Урок на тему "Гумор у дитячій літературі. Як розуміти фразеологізми. Грицько Бойко «Отакий у мене ніс»"

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Грицька Бойка; популяризувати його твори; вправляти школярів у читанні гумористичних творів; удосконалювати вміння визначати морально-етичні проблеми, які порушив автор у поезії; розви­вати логічне мислення, почуття гумору; виховувати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

Гумор у дитячій літературі. Як розуміти фразеологізми.

Грицько Бойко «Отакий у мене ніс»

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Грицька Бойка; популяризувати його твори; вправляти школярів у читанні гумористичних творів; удосконалювати вміння визначати морально-етичні проблеми, які порушив автор у поезії; розви­вати логічне мислення, почуття гумору; виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Учитель
Любе сонечко нам посміхається,
З нами радісно, щиро вітається
І дарує веселий нам сміх —
На здоров’я та щастя повний міх!
II. Мовленнєва розминка

1. Робота над скоромовками (сірі картки)

Вчитель: Почнемо сьогодні наш урок з  розминки для наших язичків. Всі скоромовки, які ви прочитаєте написав один автор, ім’я якого ви дізнаєтеся, якщо будете уважними.

 (Дітям завчасно роздаються картки зі скоромовками, діти тренуються читати швидко, потім читають на клас. Інші діти, слухаючи, здогадуються на опрацювання яких звуків складено скоромовку.)

 

В горішнику горішина
Горішками   обвішана.
 

 

Кричав Архип,
Архип охрип.
Не треба Архипу
Кричати до хрипу!

 

 

Я велика- превелика
Ціпуціпа- Задерика.
Я велика  Цяця,
Всі мене бояться
 

 

Каже Килинка:
— Калинка — не малинка!
— Правда, Килинко:
Гірка калинка?

 

— Випірнай-но, рибко, близько!
Розсипай-но срібні бризки! —

 

Качечка кряче —каченят не баче.
Кличе качечка курчат:
— Чи не бачили качат?
— Ні, качечко, ми качат
Не бачили й в вічі.
А качура без качат
Зустрічали двічі.

На екрані зявляються букви :

ГР_ЦЬ_К_      Б_ЙК_

Вставте пропущені голосні і ви здогадаєтеся твори якого українського письменника ми будемо сьогодні  читати.  

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

— На сьогоднішньому уроці у нас будуть присутні сміх і жарти та веселий настрій.

Ми поринемо у веселий світ гумористичних творів українського поета Грицгорія Пилиповича Бойка, який творив під ім’ям Грицько Бойко.

Твори його проженуть сум, а натомість подарують нам сміх, веселощі, хо­роший настрій. Бо Грицько Бойко — це поет-гуморист. А сміятися корисно, бо якщо народ співає і сміється,— в нім здорове серце б’ється.

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

Вчитель: Наша дослідницька група дослідила життєвий і творчий шлях письменника. Послухаємо.

1. Біографічна довідка

1 учень: Народився Грицько Бойко 5 вересня 1923 року, в селі Оленівка на Донеччині в сім'ї службовця. Щодня Грицькові доводилося йти кілька кілометрів до школи, яка знаходилась далеко. Тому хлопець щодня вставав о четвертій ранку йшов до станції, їхати робочим потягом до школи.

2 учень: Після закінчення школи Грицько пішов на фронт захищати Батьківщину від навали фашистів. Брав участь у боях під Сталінградом, був поранений. Удостоєний бойових урядових нагород. Після війни став студентом Донецького педагогічного інституту. Закінчивши з відзнакою працював у газеті "Радянська Донеччина".

3 учень: Початком своєї літературної діяльності Грицько Бойко вважав 1950 рік, коли була надрукована його перша збірка віршів "Моя Донеччина" для дорослих, а наступного року вийшла в світ збірка його поезій для дітей "Будем шахтарями". Відтоді поет не зраджував наймолодшим читачам.

4 учень: У літературі для дітей не знайдеться, напевне жанру, в якому би не працював Грицько Бойко: поеми, вірші, скоромовки, лічилки, загадки, віршовані казки, п’єси-казки, тобто все, що подобається чарівним жителям країни Дитинства.

5 учень: Його твори не тільки бавлять малечу, а й несуть цікаві відомості про життя, природу, допомагають пізнавати довкілля. Грицька Бойка справедливо можна назвати неперевершеним майстром сміху. Він, як ніхто інший, вмів не просто розважати молодших читачів, а й з теплим, добрим гумором дотепно й незлобливо показати найрізноманіт­ніші вади дитячого характеру.

2. Робота з віршем «Отакий у мене ніс»

Сьогодні ми прочитаємо вірш Грицька бойка, «Отакий у мене ніс». Цей навчальний і водночас веселий вірш, нагадає нам про таке явище нашої мови як афоризми. Ми вже на уроках української мови мандрували з вами у місто афоризмів. Давайте згадаємо що називають афоризмами?

Афори́зм ( означення, вислів) — короткий влучний  вислів, що зробився усталеним; яка-небудь узагальнена думка, висловлена стисло в дуже виразній, легкій для запам'ятовування формі, яка згодом неодноразово відтворюється іншими людьми. Народні афоризми – приказки.

2. Словникова робота.

Вчитель: Щоб краще зрозуміти твір, проведемо словникову роботу, пояснимо значення слів, які зустрінуться у вірші.

— З’єднайте слово з його тлумаченням.

Прикрощі — короткий задертий догори ніс.

Бушлат — неприємні події, лихі пригоди, невдачі.

Тільняшка — рід верхнього одягу у моряків.

Кирпатий — матроська спідня сорочка з білими і чорними смугами.

Читання вірша підготовленими дітьми. Інші діти слідкують за текстом.

4. Ознайомлення з текстом вірша «Отакий у мене ніс»

  • Який за настроєм цей вірш?
  • В які комічні ситуації потрапляв герой?
  • Чи справді був винним у всьому його ніс?
  •  Отже які афоризми ви запамятали?

Самостійно прочитайте тлумачення кожного з афоризмів, які подано після тексту вірша.

3. Повторне читання вірша учнями.

Під час читання діти використовують різні способи читання.

«Небо – земля», «Рибки», «Читання очима», «Жуки»

4.  Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

— Прочитай виділені в тексті вислови.

— Чи зрозумів хлопчик, що вони означають?

     - А ти?

5. Гра «З’єднай сталий вислів та його значення» (Робота в парах)

Оранжеві картки

Вставити в клітиночки відповідні до змісту приказки номери

1.Встромляти носа

2. Орати носом

3. Крутити носом

4. Випустити з-під носа

5. Клювати носом

6. Зарубати собі на носі

7. Дерти вгору носа

8. Водити за ніс

проґавити

засинати сидячи, час від часу опускати на мить голову

втручатися не в свої справи

падати обличчям у що-небудь

добре надовго запам’ятати

зазнаватися

обдурювати кого-небудь, не виконуючи обіцяного

вередувати

6. Гра «Хто це сказав?» .

І чого ти крутиш носом? (Мама й тато)

Носа вгору не дери. (Брат)

Носом він оре. (Дружки)

За носа водить. (Мама)

Випустив з-під носа. (Сусід)

Носом став клювати. (Брат)

Свого носа не встромляй. (Дідусь)

Зарубай собі на носі. (Дідусь)

7. Чиї слова прочитаєш

  • З обуренням (сусід)
  • З розпачем( Хлопчик)
  • З жалем (Мама)
  • Зі здивуванням (мама папа)
  • Насмішкувато (друзі) (брат)
  • Повчально (брат) (дід)
  • Ласкаво (дід) (мама папа)

 

VІ. Фізкультхвилинка.

Вчитель: Грицько Бойко був автором 400 дитячих пісень. Ми зараз проспіваємо одну таку пісню і потанцюємо. Але  це робимо з увагою, тому що в тексті цієї пісеньки теж є афоризм – приказка знайдіть її.

Хлопчик Толя — молодець,                             

Тільки трішки хвастунець.                               

Якось ми пішли на став.                                   

Він мені таке сказав:                                       

— Слово честі, не хвалюся,                       

Я ні-чо-го не боюся!.. —                                 

Враз на слові цім з дороги —                                                         

Толі ящірка під ноги.

З переляку, у тривозі                                     

Наш хвалько мерщій навтік.                      

Та спіткнувся на дорозі                              

Й прикусив собі язик   

Хто хвалитись полюбляє,
В кого звичка є така,—
Хай ці вірші прочитає
І прикусить язика!

- Яку приказку почули? Коли вона вживається? ( Коли хочуть сказати людині, щоб вона не звалилася, не говорила зайвого)

V. Розвиток читацьких навичок.   

Вчитель: Театральна група мала завдання знайти і вивчити вірші Грицька Бойка, де вживаються афоризми. Послухайте уважно і «впіймайте» ці афоризми. Поясніть у якому випадку вживається. Знайдіть на зелених картках приказки-синоніми до тих, які ви почуєте.

 

Підготовлені діти читають вірш напам’ять, інші слухають і намагаються запам’ятати афоризм, значення якого пояснюють.

( На індивідуальних картках є афоризми – синоніми, які діти мають знайти до почутого афоризму). Зелені картки

 

 

 1.   Є в бабусі внучка,
Внучка-білоручка.
І сьогодні от бабуся
Мила голову Настусі,
Мила, поливала,
Сухо витирала,—
Бо Настуся ще мала —
Тільки в сьомий перейшла!
Дорога бабусю,
Киньте мить Настусю.
За слова не вмію
їй намильте шию!          (Покарати)      

2. Нашу Нату не впізнати,—
Модна зачіска у Нати,
Дивна зачіска нова:
Розкуйовджене волосся
На всі боки піднялося,—
Мов копиця, голова!
Ната в класі йде до парти,
А навколо смішки-жарти:
— Звідки зачіски нові? —
Посміхнувся Боря хитро:
- Це, мабуть, від того вітру,
Що у неї в голові!   (Не дуже розумна людина)

 

3. В нашім класі є подружки,
Дві подружки-говорушки.
Так усі їх стали звать,
Бо подружки на уроках,
Мов сполохані сороки,
Цокотять і цокотять.
Говорушки Клава й Мила
На уроках говорили
Про морозиво та квас,
А учора, а учора
На загальних наших зборах
Говорив про них весь клас!
Говорушки Клава й Мила
На уроках говорили,
А на зборах — навпаки:
Червоніли і мовчали,
Наче в рот води набрали,—
Проковтнули язики!  (Мовчання)

4. Скоро в тата іменини.
Я і мама з магазину
Принесли йому пакунок —
Подарунок.
Наказала мені мама;
— Держи язик за зубами…
Але всі те добре знають:
В мене ж зубки випадають…
— То хіба ж я можу, мамо,
Держать язик за зубами?  (Не розголошувати таємниці)

5. Повний гречки чавунець, —
Варить кашу баранець.
А води забув налити,—
Без води хай упріва!..
Навіть каші не зварити,
Як не варить голова! (Про людину, яка не думає, що робить)

VІ. Підсумок уроку.

Висновок. Поет висміював вади дітей, але його гумор не жорстокий, не бездушний, а м’який, доброзичливий, покликаний покепкувати і допомогти, а не принизити.

          Сьогодні ми познайомилися з творчістю Г, Бойка. Він дуже гарно пише для дітей – весело, дотепно. Посміхайтеся на здоров’я. Приймайте щоденно великими дозами сміх, будете здоровими.

«Мозковий штурм»

1. Вірші якого письменника ми з вами сьогодні читали?

Надайте характеристику за його ім'ям.

Г - гуморний, громадянин, геніальний

р - розумний, роботящий

и - [И великої немає, и слова не починає]

ц - цікавий, цілеспрямований

ь -

к - коректний, кумедний

о - обдарований, особливий.

2. Гра згадаємо фразеологізми за малюнками (Слайди)

3. Закінчити наш урок я хочу, як і почала словами Грицька Бойка:

Добрий сміх не б’є, не мучить,

Він на світі жити учить.

Смійтеся, на здоров'я!

VІІ. Домашнє завдання (великі картки)

Домашнє завдання задасть вам сам Грицько Бойко. Відгадайте його загадки і заповніть кросворд.

VІІІ. Оцінювання

 

 

 

1

 

doc
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
5568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку