Конспект гурткового заняття "Умовні знаки спортивних карт. Гідрографія"

Про матеріал
Конспект гурткового заняття "Умовні знаки спортивних карт. Гідрографія". Заняття розраховане на гуртківців початкового рівня навчання
Перегляд файлу

 

    Спортивное ориентирование — Википедия  СПОРТИВНЕ ОРІЄНТУВАННЯ

 

 

 

Заняття 6. Умовні знаки спортивних карт. Скелі та каміння.      Гідрографія.

Мета заняття: дати уявлення про основні групи умовних знаків спортивних карт, ознайомити гуртківців з основними умовними знаками груп «Скелі та каміння» і «Гідрографія», розвивати пізнавальні можливості, виховувати зацікавленість орієнтуванням та туризмом в цілому, створити комфортну атмосферу для формування колективу.

Обладнання і матеріали: мультимедійні матеріали, засоби відтворення мультимедійних презентацій, роздаткові картки, карти різного виду, ручки, робочі зошити, кольорові олівці.

Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

Qr-код для презентації

 

 

 

Узагальнена таблиця-план навчальної діяльності

№ з/п

Етапи заняття і приклади навчальної діяльності

Очікувані результати вихованця

Тривалість

  1.  

Організаційний етап:

-          привітання;

-          Гра « Мені в тобі подобається»

 

Вихованці демонструють готовність до заняття. Беруть активну участь у грі.

 

10 хв

  1.  

Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності:

-          Вправа «Знайдіть відповідності»;

Вихованці пригадують здобуті раніше знання, активно працюють над вправою, проявляють зосередженість та  зацікавленість.

 

       5 хв

 

  1.  

Новий матеріал:

-          розповідь керівника гуртка;

-          Завдання «Заповни таблицю»;

-          Гра «Горбик-ямка»;

-          перегляд слайдів;

-          рисування умовних знаків

Вихованці проявляють уважність та  демонструють логічне мислення, беруть активну у заповненні картки. Діти активно відповідають, та беруть участь у виконанні завдань, ігор та вправ.

 

 

55 хв

 

  1.  

Підведення підсумків:

-          Гра «Крокодил»;

-          Рефлексія

Діти проявляють швидкість реакцій, застосовують отримані знання для виконання завдань, аналізують інформацію та рефлексують

      15хв

 

Загальна тривалість заняття

                                  

90 хвилин

 

І Організаційний етап

Добрий день, діти! Почнімо нашу зустріч  з приємностей. Пропоную зіграти в гру «Мені в тобі подобається…»

Гра « Мені в тобі подобається»

Учасники стають в коло. Керівник передає кульку одному з учасників, кажучи: «Мені в тобі подобається ...» і називає якості, які йому подобаються в цій людині. ( Кульку можна замінити на будь який інший предмет: ручку, олівець, зошит). Учасник, який отримав кульку, передає його іншій людині й називає якості, які сподобались йому. Кулька повинна побувати в усіх учасників.

 

ІІ Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

Для того, щоб пригадати те, що ми з вами вивчили на минулому занятті, пропоную виконати вправу «Знайдіть відповідності».

Вправа «Знайдіть відповідності»

Гуртківцям роздаються картки (Додаток 1).  Діти повинні знайти відповідність між графічним зображенням умовного знаку та його текстовим описом. Результати записують в зошит.

На минулому занятті ми з вами говорили про кольори карти. І вже точно знаємо, що коричневим кольором у нас позначають об’єкти якої групи? (Відповідь дітей). Сьогодні ми будемо з вами знайомитись з новими кольорами спортивної карти. Це буде блакитний, чорний та сірий. Як гадаєте, які об’єкти місцевості можна зобразити на карті за допомогою цих кольорів? (Відповідь дітей). Щоб дізнатись чи ваші відповіді вірні, а також зробити ще один крок у вивченні «абетки» карти, пропоную вам перейти до вивчення нового матеріалу.

(Слайд1)

 

ІІІ Викладення нового матеріалу

Розглядаючи спортивну карту, ми будемо вивчати нові умовні знаки, і я нагадую вам, що паралельно з вивченням, ми будемо їх рисувати в своїх таблицях (Додаток 2)

Поговоримо з вами про таку групу умовних знаків як «Скелі та каміння».

 Скелі є особливою категорією форм рельєфу. Відображення скель надає корисну інформацію про небезпеку та прохідність і, крім того, забезпечує орієнтири для читання карти і розташування КП.

 (Слайд 2)

Непрохідна скельна стіна – умовний знак, який використовують для зображення скельної стіни, кар’єру або земляного обриву, який настільки високий та крутий, що ним неможливо або небезпечно спуститись чи піднятись. На карті він зображений чорним кольором. Як скельна стіна  виглядає на місцевості, ви можете побачити на слайді.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 3)

У випадках незвичайних орієнтирів, таких як скельні стовпи, чи масивні скельні обриви, чи гігантські камені, скелі можуть бути зображені у плановій формі. Скельні стовпи на карті теж позначаються чорним кольором. На картах нашої області  майже не зустрічаються.

 (Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 4)

Скельна поверхня на карті зображується сірим кольором. Цей знак використовують для зображення скельної поверхні, на якій  немає рослинності чи дерев. Такі поверхні ще називають «голі скелі».

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 5)

Скельна яма – це скельний отвір, яма чи шахта, які є небезпечними для спортсмена. Розшташуванню на місцевості відповідає центр знаку, який завжди зорієнтований на північ. На карті зображений чорним кольором.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 6)

Камені на карті теж чорні. Як гадаєте, як їх зображають на карті?( Відповідь дітей). Для їх зображення використовують кружечки. В залежності від їх розміру, можна визначити величину каменю. Малий кружечок - малий камінь, великий кружечок - великий камінь. На картах нашого регіону цей об’єкт зустрічається досить часто.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 7)

Серед знаків групи «Скелі та каміння» слід відзначити  такий знак як розсип каменів. Його використовують для зображення площі, яка вкрита такою великою кількістю каменів, що вони не можуть бути показані окремо. На карті розсип каменів позначається суцільним масивом нерівносторонніх трикутників.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 8)

Група каменів - це наступний знак цієї групи, з яким ми познайомимось. Група каменів – це маленька, виразна група валунів, які так близько розміщені, що не можуть бути показані окремо. Знаком є  чорний, рівносторонній трикутник, зорієнтований вершиною на північ.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

 Зараз візьміть заповнену табличку з умовними знаками групи «Скелі та каміння» та вклейте її до свого робочого зошита.

Давайте з вами трохи відпочинемо та розімнемось.

Гра «Горбик-ямка»

Діти стають в шеренгу. Керівник стає напроти шеренги і віддає команду «Горбик» - діти повинні якомога вище стрибнути. Потім  віддає команду «Ямка». Діти повинні присісти. Поступово керівник пришвидшує темп «командування», повторюючи одну команду  два і більше рази, щоб збити дітей з ритму. Виграє той гуртківець, який виконує всі команди вірно.

Сподіваюсь ви трохи перепочили, тому з новими силами приступаймо до нових знань. Тож які вже групи умовних знаків ми з вами вивчили? ( «Рельєф» і «Скелі та каміння») ( Відповідь дітей).

Зараз ми з вами будемо знайомитись з групою умовних знаків, яка на карті позначається блакитним кольором. Поміркуйте, які об’єкти на карті блакитні? (Водні обʼєкти). ( Відповідь дітей). Перш ніж ми познайомимось з кожним знаком групи окремо, я хочу вам нагадати, що ми далі продовжуємо працювати із заповненням таблиці (Додаток 3), яку в кінці заняття необхідно вклеїти до робочого зошита.

(Слайд 9)

Перший знак цієї групи - це непрохідна водойма. Це може бути непрохідне озеро природного чи штучного походження або ставок. Чорна лінія контура підкреслює, що цей обʼєкт є непрохідний, тобто такий ні в якому разі не можна перетинати вплав чи вбрід.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 10)

Заповнена водою воронка, яма або затоплена ділянка, яка надто мала, щоб зобразити її на карті у масштабі, позначається блакитним кольором. Цей умовний знак – це яма з водою або калюжа.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 11)

Крім озер та ставків, які не долаються, на картах можна часто зустріти ріки, що теж є непрохідними. Непрохідна ріка чи канал креслиться з чорними береговими лініями та блакитною заливкою.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 12)

Наступний знак, який ми розглянемо це – струмок. Пригадайте, чи доводилось вам бачити струмки? Як що так, то розкажіть  про їх розміри, глибину та прохідність. (Відповідь дітей.)

Струмок – це неширокий водотік, який має зазвичай звивисте річище та довжину до 10 кілометрів. Прохідний струмок – це струмок, ширина якого не перевищує 2 метри. На карті зображується блакитним кольором.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 13)

Незначна водна канава – це природна чи штучна канава, яка може містити воду тільки періодично. Наприклад струмок, що пересихає. На карті позначається пунктиром блакитного кольору.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 14)

Болото – це теж один з об’єктів, який відносять до групи «Гідрографія». Болото - це надмірно зволожена ділянка земної поверхні, частіше за все покрита вологолюбивими рослинами. Значна частина болота може бути заповнена водою.

 Якщо болото є небезпечним для спортсмена, то на карті його контур обводять чорним кольором. Таке болото вважають непрохідним.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 15)

Якщо болото є безпечним для пересування воно позначається на карті як прохідне. Тобто не обведено чорним контуром.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 16)

Є ще так звані невиразні або сезонні болота. Їх позначають як пересихаючі болота – пунктирною лінією та блакитним кольором. Крім того, пунктирними лініями можуть позначати перехідні площі від болота до звичайної місцевості.

(Діти малюють умовний знак в таблиці)

(Слайд 17)

Помітний колодязь, фонтан, резервуар для води або обладнане джерело теж позначають на карті за допомогою блакитного кольору. Зверніть увагу слайд.

(Діти малюють умовний знак в таблиці).

(Слайд 18)

Джерело з чітким витоком теж позначають на карті. Джерело – це природний вихід підземних вод на земну поверхню. В основному джерела утворюються на дні ярів, балок, на схилах горбів, крутих берегів річок. Знак має бути зорієнтований в напрямку стоку.

(Діти малюють умовний знак в таблиці).

(Слайд 19)

Спеціальні маленькі водні об’єкти, наприклад, гідранти, резервуари з водою, об’єкти водопостачання і каналізації, якщо їх неможливо зобразити іншими знаками, позначають таким умовним знаком як особливий об’єкт гідрографії.

(Діти малюють умовний знак в таблиці).

Зараз візьміть заповнену табличку з умовними знаками групи «Гідрографія» та вклейте її до свого робочого зошита.

 

ІV Підведення підсумків

Час підвести підвести підсумок вашої роботи на занятті. Пропоную зробити  це в ігровій формі. Гру почне наймолодший із вас.

Гра «Крокодил»

 Керівник загадує слова - назви умовних знаків (Додаток 4), які діти вивчили під час заняття, одному з гуртківців так, щоб решта учасників гри його не чули. Він повинен пояснити його жестами, не розмовляючи та не видаючи жодних звуків. Усі інші намагаються його відгадати, назвавши сам умовний знак та колір, яким його зображують на карті. Той, хто відгадав слово, продовжує гру, показуючи наступне слово, яке йому загадує керівник гуртка.

Рефлексія

Кожен вихованець аналізує проведене заняття, відповідаючи на питання:

  1. Мій настрій?
  2. Що цікавого я вивчив сьогодні?
  3. Що було важко?
  4. Що мені сьогодні не сподобалось?
  5. Що б ще я хотів вивчити?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

Відповіді

1 б,2 в, 3 г, 4 а,5 е,6 д.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Умовні знаки групи «Скелі та каміння»

 

Умовний знак

Назва умовного знаку

 

 

Непрохідна скельна стіна

 

 

Скельні стовпи

 

 

Скельна поверхня

 

 

Скельна яма

 

 

Малий камінь

 

 

Великий камінь

 

 

Кам’яні розсипи

 

 

Група каменів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Умовні знаки групи «Скелі та каміння»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Умовні знаки групи «Гідрографія»

Умовний знак

Назва умовного знаку

 

 

 

Непрохідна водойма(озеро, ставок)

 

 

Яма з водою, калюжа

 

 

 

Річка, що не долається

 

 

 

Струмок що долається

 

 

 

Незначна водна канава

 

 

Непрохідне болото

 

 

Болото

 

 

Пересихаюче болото

 

 

Криниця, фонтан

 

 

 

Джерело

 

 

Особливий обʼєкт гідрографії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

Слова для гри «Крокодил»

Болото, камінь, річка, джерело, скельна стіна, криниця, фонтан, кам’яний  розсип, озеро, ставок, скельні стовпи, калюжа,  яма з водою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 серпня 2023
Переглядів
937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку