Конспект презентаційного уроку з української мови з елементами профорієнтації для 8 класу на тему: "Узгоджені й неузгоджені означення"

Про матеріал
Конспект презентаційного уроку з елементами профорієнтації на тему "Узгоджені й неузгоджені означення"
Перегляд файлу

Бердянський міський відділ освіти
Бердянської міської ради Запорізької області
Методичний кабінет

 

 

 

 

 

Конспект
уроку української мови
у 8-Б класі на тему:
«Означення. Узгоджене й неузгоджене означення»

 

 

 

 

Підготувала вчитель української
мови та літератури
вищої категорії
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4
Золотько Юліана Петрівна

 

 

 


 

м. Бердянськ,
2021-2022н.р.

 

Мета уроку:

 

  • створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність в опануванні навчального матеріалу, має можливість набути навичок спілкування та співпраці;
  • поглибити знання учнів про означення як другорядний член речення, ознайомити  з узгодженим та неузгодженим означенням (знаннєвий компонент);
  • розвивати вміння визначати вид означень в реченнях, трансформувати узгоджені означення в неузгоджені і навпаки; удосконалити навички доречного вживання означення як в усному, так і в писемному мовленні (діяльнісний компонент);
  • плекати в учнів любов до української мови; виховувати «відповідального громадянина», здатного зробити свідомий вибір професії; ознайомити учнів з сучасними тенденціями на світовому і національному ринках праці, професійними назвами робіт майбутнього (ціннісний компонент).

 

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення : урок з елементами профорієнтації.

Методи і прийоми:  бесіда, пояснення вчителя з елементами презентації, прогнозування,  проблемне завдання,  інтерактивна вправа «Від теорії до практики» ( за допомогою сервісу wordwall), вправи «Неповне висловлення», «Дослідження – трансформація»,   розподільна робота «Узгоджені – неузгоджені», творча робота,  самооцінювання.

Форми роботи: індивідуальна, групова, колективна.

Міжпредметні зв’язки: громадянська освіта.

Обладнання: підручник,  індивідуальні картки, листки оцінювання.

Технологічні засоби навчання: мультимедійний проектор, презентація, ноутбук.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності.

Наскрізна лінія: «Громадянська відповідальність».

 

Перебіг року

І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
          1.1 Привітання Побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи.

          Слово вчителя

Вітаю вас, шановні діти, бажаю  гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи,  здобути знання, розвинути уміння, які знадобляться вам особисто в подальшому житті.

ІІ Актуалізація опорних знань.

Учитель Ми продовжуємо вивчення двох розділів науки про мову «Синтаксису» і «Пунктуації»,   вже ознайомилися з відомостями про головні члени речення, а на минулому уроці почали вивчати другорядні члени речення, розглянули відомості про додаток. Тож  розпочнемо  наш урок з перевірки теоретичних знань. 

  1. Закріплення вивченого матеріалу.

 

1.Інтерактивна вправа  "Від теорії до практики" (за допомогою сервісу wordwall). Потрібно встановити відповідність ключового слова та його визначення.

- Підмет … головний член двоскладного речення, який означає особу, предмет, опредмечену дію чи абстрактне поняття та відповідає на питання хто? що?

- Простий підмет виражений… одним словом – іменником або займенником.

- Складений підмет виражений…сполученням двох іменників, числівника з іменником, двох займенників, складною власною назвою, фразеологізмом.

  •    Присудок … головний член двоскладного речення, який означає дію, стан або ознаку предмета, названого підметом, і відповідає на питання що робить підмет? хто він є? ким він є? що він є? чим він є? який він є? яким він є?
  •    Простий присудок  найчастіше виражається … особовим дієсловом
  •    Складений іменний присудок складається з… дієслова- зв’язки та іменної частини
  •    Складений дієслівний присудок складається з… допоміжного дієслова та інфінітива.
  •    Додаток ……це другорядний член речення, що означає предмет або стан, на який спрямовано дію або щодо якого ця дія відбувається, і відповідає на питання непрямих відмінків.
  •    Прямий додаток…….дія прямо спрямована на предмет.
  •    Непрямий додаток …… дія безпосередньо не спрямована на предмет.

2. Перевірка домашньої вправи

 Учитель Отже, теорію повторили, залишилося перевірити, як ви на практиці вмієте застосовувати набуті знання, розглянемо домашнє завдання.

Вам були запропоновані речення, в яких потрібно було  підкреслити додатки, визначити вид (прямий, непрямий) і частину мови, якою вони виражені.

 Не вибирай професію  заради грошей. Немає високооплачуваних професій з великим майбутнім, але є професіонали з великим майбутнім. Якщо професія стає способом життя, то ремесло перетворюється на мистецтво. Землю сонце прикрашає, а людину - праця. Не професія обирає людину, а людина професію.

Після перевірки домашньої вправи, запитання на повторення відомостей про додаток.

- Який другорядний член речення називається додатком?

- Які відмінки належать до непрямих?

- Якою частиною мови найчастіше виражений додаток?

-  Що таке прямий додаток?

- Який додаток називається непрямим?

 

ІІІ Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

3.1 Учитель Тож на сьогоднішньому уроці ми продовжуємо вивчення другорядних членів речення. Тема нашого уроку «Означення. Узгоджені й неузгоджені» (діти записують тему уроку в зошити)

Як ви вважаєте, яка спільна тема об’єднує всі речення в домашній вправі? Так, це тема «Професії». Тож вивчаючи тему «Означення», ми сьогодні поговоримо про професії майбутнього. Епіграфом нашого уроку будуть слова Чарльза Дарвіна.

                                           Якщо ви вдало оберете
професію і докладете до неї душу,
то щастя  саме знайде вас.  
Чарльз Дарвін

   Вибір професії – це друге народження людини. Це питання досить складне й серйозне. Адже вибір професійного шляху багато в чому визначає нашу долю. Кожна окремо взята професія – це цілий світ, цікавий і незвичайний.
         Незабаром ви повинні будете зробити перший серйозний крок у майбутнє. І ціна цього кроку — ваша доля.
        Але як вгадати, в яку сферу слід піти зараз, щоб забезпечити собі безбідне майбутнє?
        Наш урок - це віртуальна подорож в світ професій майбутнього, де ми подивимося, які з них будуть користуватися попитом через декілька років.

3.2 Прогнозування
         Знаючи тему уроку, за допомогою записаних на дошці дієслів визначте цілі уроку та основне завдання для себе.

Повторити….                    Вивчити…
          Розвивати…                      Запам’ятати…
          Ознайомитися…               Усвідомити…

Сьогодні ми поглибимо ваші знання  про означення як другорядний член речення,   ознайомимося з узгодженими та неузгодженими означеннями; розвинемо вміння визначати вид означень в реченнях, трансформувати узгоджені означення в неузгоджені і навпаки; удосконалимо навички доречного вживання означення як в усному, так і в писемному мовленні.
        Також ви ознайомитеся  з сучасними тенденціями на світовому і національному ринках праці, професійними назвами робіт майбутнього.

      Поміркуйте, що може дати для вас цей урок зараз і в майбутньому?
(Відповіді дітей)

ІV. Опрацювання  нового навчального матеріалу.

4.1  Проблемне завдання

Учитель Перед вами 2 речення. Знайдіть у них означення, поміркуйте, із якими словами пов’язані, на які питання відповідають, однакові вони за способом вираження чи різні.

Я ще не визначився з майбутньою професію.

Університет Бердянська запрошує на навчання.

 

(Орієнт.відп. Не однакові, різні способи вираження: прикм. та ім.)

 

Щоб дізнатись про види таких означень, вам необхідно самостійно опрацювати теоретичний матеріал підручника с. 43-44 та заповнити пропуски в індивідуальних картках, які лежать на ваших партах, а потім ознайомимося з вашими напрацюваннями.

4.2 Самостійне дослідження мовного матеріалу. Робота з підручником. (Стор. 43 – 44)

Вправа «Неповне висловлення»

  •                   Означенням називається другорядний член речення, який вказує на………………………….. і відповідає на запитання………………………
  •                   Означення виражене одним словом називається……………..
  •                   Означення виражене…………………………………………..називається поширеним.
  •                   Означення бувають………………………………………………..
  •                   …………………. називається означення, яке має такий самий….., число і………, що й означуване слово.
  •                   Узгоджені означення виражаються прикметниками, дієприкметниками, ……………………………………………………....
  •                   У ролі узгоджених означень також можуть виступати……………….
  •                   Неузгоджені означення виражаються іменниками, особовими займенниками, інфінітивом, ………………………………………….

Учитель

Отже, узгоджені означення пов’язані з означуваним  словом підрядним зв’язком узгодження, а неузгоджені – керування та прилягання. 

Також потрібно відрізняти означення від іменної частини складеного присудка.

Наприклад: Розумні учні. (У першому реченні означення стоїть перед підметом, перед означуваним словом)

Учні розумні. (У другому реченні пропущено дієслово-зв’язку Є)

4.3 Індивідуальна та групова робота. Тренувальні вправи

Учитель З теорією ознайомилися, переходимо до практики. Відкриваємо першу професію (учитель відкриває першу сходинку)
Перша професія - Дизайнер віртуальних світів

1.Вправа на визначення узгоджених і неузгоджених означень.

Завдання: запишіть речення, знайдіть  означення, підкресліть їх, визначте, які з них узгоджені, а які неузгоджені. Поясніть, чому ви зробили саме такий вибір.

Найближчим часом люди будуть мати можливість подорожувати віртуальними світами. Для цього знадобиться дизайнер віртуальної реальності. Він матиме здібності художника і програміста.
(До речі, здобути відповідні знання можна в Дніпровському національному університеті ім. О. Гончара)

2. Розподільна робота «Узгоджені – неузгоджені» (Робота в групах)

Учитель Прийшов час попрацювати в групах. Для того, щоб дізнатися про наступні професії, потрібно правильно розподілити словосполучення з узгодженими  й неузгодженими означеннями.

 

Ця професія, попит на роботів, найближче десятиріччя, професіонали з робототехніки, індивідуальні плани, настав час діяти, на ранній стадії, перша освіта, потрібні знання, у медичній академії.

 

Узгоджені: ця професія, найближче десятиріччя, індивідуальні плани, на ранній стадії, перша освіта,  потрібні знання, у медичній академії.

Друга професія -  IT-генетик

Прогнозують, що ця професія буде доволі популярною в найближче десятиріччя. IT-генетики складатимуть індивідуальні плани лікування та запобігатимуть хворобам на ранній стадії.
(Здобути потрібні знання можна не лише за кордоном, а й в Україні, як ось у Дніпропетровській медичній академії.)

Неузгоджені: попит на роботів, професіонали з  робототехніки, настав час діяти.

Третя професія - Проектувальник роботів

Настав час діяти не людям, а роботам!
Попит на роботів із кожним роком збільшується, а отже, знадобляться професіонали робототехніки, які вмітимуть їх створювати. Зокрема потрібними будуть робототехніки, які працюватимуть у побутовому напрямку (наприклад, над створенням робота-прибиральника, робота-садівника тощо).

3. Дослідження-трансформація.

Учитель Перш ніж ми виконаємо наступне завдання, давайте пригадаємо, які словосполучення називаються синонімічними? (Словосполучення, різні за будовою і морфологічним вираженням, але однакові або близькі за своїм лексичним значенням, називаються синонімічними.
Н: школярські будні – будні школяра)

До поданих словосполучень з узгодженими означеннями доберіть синонімічні словосполучення з неузгодженими означеннями.

Київські заклади, корисна їжа, професійна  порада, фізіологічні потреби,    професійні вершини, недосвідчений робітник, відверта розмова.

(Після цієї вправи вчитель відкриває ще дві професії)
Четверта професія - Шкільний дієтолог

Він навчатиме дітей правильному споживанню їжі та відповідатиме за те, щоб учні харчувалися відповідно до їхніх фізіологічних потреб.

П’ята професія -  Проектувальник розумних будинків

Знання та вміння у сфері програмування та ІТ-технологій допоможуть стати фахівцем, який розроблятиме системи управління домогосподарством без участі людини.

4.Творча робота (робота в групах)

(Учитель відкриває ще дві професії: будівельник розумних доріг, менеджер космотуризму)

Завдання: кожна група отримала по одній назві професій майбутнього, подумайте  чим, на вашу думку, можуть займатися люди даних професій. Складіть по одному реченню, підкресліть означення, визначте узгоджені вони чи неузгоджені.

Шоста професія - Будівельник «розумних» доріг

Вибирає та встановлює «розумне» дорожнє покриття з датчиками контролю стану дороги, а також «розумні» знаки, розмітку і системи відеоспостереження.

Сьома професія - Менеджер космотуризму

Буде розробляти туристичні програми в навколокосмічний простір, а пізніше - на місячні бази та інші космічні споруди.

 

 

V Рефлексія. Контрольно-оцінювальний етап.

5.1Підведення підсумків уроку.

Учитель Отже, ми з вами, вивчаючи тему «Узгоджені й неузгоджені означення», розглянули топ 7 професій майбутнього.   Але залишилася одна нерозкрита. Як ви гадаєте, що це за професія?

(Відповіді дітей, після цього учитель відкриває останню професію)

Восьма професія -  Учитель або тьютор – педагог, який створює індивідуальні освітні програми та супроводжує учня/студента у процесі навчання.

Я не випадково розташувала професію вчителя на найвищій сходинці, бо для того, щоб опанувати будь-яку з цих професій, потрібен вчитель, який є основою ваших знань.

На даний момент, розглянуті професії межують з фантастикою, але вже через 10-15 років вони стануть реальні та популярні.

А тепер  візьміть різнокольорові зірочки і розташуйте їх на тій сходинці, яка професія вас найбільше зацікавила (діти роблять вибір)

5.2 Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Учитель

- З’ясуйте, чи вдалося вам досягти поставлених на початку уроку цілей?

-  Проаналізуйте причини успіхів і невдач у роботі. Зробіть висновки.

5.3 Самооцінювання 

Оцініть свою роботу на уроці за поданими критеріями:

  • Я активно працював на уроці (0-3 б.).
  • Я самостійно робив висновки (0-3 б.).
  • Мої думки було враховано в груповій роботі (0-3 б.).
  • Я ефективно використовував час на уроці (0-3 б.).

 

 

VI. Домашнє завдання

Вивчити параграф 12, скласти твір-мініатюру в художньому стилі за темою «Ким я бачу себе в майбутньому», використовуючи узгоджені та неузгоджені означення.

Учитель. Ось і завершується наш урок, нехай усі ті знання, які ви здобули сьогодні, допоможуть вам крокувати вверх сходинками   життя. Бо лише той досягне мети, хто бореться, долає перешкоди. Ви – наше майбутнє, наша надія, будівники красивого, світлого, радісного життя.  Я бажаю, щоб ваші мрії здійснилися, щоб процвітав наш край, уславлений вашою працею.

 Дякую всім за співпрацю!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальна картка учня 8-Б класу
П.І___________________________

 

Інтерактивна вправа «Неповне висловлення»

  •                   Означенням називається другорядний член речення, який вказує на………………………….. і відповідає на запитання………………………
  •                   Означення виражене одним словом називається……………..
  •                   Означення виражене…………………………………………..називається поширеним.
  •                   Означення бувають………………………………………………..
  •                   …………………. називається означення, яке має такий самий….., число і………, що й означуване слово.
  •                   Узгоджені означення виражаються прикметниками, дієприкметниками, ……………………………………………………....
  •                   У ролі узгоджених означень також можуть виступати……………….
  •                   Неузгоджені означення виражаються іменниками, особовими займенниками, інфінітивом, ………………………………………….

 

Картка самооцінювання

 

Я активно працював на уроці

 

(0-3 б.)

 

Я самостійно робив висновки

 

(0-3 б.)

 

Мої думки було враховано в груповій роботі

(0-3 б.)

 

Я ефективно використовував час на уроці

(0-3 б.)

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
27 січня 2022
Переглядів
591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку