Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Конспект уроку "Антоніми" (українська мова, 5 клас)

Про матеріал
Конспект уроку "Антоніми" (українська мова, 5 клас) містить цікаві завдання, які сприятимуть активізації пізнавальної діяльності учнів (авторський переклад пісеньки кота Леопольда, вірші, елементи гри)
Перегляд файлу

Тема. Антоніми

Мета: ознайомити учнів з антонімами, навчати визначати антоніми в тексті,використовувати в мовленні; навчати дітей користуватись словником антонімів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до рідної мови; розвивати зв’язне мовлення.

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

II. Засвоєння нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя

- Зараз я заспіваю вам пісеньку, а ви скажете, чия вона і яке відношення має до нашого сьогоднішнього уроку:

Дощик босоніж по землі пройшов,

В небі ще пливе хмарка.

Сонечка нема – холодно усім,

А коли все навпаки – жарко.

 - Ви здогадалися? Так, це ваша улюблена пісенька кота Леопольда. А яке відношення має до теми уроку? Бо ми вивчатимемо слова-антоніми (слова-»навпаки»). Що ж це за слова? Кіт Леопольд пропонує вам краще познайомитись із такими словами.

2. Гра «Навпаки»

Пора настала нам, дітки,

Зіграти з вами в «навпаки».

Скажу я слово високо,

Відповідайте – низько,

Я вимовлю–далеко,

А ви скажете –… (близько).

Скажу я слово – працювати,

А ви ... (байдикувати).

Я мовлю - веселитись,   ^

А ви всі ... (сумувати).

Мій досвід вже великий,

У вас іще ... (маленький).

Скажу: цей пес розумний.

Ви скажете – ... (дурненький).

Ну як, сподобалась вам гра,

Що зветься «навпаки»

Тоді згадайте й запишіть

Свої слова такі ж.

(Учні записують пари слів-антонімів)

Найбільше слів придумав

Сергійко-молодець.

Сказала б я «початок»,

Але вже грі ... (кінець)

Грі кінець, але наше заняття продовжується, і ми вже можемо зробити висновок, які ж слова називаються антонімами. (Самостійно або з допомогою матеріалу підручника)

3. Вибірковий диктант

Відгадати загадки, виписати антонімічні пари.

У нас зимою білим цвітом сад зацвів неначе літом (Іній).

 То товщає, то худне, на весь дім голосить (Гармошка).

 Голодна – мукає, сита –  жує, всім молоко дає (Корова).

День прибуває, а він убуває (Відривний календар).

  • Зробити розбір першого речення за частинами мови (усно)

4. Вправа «Згоден – не згоден – доведи»

Чи будуть антонімами слова:

А)здоровий давній

Б) жара прохолода

  • Довести свою думку.

Висновок. Антоніми  це слова, значення яких протиставляються за однією спільною ознакою (здоровий хворий, давній  новий). Якщо антоніми означають якусь якість, то вони повинні виявляти цю якість у однаковій мірі (жара холод, а не прохолода).

5. Робота в групах

Вибрати серед пар слів антонімічні. Пояснити свій вибір.

Легко  важко, світлий сірий, довгувато коротко, старий  молодий, величезний  малий, мокрувато сухо, південь північ, любити ненавидіти, хвалити  мовчати, низький  благородний.

- Чи будуть антонімами слова «низький» і «благородний»? (Поняття «контекстуальні антоніми»). Скласти речення з цими словами, в якому вони були б антонімами.

6. Творче завдання

Дібрати антоніми до слова «свіжий» у поєднанні зі словами в дужках.
Свіжий (хліб, огірок, газета, сорочка, обличчя, вітер, молоко).

 - Скільки антонімів може мати слово? Чи є слова які не мають антонімів? Які це слова?

7. Робота в групах

Дібрати до поданих слів антоніми, користуючись словником антонімів.

Оптиміст, підлий, карлик, пасивний, наступ, поразка, атака, шкідливо.

  • Пояснити орфограми у виділених  словах

8. Вправа «Згоден – не згоден – доведи»

- А чи є слова, що містять у собі протилежні значення? Пояснити значення слів «безцінний», «позичити». Скласти з ними речення.

 

 - А яка ж  антонімів у тексті?

9. Творче завдання

Замінити виділені слова антонімами. Як зміниться текст? Записати.

Теплий літній ранок. Перші вранішні промені легенько торкають верхівки дерев, дахи будинків, радісно вітаючись із матінкою-землею, ніби говорячи: «Час прокидатись». І враз задзвеніли пташині пісні, зазвучали людські голоси. Прокинулась у ліжечку й маленька Наталочка.

IІІ. Домашнє завдання

- Чи згодні ви, що антоніми допомагають відтворити і настрій людини? Доведіть свою думку, написавши вдома твір-мініатюру на тему «По дорозі додому», розповівши, яким видається все навколо, коли в щоденнику гарні оцінки й коли в кишені записка з викликом батьків до школи. У творі треба порівняти обидві ситуації.

ІV.  Підсумок уроку

1. Спробуйте продовжити пісеньку кота Леопольда (або перекласти відомі куплети українською)

Чуєш, як дзвеніть в небі голубім,

Спів свій розсипа пташка.

Якщо добрий ти легко скрізь тобі,

А коли все навпаки важко.

З друзями діли радощі свої,

Святом стануть хай будні.

Пісню заспівай весело стає,

А коли все навпаки – нудно.

2. Оцінки

V. Цікавинка (можна використати як додаткові завдання)

1. Шарада.

Ім’я з займенником з’єднаєш –

I назву слів ти прочитаєш.

Живуть слова ці завжди в парі,

 Але не в злагоді  у сварі.

 Розгадуючи, пильним будь:

Про сполучник не забудь.

(Антон - і - ми)

2. Знайти антоніми у віршику

З братом я живу у парі,

Та не в злагоді  у сварі!

Робимо все залюбки,

Тільки завжди навпаки:

Я збираюся лягати –

Брат лише почав вставати,

Я почну відпочивати –

Він рушає працювати.

Як він може веселитись,

Коли мушу я журитись?

Кажіть, хлопці і дівчата,

Як же цих братів назвати?

3. Казка про антоніми

Два брати жили на світі,

Був один з них працьовитий,

А другий ледачий дуже.

Слухай казку про них, друже.

Якщо перший брат вставав,

Другий спать мерщій лягав.

Той стоїть, а той сидить,

Той мовчить, а той кричить,

Той хоробрий і правдивий,

Той брехливий, полохливий.

Той розумний, той дурний,

Той великий, той малий.

День і ніч брати сварились

І ніколи не мирились.

Все, що перший будував,

Другий миттю руйнував.

Кожний рать повів свою,

Стрілись вороги в бою.

Із високим стрівсь низький,

На товстого йшов тонкий,

Стрів білявого чорнявий,

Огрядного   худорлявий,

На сумного йшов веселий,

На тендітного – дебелий.

Ця кривавая війна –

Нині сива давнина.

Хоч брати вже й помирились,

Після них слова лишились,

Дуже горді, незалежні,

Абсолютно протилежні.

 В мові ці слова живуть,

Їх антонімами звуть.

  (А.Свашенко)

  1. Антонімія розділових знаків

Як цар повелів

Доводилось чути мені:

«Навіщо ті коми дурні? –

Казав п’ятикласник-хлопчак. –

Зі слів зрозуміло і так!»

На це я казав у одвіт:

Є притча старезна, як світ,

Переказ про вирок царя,

Коли привели бунтаря.

Слузі він диктує в ту мить:

«Карати не можна простить».

Той пише, як цар повелів,

А коми не ставить між слів.

І ось на майдані для страт –

Бунтар у кайданах, а кат,

Що мав за царя відомстить.

«Карати, не можна простить», –

Слуга обявля рішенець.

Аж руку підносить мудрець

(усі шанували його):

  • Не так прочитав ти, слуго. –
  • Бо встиг зазирнуть тайкома,
  • Що коми у тексті нема.

Взяв вирок, поправив умить:

«Карати не можна, простить».

Побачив, що кома змогла?

Така колись притча була.

    (Д.Білоус)

5. Питання-жарт

На які антоніми націлені стрілки компаса?

 

 

docx
Додано
3 лютого
Переглядів
81
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку