Шевченківська районна державна адміністрація
Відділ освіти
Цікава Японія
Учитель зарубіжної літератури
Шевченківської загальноосвітньої
школи №1 І-ІІІ ступенів
Шепеленко Олена Миколаївна
Шевченкове-2019
Тема. Цікава Японія
Те, що ми називаємо поезією, живе в нашому серці. Пісня солов’я, плюскіт жабки, рух струмка – усе має свою поезію і творить її.
Мета: познайомити учнів з культурою Японії, її стародавніми звичаями, релігією, особливостями світогляду японського народу; познайомити хайку – жанром японської поезії; прищеплювати інтерес до культури народів світу, виховувати прагнення до пізнання життя, повагу до самобутньої японської культури, в тому числі й літератури; розширювати кругозір учнів; розвивати логічне мислення, уяву, зв’язне мовлення.
І. Організаційний момент (Вітання)
На минулому уроці ми з вами говорили про дивовижну країну – Японію. Її ще називають країною вранішнього сонця. З давніх давен вона оповита серпанком загадковості. Японські традиції, світосприйняття, культура суттєво відрізняються від європейських і вражають гармонійним злиттям людини з природою, надзвичайною чутливістю японців до краси. Однією з особливостей японської культури е її тривалий розвиток в ізоляції. На культуру і менталітет японців великий вплив справило острівне положення країни, а також стихійні лиха (землетруси, тайфуни, цунамі), що знайшло відображення в ставленні японців до природи як до живої істоти. Вміння захоплюватися миттєвою красою природи є особливістю національного характеру. Тільки в Японії можна бути присутнім на таких святах, як День милування квітучою сакурою, свято споглядання повного місяця, першого снігу, червоного листя клена або хризантем. Саме так: «милування осіннім листям», «милування місяцем», «милування тихими снігами», «милування квітами».
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Отож, давайте згадаємо, що ми знаємо про цю надзвичайну країну.
Просторово-візуальний асоціативний диктант.
За лексичним значенням запишіть слово(на листочках)
1.Японська вишня(сакура)
2.Квітка, символ Японії(хризантема)
3. Найвища точка Японії, вулкан.(Фудзіяма)
4. Мініатюрна скульптура, невеликий різний брелок на традиційній японській одежі кімоно(нецке)
5. Створення композицій з квітів, стебел, тощо в спеціальному посуді і розміщення в інтер'єрі. В основу ікебани покладено принцип вишуканої простоти, через природну красу матеріалу(ікебана)
6. Японська буква(ієрогліф)
7.Японський національний одяг(кімоно)
8. Мистецтво складувати фігурки з паперу(орігамі)
9. Мистецтво вирощування карликових дерев(бонсай)
10. Японське бойове мистецтво. Боротьба, в якій беруть участь дуже великі чоловіки(сумо)
11. Велетенська хвиля(цунамі)
12. Незвичайний сад при монастирі, де немає дерев(сад каміння. Філософський сад).
Самоперевірка(з презентацією)
ІІІ. Презентація нового матеріалу.
Отже, Японія – особлива країна з особливою, не завжди для нас зрозумілою культурою. Тож не дивно, що й поезія японська дуже незвична для нас, європейців.
Тема сьогоднішнього уроку(запис теми). Мета(слайд)
Життя Японії неможливо уявити без поезії. Поетичні рядки тут можна знайти скрізь: на картинах, деревяних ляльках, рушниках, серветках тощо. Коли цвіте сакура, всі японці стають поетами, приколюють листочки з віршами просто до квітучих дерев або голосно декламують.
Ще з давніх часів щосічня влаштовують поетичні змагання: десятки тисяч японців читають вірші. Найкращі виконавці виступають на церемонії в присутності імператора.
З усіх майстрів японської поезії найвідомішим є Мацуо Басьо.(Портрет на слайді)
Ви самостійно ознайомились дома з біографією поета.
- Справжнє імя? (Менефуса)
-Прізвище?(Мацуо)
- Псевдонім?(Басьо)Що він означає? Чому?
-Чим займався у житті?(Мандрував, писав вірші)
-Скільки віршів написав?(Близько 2000)
-Скільки мав учнів?(Близько 2000)
-Де брав натхнення?(З мандрів, природи)
ІV. Літературознавча робота.
Поезія японців незвичайна. Ви дома самостійно прочитали ці маленькі віршики. Скажіть, будь ласка, яке перше враження від них у вас було? Ви щось зрозуміли? Чи схожі вони на європейську поезію? Як називається такий жанр?(хоку, або хайку)
V. Робота з підручником (с. 172)
Хайку – традиційний жанр японської поезії; неримований вірш, що складається з трьох рядків:5-7-5 складів. Хайку виділився з більш давнього жанру – танка(5 рядків). Класичні хайку обов'язково будуються на співвіднесенні людини (автора), його внутрішнього світу, біографії з природою, при чому природа повинна бути визначена відносно пори року . Для цього використовуються сезонні слова.
Весна:туман, серпанок, соловей, павутиння, квіти вишні та персика, жайворонок, метелик
Літо:злива, зозуля, садіння рисової розсади, розквітлі півонії, спека, прохолода, полудневий відпочинок.
Осінь:місяць, зірки, роса, збір урожаю, червоне кленове листя, хризантеми.
Сніг, іній, лід, холод, теплий одяг, вогонь.
Хайку заборонено писати на політичні, релігійні теми та на тему кохання. Ви вже дома читали хайку. Яким темам присвячені?
(людина і природа)
(Робота з другим форзацом підручника) Як же виник цей жанр?
Японські уявлення про красу(форзац)
Прочитати хайку на форзаці. До якого виду мистецтва близькі ці поезії?(до
живопису. Хайку – картинка)
Висловіть враження від японської поезії.
Перед вродою квітів
Соромно стало місяцю?-
Сховався за хмаркою.
(Немає нічого кращого за весну, коли все навкруги розцвітає. Краса квітів затьмарює все, навіть красу місяця)
Скільки різних трав!
І в кожної свої квіти.
Оце і є подвиг!
(Захоплення природою, її розмаїттям, неповторністю. Особливістю, красою. Так і люди: всі різні – і неповторні.
Білий лотос-цвіт:
Не цурається багна,
Із якого виріс.
Прекрасна квітка лотоса росте серед болота, живлячись ним і прикрашаючи його. Воно для неї найрідніше. Так ї людина: якого б рівня не досягла, має не забувати, хто вона й звідки.
Мавпа зойкне – співчуття…
А як плаче в непогідь кинуте дитя?
(Нам шкода мавпу. А як самотньо кинутій дитині?Хто зрозуміє її біль?)
VІ. Спостереження над текстом художнього твору.
Давайте тепер прочитаємо деякі поезії і проаналізуємо їх. Найвідоміша:
На висохлу гілку
Сів ночувати крук.
Глибока осінь.
-Яке враження справив на вас вірш?
-Про що він?
-Де відбувається подія, відображена у творі?
-Хто виступає головними героями вірша?(крук і гілка)
-Чому не зображується дерево. А лише його гілка?(атмосфера самотності)
-Чому серед усіх птахів поет вибрав саме крука?(символ старості. Смерті. Мудрості)
-Чи є у крука і гілки щось спільне?(самотність)
-Чиїми очима ми бачимо і крука, і гілку?(очима оповідача)
-Як оповідач опинився біля дерева?(можливо,мандрівник)
-Який настрій оповідача?
-Яка в нього зовнішність? Старий чи молодий?
-Чим зацікавив крук оповідача?
-Якою людиною є оповідач?
-А хіба у хоку є людина?
-То як же ми змогли охарактеризувати оповідача?
-Про кого Басьо написав цей вірш?
Висновок. Автор хоку нічого не розповідає прямо, він лише натякає, але ми відчуваємо, що він хотів сказати.
Щоб ви краще зрозуміли різницю між японською поезією та європейською, давайте зараз прослухаємо вірш Олександра Пушкіна «Цветок». Колись поет знайшов у книзі засушену квітку, і написав такий вірш(виразне читання вірша)
Давайте уявимо, що цей вірш пише японський автор. Що б він написав?
(Залишаємо 2 перші рядки. Можливо, доповнюємо третім: увядшая любовь).
Аналіз хоку
Старий ставок!
Жабка стрибне –
Сплеск лунає.
Завдання. Скласти порівняльну таблицю(Складаємо на дошці)
Ставок Жабка
Старий молода
Сумний весела
Великий маленька
Залишається на місці рухається
Вічність мить
Хто головний: ставок чи жабка?
(Вони рівноцінні. Світ гармонійний, в ньому однаково важливі і мить, і вічність, і велике, і мале. Навіть невелика жабка може змінити світ хоч на мить)
Висновок. Як багато можна сказати у маленькому вірші.
А зараз давайте просто прочитаємо хоку. Які вам сподобались і до яких ви намалювали ілюстрації.(учні читають хоку)
ІV. Учнiвське вiршування
Ki-но Цураюкi писав: «Пiснi Ямато! Насiнням, з якого проростають тисячi й тисячi цих пiсень - листкiв, є людське серце. і те, що є на серцi, те, що люди бачать i чують, висловлюють вони у своїх пiснях.» Сьогоднi на уроцi ми спробуємо «заспiвати» власнi пiснi, висловити те, що плекаємо в своєму серцi. Басьо говорив своїм учням: «Тiкай вiд самого себе. Iстини не збагнути, якщо не подолати себе. Вчись - тобто проникай у предмет, вiдкривай його сутнiсть, вiдчувай її - тодi народиться вiрш». Прислухайтесь до поради сенсея i спробуйте створити власний вiрш. Тож дiстаньте «письмовники», пориньте у свої спогади i спробуйте написати хоку в японському стилі.
VІ. Формулювання висновкiв та пiдведення підсумків уроку
Бесiда з учнями
VІІ. Учитель оголошує оцiнки за роботу на уроцi та мотивує їx
VІІІ. Домашнє завдання
Вивчити 2-3 хоку напам ять, знайти в них образи природи; до одного з вивчених хоку зробити iлюстрацiю.
Японці кажуть:
«Вдивляйтеся у звичайне - i побачите несподiване; вдивляйтесь у непривабливе - i побачите привабливе; вдивляйтеся в просте - i побачите складне; вдивляйтеся в мале i побачите велике. Вдивляйтеся, вслухайтеся, не проходьте повз. Головне - побачити прекрасне i не залишитися байдужим.!»
Я думаю, що сьогодні ви навчилися бачити красу і зрозуміли, що вона є всюди, треба тільки її побачити.