Конспект уроку: "Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя" ( За казкою Оскара Уайльда «Хлопчик - зірка»)

Про матеріал
Завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О. Уайльда, розкрити авторське ставлення до краси зовнішньої і внутрішньої, розкрити значення материнської любові для кожної людини; розвивати усне мовлення, вміння узагальнювати прочитане, робити висновки, вміння розв`язувати проблемні питання; виховувати любов до матері, як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Безмежна велич людської краси.
           Любов до матері – одна з
              визначальних цінностей життя
           ( За казкою Оскара Уайльда «Хлопчик  -  зірка»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя ( За казкою Оскара Уайльда «Хлопчик  -  зірка»)

Мета: завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О. Уайльда, розкрити авторське ставлення до краси зовнішньої і внутрішньої,  розкрити значення материнської любові для кожної людини;

розвивати усне мовлення, вміння узагальнювати прочитане, робити висновки, вміння розв`язувати проблемні питання;

виховувати любов до матері,  як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини

Обладнання: учнівські малюнки, ілюстрації, опорні схеми, сигнальні картки, мультимедійна презентація, аудіозапис пісні  Зоряни  Рощук «Пісня про маму».

Девіз. Навчаймося жити за законами Добра і за законами Краси.
                                                                                     О.Довженко
Епіграф. Чини з людьми так, як ти хотів би, щоб вони чинили з тобою.
                                                                                                          Біблія

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1.Забезпечення емоційної готовності класу.

Вчитель: Пролунав і стих дзвінок,

                   Починається урок.

      Повернемось, посміхнемось до гостей

      І радісно промовимо: «Добрий день!»

Посміхніться одне одному, обміняйтеся побажаннями. Ви бадьорі, зосереджені, готові до співпраці. Маю надію, що у такій дружній, діловій і доброзичливій атмосфері пройде наша зустріч.

 

1. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація. Епіграф.

2. Очікування.

Вчитель: Запишіть тему уроку та визначте для себе, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. Хто хотів би поділитись своїми очікуваннями?

 Життя людей – це вічна боротьба добра і зла. Чи хотів би кожен з вас бути доброю людиною?

 Тому девізом нашого заняття є слова О.Довженка «Навчаймося жити за законами Добра і Краси», а епіграфом – біблійний афоризм «Чини з людьми так, як ти хотів би , щоб вони чинили з тобою». Як епіграф пов'язаний з темою уроку ми з′ясуємо  під час роботи.

Казку полюбляють всі, і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми , а й дорослі люди , які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80»

Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О.Уайльда «Хлопчик – зірка».

 

Проблема.                          Як не перетворитися на Хлопчика -3ірку?

 

ІІ.Перевірка домашнього завдання. За змістом статті підручника дома вам потрібно було заповнити  анкету письменника.

І варіант

Народився О. Уайльд _16__ жовтня __1854__ року в місті _Дубліні, у чудовій сім’ї. Його батько, сер Вільям був відомим __лікарем, до того ж любив мандрувати і приносив у будинок багато старовинних речей. Маму письменника звали Франческа, вона теж гарно писала _вірші і ___________. До 9 років майбутній письменник здобував освіту  _вдома . Потім навчався в _Королівській школі  Партора. Середню освіту О. Уайльд здобув у _Трініті- коледжі Святої Трійці, який закінчив із _золотою медаллю.

ІІ варіант

Відзнака дала йому можливість втупити до найпрестижнішого _Оксфордського університету.

Ім’я О. Уайльда назавжди увійшло до золотої книги Оксфорда. Уже тоді майбутній письменник почав замислюватися над призначенням _мистецтва у світі. Він понад усе цінував _красу, вважаючи, що вона здатна облагородити та одухотворити життя.

Отримавши в _1878  році ступінь бакалавра мистецтв, він почав самостійне життя в Лондоні.

У 1888 році вийшла друком збірка письменника «Щасливий принц та інші казки»_», а в 1891р. – збірка «_Гранатовий будиночок».

Оскар Уайльд – автор небагатьох творів для дітей. Його перу належать такі казки, як «Щасливий принц», «Соловей і троянда», «Велетень - себелюбець», «Вірний друг», «Незвичайна ракета», «Хлопчик-зірка» та інші. Над останньою із цього переліку ми будемо працювати.

 

Вчитель: Жарти і афоризми письменника були дуже популярні: «Художник творить життя», «Життя коротке мистецтво вічне», «Коли добро безсиле, воно – Зло», «Любов мусить прощати всі гріхи, тільки не гріх проти любові». Протягом життя О.Уайльд переконався, що справжня краса впливає на людину, вона здатна облагородити душу, зробити її прекрасною і людяною.

-Краса… Краса зовнішня і краса душі… Роздумами про співвідношення добра і краси в житті людини просякнуті усі твори англійського письменника О. Уайльда. Письменник не раз говорив своїм дітям про те, що на кожного з них очікують різні життєві випробування, кожен може потрапити в багнюку заздрощів, жадібності, жорстокості, але справжня людина повинна вміти дивитися не тільки під ноги, а й на зірки. Зірки, які розсипав О. Уайльд в казці – це мудрі істини. Пропоную віднайти їх для себе, адже вони мають стати дороговказом для нас у житті.

Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О. Уайльда «Хлопчик-зірка».

 

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

Бліц-опитування.

- Де відбувається дія казки? (У зимовому лісі, у селищі, знову у лісі, але в іншу пору року (можливо, це осінь, адже герой спить на купі листя), потім чергуються селища, місто, ліс, знову місто.)

- Який художній час охоплюють події твору? (Майже 16 років. Це твердження доводиться

текстом: Хлопчика-зірку знайшли немовлям, потім ми з ним зустрічаємось, коли йому вже було 10—11 років, З роки він блукає по світу у пошуках матері, З роки править містом до своєї смерті. Отже, це приблизно 16—17 років.)

- Коли, де і за яких обставин було знайдено Хлопчика-зірку? (Взимку, "був такий холод, що навіть пташки і звірі не знали, як його перебути", дитя знайшли на місці, яке вказала зірка, що впала з неба.)

- Як кожен із Лісорубів поставився до цієї знахідки?

- Як відреагувала дружина Лісоруба на те, що він приніс додому дитя? Якого подарунка вона чекала від чоловіка?

- Як можна назвати вчинок Лісоруба? (Милосердним.)

- Як ви гадаєте, є якийсь смисл у тому, що саме зірка вказала місце, де знаходилося немовля? Звідки зірка, з якого світу? Коли саме вона впала і де? (З небес. Впала взимку в лютий мороз у лісі. Зазвичай зорепад спостерігається влітку.)

- Що ви можете сказати про зірку? (Яскрава, блискуча, ніби золота, прекрасна, холодна.)

- Чи випадково хлопчик носить ім'я "зірка"? (Не випадково, він дуже гарний зовні, гарний блискучою красою, але холодний в душі.)

— Та чи виправдовує головний герой звання людини? Чого в ньому більше — від людини, чи від зірки?

 

1. Слово вчителя. О. Уайльд назвав свою казку «Хлопчик-зірка». Що ж таке зірка?

2 .Словникова робота

Зірка – 1. Самосвітне, небесне тіло, що являє собою скупчення розжарених газів. 2. перен. Про дуже видатну, прославлену людину. 3. Геометрична фігура з гострокінцевими, переважно п’ятьма виступами по колу; предмет такої форми.

Вчитель: Існує також словосполучення «провідна зірка», яке використовується як у прямому так і в переносному значенні. Якщо митець або науковець зробить вагомий внесок у розвиток мистецтва чи науки, про нього кажуть: «На нашому небосхилі засяяла нова зірка».

Символ (грецьке, "умовний знак», «натяк» ) – предметний або словесний знак, який в алегоричній формі виражає сутність певного явища.
-Що ж символізує слово «зірка» у творі О.Уайльда?
(З одного боку, зірка – символ холодної недосяжної краси: з іншого – краси яскравої і вражаючої; у О.Уайльда герой «занепала» зірка, йому слід повністю змінити своє ставлення до себе і оточуючих.)

Учитель. Давайте прослідкуємо за змістом, як змінюється зовнішність хлопчика і якого значення цьому надає автор. Знайдіть у тексті портрет Хлопчика-зірки. Зачитайте.

- Чи викликає у вас захоплення, замилування ця блискуча краса героя? (Ні, вона яскрава, але якась штучна, фальшива. Вона ніби насторожує, що щось тут негаразд. Його краса нежива. Автор не випадково у його портреті поєднує ознаки слонової кістки, пелюсток нарциса і троянди та фіалки. Такий букет при всій яскравості і вишуканості його компонентів ніколи не буде довершеним гармонійним цілим. Пахощі нарциса (легенда про Нарциса — надмірного самолюбця) та фіалки (своїм ароматом здатна викликати задуху або майже наркотичний сон) здатні згубити красу троянди. Автор поєднує те, що в природі ніколи не буває поряд, а за законами естетики взагалі є грубим порушенням поняття краси і гармонії.)

- З чим автор порівнює хлопчика? (З квіткою).

2. Запис схеми на дошці та в зошитах.

                                    « золоті кучері – як

                                      пелюстки нарциса»

Хлопчик

                                      « немов квітка « губи – як пелюстки

                                       в полі» червоної троянди»

                                      

                                      « очі – як фіалки»

- Чому саме з квіткою порівнюється хлопчик? ( Квітка – символ краси.)

- З якими ж саме квітками порівнюється хлопчик і чому?

Квітка – символ краси

троянда - любов

фіалка – ніжність, доброта

нарцис – гордість, себелюбство

 

Зачитування легенди про Нарциса

Якось лісом ішов юнак, красень Нарцис, син річкового бога Цефіза, приречений на те, що сягне глибокої старості лише в тому разі, якщо ніколи не познайомиться з собою, тобто ніколи не побачить свого обличчя. Тоді це була звичайна річ, адже ніяких дзеркал не існувало, хіба що побачиш себе в спокійній воді.

Угледівши Нарциса, Ехо безтямно закохалась у нього й намагалася будь-що зробити так, аби він захопився нею. Але Нарцис залишався байдужим до її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулась до богів, благаючи змилосердитись і покарати Нарциса за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву й покарали його.

Сталося так, що Нарцис, відчувши спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного плеса. Нагнувся над водою, щоб напитися, і тут, уперше в житті, побачив своє відображення й так був зачарований, що закохався в себе. Не в змозі більше ні хвилину відірватися від того чарівного нетривкого образу, почав марніти й хиріти від кохання.

Проте милосердні боги не дали йому загинути остаточно, перетворили на чарівну квітку, яка чудесно пахне, а голівка її так і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою…

 

Популяризація англійської мови на уроці. Діти, якщо ви наполегливо і старанно вивчатимете англійську мову, то зможете самі прочитати твір мовою оргіналу.

 

Інсценізація уривка з твору «Зустріч Хлопчика-зірки з матір′ю» на англійській мові

- Якими були вчинки Хлопчика-зірки і чому?

(Не мав співчуття до всіх, скривджених долею. Себе любив надзвичайно (милувався своїм відображенням). Повиколював очі кротові, підрізав крильця коноплянці, вбив білку. "Реготав" — отримував насолоду від знущань над слабкими і беззахисними.)

 

- Яка головна риса його характеру? (Немилосердний!!!)

- Чи любив Хлопчик-зірка когось, крім себе? (Ні! І це страшно!)

- А його хоч хтось любив? Діти? Лісоруб? Селяни? (Діти боялися і корилися йому, вважали його най-кращим. Про Лісоруба і його дружину сказано, що вони йому весь час дорікали, але чи любили? Про їхні почуття до врятованої дитини нічого не сказано. Селяни дивувались його красі. І все! Єдина людина, яка його любила, — це його мама!)

- Що довелося витерпіти матері Хлопчика-зірки, поки вона його шукала?

(За 10 років обійшла весь світ, перетворилась на старчиху, збила у кров ноги, серце її краялося від болю та жалю за втраченим синочком.)

- І от вони зустрілись! Зачитайте цей уривок. Чому Хлопчик-зірка так себе повів? Оцініть його вчинок.

(Це страшний гріх — відмовитися від матері, принизити, зганьбити її.)

- Як ви гадаєте, чому Хлопчика-зірку було перетворено на бридку жабу-ропуху? (Холодне серце. Жаби та гадюки теж холоднокров¬ні, тож і ночує він у лісі в їхній компанії.)

- Чи зміг би він задуматись над своїми вчинками, якби з ним самим не сталося біди? (Ніколи, адже він вважав себе досконалістю. А тепер він потрапив у такі умови, в які своїми вчинками ставив нещасних та слабких.)

Отже, Хлопчик-зірка отримав заслужене чи незаслужене покарання? Обгрунтуйте свою точку зору.

— Проте це ще тільки половина казки. Як ви думаєте, чому Оскар Уайльд не залишив героя казки потворою назавжди? (По-перше, за законами жанру казки герой має виправитися, змінитися на краще. По-друге, кожен читач має пройти разом з героєм твору нелегкий шлях випробувань і спокутування провини, щоб усвідомити цінності людського життя, навчитися розмежовувати добро і зло, істинну і штучну красу, прагнути щирості взаємин та долати в собі негативні риси.)

- Який шлях пройшов Хлопчик- зірка до свого виправлення?

Як ви вважаєте, чому хлопчик втратив вроду і з гарної квітки перетворився на бридку жабу?

Складання схеми.

Квітка                                                 Жаба

 

краса                                            потворність

 

ніжність                                       грубість

 

любов                                           ненависть

 

ДОБРО                                                  ЗЛО

 

Учитель. За народними повір’ями з жабою пов’язували все лихе, бридке. Багато прислів’їв було складено про жабу. Особливо поганою ознакою було, коли жаба наближалася до дверей житла. Про це свідчить прислів’я: “Жаба біля порога – нещастя не за рогом». Огиду у дорослих і острах у дітей викликали малі жабенята. Вважалося, що то недобрі діти, які, покинуті матерями, силами природи були перетворені на жабенят.

- Розкажіть, як герой шукав матір? Чому він «ніде ніколи не зустрів ні любові, ні доброзичливості, ані милосердя»? («Світ повівся з ним так само, як він чинив у дні своєї гордині»)

- Хто допомогає Хлопчику-зірці виконувати завдання злого чаклуна? Чому?

- Чому хлопчик віддав золоті монети прокаженому? Яких нових рис характеру набуває герой? («Твоя біда гірша ніж моя» - говорить хлопчик. Настало остаточне усвідомлення становища іншої людини, з’явилося співчуття.)

- Коли і чому краса повернулася до Хлопчика-зірки?

Тож на основі всього сказаного визначіть  сутність головного конфлікту казки.

Основний конфлікт твору полягає у невідповідності яскравої, досконалої (на перший погляд) зовнішньої краси Хлопчика-зірки та його потворної жорстокої душі, його самозакоханості та немилосердності. Герой казки перетворюється на потвору: тепер його зовнішність та внутрішня сутність відповідають одне одному.

Поетична хвилинка

                Поклін матері

Встаньте! Встаньте на коліна,

Рідну матір попросіть,

Лиш одна вона єдина

Допоможе і навчить.

Бог і матір на цім світі

Справедливий нам суддя.

Бог і матір– це суцвіття,

Бо святішого нема.

Рідна мати нас з дитинства

На добро благословить

Рука ніжна материнська

Нагодує і приспить

Отож, Богу помолімося,

За здоров’я матерів

І у пояс поклонімося

За сердечність їх дарів

Прости, Боже, прости, мамо,

Коли що було не тік,

Хоч покаятись – це мало,

Та усе це добрий знак.

Встаньте! Встаньте на коліна.

Свою гордість ви зломіть.

 

Загублена послідовність.

Віднови правильну послідовність за змістом казки.

 

     Робота в парах.

Завдання: Шлях духовного очищення Хлопчика-зірки.

Перед вами лежать листочки, на яких записано шлях духовного очищення Хлопчика-зірки. Але в них не вистачає слів. Вам слід заповнити їх.

ШЛЯХ ДУХОВНОГО ОЧИЩЕННЯ ХЛОПЧИКА-ЗІРКИ

*        1. Зрозумів свою провину, свій ….

*        2. Вирішив знайти  ……

*        3. Відчув себе самотнім, стало дуже важко на душі, заплакав гіркими ……..

*        4. Став просити ……..    у всіх божих створінь.

*        5. Терпів приниження, образи від  …….

*        6. Шукав матір, до крові збиваючи босі  …..    об гостре каміння.

*        7. Визволив бідне  ……     від пастки мисливця.

*        8. Пожертвував собою задля …….

*        9. Навколішках випросив у Матері …….

*        10. Став милосердним і справедливим ……….   для всіх.

*        11. Лісорубові та його дружині послав багато дорогих ……..

*        12. Нікому не дозволяв поводитися жорстоко з птахами й звірами і всіх учив бути ……. і ………..

 

 

ШЛЯХ ДУХОВНОГО ОЧИЩЕННЯ ХЛОПЧИКА-ЗІРКИ

1. Зрозумів свою провину, свій вчинок

2. Вирішив знайти  матусю

3. Відчув себе самотнім, стало дуже важко на душі, заплакав гіркими сльозами

4. Став просити пробачення    у всіх божих створінь.

5. Терпів приниження, образи від  стоарого чаклуна

6. Шукав матір, до крові збиваючи босі  ноги    об гостре каміння.

7. Визволив бідне  зайченя      від пастки мисливця.

8. Пожертвував собою задля  прокаженого

9. Навколішках випросив у Матері прощення

10. Став милосердним і справедливим правителем     для всіх.

11. Лісорубові та його дружині послав багато дорогих подарунків.

12. Нікому не дозволяв поводитися жорстоко з птахами й звірами і всіх учив бути добрими і милосердними.

Вчитель: Отже, головний конфлікт казки – зіткнення зовнішньої і внутрішньої(духовної) краси, милосердя і жорстокості; протистояння людяності й егоїзму. Внутрішня боротьба героя, осмислення власних учинків пов’язані з його випробуванням. Результат духовного переродження Хлопчика-зірки настільки важливий, що ціною випробувань стає його життя.

Літературна гра «Плутанка»             Правильно склади і запиши прислів’я

Зробиш добро – не кайся,                              лихого стережись.

Той мені брат,хто                                           добром платять.

З добром дружись, а                                       моєму добру рад.

Хто людям добра бажає,                                 вдієш лихо – начувайся.

За добро                                                           той і собі має.    

- Як ці прислів’я    стосуються казкм про злопчика-зірку?             

Літературний диктант.

1. Додому поверталося … Лісорубів. (Двоє)

2. Холодну погоду лаяли … . (Вовк, Коноплянка)

3. Морозна погода була до вподоби … . (Совам)

4. Вибравшись з лісу, лісоруби побачили … . ( Зірку, що впала)

5. Другий Лісоруб узяв дитину, хоч сам був дуже бідний тому, що … .

( Вважав неприпустимим покинути дитя напризволяще)

6. Дружина Лісоруба сприйняла появу в домі чужої дитини … .

( Спочатку розсердилась на чоловіка, потім пожаліла хлопчика)

7. Хлопчик-зірка виріс … . ( Дуже вродливим, але жорстоким)

8. Хлопчик-зірка зверхньо і жорстоко поводився з тваринами, з іншими

людьми, тому що … . (Вважав, що він походить від Зірки)

9. Хлопчик перетворився із вродливця на потвору, коли … . (Вигнав рідну

матір)

10. Хлопчик-зірка потрапив у рабство до … . (Злого чаклуна)

11. Зайченя рятувало хлопчика тричі, тому що … . (Хлопчик врятував його від пастки мисливця)

12. Батько і мати простили хлопчикові образу, тому що … . (Він покаявся,

допоміг жебракові, поцілував матір і омив її сльозами)

  V. Закріплення знань, умінь та навичок.

         1. Читання учителем тексту мовою оригіналу (використовуються ІКТ).

         Завдання: знайти відповідний уривок в українському перекладі.

Методичний коментар: завдання дається для дітей, що з першого класу вивчають англійську мову.

         And the King said, 'This is thy mother whose feet thou hast washed with thy tears.' And they fell on his neck and kissed him, and brought him into the palace andclothed him in fair raiment, and set the crown upon his head, and the sceзptre in his hand, and over the city that stood by the river he ruled, and was its lord. Much justice and mercy did he show to all, and the evil Magician he banished, and to the Woodcutter and his wife he sent many rich gifts, and to their children he gave high honour. Nor would he suffer any to be cruel to bird or beast, but taught love and loving-kindness and charity, and to the poor he gave bread, and to the naked he gave raiment, and there was peace and plenty in the land.

Методичний коментар: казковий ритм, біблійний мотив повчання підкреслюється в Оскара Уайльда за допомогою неодноразового використання сполучника and.

VІ.Підсумок

1

-У кожного з вас є мама. А чи часто ви говорите своїм матусям про свої почуття до них?

-Я пропоную на червоних сердечках (зірочках), які лежать у вас на парті, написати свої побажання матусям.  Вдома ви подаруєте їх ненькам і розкажете про свої почуття до них.
-Тож хай і вас зігріває материнська ласка і любов.

2.Пропоную приготувати невеличкий сюрприз : на цих квіточках , що покладені у вас на партах, напишіть свої побажання матусі. Ми покладемо ці квіточки до цього кошика і на найближчому сімейному святі вручіть . будь ласка, їх своїм матуся.

Бо ж любов до матері – одна з визначальних рис людини. Вона возвеличує людей.

Тож , нехай і вас зігріває материнська ласка і любов ( під пісню про матір учні пишуть свої побажання)

3.«Запали зірку».( На дошці зображено зірки. Учні записують на них риси характеру героя, яких він позбувсь і набув, розшукуючи свою матір).

Вчитель: Зірка світиться. Це зірка любові. Вона повернула хлопчику його красу та дала йому щастя, бо він турбувався про інших.

-Діти, то від чого залежить духовна краса людини?(від її вчинків)

Вчитель: Отже, О.Уайльд намагається донести до нас, читачів, думку, що в серці кожної людини добро бореться зі злом. І тільки від самої людини залежить, що переможе. Коли людина не тільки робить добро і живе не заради того, щоб її похвалили за гарні вчинки, коли добро йде від її серця, коли, навіть помилившись, вона вміє усвідомлювати свою провину, тільки тоді вона стає Людиною.

 

VІІ. Домашнє завдання

Написати лист-пораду Хлопчику-зірці .

 

 

zip
Додано
20 березня
Переглядів
47
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку