Конспект року на тему "Почуття у поетичних творах. Спокій. В. Скомаровський «Після грози»"

Про матеріал
Вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; сприяти розумінню учнями змісту твору; поглиблювати та розширювати образні уявлення, що виникають під час читання поезії; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до поетичного слова.
Перегляд файлу

Охтирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 11

Конспект уроку з літературного читання у 3 класі

Підготувала вчитель початкових класів

Проскурова  Інна Михайлівна

 Тема. Почуття у поетичних творах. Спокій. В. Скомаровський «Після грози»

Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; сприяти розумінню учнями змісту твору; поглиблювати та розширювати образні уявлення, що виникають під час читання поезії; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до поетичного слова.

                                         Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Девіз уроку

Виразно читаємо,

чітко слова промовляємо.

Мову і творчість свою розвиваємо.

2. Рефлексія настрою

-Діти, погляньте мені в очі, подивіться один до одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра , що заіскрилися на ваших  обличчях ми розпочнемо урок.

- Щоб урок був цікавим , змістовним, якими ви повинні бути :

  • розумними, організованими;
  • уважними, дисциплінованими;
  • допитливими, кмітливими.

II. Мовленннєва розминка

1. Артикуляційна зарядка

     Зарядка для язичка

-Де ж наш пустун - язичок?

Заховався за біленький тиночок.

Ліг на бочок і мовчок.

А ми зараз його розбудимо!

-Поклацаємо зубками ( щоб міцнішими були).

Поплямкаємо губками

-Посичали гускою: с-с-с.

-Подзижчали комариком: з-з-з.

-Подирчали трактором: др-р-р.

-Як капає дощ: кап-кап-кап.

-Як гуркоче грім: г-г-г.

-Пошуміли вітерцем: ш-ш-ш.

-А вітерець вам чистомовку-добавлянку прислав.

 2. Читання чистомовки-добавлянки

Рі-рі-рі: Що ти бачиш угорі? 
Рю-рю-рю: Бачу ясную зорю. 
Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі? 
Ря-ря-ря: Небо синє, як моря. 
Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі? 
Ри-ри-ри: Там літають комари. 
Ра-ра-ра: З комарами мошкара. 
 

 

 

 

 

http://player.myshared.ru/17/1068621/slides/slide_4.jpg3.Вправляємось в читанні складів
 

 

 

 

 

4.Робота над скоромовкою

Гра «Дощик»

Діти читають хором

Накрапає дощ ( тихо, повільно)

Дощ припустився сильніше ( голосно, швидко)

Злива ( голосніше, швидше)

Дощ припиняється ( тихіше)

Дощ перестав( читання припиняється)

Над квіткою гуде бджілка,
Сидить в житі перепілка,
На черешні горобець,
А хто зловить – молодець!

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

- Над яким розділом ми почали працювавати? (Світ поезії. Поетична майстерня)

1. Гра « Продовж речення» ( повторимо основні понятття з теми)

  • Поетичні твори – це картини, зіткані з почутттів, настроїв митця, образів, народжених його уявою називаються…( ліричними аба лірикою)
  • Образ людини, чий внутрішній світ розкрито в ліричному творі, називають…( ліричним героєм).
  •  Поетичні твори, у яких зображено олюднену, одухотворену природу, належать до…( пейзажної лірики).
  • Авторські роздуми й почуття відтворено в них за допомогою різноманітних…  ( художніх засобів).
  •  Художні засоби - це…., …., …., ….  ( епітети, уособлення, порівнянння, звукопис).

2. Гра « Плутанина»

- Розплутай порівняння?

Колючий,                як осел.

Впертий,                 як їжак.

Боязкий ,                як вовк.

Голодний,                як заєць.

-Для чого використовують художні засоби? (Щоб мова була виразною, зрозумілою, красивою).

ІV. Перевірка домашнього завдання

1. Гра «Хто краще»

  • Конкурс на краще виразне читання вірша ( с. 107-108).

-Чим милується ліричний герой? Опиши його душевний стан.

-Як поетеса передала красу природи? Які художні засоби для цього застосувала?

-Чи погоджуєшся ти з думкою, що спілкування з природою і розуміння її краси допомагають людині подолати стуток?. Пояни свою відповідь.

2. Поетична хвилинка

-Помилуємося красою природи

  • Микола Вороний « Ущухла буря»

Який настрій викликає? ( Замилування красою природи)

-Із чим поет порівнює сльози? Чим, на твою думку, вони були викликані?

-Знайдіть уособлення.

- Який пейзаж змалював поет?

  • Ліна Костенко « Шипшина важко віддає плоди».

-Який настрій викликає  у вас вірш Ліни Костенко « Шипшина важко віддає плоди» ( Тривогу).

-Чому шипшина важко віддає плоди? Поясни зміст двох останніх рядків?

-Які художні засоби застосовує поетеса, описуючи зустріч шипшини з людиною?

V. Мотивація навчальної діяльності

1. Відгадайте загадку

 Спершу - блиск,

За блиском - тріск,

За тріском - плескіт. (Гроза)

Летить вогняна стріла,

Ніхто її не зловить. (Блискавка)

Фарбоване коромисло

Над річкою повисло. (Веселка)

-Послухайте звуки природи, як гримить грім, після грози? Які почуття ( настрій) у вас викликає?

 Коли можна побачити і почути грім і блискавку?

2. Гра « Асоціативний кущ»

       

       

         Гроза                                    Після грози

 

 

 

— Поет Вадим Скомаровський допоможе нам перенестися в тепле літечко.

3. Цікаво знати

Що таке гроза і як від неї ховатися?

  1 учень   Гроза — атмосферне явище, пов'язане з електричними розрядами в купчасто-дощових хмарах. Супроводжується блискавкою та громом.

      Грози, як правило, виникають влітку і належать до одних з найнебезпечніших для людини природних явищ, за кількістю зареєстрованих смертельних випадків тільки повені призводять до більших людських втрат. Грози супроводжуються зливовим дощем і посиленням вітру. Проте грози також можуть виникати взимку і навесні. Чим теплішим стає повітря, тим збільшується вірогідність гроз.

  2 учень  Блискавка - це електричний заряд, який проскакує між хмарам і землею, під час якого відбувається нагрівання повітря. При нагріванні повітря розширюється і призводить до виникнення ударної хвилі, - власне, грому.

3 учень  Якщо гроза вас застала раптово, дуже важливо розрахувати час до її наближення. Для цього треба порахувати секунди від спалаху блискавки до громового гуркоту. Трьохсекундна пауза свідчить, що гроза в кілометрі від вас, але, у разі якщо часові проміжки скорочуються, значить, гроза наближається і слід неодмінно сховатися.

4 учень Основні правила поведінки під час грози: 

  • перш за все, треба уникати відкритих місць,
  • відключити телефон і віддалитися від металевих предметів.
  • ні в якому випадку не варто бігти під самотнє дерево.
  • категорично під час грози забороняється перебувати у воді, купатися і навіть наближатися до водоймищ.
  • не можна також бігти в ліс.

4. Гра « Розсипанка»

-Склади прикмети зі слів ( робота в парах)

 Синоптик Сьогодні я хочу перевірити вас, як самостійно ви можете передбачати погоду. Треба бути просто уважними і допитливими до навколишнього світу. Складіть прикмети зі слів.

  • Якщо,  літають, над землею,  низько, ластівки, чекай дощу.( Якщо ластівки  літають низько над землею, чекай дощу).
  • Комарі , стовпом, та , комашня,   літають — на , погоду. гарну. (Комарі та комашня стовпом літають — на гарну погоду).
  • Вранці, й, роса, туман — на, добру, погоду.( Вранці роса й туман — на добру погоду).

-Будьте спостережливими, відшукуйте інші прикмети і перевіряйте чи справджуються вони.

-Дякую за увагу.

VІ.Оголошення теми і мети уроку

— Поет Вадим Скомаровський допоможе нам перенестися в тепле літечко.

Очікувані результати:

  • вдосконалити навички свідомого виразного читання поетичних творів;
  • вчити розуміти зміст твору;    
  • поглиблювати та розширювати образні уявлення, що виникають під час читання поезії

VІІ. Сприйманння й усвідомлення нового матеріалу

1. Біографія  письменника

    1 учень Вадим Петрович Скомаровський — український поет. Народився Вадим Скомаровський 1 червня 1937 року в селі Балико-Щучинка (Кагарлицький район на Київщині). У дитинстві майбутній поет зачитувався книжками Аркадія Гайдара і Миколи Трублаїні. Батько загинув на фронті. Мати все життя працювала вчителькою. Після закінчення семирічки, а потім Ржищівського педучилища Вадим працював учителем у Бородянській школі на Київщині.

  2 учень Згодом закінчив Ізмаїльський педагогічний інститут. І подальша його журналістська, комсомольська, партійна робота та робота головним редактором і директором видавництва «Молодь» була тісно пов’язана зі школою та молоддю.

  3 учень  1956 року Вадим Скомаровський надрукував у журналі «Піонерія» свій перший вірш для дітей. Невдовзі з’явилися перші поетичні збірки «У сестрички радість» (1959) та «Зірочка» (1961).

     У 1963 році вийшла в світ книжка Вадима Скомаровського «На Тарасовій горі» — вірші, присвячені Тарасові Шевченку. Відтоді поет часто звертався до образу Великого Кобзаря. У 1973 році він видав збірку «Тарасова криниця», а в 1979 — створив поему «Тарасові птиці». Це одні з найбільш яскравих, натхненних сторінок у творчості Вадима Скомаровського.

   4 учень Скомаровський також є автором поем «Зошит у лінійку», «Багряний листок», «Вітер мандрів» та казок «Де поділися зірки?», «Чому в морі вода солона», «Чому Лютий короткий» та інші. Пише також гумористичні, сатиричні поезії, мініатюри, шаржі.
5 учень   У 2002 році вийшла друком його збірка «Комп’ютер з характером».

Твори В. П. Скомаровського перекладено російською, білоруською, молдавською, казахською, киргизькою, туркменською, башкирською мовами. Вони видані у Болгарії, Польщі, Чехії, Канаді.

    Вадим Скомаровський також відомий як перекладач з російської, білоруської і туркменської мов.

VІІІ. Опрацювання вірша Вадима Скомаровського «Після грози» (с. 108)

1. Словникова робота

— Прочитайте стовпчики слів.  Об’єднайте їх у синонімічні пари.

Ущухла

неяскраво

хлипа

обрій, горизонт

тьмяно

затихла

видноколо

видає плескіт

-Поясни значення слів? Як ти їх розумієш?

Фізкультхвилинка

2. Виразне читання вірша вчителем

-Яку пору року описує автор у своєму вірші?

-До якого жанру належить?( Пейзажна лірика. Спокій) .

- Який настрій викликає?

3. Повторне читання вірша учнями

  • Читання « Бджілкою»

-Яка картинка виникла у вашій уяві під час читання  вірша?

  • Аналіз вірша

Учні в парі читають вірш одне одному.

— Яка картина виникла у вашій уяві під час читання вірша?

— Якими звуками і запахами вона наповнена?

— Який основний тон виберете для читання вірша?

4. Виразне читання вірша учнями

— Чи можна стверджувати, що вірш сповнений відчуттям спокою? Обґрунтуйте свою думку.

— За допомогою яких художніх засобів автору вдалося створити чарівний поетичний пейзаж?

— Відгадайте загадку.

• Коло бабусі сидить у кожусі,

Біля пічки гріється,

Без водички миється. (Кіт)

— Що у вірші автор порівняв з цією тваринкою?

5. Гра «Відшукай дієслова»

Гроза... (ущухла);

листя... (хлипа);

грядка... (мліє);

стежка... (парує);

липа... (пахне);

бджоли... (світяться);

веселка... (звелась);

грім... (муркоче).

ГШра « Відшукай епітети.

6.  Гра «Земля –небо»

Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на «глядачів».

7. Гра «Добери риму»

Хлипа — ... (липа);              

полем — ... (видноколом);    

у теплі — ... (в гіллі);

світ — ... (кіт).

8. Гра « Дочитай рядок до кінця» ( робота в парах)

9. Конкурс на краще читання вірша учнями

10. Робота за ілюстрацією

— Розгляньте ілюстрацію.

— Які рядки вірша проілюстрував художник?

— Які фарби для цього використав?

— Який настрій вони створюють?

IX. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чи досягли очікуваних результатів?

 — Який вірш ми читали» хто його написав?

— Що вам найбільше сподобалося на уроці?

— З яким настроєм завершуєте урок?

X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно прочитати вірш на  с. 108.

  • Скласти з запитання до прочитаного ( 1 група).
  • Скласти казку про грім або  веселку ( 2 група).



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кузьменко Ольга Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 січня 2019
Переглядів
483
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку