ТЕМА. ЧИСЛІВНИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ
МЕТА: ознайомити учнів з новою частиною мови числівником, дати поняття про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, навчити розрізняти числівник з іншими частинами мови; розвивати навички зв'язного викладу думки, логічне мислення, пам'ять; виховувати любов до рідної мови, зацікавленість скарбами народної мудрості.
Тип уроку: аспектний, урок засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця “Числівник. Морфологічні ознаки: рід, число, відмінок”.
Буду я навчатись мови золотої...
Андрій Малишко
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Створення настрою на урок “Прогноз погоди”.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.
УЧИТЕЛЬ. Сьогодні ми розпочинаємо вивчати дуже цікаву частину мови “Числівник”. Кожного уроку ми з ним дружимо, записуємо і перевіряємо правильність написання. Де ж ми його використовуємо?
( Коли записуємо дату уроку.)
Дійсно, коли записуємо дату уроку. А чому ми пишемо цифри словами?
( У мові немає цифр — тільки слова.)
Молодці. А яка наука користується цифрами? (Математика.) І ми допоможемо цій науці правильно вимовляти цифри, а самі навчимось ще й правильно їх писати.
1.Завдання. Записати цифри словами.
1 -
5 -
7 -
14 -
16 -
70 -
132 -
1000 -
2003 -
Учитель. Діти, який числівник у вас викликав труднощі при написанні? ( 16)
У цьому слові не відбулося спрощення приголосних, тому числівники 16, 60, 600 мають першу частину слова шіст-. Запам'ятайте ці числівники і їх написання.
2. Робота з таблицею та підручником
Теоретичний диктант
Числівник — це самостійна частина мови, що означає число, кількість предметів або порядок їх при лічбі й відповідає на питання скільки? котрий?
Морфологічні ознаки: таблиця, підручник.
3. Розподільний диктант. Поділити числівники у І стовпчик, що відповідають на питання скільки? а в ІІ — на питання котрий?
Сім, двоє, чотирнадцятий, сто один, другий, десять, двадцять третій, дев'ятий, двісті п'ятдесят вісім, одна третя, шестеро, двадцятий.
4. Синтаксична роль числівників. Числівники у реченнях можуть виступати різними членами речення.
5. Завдання. Зробити синтаксичний розбір речень.
Один і п'ять — шість. Ми ділимо десять на два. Учні шостого класу перемогли в змаганні. Дві берізки біля двору поклонилися до ніг. До десяти я додаю п'ять і маю п'ятнадцять.
6. Завдання. Пояснювальний диктант. Записати прислів'я та приказки, назвати в них числівники, пояснити орфограми й пунктограми в реченнях.
З одного поліна вогню не розложиш. Погода — один день блисне, а сім днів кисне. Трапляється і такий год, що на день по сім погод. Від одного удару дерево не падає. Одне дерево — ще не ліс. Часник сім хвороб лікує. У ведмедя десять пісень і всі про мед. П'ять разів подумай, а один раз говори.
Учитель. А зараз пограємо в гру “Упіймай числівник”. Дізнаємось, хто стане переможцем.
Один, одиниця, одинокий, перший, два, другий, двійка, подвоїти, п'ять, п'ятірка, десять, десяток, удесятирити, чотири, четвертий, чотирядний.
(Визначаємо переможця.)
Учитель. Пригадаймо фразеологізми. Яким членом речення виступають фразеологізми? (Яке слово вони означають, то й буде член речення.)
Завдання. Записати речення, знайти фразеологічний зворот, пояснити, яким членом речення він виступає, назвати числівник.
Історію Петрика можна розказати двома словами.
Двома словами — коротко. ( Обставина.)
ІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. Що нового ви дізналися на уроці?
2. Назвати морфологічні ознаки числівка.
3. Яку синтаксичну роль може виконувати числівник?
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
ОЦІНЮВАННЯ.
ЗАГАДКИ.
1. Маленьким на чотирьох ходить;
А підросте — на двох;
Постаріє — на трьох. (Людина)
2.Дві зірки весь світ бачать. (Очі)
3. Тридцять два білих брати
сидять в темній в'язниці.
Коли ця в'язниця відчиняється,
брати не виходять. (Рот, зуби)