Конспект лекції на тему "Загальні поняття про основи теорії розвитку та припинення горіння"

Про матеріал
Дана лекція призначена для розширення та поглиблення знаннь студентів про горіння, дії людей під час пожежі та про основні засоби пожежогасіння
Перегляд файлу

 

ЛЕКЦІЯ з дисципліни «Безпека життєдіяльності»

 

Тема: Загальні поняття про основи теорії розвитку та припинення горіння

Мета лекції: поглибити і розширити знання студентів про процес горіння, його складові та способи пожежогасіння, розвивати мислення, увагу, виховувати бережливе ставлення до власного життя

Обладнання: презентація, фішки, ілюстрації, тестові завдання, роздатковий матеріал

План.

  1. Вступ.
  2. Брейн-ринг.
  3. Горіння, його складові.

4.     Горіння різних речовин.

  1. Фази розвитку пожежі.
  2. Засоби пожежогасіння.
  3. Дії вчителя під час пожежі.
  4. Стан пожежної безпеки у ВНЗ.
  5. Підсумки.
  6. Домашнє завдання.
  7. Додаткове завдання.

Рекомендована література:

1. Безпека життєдіяльності: Навч. посіб. / За ред. В.Г. Цапка. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К.: Знання-Прес, 2003. – 397 с.

2. Пестун І.П. Безпека життєдіяльності. – К., 2000

3. Скобло Ю.С., Тіщенко Л.М., Цапко В.Г. Безпека життєдіяльності. – Вінниця: Нова книга, 2000. – 368 с

1. Вступ.

Тема нашого сьогоднішнього заняття не нова. Наша задача – поглибити і розширити знання.

  • Що це «Бажаний гість замість цукерок дрова їсть»? (Вогонь)

2. Брейн-ринг

Правила гри:

  1. Право відповіді є тільки в капітана.
  2. Якщо капітан вважає за потрібне, він може передати право відповіді.
  3. Кожна відповідь оцінюється в 1 фішку.
  4. Якщо команда дає неправильну відповідь, право на відповідь переходить до іншої команди.

 

Мета брейн-рингу – виявити ваші знання з пожежної безпеки

1 етап «Знаки пожежної безпеки»

Демонструю знаки. Студенти їх правильно називають.

2 етап «Запитання - відповідь»

1. Чому не можна гасити електроприлади водою?

2. Яких заходів необхідно вжити, якщо в квартирі чути запах газу?

3. Що може статися через витік газу?

4. Чи  можна  відчиняти  вікна  при  пожежі?

5. Чому у навчальних закладах двері  приміщень  відчиняються назовні?

6. Чому не  можна кидати у вогонь упаковку від аерозолів?

8. Що треба  робити, якщо під час перегляду телевізора  з нього пішов дим?

     9. Назвіть головну вогнегасну речовину.

10. Де в задимлених  приміщеннях  найчастіше ховаються діти?

11. Яких заходів з пожежної безпеки необхідно вжити перед тим, як вийти з дому?

12. Що таке пожежа?

13. Яких заходів необхідно вживати, щоб не виникла пожежа?

14. Як правильно виходити із зони лісової пожежі?

15. Які дії вчителя, якщо виникла пожежа?

16. Що робити, якщо спалахнув пролитий бензин або інша займиста рідина?

17. Що необхідно робити при сильному задимленні квартири їдким димом?

18. Як правильно викликати службу порятунку? За яким номером?

 

Підводжу підсумки

  • Що необхідно знати вчителю про вогонь?

 

3. Горіння, його складові

Горіння – це хімічний процес, що полягає в окисленні горючих елементів речовини і супроводжується виділенням значної кількості тепла та тепловим випромінюванням.

- Що необхідно для виникнення процесу горіння?

Для виникнення горіння необхідна наявність в одному місці та в один і той же час трьох компонентів:

- горючої речовини;

- окисника;

- джерела запалювання.

Крім того, потрібно, щоб горюча речовина була нагріта до необхідної температури та знаходилась у відповідному кількісному співвідношенні з окисником, а джерело запалювання мало необхідну енергію для початкового імпульсу (запалювання).

Так, сірником можна запалити аркуш паперу, а дерев’яну колоду – неможливо.

Необхідність для горіння одночасно 3 компонентів, так званий трикутник вогню, виявив ще у 18 ст. французький вчений Лавуазьє.

- Наведіть приклади горючої речовини. (деревина, папір, тканина. Природний газ, бензин)

- Назвіть приклади джерел запалювань (іскра, недопалок, запальничка)

- Вкажіть, що може виступати в ролі окислювача (кисень, повітря, хлор)

 

4. Горіння різних речовин

  • Зараз ми поведемо мову про горіння різних речовин та інтенсивність горіння. Але, щоб дати відповідь від чого залежить інтенсивність горіння порівняйте, що згорить швидше – рідкий спирт чи вугілля?
  • Які агрегатні стани ви знаєте?
  • Від чого залежить інтенсивність процесу горіння? (від агрегатного стану речовини)
  • Ви сидите по групах. Ваша задача – ознайомитись із матеріалом «Горіння різних речовин». Перша група характеризує горіння твердих речовин, друга – горіння рідин, третя – газоподібні суміші, четверта – горіння пилу.

Тверді горючі речовини у більшості випадків самі по собі у твердому стані не горять, а горять горючі леткі продукти їх розпаду під дією високих температур у суміші з повітрям. Таким чином, горіння твердих речовин у більшості випадків пов’язане з переходом їх горючої складової в інший агрегатний стан – газовий. І тільки тверді горючі речовини з високим вмістом горючих речовин (антрацит, графіт) можуть горіти у твердому агрегатному стані – майже без полум’я.

- Яка особливість горіння твердих речовин?

Спалими рідини. Характерним для процесу горіння цих рідин є те, що самі рідини не горять, а горить їх пара у суміші з повітрям. Горіння рідин виникає найчастіше в результаті займання, викликаного впливом різного роду теплових джерел (відкрите полум’я, іскри електричного або механічного походження). Небезпека горіння рідин визначається також і тим, що ємності для їх зберігання швидко руйнується від дії високої температури, внаслідок чого палаюча рідина розтікається по приміщенню або майданчику, створюючи загрозу займання поблизу розташованих предметів і горючих матеріалів.

- Назвіть особливість горіння горючих рідин.

Горіння газових сумішей характеризується високими швидкостями поширення полум’я. Горючі гази горять в суміші  з повітрям, тому вони є більш небезпечними з точки зору пожежної безпеки.

- Чому газові суміші такі небезпечні?

Пилоподібні суміші – суміші з повітрям подрібнених розмірів частинок твердих горючих речовин. Чим дрібніший пил, тим більша площа поверхні  і тим вони небезпечніші у пожежному відношенні. Так, 1 кг вугілля горить 1 год, а у пиловидному стані спалахує за долі секунди.

- Чому пил такий небезпечний?

- В якому агрегатному стані горіння відбувається інтенсивніше?(запитання для всіх)

 

  1. Фази розвитку пожежі

І мала іскра спалює міста.

- У що перетворюється неконтрольований процес горіння?

- Чому виникають пожежі? Назвіть основні причини пожеж.

(демонструю малюнок, аналізуємо його)

- Зараз ви продовжуєте працювати в групах. Ви ознайомлюєтесь з матеріалом «Фази розвитку пожежі». Перша група характеризує початкову фазу, друга – основну, третя – кінцеву, четверта дає відповідь на запитання «В якій фазі найлегше загасити пожежу?»

Розрізняють 3 фази розвитку пожежі:

  1. У початковій фазі полум’я поширюється по площі приміщення від осередку займання. Температура в приміщенні при цьому поступово підвищується. Тривалість початкової фази становить 2-30 % загального часу. Наприкінці цієї фази починається різко підвищуватись температура в зоні горіння, а полум’я поширюється на більшу частину горючих матеріалів і конструкцій.
  2. Під час основної фази розвитку пожежі вигорає 80-90 %  пожежного навантаження, що знаходиться в приміщенні. У цей період температура підвищується до максимуму. В основній фазі розвитку пожежі найважче проводити процес гасіння, тому доцільно не допускати переходу до цієї фази.
  3. У кінцевій фазі відбувається догорання матеріалу, а горіння матеріалів переходить у тління. Температура починає поступово знижуватися.

Студенти дають відповіді на запитання

6. Засоби пожежогасіння

«Дорого при пожежі відро з водою»

- Зараз пропоную вам переглянути відео (студенти переглядають відео і відповідають на запитання)

- Чим можна загасити пожежу? Які засоби пожежогасіння ви знаєте?

(Вода, пісок, вогнегасник, ковдра, піна)

- Що таке вогнегасник?

Вогнегасник - це технічний засіб, призначений для гасіння пожеж в початковій стадії їх виникнення.

По виду вогнегасної речовини вогнегасники поділяють на :

- пінні - застосовують для гасіння майже всіх твердих речовин. Неможна гасити електрообладнання і лужні метали;

- порошкові - для невеликих вогнищ загорянь горючих рідин, газів, електроустановок до 1000В, металів та їх сплавів;

- вуглекислотні – застосовується діоксин вуглецю, призначені для гасіння різних горючих речовин, тліючих матеріалів, а також електроустановок, що знаходяться під напругою до 380 В.

 

- Чим можна замінити вогнегасник вдома?

(Студенти переглядають дослід)

 

7. Дії вчителя під час пожежі

Ви майбутні вчителі. Головне завдання вчителя – зберігати життя і здоров'я учнів.

- Як правильно діяти вчителю під час пожежі в навчальному закладі?

(Студенти переглядають відео)

- Як треба діяти особі, яка виявила пожежу?

- Які дії директора школи?

- Як правильно виходити з класу?

- За яким номером викликаємо службу порятунку?

 

8. Стан пожежної безпеки у ВНЗ

- Які заходи з пожежної профілактики здійснюються в нашому навчальному закладі?

(Презентація і доповідь студентки)

Я студентка педагогічного училища. Я провела невелике дослідження і визначила, як здійснюється пожежна безпека в нашому навчальному закладі.

В нашому навчальному закладі велику увагу приділяють питанням охорони праці, зокрема пожежній безпеці.

Під’їзди до навчальних корпусів педучилища завжди вільні, машини служби порятунку зможуть без перешкод під’їхати до необхідної будівлі. . кожен навчальний корпус має запасний вихід, який закривається не на ключ, а на засувку. Запасні виходи не захаращені, ними можна скористатися у будь-який момент. На дверях евакуаційних виходів є відповідна табличка. Коридори широкі, не захаращені, двері навчальних аудиторій відкриваються назовні, що відповідає вимогам пожежної безпеки. Сходи достатньо широкі, щоб на них не утворювався натовп.

Зовнішні пожежні сходи утримуються у справному стані, двері в корпуси відкриваються назовні.

Навчальні аудиторії, кабінети, коридори забезпечені первинними засобами пожежогасіння, які систематично перевіряються і перезаряджаються.

Всі навчальні аудиторії мають куточок з охорони праці та пожежної безпеки. У кожному приміщенні є інструкція з пожежної безпеки, де вказано прізвище відповідального за пожежну безпеки, номер телефону найближчої пожежної частини.

На території педучилища заборонено палити.

Велику увагу питанням пожежної безпеки приділяють у гуртожитку училища.

В коридорі на 2 поверсі знаходиться куточок з пожежної безпеки. На кожному поверсі є куточок з охорони праці, на якому розміщені інструкції з пожежної безпеки. Також на кожному поверсі є пожежний кран і вогнегасник, , якими легко можна скористатися, якщо виникне така потреба.

На території педучилища є пожежний водойм.

Всього на території педучилища розміщено більше 40 вогнегасників.

 

9. Підсумки

Оцінювання роботи студентів – найактивнішим виставляю оцінки і аналізую

- Чому важливо знати про пожежну безпеку?

- Які дії вчителя, якщо почалася пожежа?

- За яким номером викликаємо службу порятунку?

- Як можна попередити пожежу?

Пам’ятайте! Іскру гасіть до пожежі, біду відводьте до удару.

  1.  Домашнє завдання

1. Скласти інструкцію з правил поведінки під час пожежі

І група – дії вчителя

ІІ група – дії учнів.

2. Розробити буклет на тему «Заходи пожежної профілактики в навчальному закладі»

12. Додаткове завдання

1. Що можна зробити з пляшки, системи, серветки, оцту та соди?

(Вогнегасник вуглекислотний)

2. Чому пожежне відро має конусоподібну форму?

Первая мысль, увидев конусообразное ведро, - такую форму придумали для того, чтобы вещь домашнего обихода не украли с пожарного щита, ведь оно не удобно в хозяйстве.

• Таким ведром гораздо проще, чем плоскодонным, зачерпывать воду (особенно это касается глубинных колодцев), в то время как обыкновенное плавает по поверхности воды, как поплавок, а конусное сразу черпает воду.

• Конусовидное ведро удобно брать сразу двумя руками: одной за острую часть конуса, другой - за ручку. Вероятность того, что верх конуса выскользнет из рук, несколько ниже, чем край обыкновенного ведра. Особенно это удобно пожарным, так как они работают в толстых рукавицах.

• В ведре, изготовленном в виде конуса, не возникают схлопывания при выбросе воды, в связи с этим жидкость не расплескивается и вылетает на большее расстояние, бьет целенаправленно.

• Конусное ведро при пожаре в зимнее время года позволяет пробивать им лунки на пожарных водоемах во льду.

• Форма конуса обеспечивает ведру наибольшую жесткость, оно не разрушается и не мнется при падении.

• Производственный процесс конусного пожарного ведра заметно упрощен, так как не нужно изготавливать днище.

• Выгодный раскрой конусовидного ведра - минимальный расход жести обеспечивает максимальную наполняемость емкости, а это около 8 литров воды.

• Во время пожара зачастую требуется бежать с полным ведром, его форма в виде конуса позволяет не отбить при этом ноги, что можно легко сделать с плоскодонным ведром.

• Форма такого ведра - традиция, заложенная флотом: в старину на кораблях делали ведра из многослойной парусины и кроили их в форме конуса.

• Ведро в виде конуса придумали специально для того, чтобы на пожаре никто не отдыхал: такое ведро не поставишь и не сядешь на него "перекурить".

• Такое ведро - просто образец, чтобы тот, кто прибежал на пожар без ничего, мог сам из подручных материалов (жести, брезента, проволоки) сделать подобное.

• Шуточный вариант: на Новый год ответственный за технику безопасности и пожарную безопасность такое ведро надевает на голову вместо шапочки, берет багор в руки вместо посоха и играет Деда Мороза.

• Конусообразными ведрами легче зачерпывать песок из специального пожарного ящика, держась одной рукой за вершину конуса, а другой - за край ведра.

• Версия пожарных - из ведра-конуса вода выплескивается гораздо дальше и бьет прямо в цель.

• Коническая форма ведра придумана для того, чтобы во время пожара при падении пожарного вода все-таки вылилась на огонь.

Версий того, по какой причине пожарное ведро делается в виде конуса, очень много. В любом случае, такая форма (по утверждениям пожарных) весьма удобна при тушении возгораний как водой, так и песком.

 

 

 

doc
Додано
16 березня 2020
Переглядів
1853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку