Охтирська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 11
Конспект уроку з літературного читання у 3 класі
Підготувала вчитель початкових класів
Проскурова Інна Михайлівна
Тема. Почуття у поетичних творах. Спокій. В. Скомаровський «Після грози»
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; сприяти розумінню учнями змісту твору; поглиблювати та розширювати образні уявлення, що виникають під час читання поезії; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до поетичного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Девіз уроку
Виразно читаємо,
чітко слова промовляємо.
Мову і творчість свою розвиваємо.
2. Рефлексія настрою
-Діти, погляньте мені в очі, подивіться один до одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра , що заіскрилися на ваших обличчях ми розпочнемо урок.
- Щоб урок був цікавим , змістовним, якими ви повинні бути :
II. Мовленннєва розминка
1. Артикуляційна зарядка
Зарядка для язичка
-Де ж наш пустун - язичок?
Заховався за біленький тиночок.
Ліг на бочок і мовчок.
А ми зараз його розбудимо!
-Поклацаємо зубками ( щоб міцнішими були).
Поплямкаємо губками
-Посичали гускою: с-с-с.
-Подзижчали комариком: з-з-з.
-Подирчали трактором: др-р-р.
-Як капає дощ: кап-кап-кап.
-Як гуркоче грім: г-г-г.
-Пошуміли вітерцем: ш-ш-ш.
-А вітерець вам чистомовку-добавлянку прислав.
2. Читання чистомовки-добавлянки
Рі-рі-рі: Що ти бачиш угорі?
Рю-рю-рю: Бачу ясную зорю.
Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі?
Ря-ря-ря: Небо синє, як моря.
Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі?
Ри-ри-ри: Там літають комари.
Ра-ра-ра: З комарами мошкара.
3.Вправляємось в читанні складів
4.Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором
Накрапає дощ ( тихо, повільно)
Дощ припустився сильніше ( голосно, швидко)
Злива ( голосніше, швидше)
Дощ припиняється ( тихіше)
Дощ перестав( читання припиняється)
Над квіткою гуде бджілка,
Сидить в житі перепілка,
На черешні горобець,
А хто зловить – молодець!
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Над яким розділом ми почали працювавати? (Світ поезії. Поетична майстерня)
1. Гра « Продовж речення» ( повторимо основні понятття з теми)
2. Гра « Плутанина»
- Розплутай порівняння?
Колючий, як осел.
Впертий, як їжак.
Боязкий , як вовк.
Голодний, як заєць.
-Для чого використовують художні засоби? (Щоб мова була виразною, зрозумілою, красивою).
ІV. Перевірка домашнього завдання
1. Гра «Хто краще»
-Чим милується ліричний герой? Опиши його душевний стан.
-Як поетеса передала красу природи? Які художні засоби для цього застосувала?
-Чи погоджуєшся ти з думкою, що спілкування з природою і розуміння її краси допомагають людині подолати стуток?. Пояни свою відповідь.
2. Поетична хвилинка
-Помилуємося красою природи
Який настрій викликає? ( Замилування красою природи)
-Із чим поет порівнює сльози? Чим, на твою думку, вони були викликані?
-Знайдіть уособлення.
- Який пейзаж змалював поет?
-Який настрій викликає у вас вірш Ліни Костенко « Шипшина важко віддає плоди» ( Тривогу).
-Чому шипшина важко віддає плоди? Поясни зміст двох останніх рядків?
-Які художні засоби застосовує поетеса, описуючи зустріч шипшини з людиною?
V. Мотивація навчальної діяльності
1. Відгадайте загадку
Спершу - блиск,
За блиском - тріск,
За тріском - плескіт. (Гроза)
Летить вогняна стріла,
Ніхто її не зловить. (Блискавка)
Фарбоване коромисло
Над річкою повисло. (Веселка)
-Послухайте звуки природи, як гримить грім, після грози? Які почуття ( настрій) у вас викликає?
— Коли можна побачити і почути грім і блискавку?
2. Гра « Асоціативний кущ»
Гроза Після грози
— Поет Вадим Скомаровський допоможе нам перенестися в тепле літечко.
3. Цікаво знати
1 учень Гроза — атмосферне явище, пов'язане з електричними розрядами в купчасто-дощових хмарах. Супроводжується блискавкою та громом.
Грози, як правило, виникають влітку і належать до одних з найнебезпечніших для людини природних явищ, за кількістю зареєстрованих смертельних випадків тільки повені призводять до більших людських втрат. Грози супроводжуються зливовим дощем і посиленням вітру. Проте грози також можуть виникати взимку і навесні. Чим теплішим стає повітря, тим збільшується вірогідність гроз.
2 учень Блискавка - це електричний заряд, який проскакує між хмарам і землею, під час якого відбувається нагрівання повітря. При нагріванні повітря розширюється і призводить до виникнення ударної хвилі, - власне, грому.
3 учень Якщо гроза вас застала раптово, дуже важливо розрахувати час до її наближення. Для цього треба порахувати секунди від спалаху блискавки до громового гуркоту. Трьохсекундна пауза свідчить, що гроза в кілометрі від вас, але, у разі якщо часові проміжки скорочуються, значить, гроза наближається і слід неодмінно сховатися.
4 учень Основні правила поведінки під час грози:
4. Гра « Розсипанка»
-Склади прикмети зі слів ( робота в парах)
Синоптик Сьогодні я хочу перевірити вас, як самостійно ви можете передбачати погоду. Треба бути просто уважними і допитливими до навколишнього світу. Складіть прикмети зі слів.
-Будьте спостережливими, відшукуйте інші прикмети і перевіряйте чи справджуються вони.
-Дякую за увагу.
VІ.Оголошення теми і мети уроку
— Поет Вадим Скомаровський допоможе нам перенестися в тепле літечко.
Очікувані результати:
VІІ. Сприйманння й усвідомлення нового матеріалу
1. Біографія письменника
1 учень Вадим Петрович Скомаровський — український поет. Народився Вадим Скомаровський 1 червня 1937 року в селі Балико-Щучинка (Кагарлицький район на Київщині). У дитинстві майбутній поет зачитувався книжками Аркадія Гайдара і Миколи Трублаїні. Батько загинув на фронті. Мати все життя працювала вчителькою. Після закінчення семирічки, а потім Ржищівського педучилища Вадим працював учителем у Бородянській школі на Київщині.
2 учень Згодом закінчив Ізмаїльський педагогічний інститут. І подальша його журналістська, комсомольська, партійна робота та робота головним редактором і директором видавництва «Молодь» була тісно пов’язана зі школою та молоддю.
3 учень 1956 року Вадим Скомаровський надрукував у журналі «Піонерія» свій перший вірш для дітей. Невдовзі з’явилися перші поетичні збірки «У сестрички радість» (1959) та «Зірочка» (1961).
У 1963 році вийшла в світ книжка Вадима Скомаровського «На Тарасовій горі» — вірші, присвячені Тарасові Шевченку. Відтоді поет часто звертався до образу Великого Кобзаря. У 1973 році він видав збірку «Тарасова криниця», а в 1979 — створив поему «Тарасові птиці». Це одні з найбільш яскравих, натхненних сторінок у творчості Вадима Скомаровського.
4 учень Скомаровський також є автором поем «Зошит у лінійку», «Багряний листок», «Вітер мандрів» та казок «Де поділися зірки?», «Чому в морі вода солона», «Чому Лютий короткий» та інші. Пише також гумористичні, сатиричні поезії, мініатюри, шаржі.
5 учень У 2002 році вийшла друком його збірка «Комп’ютер з характером».
Твори В. П. Скомаровського перекладено російською, білоруською, молдавською, казахською, киргизькою, туркменською, башкирською мовами. Вони видані у Болгарії, Польщі, Чехії, Канаді.
Вадим Скомаровський також відомий як перекладач з російської, білоруської і туркменської мов.
VІІІ. Опрацювання вірша Вадима Скомаровського «Після грози» (с. 108)
1. Словникова робота
— Прочитайте стовпчики слів. Об’єднайте їх у синонімічні пари.
Ущухла |
неяскраво |
хлипа |
обрій, горизонт |
тьмяно |
затихла |
видноколо |
видає плескіт |
-Поясни значення слів? Як ти їх розумієш?
Фізкультхвилинка
2. Виразне читання вірша вчителем
-Яку пору року описує автор у своєму вірші?
-До якого жанру належить?( Пейзажна лірика. Спокій) .
- Який настрій викликає?
3. Повторне читання вірша учнями
-Яка картинка виникла у вашій уяві під час читання вірша?
Учні в парі читають вірш одне одному.
— Яка картина виникла у вашій уяві під час читання вірша?
— Якими звуками і запахами вона наповнена?
— Який основний тон виберете для читання вірша?
4. Виразне читання вірша учнями
— Чи можна стверджувати, що вірш сповнений відчуттям спокою? Обґрунтуйте свою думку.
— За допомогою яких художніх засобів автору вдалося створити чарівний поетичний пейзаж?
— Відгадайте загадку.
• Коло бабусі сидить у кожусі,
Біля пічки гріється,
Без водички миється. (Кіт)
— Що у вірші автор порівняв з цією тваринкою?
5. Гра «Відшукай дієслова»
Гроза... (ущухла);
листя... (хлипа);
грядка... (мліє);
стежка... (парує);
липа... (пахне);
бджоли... (світяться);
веселка... (звелась);
грім... (муркоче).
ГШра « Відшукай епітети.
6. Гра «Земля –небо»
Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на «глядачів».
7. Гра «Добери риму»
Хлипа — ... (липа);
полем — ... (видноколом);
у теплі — ... (в гіллі);
світ — ... (кіт).
8. Гра « Дочитай рядок до кінця» ( робота в парах)
9. Конкурс на краще читання вірша учнями
10. Робота за ілюстрацією
— Розгляньте ілюстрацію.
— Які рядки вірша проілюстрував художник?
— Які фарби для цього використав?
— Який настрій вони створюють?
IX. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи досягли очікуваних результатів?
— Який вірш ми читали» хто його написав?
— Що вам найбільше сподобалося на уроці?
— З яким настроєм завершуєте урок?
X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно прочитати вірш на с. 108.