Конспект урока " Мо Янь. Оповідання "Геній"

Про матеріал
Художній аналіз оповідання "Геній" Мо Яня. Розвиток в учнів уміння вести дискусію, пошуково-дослідницьку діяльність.
Перегляд файлу

Тема: Образ мислителя-самородка з народу в оповіданні Мо Яня «Геній»                                        

Мета: формувати ключові компетентності:

Учень усвідомлює роль і значення людської діяльності  в світі, установлює причинно-наслідкові зв’язки, застосовує комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування, аргументовано і грамотно висловлює власну думку, бережливо ставиться до природи як важливого чинника реалізації особистості.

Предметні компетентності:

Виявляє актуальність порушених письменником тем і проблем, характеризує головного персонажа, визначає засоби його створення, веде дискусію, обстоює власну думку, здійснює пошуково-дослідницьку діяльність.

Форма проведення: урок  - проблемного пошуку

 Навчальні ресурси: діалог, дискусія, опорна схема, інтерактивні, довідкова література.                                  

 

   Епіграф  уроку: 

           « Справжнього генія ви можете впізнати з                                 того, що всі дурні при його появі влаштовують змову проти нього».

                                        Ральф Емерсон

 

      «Геніальні люди – це метеори, покликані згоріти,             щоб осяяти свій  вік».

                                                                                             Наполеон Бонапарт

 

                                                    Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Привітання. Правила , які діють на уроці: (нагадують учні)

1. Кожна  ваша думка має право на існування.

2. Поважаємо один одного, толерантно відносимося до різних точок зору.

3. Відповідь на уроці сьогодні –це перспектива на завтра.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

У своєму зверненні до українських читачів нобелівський лауреат Мо Янь звернувся, зокрема, і до міністра освіти і науки України: «Я хотів би звернутися до міністра освіти України з проханням подумати над важливістю читання текстів, які розширюють уяву дітей. Моя мама була неписьменна. Я був виключений зі школи з політичних причин. Але мій брат залишив чудову бібліотеку мені, і ті книжки змінили мою свідомість і зробили мене письменником. Усі письменники мають бути найкращими, відданими читачами. І я прошу Міністра освіти України зробити усе можливе, щоб включити до шкільної програми такі тексти, які допомагають людям думати, відчувати і уявляти».

І ми можемо сказати, що прохання Мо Яня виконане, адже його оповідання «Геній» внесли до шкільної програми, і ви маєте змогу долучитися до кращих здобутків китайської літератури.

 

Слово учителя:

У кожної епохи свій почерк. Свої дати. Свої неповторні людські долі. Свої розчарування і відкриття. Немов шестерінки у величезному годинниковому механізмі, одна епоха чіпляється зубцями за іншу, зумовлюючи її. Але що допомагає руху цих епохальних шестерінок? Декілька факторів. Я скажу лише про один із них. Це генії. 

Питання до учнів: (мозковий штурм)

Хто такі генії, на вашу думку? Чи  є певні фактори, соціальні, історичні, які впливають на формування  геніальності? (відповіді). Звернення до епіграфу уроку.

Учитель:

 Геній – це людина, яка значно перевершує навіть найобдарованішого  і талановитого майстра. Геній дуже часто дивиться далеко вперед, випереджаючи розвиток епохи. Так, Леонардо да Вінчі визначив розвиток повітроплавання на кілька століть, його креслення стали основою для подальших пошуків. Геніальна людина – це той, хто перебуватиме на недосяжній висоті. Згадайте історію Моцарта і Сальєрі …. Другий хотів би навчитися творити геніально, навчитися ловити натхнення, але не міг. І хоча Сальєрі був непоганим композитором, але невідомо, залишилося б його ім’я в століттях, коли б не історія з отруєнням
Майже завжди ім’я генія стає відомо на весь світ, іноді при житті, іноді після неї. Так, геніальність Пушкіна не викликала сумнівів вже у його сучасників. А от відкриття Джордано Бруно визнали не відразу, вченого визнали єретиком і спалили на багатті. Але не завжди імена стають загальновизнаними, іноді вони губляться. Наприклад, ми не знаємо, як звали людину, яка придумала передавати інформацію на аркуші пергаменту, проте  її винахід став ключовою віхою у розвитку писемності, літератури, науки. 

Над розгадкою таємниці геніальності б’ються не одне століття генетики, фізіологи, психологи, але загадка так і залишається загадкою. Одне можемо сказати точно: відкриття  геніїв завжди несуть прогрес для людства.

Проблему формування геніальної особистості розкрив китайський письменник ХХІ століття Мо Янь, лауреат Нобелівської премії 2012 року.

ІІІ. Оголошення теми, завдань:

Тема: Образ мислителя-самородка з народу в оповіданні Мо Яня «Геній»                                        

Завдання:

проаналізувати оповідання і, досліджуючи образ головного героя, дати відповідь на проблемне питання:

    Чи просто бути генієм?

ІV. Формування нових знань, умінь, навиків.

Учитель:

Китай – велика країна з могутнім потенціалом, але є проблема, яка для китайського народу несе   небезпеку для життя. Це – землетруси.

Повідомлення учня (випереджувальне завдання):

Територія Китаю належить до високосейсмічних територій. Сейсмічний режим регулярний і сильні землетруси (магнітуда понад 6) відбуваються часто, наприклад, понад 200 землетрусів за ХХ ст. на заході і понад 40 на сході.

Найбільш руйнівні в історії людства землетруси, що відбулися в Китаї є:  у 1556 в районі східного закінчення хребта Ціньлін (М=8,1; 830 000 жертв), у 1668 в затоці Хайчжоувань (М>9) і у 1976 в районі міста Таншань на схід від Пекіну (М=7,8, число жертв 240 000 чол.).

14 квітня 2010 року в Китаї, в провінції Цінхай  стався землетрус,  у результаті якого загинуло 2220 людей, поранених понад 12 000, з них майже 1500 отримали важкі травми, пропали безвісти 195 осіб

Землетрус у Сичуані (2008):

За офіційною статистикою, щонайменше 69 195 людей загинуло, поранено 374 177, 18 392 зникло безвісти, більше 45,5 млн людей із 10 провінцій і районів опинилися в зоні сильних поштовхів. Близько 15 млн людей залишили свої будинки і понад 5 млн залишилися без даху над головою. Приблизно 5,36 млн будівель зруйновано і більше 21 млн будинків пошкоджено в провінції Сичуань та інших провінціях. Економічні втрати перевищили трильйон юанів (близько 150 млрд доларів). Цей землетрус забрав найбільше жертв після Тангшанського землетрусу 1976 року, який спричинив загибель 250 000 людей.

 Землетрус 24 лютого 2003 року в Китаї : поранені понад 4000 людей. Загинуло близько 261 людей, зруйновано понад 10000 будинків.

За останні 500 років майже половина (2,2 млн чол.) загального числа жертв землетрусів на Землі припадає на Китай.

Прогнозування землетрусів:

З 70-х рр. ХХ ст. в Китаї активно розвивається прогнозування землетрусів.

Учитель:

Мо Яня теж хвилює проблема землетрусів, проте він показав її  з іншої точки зору. Його цікавить людина, яка шукає  спосіб порятунку людства. Такий образ мислителя -самородка, який відмовляєтся від університетської освіти та

 професійної кар єри, письменник показав в оповіданні «Геній».

Робота над текстом:

  1. Чому Цзян Дачжі з дитинства називали генієм? ( Велика голова – символ великого розуму для жителів села, блискучі очі, ще в початковій школі написав науково-фантастичний твір «Земля – великий кавун»).
  2. Як люди ставилися здібностей Цзяна? ( однокласники заздрили, намагалися розбити хлопчику голову, односельчани підсміюювалися над батьком:  « Старий Цзян, як це тобі вдалося народити такого сина? Поділися секретом, і ми також народимо собі генія».

«Старий Цзян, ти не дозволяй своєму сину більше розумніти, якщо він ще порозумнішає, то наші діти повинні будуть померти».

  1. Чи відповідав хлопчик на образи? ( Він мовчав, «Ми всі так само дурнішали, а Цзян Дачжі все розумнішав»).
  2. Що змінилося  у відносинах однокласників і Цзяна Дачжі після закінчення школи? (Цзян став студентом престижного університету, однокласники просять вибачення за шкільні знущання)
  3. Яке значення має образ м’ яча в оповіданні? (На думку Цзяна, саме удар м ячем по голові зробив його генієм).
  4.  Які почуття охопили товаришів Цзяна, коли вони дізналися новину, що Дачжі кидає вчитися? (Жах, жаль, адже Цзян був першим, хто вирвався з села: «ти, Цзян Дачжі, ти виріс з такою головою, невже і тобі на селянському дворі неминуче доведеться змішуватися з брудом? У нашому бідному селі з цілих п’яти поколінь він один став студентом університету. »)
  5. Чому Цзян не дослухається до переконань хлопців повернутися до навчання? ( «У цієї дитини змалку була власна думка, якщо виникла ідея, то і десять старих биків його з місця не зможуть зрушити.»).
  6. У чому бачить свою місію Цзян Дачжі? (Рятувати людей від землетрусів:

       «…якщо на батьківщині загинуть усі люди, а я стану державним головою, то який же в цьому сенс? Я кинув навчання і повернувся для того, щоб досліджувати і прогнозувати землетруси.». Його непокоїть неефективність роботи уряду з питання безпеки:

« Я ходив і спостерігав за їхньою діяльністю, усе — абсолютно неефективне. Звичайно, що є найвідсталішим, то це їхні ідеї. Їх великі прогнози з теорії про землетруси цілком помилкові, тому чим прогресивніші способи їхнього дослідження, тим вони все далі від істини. І «перебування в повній суперечності з поставленою метою» — це одна істина».

  1. Що було незвичного в поведінці Цзяна? ( Хворобливо виглядав, весь час сидів вдома, замислено малював незрозумілі наукові малюнки, схуд, довго  стояв навколішки  на кавуновому полі в глибоких роздумах, його не лякає дощ і сонце, він ледве не вмер від виснаження).
  2.   Що зрозуміли  однокласники, спостерігаючи за Цзяном? («…Люди були зворушені його стійким духом, а ми завдяки йому зрозуміли: стати вченим важче, ніж стати селянином, щоб стати селянином, потрібна лише богатирська сила, щоб проливати піт, але, закінчивши роботу, можна бігти до ріки, стрибати у воду і купатися, лежати на протязі під навісом для спочинку і спати, адже це і є людське щастя. Однак коли ми на прохолодному вітерці спимо під навісом, вчений у глибоких роздумах продовжує стояти навколішки на кавуновому полі).

      11.Яке відкриття належить Цзяну?  Братики, чоловіки, однокласники, я знаю, що це питання дуже складне і глибоке, в двох словах його не розкриєш, я в межах можливого спрощу його, зроблю образним, щоб ви зрозуміли, завдяки дослідженню я виявив, що процес зростання і розвитку кавуна і процес зростання і розвитку землі збігаються, кавун — це зменшена земля, інакше кажучи, зараз у мене в руках зменшена у безліч разів земля ... Тому, вивчаючи кавуни, я вивчав землю, розрізуючи кавуни, я розрізував землю, і тепер я зрозумів причину виникнення землетрусів і зараз можу точно передбачити земле­трус...).

 

Складаємо гроно «Геній»

 

                                                  ГЕНІЙ                              

 

 

Складаємо гроно «Однокласники, селяни»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Систематизація та рефлексія

Звернення до проблемного питання: чи легко бути генієм? (Обговорення)

Так, люди, які мають геніальні здібності часто є  незрозумілими для пересічних людей.

Тільки поєднання наполегливої праці і натхнення здатне перетворити творчу людину в справжнього генія. Наполеон Бонапарт говорив: «Геніальні люди – це метеори, покликані згоріти, щоб осяяти свій вік». І він, можливо, має рацію.

 Завдання: Зачитайте останній абзац оповідання. Як ви думаєте, чи

 змінилися однокласники Цзяна? ( обговорення).

 Висновок:

 Цзян змусив задуматися однокласників, можливо вперше в їхньому житті, над питаннями буття, сенсом життя, вперше вони дивилися не на кавуни, а на обсипане зірками небо. Вперше вони задумалися над питанням: а що ж таке людина? І  в цьому теж геніальність Цзяна.

Учитель:

Я бажаю вам пізнавати світ, розвивати себе як особистість і, можливо, серед вас, діти, сьогодні росте майбутній геній, який  подарує людству свої винаходи.

 Домашнє завдання: Знайти засоби художньої виразності, які використовує Мо Янь в оповіданні. Написати есе «А що ж таке людина…»

 

Джерела:

  1. http://www.vsesvit-journal.com/old/content/view

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
6210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку