Консолідація учнівської молоді шляхом виховання національної
гідності методами креативної освіти у позанавчальний час
Актуальність досвіду зумовлена активним різнобічним пошуком шляхів результативного впровадження нової патріотичної парадигми виховання та використання методів креативної освіти у вихованні сучасних патріотів. Досвід відображає прогресивні тенденції розвитку сучасної педагогіки, відповідає сформованому соціальному замовленню на ефективні виховні системи та інноваційні технології виховання патріотизму.
Його метою та головними завданнями є створення якісного освітнього середовища для розвитку креативної, творчої особистості; визначення особливостей та перспектив національно-патріотичного виховання методами креативної освіти у позанавчальний діяльності.
Новизна педагогічної ідеї полягає у формуванні морально-духовної, вільної, творчої, відповідальної особистості, що сповідує демократичні цінності та консолідуванні національно свідомої учнівської молоді засобами креативної освіти, створенні на базі навчального закладу творчих «лабораторій патріотизму».
Основні положення моделі реалізуються через інноваційну діяльність педагогів, змістовні та оновлені форми роботи, узгоджені з вітчизняною мораллю, нормами, правилами, традиціями, зокрема з технологією особистісно-орієнтованого навчання; технологією саморозвитку особистості; тьюторством – технологією педагогічної підтримки, Вальдорфською педагогікою – однієї з моделей альтернативної вільної школи та шоу-технологіями.
Працюючи з учнівською молоддю у позанавчальний час, автори досвіду вбачають необхідність у генерації креативних систем виховання патріотів та оперуються відносно новими технологіями здійснення даного процесу.
Спостерігаючи невизначеність молоді в оцінці подій минулого, в шкільному дайджесті «Tіme work» створено рубрику «Україна. Історія з грифом «Секретно», що висвітлює маловідомі дискусійні сюжети української історії, розроблено національно-патріотично, військово-спортивну гру «Нащадки козацької слави», IV сезон, якої у цьому навчальному році пройшов під гаслом «Квест «Нове покоління».
У рамках проекту «Європейський тиждень» проводяться тренінгові заняття з розвитку міжнаціональної толерантності учнів «Колорит у єдності» та «Українець ХХІ століття. Яким йому бути?». Традиційно за напрямком «Україна… Твій казковий простір» здійснюється оздоровча кампанія та робота табору відпочинку «Веселка». Значну роль у вихованні учнівської молоді відіграє народна самобутність, а тому в ході проведення культурного проекту «Слов’янська пектораль» пізнаються традиції, розширюються уявлення про народні промисли. Сприяють цьому ворк-шопи. Працюючи у них, учні втілюють у художню і предметну творчість своєрідність українського народу. Основні відмінності ворк-шопа від заходів іншого типу – висока інтенсивність групової взаємодії, активність і самостійність учасників, актуальний досвід і особисте переживання.
Знайти пісенні скарби – завдання етнографічної експедиції «VelоLive. Версія ноктюрн». Восени учні на велосипедах об’їжджають маленькі села та селища Лозівщини, збираючи для ротації та популяризації серед учнівської молоді український фольклор. З метою збереження історико-культурної спадщини рідного краю працює інтерактивно-мультимедійна студія «Феномени мого села».
Для відновлення історичної дійсності та звільнення української історії від заангажованих, а то й відверто маніпулятивних трактувань радянсько-імперської доби, що року проводяться відкриті історичні фестивалі-форуми «Українці. Сповіді нескорених», у ході яких учасники знайомляться з біографічними абзацами та творчими портретами відомих українців, імена яких для знайомств учасники фестивалю-форуму обирають самостійно. Також важливим аспектом досвіду є створення військово-патріотичного ток-шоу телевізійного формату «Ментори нації». Формат проекту передбачає не тільки знайомство та спілкування з неймовірно відважними людьми, а й арт-інсталяції про героїв з народу. Команда, яка працює над ток-шоу, поставила собі за мету розповісти учням про унікальні історії, невідомі деталі, подробиці побуту українських воїнів.
Також ефективними у роботі з молоддю у вільний від навчання час є наступні нетривіальні засоби діяльності: молодіжно-театральна студія «Апгрейдс», громадсько-просвітницький проект «Історико-культурний календар Царедарівської сільської ради», імітаційно-моделювальні ігри, інтерактивні турне («Загадкова Європа. Столицями європейських держав», «Таємничі місця. Сили України», «У пошуках істини» та ін.), молодіжно-тематичні фести («Літопис самовидців», «Візерунком стане рідний край», «Царедарівські зорі» та ін.), інтертейменти («Відверто про Україну», «Країна. Мистецтво. Люди» та ін.), патріотичні мікси («Історія. Хроніка відчуттів», «Любіть Україну. Мрійте красиво», «Фарби землі») мистецькі імпрези («Світло душі», «Яскрава країна», «Орден сонця», «Нація яка не капітулює», «Джерела натхнення») та шоу-програми.
Найвагоміше досягнення представленого досвіду – талант-шоу акторської майстерності та художнього читання «Вічні слова України». Даний проект відкриває нові можливості, показує масштабне та грандіозне шоу: кастинги та відбіркові тури, зіркові судді, заняття з професійними тренерами, жорсткі та непохитні правила, великий фінал та феєричне шоу, яке народжував І сезон проекту «Вічні слова України. Початок легенди», продовжив ІІ сезон «Нова битва», втретє впевнено естафету перейняв сезон «Вічні слова України. Трилогія тисячоліть». Головною мистецькою подією року та темою «номер один» для обговорення в нашому регіоні стали ІV сезон проекту «Нельзя запретить жить. Не можна заборонити мріяти» та V ювілейний сезон проекту «Вічні слова України. Ліга титанів».
Впевнено можна сказати, що апробація у школі сільської місцевості талант-шоу телевізійного формату, направленого на утвердження в свідомості учнів ХХІ століття значущості «живого» українського слова, стійкої громадянської позиції та співпраці вчителя і учня, є актуальним викликом сучасному українському суспільству.
Отже, провідною ідеєю досвіду є здійснення національно-патріотичного виховання нешаблонними засобами діяльності у школі сільської місцевості. У процесі реалізації діти ознайомлюються з історичною українською дійсністю, багатовіковою боротьбою та самобутністю українського народу, з багатонаціональною культурою, традиціями, звичаями і обрядами. Вихованці навчально-виховного комплексу поважають традиції народного мистецтва, розвивають міжнаціональну толерантність, зберігають історико-культурну спадщину рідного краю, збирають для ротації та популяризації український фольклор, втілюють у художню і предметну творчість своєрідність українського народу, мають розвинуту національну свідомість.
Дана система створена для того, щоб руйнувати стереотипи та будувати інновації. Перш за все вона голосно закликає не забувати захоплюючу історію, живу культуру та народні традиції батьківської землі, адже ніхто і ніщо не має права замінити навіть однієї сторінки «Кобзаря», бо містить вона більше, ніж вічний «Заповіт»: вона містить нашу історію, історію від кріпаків, що жили на «окраїні», до вільних людей, зі щирими емоціями, відвертими словами та прямими діями. Застосування методів креативної освіти в освітньому процесі навчального закладу сприятиме формуванню особистості учня – патріота і громадянина, гуманної, порядної, креативної, всебічно розвиненої, психологічно підготовленої до активної діяльності в колективі, а в подальшому – в державі. Популяризація досвіду сприятиме утвердженню філософії дитиноцентризму, гуманістичної педагогіки в освіті, поширенню креативного підходу до національно-патріотичного виховання.
Акименко Владислав Володимирович,
Царедарівський навчально-виховний комплекс
Лозівської районної ради Харківської області,
педагогічний стаж 5 років, спеціаліст