Урок «Весну-красну, зустрічаймо» "

Про матеріал
поглибити знання з теми «Весна»; показати, як письменники засобами художнього слова розкривають красу навколишнього світу; вдосконалювати вміння самостійно працювати з книгами; формувати вміння робити висновки з прочитаного, побаченого, почутого; розвивати читацькі навички, коло читання , культуру зв’язного мовлення, почуття, вміння порівнювати і аналізувати, декламувати вірші; виховувати почуття прекрасного та любов до природи, бажання вивчати та продовжувати традиції своїх предків.
Перегляд файлу

Урок з позакласного читання у 3 класі.

Л. О. Онищенко, спеціаліст вищої категорії, середня загальноосвітня школа № 13, м. Новомосковська , Дніпропетровської області .

Тема уроку: «Весну-красну, зустрічаймо» (3 клас)

Мета: Формувати в учнів ключові компетентності:

вміння вчитися: навчити школярів організовувати своє робоче місце;

орієнтуватися у часі та берегти його;

загальнокультурну: вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо)

 інформаційно-комунікативну: користуватися різноманітною довідковою літера турою.

 соціальну: уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язува ти конфлікти, досягати компромісів

 здоров’язбережувальну: удосконалювати духовну складову здоров’я.

Формувати освітні компетентності:

поглибити знання з теми «Весна»;  показати, як письменники засобами художнього слова розкривають красу навколишнього світу; вдосконалювати вміння самостійно працювати з книгами; формувати вміння робити висновки з прочитаного, побаченого, почутого; розвивати  читацькі навички, коло читання , культуру зв’язного мовлення, почуття, вміння порівнювати і аналізувати, декламувати вірші; виховувати почуття прекрасного та любов до природи, бажання вивчати та продовжувати традиції своїх предків.

Тип уроку:  позакласне читання, інтегрований ( природознавство, інформатика, образотворче мистецтво, трудове навчання, музика.)

Форма уроку:  урок - творча співпраця.

Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, індивідуальні завдання; вправи: «Незакінчені речення», «Мікрофон», «Барометр настрою», «Асоціативний кущ», «Дерево успіху», гра «Жайворонок»,  робота в парах та групах.

Обладнання: відеозапис , малюнки та презентації  учнів  на тему весни; підруч ники з позакласного читання, самостійно дібрані книги, виставка книг на весняну тематику, корзина з колоссям пшениці та «жайворонками».

Хід уроку:

I Організація класу.

- Доброго ранку! –

квітам барвистим, (всі)

- Доброго ранку! –

Сонечку ясному, (всі)

Людям усім і всьому прекрасному! (всі)

Вправа «Барометр настрою»

Що подарувало радісний і піднесений настрій?

II   Актуалізація опорних знань.

1. Розумова гімнастика. Вправа «Асоціативний кущ»

- Погляньте на цю словникову павутинку. Яке слово в ній заховалося?

                                              чудесна

           ясна                                                                     сонячна

радісна                                     ?                                           чарівна

красуня                                                                             зеленокрила

        многоцвітна                   весела                    працьовита

це завітала вже – …(весна.) Вправа «Незакінчене речення»

IІІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Відеофільм «Мелодія весни»

«Починається весна.»(А.Костецький) Читає вчитель.

Сьогоднішній урок присвячений саме їй – чудовій, веселій, ясній, чарівній весні. Весна – це пора оновлення і відродження природи. За легендою, чарівна жар - птиця  приносить у своєму дзьобі золотий ключик, яким відкриває весні браму і випускає на волю її синів. 

І щоб нам дізнатися якомога більше про цю чудову пору року, ви, діти, зібралися в команди, які поділяться з нами своїми знаннями і відкриттями. Також провести сьогоднішній урок нам допоможуть батьки. На протязі уроку ви будете отримувати різнобарвні квіти, секрет яких я розкрию в кінці уроку.

Девізом  уроку стануть слова відомої письменниці Ліни Костенко:

«Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».Бо саме більшість творів сьогодні будуть звучати в віршованій формі.

Вчитель: « Українознавці» розкажуть :

 -         Коли в Україні відзначали прихід весни?

 -         Як це відбувалося?

 -         Які обряди дійшли до наших днів?

1-й учень. За народними віруваннями, 15 лютого, на Стрітення, зима зустрічала

ся з весною. Вони сперечалися між собою, кому йти, а кому вертатись.

С. Черкасенко „ Зима і Весна “ (Інсценізація)

Насуплю я брови, – говорить Зима, –

І вітер з морозом повіє:

Усе скрізь загине – рятунку нема!

Під снігом замре, заніміє.

А я засміюся, – Весна відмовля, –

І сонце пекуче засяє,

Прокинуться луки, ліси і поля,

Усе зацвіте, заспіває.

Спостерігаючи за погодою на протязі багатьох років, люди помітили, якщо до вечора ставало тепліше – перемагала весна.

Мама: Та справжня весна наставала пізніше. Вважалося, що її приносили на крилах птахи. 30 березня, на день Теплого Олекси, наші предки зодягалися у

святкове вбрання, вітали один одного з весною і теплом. Господині випікали

 обрядове печиво у вигляді птахів – жайворонків, голубів. Діти, співаючи, носи       

ли його по селу, провіщаючи і закликаючи весну.

(Заздалегідь підготовлені учні-артисти показують фрагмент Свята весни)

3-й учень. Благослови, мати, весну закликати, зиму проводжати.

Мати: Благословляю вас, діти, весну закликати! З веселою посмішкою, із жайвором-пташкою, з водою свяченою, з колосками хліба і добром у серці.

Входить Весна з букетом квітів.(вербові котики)

Учні (хором). Ой весна, весна, днем красна, що ж ти, весно, принесла?

Весна. Принесла я вам літечко…( с.36)

Мабуть, вам цікаво дуже,

Хто є хлопчики оці?

Познайомтесь, любі друзі,

Це - весняні місяці.

(Місяці вклоняютъся)

- Хто може їх назвати ? ( Березень , квітень , травень ).

БЕРЕЗЕНЬ

Звуть всі Березнем мене.

Лише зимонька мине,

Тепле сонце викликаю,

Хай земельку зігріває.

А берізкам білокорим

Навіваю сни чудові,

Щоб діточкам сік давали,

Справно їх оздоровляли.

 

КВІТЕНЬ

Я зовусь в народі Квітнем,

Бо в мій час найперші квіти

Бачать люди на землі.

Це і проліски малі,

I пахуча сон-трава,

І фіалочка мала

Ряст, що килимом зацвів.

I «ліхтарик»-горицвіт.

ТРАВЕНЬ

Я – ясний і теплий Травень,

Одягаю землю в трави,

А сади в рожевий цвіт,

Щоб казковим був наш світ.

Я дарую вам тюльпани,

Що розквітли полум'яно,

Ніжність їхніх пелюсток,

I півонію, й бузок.

ВЕСНА

Так, синочки-місяці,

Ви, звичайно, молодці.

Тож скажіть нам, любі діти,

Чим зібрались нас зустріти?

Учениця

Любий Березень і Квітень,

Мила Весно, теплий Травень,

Заспівають наші діти,

Гарну пісню привітальну.

(Виконання веснянки «Вийди, вийди сонечко»)

Почувши вашу чудову пісню, Весна стала повноправною господинею в нашій рідній Україні. А її старший син Березень старанно допомагає своїй матусі, але й відпочивати не забуває. Давайте пригадаємо, які свята ми відзначаємо у цьому місяці?

« Дослідники і народознавці березня»

(презентація)

Отож, почнемо з першого місяця весни – Березня:

– Чому місяць так називається?

Назва березень закріпилась за місяцем у середині минулого століття. Походить від назви промислу - березол (заготівля березового попелу, що використовував ся для виготовлення скла). До цього часу місяць називався март. У народі його звали: капельник, протальник, соковик, полютий, красовик.

1 березня – народження весни.(Т. Корольов «Чарівна пора.)

8 березня – Міжнародний жіночий день. (І. Жиленко « Весна і мама.»)

9 березня – День народження великого поета Т. Г. Шевченка.

10  березня – День смерті великого поета Т. Г. Шевченка.(«Встала весна»)

14 березня – Явдоха - плющиха.

21 березня – весняне рівнодення. Всесвітній день поезії.(Встановлено 1999р.ухвалою 30-ої сесії ЮНЕСКО)

22 березня – Сорок Святих. .(«В небі жайворонки в’ються» Олександр Олесь…)

30 березня – Теплого Олекси. ( Одними з перших прилітають із вирію до рідних місць граки, жайворонки, шпаки, дикі гуси, ластівки Борис Грінченко «Ластівка )

 «Дослідники і народознавці квітня.»

 (презентація)

– Чому квітень називається квітнем?

Квітень носить свою назву з 16 століття. Саме в цей час земля починає квітувати. В ужитку були й інші народні назви: краснець, лукавець, дзюрчальник, водолій та апріль, що латинською мовою означає " сонячний".( М. Трохим «Квітуча весна»)

1 квітня – День гумору. Міжнародний день птахів.(Л. Костенко «Горобець із білою бородою»)

2 квітня – Міжнародний день дитячої книги.(Н.Забіла «Квітень»)

6 квітня – Міжнародний день спорту.

7 квітня – Благовіщення.

12 квітня - День космонавтики.

17 квітня –Всеукраїнський день довкілля.(М. Вороний «Мій садок»)

22 квітня – Всесвітній день Землі.(«Весняна пісня»)

24  квітня – Вербна неділя.(Л. Костенко «Вербові сережки»)

26 квітня – Роковини Чорнобильської катастрофи.

В цьому році виповниться 30 років Чорнобильській трагедії, яка вказала людству на те, що треба любити, цінувати і берегти природу. І тоді вона віддячить людству і подарує нам свою красу і свою неповторність. Як після лютої зими оживає природа, так і після цієї страшенної катастрофи територія чорнобильської зони потихеньку оживає і набирається сил.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Подоляночка»

« Дослідники і народознавці травня»

(презентація)

- Що цікавого дізналися про  травень?

Травнем останній місяць весни став у нинішньому столітті. До цього він звався май - від імені давньоримської богині весни Майї. У народі його називали: пісенник, місяць-громовик, травник.

 У травні відзначаємо:

1 травня – День трудящих. Великдень

6 травня – День Юрія.

8 травня – День Матері. День примирення.

9 травня – День Перемоги.

31 травня – Свято « Останнього дзвоника».

Вірші та твори про травень.

« Літературознавці»

(Діти презентують прочитанні книги, декламують вірші на протязі всього уроку.)

Кожен місяць красивий по-своєму і несе певну користь та якісь нові зміни  у

 навколишнє середовище.

Але інколи і між ними трапляються непорозуміння.

Я  пропоную вам здійснити подорож у казку « Як Квітень до Березня в гості їздив»

Читання казки по ролям.

Робота над твором. Гра  «Жайворонок»( відповідає  та група, на парту якої «прилетів» жайворонок).

I група

- Назвіть дійових осіб казки.

- Чому Березень розсердився на Травня?

II група

- Що Травень порадив Березню?

- Чим їхав Квітень до Березня? Встанови послідовність:

човном

санчатами

возом

III група

- Чому Березень здивувався, побачивши гостя?

Поясніть прислів’я.

– У березневу днину сім погод на годину.

IVгрупа.

— Уявіть, що Березень виправився і став добрішим до свого брата Квітня. Як би ви уявили приїзд Квітня четвертого року?

« Мистецтвознавці»

( композиції «Весняні кольори».)

 Учнів в малюнках передали свої емоції, почуття, пов’язані з приходом весни.

Прекрасні ви малюнки всі створили

Тут квіти, дощик, сонечко ясне

Напевно Весну дуже полюбили

Адже земля кругом уся цвіте.

IV. Підсумок уроку. Рефлексія.

Якій порі року був присвячений сьогоднішній урок?

Давайте розбудимо наше дерево успіху від зимового сну і заквітчаємо його. А наша гостя Веснонька вручить вам перепустки в природу.

Тож бережіть природу, любіть її, милуйтеся з нею. Тоді весь світ буде прекрасним!

Дорогі діти, хочу вам подякувати за такий прекрасний урок. Ви дуже добре попрацювали і заслуговуєте тільки на похвальне слово.

Список рекомендованої літератури до наступного уроку знайдете в куточку читача.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

Як Квітень до Березня в гості їздив

(українська народна казка)

Колись давно зустрілися Березень з Квітнем, а Квітень тому й каже:

— Приїду, чекай, скоро до тебе в гості.

Сам визвався — без запрошення, сам у гості напросився! Не сподобалося те Березню, хоч і виду не подав. На тому й попрощалися.

От виждав Квітень слушну годину, зібрався та й поїхав возом у гості. А Березень заходився та такого наробив, що Квітень мусив додому вернути: сніг, мороз, завірюха — не можна возом їхати.

На другий раз знову поїхав Квітень до Березня в гості, та вже не возом, а саньми. Березень пустив тепло, сніг розтав, річки розлилися. Знову мусив вернутися Квітень. Дорогою зустрів Травня, йому й поскаржився:

— Скільки вже разів зриваюся їхати до Березня в гості, ніяк не доїду ні возом, ні саньми. Поїду возом — зробиться зима така, що й осі пообмерзають, і колеса не крутяться; поїду саньми — теплінь стане...

А Травень і каже:

— Я тебе навчу, як доїхати.

Зроби так: візьми в дорогу воза, сани й човен. Тоді, певне, доїдеш.

Послухав Квітень і, діждавшись слушного часу, зробив так, як порадив Травень. Їде саньми, а на санях віз і човен везе. Тоді Квітень кладе сани й човен на воза і їде далі. Став знову мороз і сніг — Квітень знову поскладав човен і воза на сани. Далі розтав сніг, розпустило річки, не можна їхати ні саньми, ні возом. Тоді Квітень склав на човен сани й воза і поїхав ще швидше по воді. Приїхав до Березня в гості. А той і не чекає на нього.

Здивувався Березень та й питає:

— А хто тебе навчив, як до мене дістатися?

— Та спасибі Травню, порадив, як їхати.

Березень і каже тоді:

— Зажди ж ти, Маю, я ще тобі крильця обшмагаю.

Отож тому і тепер часто в травні березневі морози бувають, бо Березень ще й досі сердиться на Травня.

Рекомендована література до уроку:

С. Черкасенко „ Зима і Весна», Т.Шевченко «  Встала весна», Марія Познанська «Весна.», Т. Корольов  «Чарівна пора»,  Наталя Забіла «Весна.», « Травень», «Квітень»,  О.Олесь « Журавлі», Надія Красоткіна «Березень»,І.Жиленко «Весна і мама»,М.Підгірянка «Березень», М. Сингаївський « Я квітую», М.Трохим «Квітуча весна», казка «Як Квітень до Березня в гості їздив»…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 січня 2019
Переглядів
889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку