Тема: Безсполучникове складне речення (9 клас)
Мета:
- ознайомити з безсполучниковим складним реченням, його основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення;
- навчити знаходити безсполучникові складні речення, характеризувати їх будову;
- виховувати почуття любові до рідного краю, Батьківщини, патріотизм, прищеплювати почуття гордості за Миколаївщину.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетентності)
Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина – то найкращий край!
Дмитро Павличко
Перебіг уроку
Організаційний момент (0,5 хв)
- знайомство з класом
Слово вчителя: піднесіть, будь ласка, праву долоню і побажайте собі всього найкращого, піднесіть ліву долоню і прийміть побажання для вас: будьте творчими, безпосередніми, успішними у всіх видах діяльності, а тепер об’єднайте долоні, і хай усі ці теплі побажання здійсняться протягом уроку, який сьогодні проведу я, Коваленко Валентина Володимирівна.
І. Актуалізація опорних знань.
Мотивація навчальної діяльності
1. Перегляд відеоролика (2 хв.)
- зверніть увагу на дошку, перегляньте відео і поміркуйте, що саме у ньому відображено, і чому ми його переглядаємо?
- перегляд ролика
Учитель: Які це пейзажі, на вашу думку? Чим вони вражають? Чомму ми переглянули це відео?
Щойно ви здійснили своєрідну подорож визначними місцями нашої багатої Миколаївщини. І безперечно, ці природні багатства – справжня окраса нашого причорноморського регіону. А чим є Миколаївщина для нас? (Миколаївщина – це наш рідний край)
Ми переглянули це відео тому, що тема любові до рідного краю та краси Миколаївщини буде наскрізною на уроці.
2. Робота з епіграфом «Коло думок» (1,5 хв.)
Учитель: будь ласка, зачитайте епіграф. Який зв'язок між щойно сказаним та епіграфом уроку? До чого спонукають нас ці поетичні рядки?
Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина - то найкращий край!
Висновок: ще з дитячих років ми повинні виховувати в собі любов до нашої малої Батьківщини, цінувати її, щоб потім у дорослому віці надихатися нею, цінувати її здобутки і творити.
ІІ. Оголошення теми уроку
1. Вправа «Точка зору» (3 хв.)
Учитель: погляньте уважно на екран, прочитайте та проаналізуйте речення:
1. Я безмежно люблю рідний край, і ця любов не згасне ні на мить. |
2. Я переконана, що моя любов до рідного краю не згасне ні на мить. |
3. 1) Я безмежно люблю рідний край, ця любов не згасне ні на мить. 2) Я переконана: моя любов до рідного краю не згасне ні на мить. |
[ ], і [ ]. |
[ ], (що…). |
1) [ ], [ ]. 2) [ ]: [ ]. |
Складне, складносурядне |
Складне, складнопідрядне |
Складні, безсполучникові |
Учитель: перше речення – складне, складносурядне, тому що частини – рівноправні, поєднані за допомогою сполучника сурядності. Друге речення – складне, складнопідрядне, оскільки частини поєднані за допомогою підрядного сполучника, 1 – головна, 2 – підрядна. Особливістю речень 3 колонки є те, що вони поєднані лише інтонацією, яка на письмі передається за допомогою розділових знаків. Ви добре знаєте все про сполучникові речення, що є для вас новим? То якою ж буде тема сьогоднішнього уроку?
Тема уроку: Безсполучникове складне речення (1 хв.)
Знаючи тему, чи можете ви сформулювати завдання уроку? (1 хв) (учні формулюють завдання)
Учитель: упродовж уроку ми засвоїмо відомості про безсполучникове складне речення, його основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення; навчимося знаходити безсполучникові складні, характеризувати за будовою; осягнемо красу рідного краю, віддаймо данину шани величі Миколаївщини.
Питання: Чого ви очікуєте від уроку? (0,5 хв)
Учитель: розгорніть робочі зошити, запишіть дату, тему та епіграф уроку.
Сьогодні у вас перший урок з цієї теми, упродовж наступних 8 уроків ви вивчатимете особливості безсполучникових складних речень більш поглиблено.
Перед вами на партах є технологічні картки, з якими ви будете працювати, а оцінка за всі ваші знання та вміння – наприкінці уроку.
ІІІ. Засвоєння навчального матеріалу
1. Робота з підручником (2 хв)
Учитель: зараз я пропоную вам опрацювати відомості про БСР за підручниками. Розгорніть їх на сторінці 141, прочитайте уважно правило. (учні працюють самостійно з підручником)
Тепер давайте підсумуємо прочитане, складемо опорну схему до теми разом. Я робитиму це на дошці, ви зробите відповідні записи у своїх технологічних картках. ( 3 хв)
Учитель: з відношенням між частинами ви більш детально познайомитеся протягом наступних уроків, я хочу показати вам зараз, що БСР з однотипними частинами співвідносні з ССР, тому поєднуються також ж інтонацією, як і ССР (переліку і протиставлення). БСР з неоднорідними частинами співвідносні з СПР, між частинами таких речень, як правило, на письмі вживають двокрапка і тире, і для з’ясування типу відношень доречно використовувати ці допоміжні слова, які ви бачите у схемі, тому відповідною буде інтонація з якою вимовляється речення цієї групи. (1 хв)
2. Робота біля дошки
(1 хв) Учитель: у вирі буденного життя ми звикли не помічати того, що нас оточує. І далеко не кожного дня ми думаємо про те, що маємо прекрасну можливість жити серед мальовничої природи Миколаївщини. Але є люди, які захоплюються дивовижною красою нашого краю і оспівують її у своїх поезіях. Серед них – Валерій Бойченко, наш земляк, талановитий поет. Чи знайоме вам це ім’я? Прослухайте, будь ласка, рядки з поезії Валерія Бойченка.
Лежить Лиман у сивій ковилі – вже сіль морська роз’ятрила пейзажі.
(2 хв) Хто бажає вийти до дошки і записати це речення?
Хочу звернути вашу увагу на те, що слово Лиман у цьому уривкові пишеться з великої літери, це авторське бачення, можливо автор вжив це слово як власну назву водойми, тому так писатимемо і ми.
Зверніть увагу на слово роз’ятрила. Що воно означає? (за тлумачним словником слово роз’ятрювати означає – підсилювати, загострювати чимось яке – небудь бажання).
Які орфограми є у цьому слові ? (написання префіксів роз-, без-, вживання апострофа)
(2 хв) Тепер проаналізуємо це речення, складемо його розгорнену характеристику у такій послідовності: граматичні основи, тип речення за метою висловлювання, за емоційним забарвленням, за будовою, побудуємо схему.
(Речення розповідне, неокличне, складне, безсполучникове, з різнотипними частинами, які виражають відношення причини, засіб зв’язку – інтонація, [ ] – [ ]. У лінійній схемі БСР всі частини позначаються квадратними дужками)
(1 хв.) Ми можемо перебудувати це речення на сполучникове, який вигляд воно матиме у такому разі? Лежить Лиман у сивій ковилі, бо вже сіль морська роз’ятрила пейзажі. (сполучникове, складнопідрядне, з підрядним обставинним причини).
3. Вправа за підручником
(1 хв) Учитель: чи знаєте ви, що в Миколаївській області нараховується понад 120 територій та об’єктів природно – заповідного фонду, 2 регіональні ландшафтні парки «Кінбурська коса» та «Гранітно – степове Побужжя», 45 заказників, 42 пам’ятки природи, близько 19 парків. Ці відомості зафіксовано у багатьох довідниках та енциклопедіях, кому цікаво, можете звернутися до них, а ми звернемося до підручника і виконаємо вправу 225 на сторінці 141.
Завдання: запишіть БСР до зошитів, визначте граматичні основи та побудуйте схему речення.
4. Музична пауза
Пропоную вам послухати пісню композитора Миколаївщини Олександра Сичьова на слова Таїс Лещинської «Ода Миколаївщини».
- зігріли душу? Пройнялися гордістю за велич рідного краю? Тоді далі до роботи.
5. Робота в парах
(1 хв) Учитель: Природні перлини нашої області (Гранітно – степове Побужжя, Ольвія, острів Березань, Кінбурська коса, городище фінальної бронзи Дикий сад) визнано природними чудесами України, а це вже досить високе досягнення. Виконуючи наступне завдання, ще раз пересвідчимося у величі цих природних скарбів.
(2 хв) «Творче конструювання» (запис до зошитів)
Зверніть увагу на технологічну картку. Попрацюйте в парах: утворить безсполучникове складне речення, маючи його першу частину. Утворене речення запишіть до зошитів, визначте граматичні основи, побудуйте схему БСР.
IV. Рефлексія
Питання до учнів (повторення вивченого): Над якою темою працювали сьогодні? Звернемося до схеми і підсумуємо.
Очікування:
Учитель: бачу вогник у ваших очах і відчуваю, що ви здобули ґрунтовні знання, тому мені дуже цікаво дізнатися, чи справдилися ваші очікування, чи всі завдання ми виконали?
V. Оцінювання навчальних досягнень учнів (2 хв)
VI. Домашнє завдання (1,5 хв)
Учитель: погляньте на технологічну картку і зверніть увагу на завдання, які ви будете виконувати вдома:
1. Поглибити теоретичні знання за матеріалами підручника, с. 141, 144.
2. І – ІІ рівні – виконати вправу 229, с. 145 (перше завдання) ІІІ рівень – виконати всі завдання вправи 229, с. 145. IV рівень – написати есе «Моя квітуча Миколаївщина», використовуючи БСР, можливо, висловіть свої враження від Ольвії, якщо ви відвідували це старовинне місто.
Рівень складності домашнього завдання оберіть самостійно, залежно від того, яку оцінку прагнете отримати.
VII. Підведення підсумків роботи
Учитель: Природа нашого краю перебуває під охороною держави, це зазначено у головному законі – Конституції України, ст. 50 і 66, та у Законі України « Про охорону навколишнього середовища». Тому збереження краси Миколаївщини має бути не лише нашим бажанням, це - наш обов’язок.
Сподіваюся, ви, як і я, хочете, щоб Миколаївщина була квітучою і не припиняла квітнути ніколи. На квітках, які лежать перед вами на партах, разом із товаришем за партою напишіть кілька гарних слів – обіцянок про те, як саме ви будете дбати про чистоту та красу рідного краю.
- Уквітчуємо карту (1 хв)
- Ви частина Миколаївщини, вона невід’ємна частина нашої держави. І щоб не діялося довкола, пам’ятайте: Миколаївщина – це Україна, любіть понад усе свою Вітчизну, виростайте і пам’ятайте слова Дмитра Павличка «Батьківщина – то найкращий край!», один, єдиний, неповторний.
- На цьому урок завершено, дякую всім за співпрацю до нових зустрічей.