Даний конспект уроку містить не звичне подання нового матеріалу про ознаки подільності натуральних чисел,а з елементами інсценізації,що значно підвищить інтерес учнів до вивчення нової теми.
Середня загальноосвітня школа № 33 м.Львова
Конспект інсценізованого уроку
«ЧАРІВНІ ОЗНАКИ»
Розробила
Вчитель математики
Дяків Віра Іванівна
Тема уроку :Чарівні ознаки. Ознаки подільності натуральних чисел на 2, 5 і 10.
Мета уроку: ознайомити учнів з новим змістом поняття “ ділиться”, ввести поняття дільника і кратного натурального числа, сформулювати ознаки подільності натуральних чисел на 2, 5 і 10; закріпити вивчений матеріал в процесі розв’язування вправ; вдосконалювати навички усних обчислень; прищеплювати інтерес до математики, розвивати пізнавальну активність учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
Знайдіть ознаку, за якою всі ці частки можна поділити на дві групи.
Випишіть в одну колонку приклади, у яких ділення виконується без остачі, а в другу - з остачею, залишаючи під кожним прикладом місце для записів.
35 : 7=5
35 ділиться на 7 7є дільником числа 42
42 є кратним7
18:5=3(ост3) 18 не ділиться на 5
5 не є дільником числа 18
18 не є кратним числу 5
150 : 10 = 15
(учні аналізують самостійно)
Наведіть приклади.
** А коли число не є дільником даного числа? Наведіть приклади.
*** Спробуйте дати визначення числа, кратного даному натуральному числу. Наведіть приклад числа, кратного числу 5, і числа, яке не є кратним числу 5.
Учитель. Запишіть формулу числа b, кратного числу а.
b =а п, n=1,2,3,...
Учитель. Історична довідка
Основу вчення про подільність чисел розробили старогрецькі математики. Питання подільності натуральних чисел розглядалися уже в античні часи. Евкліду належить один з найвідоміших результатів математики, твердження, що не існує найбільшого простого числа, тобто множина простих чисел — нескінченна. Він також навів найперший в історії алгоритм, а саме алгоритм Евкліда знаходження найбільшого спільного дільника двох натуральних чисел. Цікаво відзначити, що це — не тільки найдавніший, а й один з найефективніших алгоритмів в математиці, який майже не був вдосконалений за більш ніж дві тисячі років, що минули по тому. Але набагато раніше за Евкліда, Піфагор і піфагорейці розробили теорію досконалих і дружніх чисел, які відігравали важливу роль у їх філософській системі.
Про прості і складені числа , про алгоритм Евкліда ми поговоримо на наших наступних уроках , а зараз обміркуємо, чи завжди є потреба перевіряти, чи ділиться одне число на друге за допомогою ділення. Чи без цього інколи можна обійтися?
Інсценізація подільності чисел.
Дівчинка (остання цифра- 0).
Я в числі завжди стою на останнім місці.
Це тому, що у строю Мені чомусь тісно .
Та коли ти хочеш знать,
Чи ділиться цей строгий стрій На 2, на 10, чи на 5 - Мене у нім шукай мерщій.
Учитель. Щоб перевірити, чи ділиться число на 2, на 5 або на 10, достатньо
подивитись на останню цифру.
I - ОЗНАКА ПОДІЛЬНОСТІ НА 2:
Якою повинна бути остання цифра у записі числа, щоб це число ділилося на 2?
Дівчинка.
Дайте мені відповідний костюм, щоб я не почувала себе незручно в країні Парних чисел , тобто таких ,які діляться на 2.
Виходять хлопчики з цифрами: 1,2,4,6,8,0.
Дівчннка.Приміряю я наряди:
Цьому я дуже рада,( вибирає хлопчика з цифрою 2),
І цей мені сьогодні до лиця ( виводить 4 ),
І ці такі хороші,
Просто ваблять очі ( виводить 6,8.0 )
Цей мене з себе вивів до кінця. ( відштовхує 1)
Тобі ніяк не личить Стать на останнє місце В Країні парних чисел Закон один на всіх:
Остання цифра в числах Повинна бути парна, а ти така негарна Що взять тебе - це сміх.
Учитель. Діти, якою ж повинна бути остання цифра у записі числа, щоб це число ділилося на 2? А чи всі числа, що закінчуються парною цифрою діляться на 2?
Запишіть формулу парного числа Ь:
Ь=2п, n=1,2,3,...
Колективно формулюється ознака подільності на 2:
Число ділиться на 2 тоді і тільки тоді, коли його остання цифра ділиться на 2, тобто є парною.
II - ОЗНАКА ПОДІЛЬНОСТІ НА 5:
Дівчинка. Чудовим видався вечір
В Країні Парних чисел,
в дорогу час рушать наряди знов мінять .
Та хто ж мені порадить,
Що взять в країну чисел,
Кратних “п’ять’'
Хлопчик з цифрою 5.
Само собою ясно, що саме я прекрасний Наряд на свято чисел, що діляться на 5.
Дівчинка. Не можу сперечатись
Погоджують, та стій ! З своїх старих нарядів Я взяти дуже рада Нуля. Він дуже скрасить стрій.
Учитель. Чому дівчинка, що є останньою цифрою у записі числа, взяла з собою в країну чисел , які діляться на 5, два наряди - 5 і 0?
Колективно формулюється ознака подільності на 5:
Число ділиться на 5 тоді, коли його остання цифра дорівнює 0 або 5.
III - ОЗНАКА ПОДІЛЬНОСТІ НА 10:
Дівчинка.Пора відпочивати, наряди поскладати (Розставляє цифри за ознаками подільності на 2 і 5, береться додатковий О.Ще один нуль нікуди не стає). А ти чому чому уперся?
Чому ще й досі в скриню не ідеш?
Хлопчик 0. А ділення на 10.
Хіба не вчать у школі.
Дивись мені, хазяйко,
Мене не проведеш.
Учитель.
Чому нуль не захотів до скрині. ( бо за останньою цифрою визначаються числа, що діляться на 10).
Колективно формулюється ознака подільності на 10:
Число ділиться на 10 тоді і тільки тоді, коли воно закінчується на нуль.
III. Закріплення матеріалу.
б) Клоун запропонував нам загадку: “ Я задумав число, яке ділиться на 10 і не ділиться на 2. Яке це число?
в) Бригада робітників виготовила 364 деталі, причому кожен виготовив однакову кількість деталей. Чи могло бути у бригаді бути 2 робітники? 5 робітників? 23 робітники ? 91 робітник?
IV. Підсумки уроку. Діти пригадують і узагальнюють вивчений матеріал, висловлюють думки щодо застосування ознак подільності у житті, аналізують якість уроку.
V. Домашнє завдання. Напишіть ряд чисел,кратних числу 100; числу 25 (не менше 8). Зверніть увагу на дві останні цифри у записі цих чисел. Сформулюйте ознаку подільності на100 і 25