Конспект + презентація "Рух і взаємодія атомів і молекул"

Про матеріал

Конспект + презентація уроку фізики в 7 класі на тему "Рух і взаємодія атомів і молекул"

Зміст слайдів
Номер слайду 1

1. Як називається найменша частинка речовини, що не ділиться за хімічних реакцій?2. Чи однакові атоми в різних хімічних елементів?3. Як називають найменші частинки речовини, що зберігають її основні хімічні властивості?4. Якими є розміри атомів? Наведіть порівняння, що дозволяє уявити ці розміри.5. Що об'єднує всі тіла навколо нас?6. Як називається світ молекул та атомів?http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія.

Номер слайду 2

Тема уроку: Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія.http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія. Епіграф уроку: Не досить оволодіти премудрістю, потрібно також уміти користуватися нею. Цицерон

Номер слайду 3

http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія. Золото

Номер слайду 4

http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія. Агрегатного стану речовини, що пов'язано з відстанню між молекулами (Дифузія в газах відбувається швидше, ніж у рідинах, а в рідинах — швидше, ніж у твердих тілах)Швидкість дифузії залежить від: Температури речовини, що пов'язано із залежністю температури й швидкості руху молекул (Чим вища температура, тим швидше рухаються молекули, отже, дифузія проходитиме швидше)

Номер слайду 5

http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія. Дифузія в рослинному світіДихання рослин. Живлення рослин. Поглинання СО2 і виділення потрібного людині та тваринам O2. Постачання природних водойм та акваріумів киснем.

Номер слайду 6

http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія. Дифузія тваринному світіТварини знаходять їжу за допомогою запахів. Тварини спілкуються за допомогою запахів.

Номер слайду 7

http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія. Дифузія в житті людини. Дихання – перенесення кисню із навколишнього середовища всередину організму через його тканини. Площа легень людини складає близько 100 квадратних метрів, площа шкіри - близько 2 квадратних метрів. Травлення – всмоктування поживних речовин в кишково-шлунковому тракті. Площа внутрішньої поверхні кишечника близько 0,65 квадратного метра, за рахунок ворсинок досягає 5 квадратних метрів.

Номер слайду 8

http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія. Дифузія в побутіДифузія в техніці

Номер слайду 9

http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія.

Номер слайду 10

http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія. Газ Тверде тіло Рідина

Номер слайду 11

http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія. Чому не можна заварювати чай холодною водою?У якому розсолі — гарячому чи холодному — швидше просоляться огірки?Чому в лікарні завжди відчувається запах ліків?Чому влітку рибам у водоймах достатньо повітря, а взимку під кригою — ні?Чому небажано, щоб волога тканина, пофарбована в темний колір, тривалий час дотикалася до білої тканини?

Номер слайду 12

http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія. Чому чорнильні плями на столі легше вивести відразу після того, як було пролито чорнило, і значно важче це зробити через деякий час?На якому явищі ґрунтується застосування в терапії мазей, йоду та інших зовнішніх лікувальних сполук?Що відбувається в крові хворого з точки зору МКТ у разі підвищення температури?

Номер слайду 13

http://aida.ucoz.ru. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія. Домашнє завдання. Опрацювати параграфи 8,9 підручника. Розв`язати вправу 5.7, 5.8, 5.11 (І рівень); 5.13, 5.16, 5.19 (ІІ рівень); 5.24-5.29(ІІІ рівень).

Перегляд файлу

E:\фони\фоны для работ\11.jpg

Тема: Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія.

Мета: використовуючи основні положення молекулярно-кінетичної теорії, узагальнити знання учнів і пояснити явище дифузії; сформувати в учнів уявлення про будову речовини; розвивати вміння працювати самостійно та в групах, переключаючись з одного виду діяльності на інший; розвивати логічне мислення, уміння робити висновки й узагальнення; виховувати увагу, потяг до дослідництва.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань .

Обладнання: мультимедійний проектор, комп'ютер, екран, пробірки з водою, нашатирний спирт, чорнило (йод), марганцівка, парфуми, два аркуші паперу, пружина, модель броунівського руху.

ХІД УРОКУ

І. Етап орієнтації

Перепусткою до сьогоднішнього уроку будуть ваші відповіді на запитання.

  1. Як називається найменша частинка речовини, що не ділиться за хімічних реакцій?
  2. Чи однакові атоми в різних хімічних елементів?
  3. Як називають найменші частинки речовини, що зберігають її основні хімічні властивості?
  4. Якими є розміри атомів? Наведіть порівняння, що дозволяє уявити ці розміри.
  5. Що об'єднує всі тіла навколо нас?
  6. Як називається світ молекул та атомів?

 ІІ. Етап визначення мети

 Прийом «Віртуальна мандрівка»

Спробуймо перенестися в липовий гай під час цвітіння липи. Що ви відчуваєте? (Учні висловлюють свої думки.)

А зараз уявіть, що ви проходите повз кондитерську. Чи відчуваєте неповторний запах? Чому?

Тема сьогоднішнього уроку: "Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія". Ми з'ясуємо, яким чином поширюються запахи, чому чай стає солодким, а краплина фарби змінює колір води.(слайд 2)

 ІІІ. Етап проектування

 Учні одержали випереджуючі завдання про дифузію у тваринному та рослинному сіті, у побуті та на промисловості. 

 Вивчивши дану тему, знайдемо відповіді на такі запитання:

  •                 Що таке дифузія?
  •                 Від чого залежить дифузія?
  •                 Яким є характер руху і взаємодії атомів та молекул?
  •                 Як взаємодіють молекули?

ІV. Етап організації виконання плану діяльності

 Для засвоєння нових знань проводжу демонстрацію дослідів (зокрема на комп’ютерних моделях), учні висловлюють та записують у зошит висновки. Організовую індивідуальну роботу та роботу в групах, роботу з текстом підручника.

Дослід 1. У мензурку з водою капаю чорнило (йод). Уважно дивіться. Що відбувається?

Висновок (учні записують у зошити). Вода складається з молекул води, чорнило — з молекул фарби.

C:\Documents and Settings\z\Мои документы\Завантаження\фізика\612637021.jpgРобота з підручником (учні, опрацювавши текст параграфа 8, формулюють  поняття дифузії)[25].

Взаємне проникнення молекул однієї речови­ни в міжмолекулярний простір іншої називається явищем дифузії.

Дослід 2

Дві склянки води: 1 — з гарячою, 2 — з холодною; 2 пакетики чаю. Обережно опускаємо пакетики чаю в склянки (одночасно). де швидше забарвилася вода? Чому?

Висновок (учні записують у зошити). Чим вища температура речовини, тим швидше відбувається дифузія, тобто молекули рухаються швидше.

Дослід 3

Розпиляю парфуми. Запитання учням, які сидять близько: «Чи відчуваєте ви запах?» Учням, які сидять далеко: «Чому ви не відчуваєте запаху?»

Дослід 4

Змочуємо ватку нашатирним спиртом. Хто швидше відчує запах?

2.18.jpgДослід 5 (без демонстрації, слайд 3)

Свинцевий брусок зачистили до блиску й поставили на золоту пластину. Через рік їх не можна буде розірвати. Чому?

Робота з підручником (учні читають пояснення у підручнику).

Отже, ми ще раз переконуємося в тому, що швидкість дифузії залежить від:(слайд 4)

  •              агрегатного стану речовини, що пов'язано з відстанню між молекулами (Дифузія в газах відбувається швидше, ніж у рідинах, а в рідинах — швидше, ніж у твердих тілах.);
  •              температури речовини, що пов'язано із залежністю температури й швидкості руху молекул (Чим вища температура, тим швидше рухаються молекули, отже, дифузія проходитиме швидше).

 Фізкультхвилинка "Естафета" Учні по ланцюжку встають і сідають в єдиному ритмі – так, щоб як тільки сів попередній, встав наступний.

 Повідомлення учнів, які одержали випереджальні завдання. Дифузія в рослинному та тваринному світі, дифузія в житті людини, в побуті та в промисловості (слайди 5,6,7,8)

Демонстрація: демонструємо модель «броунівського руху» [27].

На попередньому уроці ми встановили 3 положення МКТ. Пригадаймо третє. Назвіть його. (Між частинками (молекулами) існують сили притягання й відштовхування.)

У науці встановлено, що притягання між молекулами діє завжди. Чому ж тоді розбиту чашку чи розламану крейду не можна з'єднати?

Робота з підручником (опрацювати відповідний абзац підручника).

Дослід 6

Два сухі аркуші неможливо зблизити настільки, щоб вони з'єдналися. Змочимо їх водою. Що ми спостерігаємо?

Висновок: вони злипнуться, бо молекули води наблизяться до молекул паперу настільки, що міжмолекулярне притягання вже втримуватиме аркуші один біля одного.

Дослід 7

Розтягнемо пружину. Коли відпустимо, вона відновить свою форму. Що ми довели цим дослідом? (Існування притягання)

Стиснемо пружину й відпустимо. Вона знову набуде своєї форми. Про що це свідчить? (Існування відштовхування)

 Про взаємодію молекул свідчить уже саме існування рідин і твердих тіл. Вони не розпадаються, отже, існують сили притягання.

 Щоб отримати уявлення про величину цих сил, спробуйте розірвати руками капронову нитку перерізом 1 мм2. Тверді тіла й рідини практично нестисливі, тобто вони «чинять опір» зменшенню об'єму. Це можна пояснити тільки відштовхуванням молекул. Сили притягання й відштовхування діють одночасно, але якщо відстань між молекулами набагато менша від діаметра молекули, то переважають сили відштовхування, а якщо більші, то переважають сили притягання.

 Міжмолекулярне притягання також є причиною змочування або незмочування тіла певними рідинами.(слайд 9)

 Залежно від того, у якому стані перебуває та чи інша речовина, молекули цієї речовини в різних станах рухаються по-різному. (слайд 10)

У газах: відстань між молекулами велика, тому молекули вільно рухаються між короткочасними взаємними зіткненнями, унаслідок яких зміню­ється напрямок їхнього руху.

У рідинах: молекули розташовані досить близько одна до одної, але не мають стабільних положень, хоч і зберігають ближній порядок у розташуванні молекул. Молекули рідин здійснюють коливальні рухи, а потім ніби стрибком прослизають між іншими молекулами на нове місце.

У твердих тілах: молекули розташовані близько одна до одної, у певному порядку, який зберігається на великих відстанях у кристалічних твердих тілах і на невеликих відстанях в аморфних твердих тілах. Молекули всіх твердих тіл здійснюють коливальні й обертальні рухи відносно своїх стабільних положень.

 V. Контрольно-оцінювальний етап.

Робота в парах.  Учні складають кістки доміно, на яких замість крапок записані питання та відповіді.

Прийом "Чомучка". Учні класу дають відповіді на запитання та якісні задачі, наведені на екрані. (Слайд 11,12)

  •              Чому не можна заварювати чай холодною водою?
  •              У якому розсолі — гарячому чи холодному — швидше просоляться огірки?
  •              Чому в лікарні завжди відчувається запах ліків?
  •              Чому влітку рибам у водоймах достатньо повітря, а взимку під кригою — ні?
  •              Чому небажано, щоб волога тканина, пофарбована в темний колір, тривалий час дотикалася до білої тканини?
  •              Чому чорнильні плями на столі легше вивести відразу після того, як було пролито чорнило, і значно важче це зробити через деякий час?
  •              На якому явищі ґрунтується застосування в терапії мазей, йоду та інших зовнішніх лікувальних сполук?
  •              Що відбувається в крові хворого з точки зору МКТ у разі підвищення температури?

Задача № 1

Трирічна Настя підкралась до дзеркала за спиною в мами і вилила собі на голову флакон французьких парфумів. Як мама, сидячи спиною до Насті, здогадалася про те, що сталося?

Задача № 2

Що заважає семикласнику Іванку, якого директор спіймав під час куріння, розпастися на окремі молекули й зникнути з поля зору директора?

 Обґрунтовую оцінки, які учні одержали протягом уроку та виставляю їх у журнал.

 Повідомляю різнорівневе домашнє завдання.

Опрацювати параграфи 8,9 підручника[25].

Розв`язати вправу 5.7, 5.8, 5.11 (І рівень); 5.13, 5.16, 5.19 (ІІ рівень); 5.24-5.29(ІІІ рівень)[26].

 VI. Заключний етап.

  •              Назвіть слова, які є ключовими в даній темі.
  •              Що вам найбільше запам'яталося й сподобалося?
  •              Чи все на уроці вдалося зробити? Чому?

 

Перегляд файлу

частинки, з яких складаються речовини, називаються

дифузією

рух дуже малих твердих частинок, які плавають в рідині або газі, називають

молекулами

усі молекули однієї речовини

броунівським рухом

якщо швидкість руху молекул тіла зменшується, то температура тіла

однакові

молекули всіх тіл рухаються

зменшується

якщо швидкість руху молекул тіла збільшується, то температура тіла

безперервно й хаотично

частинки, з яких складаються молекули, називаються

збільшується

між молекулами тіла існує взаємне

атомами

проникнення молекул однієї речовини в проміжки між молекулами другої речовини називають

притягання і відштовхування

 

 

 

 

 

оз

у

ф

і

м

іт

з

ик

и

пр

а

на

ир

о

у

к

д

у

а

р

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шрам Алла Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додав(-ла)
Berladyn Lyubomyr
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
19 січня 2023
Переглядів
3330
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку