Конспект уроку "Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки при дієприкметниковому звороті".

Про матеріал
Конспект уроку "Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки при дієприкметниковому звороті".
Перегляд файлу

Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки при дієприкметниковому звороті

Мета:

 формувати предметні компетентності: ознайомити з поняттям «дієприкметниковий зворот», навчити правильно знаходити у реченні дієприкметниковий зворот; ставити розділові знаки та складати речення з дієприкметниковими зворотами; формувати вміння користуватися цими правилами на практиці;

 формувати ключові компетентності:

спілкування державною мовою: викликати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, формувати вміння конструювати речення й тексти; дотримувати норм етикету під час спілкування;  

екологічна грамотність та здорове життя: усвідомлювати  значення навколишнього середовища для життя і здоров’я людини; готовність зберігати природні ресурси;

 уміння навчатися впродовж життя: поповнювати власний словниковий запас; користуватися різними джерелами довідкової інформації;  здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;

 інформаційну: складати схеми та читати їх, працювати з QR-кодами;

загальнокультурну грамотність: дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету; використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях;

 соціальну й громадянську: залучати учнів через мову до культурних надбань народу, формувати любов до мистецтва слова, краси усної народної творчості, до рідного міста.

Тип року: урок засвоєння нових знань.

Методи й прийоми: робота в групах, робота в парах, інтерактивна гра  «Асоціації», «Лайк-дизлайк»; методи «Кубик Блума», «Кубики історій», «Хмара слів», завдання з QR-кодами.

Обладнання: мультимедійна апаратура, картки самооцінювання, хмара слів, кубики історій, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент

  Вітання. Який настрій?

ІІ. ЕТАП Актуалізації опорних знань

Учитель. Розпочнімо нашу спільну роботу. Над якою темою ми працюємо?

Перевіримо знання за допомогою кубика Блума.

Вправа «Кубик Блума»

  • Прочитайте записане слово і, використовуючи кубик, дайте відповіді на запитання.  Слово ЗАМОРОЖЕНІ (відповідає один учень)
  • Назви до якої частини мови належить слово?
  • Чому ти відніс саме до цієї частини мови?
  • Поділися відомостями про цю частину мови.
  • Придумай антонім до даного слова.
  • Поясни, як може змінюватися дане слово (один, багато).
  • Запропонуй речення з даним словом.

Дві зірки та побажання (взаємооцінювання). 

 

2. Ми знаємо, що дієприкметники оточують нас і в класі також.

(напр.: увімкнене світло, политі квіти, зачинені двері, витерта дошка, розгорнутий зошит і т. д.)

 

4. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема нашого уроку «Дієприкметниковий  зворот. Розділові знаки при дієприкметниковому звороті».

Сформулювати мету сьогоднішнього заняття – до снаги кожному з вас. Зробити це спробуємо, скориставшись початком  «Після цього уроку ми будемо:

ЗНАТИ

Що таке дієприкметниковий зворот.

Розділові знаки при дієприкметникових зворотах.

 УМІТИ

Визначати дієприкметникові звороти в реченні.

Розставляти розділові знаки при звороті та обґрунтовувати їх вживання.

     Складати речення, використовуючи дієприкметникові звороти

 

І ЕТАП. МОТИВАЦІЇ

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Спостереження над мовним матеріалом.

Яке свято зимового циклу припадає на 19 січня - Водохреще.

Яким способом утворене слово?

На який склад падає наголос?

Прочитайте речення і дайте відповіді на запитання:

- Чим відрізняються ці речення?

- А чим вони схожі? (слайд)

(Учні висловлюють свої міркування: речення схожі за змістом, а різні за інтонацією, розділовими знаками, порядком слів, однак пояснити розбіжності не можуть).

ІІІ ЕТАП. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

- Сьогодні ми присвятимо наш урок дослідженню цих проблем і, сподіваюсь, зможемо пояснити розбіжності у реченнях. (слайд)

На уроці з’ясуємо такі поняття:

Означуване слово при дієприкметнику;

Залежні від дієприкметника слова;

Дієприкметниковий зворот і одиничний дієприкметник;

Відокремлення дієприкметникового звороту на письмі комами.

  Ми не лише вивчатимемо нову тему, а й одночасно будемо говорити про найбільший скарб для всього живого на землі.

Які асоціації у вас виникають зі словом вода.  (життя, здоров’я, цілюща, смачна, джерело, Миргород….)

Вода – це життя. Як ця фраза звучатиме іншими мовами? (слайд)

 

Які прислів’я про воду ви знаєте?

Під лежачий камінь вода не тече.

Треба потрудиться, щоб з криниці водиці напиться

Сподіваюся, саме так ми і будемо працювати.

 

                 IV ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ

  1. Диктант для «шпигуна»

 Клас об’єднаний у 4 групи.  Аркуші з текстом прикріплені якнайдалі від команди.  Кожна команда обирає свого «шпигуна». Він підходить до тексту, читає його, знаходить дієприкметник  та  іменник, до якого він відноситься, повертається до команди і диктує їм слова.

 

 

2. Пояснення матеріалу (слайд)

 

 

3. Уведемо утворені словосполучення в речення (слайд):

 

4. Робота в групах. Склади словосполучення за малюнками (слайд)

Які слова називаються означуваними, а які залежними?

До утворених дієприкметників доберіть спочатку означувані слова, а потім залежні.

Отже, дієприкметниковий зворот – це дієприкметник із залежними словами. Може знаходитися на початку, в  кінці та в середині речення.

 

5. Пояснення матеріалу про розділові знаки на прикладі речень (слайд):

а) дієприкметниковий зворот відокремлюється комами (слайд):

б) Зворот не відокремлюється:

Особливо цілющою вважали освячену на Водохреще воду.

6. Знаходь і розрізняй дієприкметниковий зворот і одиничний дієприкметник (слайд).

 

             7.   Установи відповідність схема - речення. (учні виконують роботу самостійно і проводять взаємооцінювання.) Кожна правильна відповідь 0,5 бали (слайд).

Вода - це могутня стихія, що живе своїм життям, має свій характер, пам’ять і неповторну красу.

Іноді вода буває  м’якою і спокійною, деколи ми бачимо її могутньою, бурхливою та навіть руйнівною. Це зайвий раз нагадує нам, що ми лише крихітна частинка великого світу.

Вода не тільки заряджає нас особливою енергією, а й надихає на власну творчість та створення  живописних полотен.

8. Робота в групі. Творче моделювання (скласти речення з окремих слів, пояснити розділові знаки)

 

І. Айвазовський – художник, закоханий у море.

Картина «Буря на морі», написана  мариністом у 1849 році, є кращим романтичним твором цього періоду.

Місяць освітлює темне небо, вкрите важкими хмарами.

І в цьому місячному сяйві бачимо стихію, розбурхану вітром.

Море, зображене на картині, майже чорне.

Вітрильник, похилений набік, нагадує самотнього мандрівника.

 

Лінгвістичне експериментування. Змініть місце дієприкметникового звороту відповідно до означуваного слова.

 

9. Виконайте завдання за QR-кодом.  (Кожна правильна відповідь 0,5 бали).

1. Запаси води придатної до споживання невпинно зменшуються.

2. Від кількості води, випитої за день, залежить якість нашого дня.

3. Про корисні властивості води, зарядженої позитивною енергією, давно говорять лікарі й науковці.

4. Одна краплина збереженої нами питної води врятує малу річку.

5. Забруднена хімічними речовинами вода є причиною 70-80% всіх відомих захворювань.

6. Кількість спожитої населенням води постійно зростає.

10. Гра «ЛАЙК_ДИЗЛАЙК» (якщо у реченні правильно поставлені розділові знаки, то ставимо лайк, якщо ні – то дизлайк)

 

V ЕТАП. РЕФЛЕКСІЇ  

За допомогою дидактичного матеріалу «кубики історій» до технології «storytelling»  підсумуйте урок за трьома картинками.

 

VI ЕТАП. ОЦІНЮВАННЯ

 

 

             Оцінювання

Бали

 

1

 Я можу пояснити розділові знаки при звороті.

0-2

 

2

Я вмію визначати дієприкметниковий зворот у реченні.

0-2

 

3

Вправа «Установи відповідність»

0-2

 

4

Вправа за QR-кодом

0-3

 

5

Я активно працював на уроці

0-2

 

6

Я виконував завдання без помилок

0-1

 

 

Всього

12

 

Домашнє завдання.

1. Виконати вправу     https://learningapps.org/2136780

                                                    АБО

  1. Прочитати інформацію про  музей води у Києві та  скласти 6 речень,  використовуючи дієприкметниковий зворот.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Корівчак Людмила
    На уроці вдало використано різні методи та прийоми
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 березня 2022
Переглядів
1593
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку