільки -н- у слові незрівнянний? (чотири)
  7.            Головні члени речення – це (підмет і присудок)
  8.            Особливий знак у слові В’ячеслав – це (апостроф)
  9.            Префікс у слові прекрасний – це ( пре-)
  10.       Список літер встановленого порядку – це (алфавіт)
  11.       Остання буква у слові шістдесят – це (т)
  12.       Народні пісні, що співають на Різдво – це (колядки)
  13.       Автор «Заповіту» – ( Шевченко)
  14.       Продовжте  фразу «Мені тринадцятий …(минало)
  15.       Скільки літер в українському алфавіті? (33)
  16.       Доберіть антонім до слова «добро» (зло)
  17.       Третій відмінок нашої мови – (давальний)
  18.       Частина слова після кореня, яка служить для творення нових слів? (суфікс)
  19.       Яким розділовим знаком починається запис діалогу? (тире)
  20.       Назвіть голосні звуки української мови? ( А,О,У,И ,І ,Е)

Запитання для команди  № 2

  1.            Без якої святині зникає народ? (без мови)
  2.            Слова зі спільним коренем? (спільнокореневі)
  3.            Знак у кінці розповідного речення? (крапка)
  4.            Який розділовий знак використовується для запису прямої мови ? (лапки)
  5.            Буква без звука ?( м’який знак)
  6.            Другорядні члени речення –це (додаток, означення, обставина)
  7.            Сьомий відмінок нашої мови? (кличний)
  8.            Стиль у науці – це  (науковий)
  9.            Змінна частина слова? (закінчення)
  10.       Розмова двох осіб – це (діалог)
  11.       Опис природи – це (пейзаж)
  12.       Нема України без верби і … (калини)
  13.       Частина слова перед коренем – це (префікс)
  14.       Остання буква у слові п’ятдесят – це (т)
  15.       Народні пісні про весну –це (веснянки)
  16.       Автор пісні-гімну «Ще не вмерла Україна»? (Чубинський, Вербицький)
  17.       Яку річку можна переломити (Прут)
  18.       Назвіть п’яту букву алфавіту ( Г’)
  19.       Що стоїть в середині школи ? (буква О)
  20.       Чи ставиться апостроф у слові комп’ютер? (так)

Журі оцінює  кожну правильну відповідь – 1 балом. Максимальна кількість – 20 балів, для  команди.

Ведуча 2: Я знаю силу слова –

Воно гостріш штика.

І навіть швидше кулі,

Не тільки літака.

Воно проміння швидше,

В нім – думка й почуття.

Воно іде в народи

Для вічного життя.

Ведуча 2: Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

Ведуча 1: Люблю я слово райдужне і стисле

Як час – чітке і свіже, наче рань.

Містке, як мудрість мислі,

Лунке, мов клич до буряних повстань,

Дано нам слово для ясної мови,

 Дано нам слово для високих дум.

3 Конкурс «Найкмітливіший»

Команда отримує з питання , дає правильну відповідь.

Запитання для  команди № 1

  1.            За допомогою яких трьох займенників можна зробити руки чистими?  ВИ-МИ-ТИ
  2.            Яким синонімом можна замінити словосполучення «чорне золото»? ВУГІЛЛЯ чи НАФТА
  3.            Як написати слово «робота» п’ятьма літерами? ПРАЦЯ

 Запитання для команди № 2   

  1.            Які займенники заважають їздити по дорозі? Я-МИ
  2.            Яким синонімом можна замінити словосполучення «біле золото»? ЦУКОР чи БАВОВНА
  3.            Як написати слово «робота» чотирма літерами? ТРУД

Максимальна кількість балів  за конкурс «3», по «1» за правильну відповідь.

Ведуча  1: Багато слів сказали ми про мову,

Чудову нашу, материнську, калинову,

Яка для нас – життєвий старт…

Адже ж у нас сьогодні свято,

Тож доречний тут і жарт…

Павло Глазовий Гумореска «Пряник» 

 — У вас зуби є, дідусю? — онучок питає.

 Дід журливо посміхнувся: — Вже давно немає.—

Це почувши, хлопченятко зраділо без краю:

Тоді пряник потримайте, а я пострибаю.

 

Павло Глазовий Гумореска «Чудний школяр»

Двох онуків дід старий Посадив на руки

Та й розказує казки. Слухають онуки.

Раптом меншенький спитав: — А скажіть, дідусю,

Ви ходили в перший клас? —

Та ходив, Павлусю.

— От був номер! — малюки Сміхом залилися,

— Як до школи ви прийшли З бородою й лисі.

 

Павло Глазовий «Онучок»

— Лягай спати вже, онучку,— дід говорить басом.

 — Я, як був таким маленьким, лягав з курми разом.

— А онучок зубки скалить: — Як же ви там спали?

Як ви з сідала, дідусю, додолу не впали?

 

Гумореска Павла Глазового «Івасик» 

 Батько дивиться у зошит. — Двійка, двійка… Стид і страм!

Я, їй-право, побоявся б показать таке батькам.

— А Івасик-першокласник перед ним стоїть, як туз.

— А чого,— пита,— боятись? Я тобі не боягуз.

 

Ведуча 2: Мабуть, хоч раз послухавши цікавого співбесідника, ви ловили себе на думці, як доречно він вживає у спілкуванні влучні, крилаті вирази народно розмовної мови, як приємно стає на душі від враження, що людина так майстерно володіє рідною мовою. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. І називаються вони – фразеологізмами, найяскравіше виражають національний характер мови.  І горе тому, хто ці вирази розуміє буквально:

Наприклад: «зарубай собі на носі» … Уявили….Тому-то й наступний наш  конкурс має назву: 

Конкурс «Прямо чи влучно».

Команда отримала 5 фразеологізмів, завдання учасників: якомога образніше, використовуючи акторські здібності, жести, продемонструвати опонентам фразеологізм, який їм потрібно розгадати.

5  Фразеологізмів для команди № 1

  1.            Учасники стоять, обхопивши голову руками кілька разів – «ламати голову»
  2.            Учасник ходить згорбившись, нудьгуючи, туди-сюди – «тинятись з кутка в куток»
  3.            Учасник стає, прикладаючи до обличчя розчепірені пальці – «дивитися крізь пальці»
  4.            Учасник гладить себе по голові – «гладити по голові»
  5.            Учасник робить вигляд неуважного учня – «гав ловити»

5 Фразеологізмів для команди № 2

  1.            Учасник втирає носа рукавом – «втерти носа»
  2.            Учасник імітує писання на лобі – «на лобі написано»
  3.            Учасник каже «гоп» , потім стрибає на двох ногах – «не кажи «гоп», поки не перескочиш»
  4.            Учасники бігають по залу, високо піднімаючи ноги – «накивати п’ятами»
  5.            Учасник бере себе за ніс і ходить по залу – «водити за ніс»

Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Ведуча 2: Ой яка чудова українська мова!

Де береться все це, звідкіля і як?

Є в ній ліс- лісок- лісочок,

Пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс.

Є іще й байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія.

Можна звідкіля і звідки,

Можна і звідкіль,

Є у ній хурделиця, віхола, завія,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль…

5 конкурс «Відгадай»

Потрібно відгадати про яку частину мови йдеться?

Завдання для команди №1

  1.            1 Я приношу найбільше користі нашій матері Мові. Безумовно, що я. Без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім істотам, предметам,  подіям, яких одягають у свої сім відмінків, два числа,  три роди і чотири відміни. У реченні можу виступати будь-яким членом…  ( ІМЕННИК)
  2.            Без мене не знаєте, у якому році ви народилися, скільки років живете на світі . Ану, спробуйте без мене купити в крамниці бубликів, цукерок чи ще щось? Серед вас я не пасу задніх, бо також маю відмінки, числа, а часом і три роди. У сполученні з іменником буваю в реченні головним або другорядним членом (ЧИСЛІВНИК)

Завдання для команди №2

  1.            Без моєї прикмети іменник не був би такий гарний і розумний. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Візьмемо, наприклад, речення: «Надійшла осінь». Воно непоширене й просте. А запроси мене до цього речення і побачиш, яке воно гарне : «Надійшла осінь прекрасна, багатобарвна, тепла, сонячна». Я вказую і на приналежність предмета певній особі, у реченні виступаю означенням і присудком. (ПРИКМЕТНИК)
  2.            Я є тим механізмом, що вас усіх запускає в дію. От, наприклад, іменник – завод. Чи дізнаєтесь без мене, що він робить, або що з ним діється? Ні. А мої три часи в однині і множині, думаєте, не мають великої вартості? Хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не мій минулий час. Окрім цього, своїм майбутнім часом потішаю старих і малих, малюю перспективу завтрашнього життя. У реченні також виступаю головним і другорядним членом (ДІЄСЛОВО)

Конкурс оцінюється «2» балами, по «1»балу за правильну відповідь

6 конкурс  «Читці»

Один учасник з кожної команди читає вірш про мову.

Оцінюється цей конкурс 5 балами.

7  конкурс «Я тобі, ти мені»

Команди по черзі називають прислів’я про мову. Котра команда назве більше прислів’їв, та й переможе в цьому конкурсі.

Команда, що перемогла отримує «5» балів.

  •                Що маєш казати – наперед обміркуй
  •                Говори мало, слухай багато, а думай ще більше
  •                Умієш говорити – умій слухати
  •                Краще мовчати, ніж брехати
  •                Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже
  •                Умій сказати, умій і змовчати
  •                Давши слово – держись, не давши – кріпись
  •                Cлово – не горобець, вилетить – не спіймаєш
  •                Шабля ранить голову, а слово – душу
  •                Від теплого слова і лід розмерзає
  •                Удар забувається, а слово пам’ятається
  •                Гостре словечко коле сердечко
  •                Більше діла – менше слів
  •                Хто мовчить, той двох навчить
  •                Слово до слова – зложиться мова
  •                Не кидай словами, як пес хвостом
  •                Що вимовиш язиком, то не витягнеш і волом
  •                Їж борщ з грибами і держи язик за зубами

Ведуча: Підводить результати попередніх конкурсів

8 конкурс «До кожного серця»

Учасники повинні впіймати якомога більше повітряних кульок і написати на них свої влучні визначення «Рідна мова – це…»

  •                …мова – це всемогутня зброя
  •                …мова – втілення думки
  •                …мова – спів солов’я
  •                …мова – дар Божий
  •                …мова – дотик до струн душі
  •                …мова – бездонна неба голубінь
  •                …мова – матері слово.
  •                …мова – плин віків
  •                …мова – мелодія серця
  •                …мова – коріння людське

Вчитель підводить підсумки всієї інтелектуальної гри. Діти кидають кульки в зал. Звучить пісня про мову.

 

 

doc
Додано
2 липня 2018
Переглядів
1212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку