Тема: Наголос. Нормативний наголос. Основні правила наголошування слів. Варіантне наголошування слів в українській мові. Складні випадки наголошування слів.
Мета: повторити й удосконалити відомості про наголос, розглянути складні випадки наголошуваня; формувати компетентного мовця, який вільно володіє орфоепічними нормами.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
знаннєва складова: знає і коментує принципи наголошування слів в українській мові, розрізняє особливості наголошування слів різних частин мови;
діяльнісна складова: застосовує свої орфографічні та пунктуаційні знання практично, уміє працювати з орфоепічним словником, визначає і пояснює, як впливає наголос на розрізнення лексичного значення слова;
ціннісна складова: помічає і цінує красу української мови, розуміє практичне застосування отриманих навичок, виявляє зацікавленість у результатах своєї діяльності.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Самоналаштування. Аутотренінг.
Я – особистість…
Я впевнений (-а)
Я активно…
У мене хороший…
Я бажаю своїм однокласникам…
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Мовна розминка
На дошці записане речення. Учні читають, дотримуючись орфоепічних норм, і роблять висновок, про що йтиметься на уроці.
Нове завдання: принести зручний обруч, а потім – підтюпцем до чергової позначки одинадцять кілометрів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Слово вчителя.
Історична довідка про наголошування слів залежно від їх походження.
У словах французького походження наголошується останній склад. (кутюр’є, жалюзі)
Німецького, англійського – перший склад (маркетинг, форзац, тендер)
Тюркського – останній склад (айран, йогурт)
Сербська – завжди на корені (шинок)
Завдання учням: визначити лексичне значення почутих слів, ввести їх у словосполучення, позначити головне і залежне слово.
2. Робота з підручником.
Опрацювання таблиць «Правила наголошування»
Виконання вправи 83.
В українській мові існують слова з подвійним наголосом. Розгорніть орфоепічний словник у підручнику і укладіть словничок із таких слів.
3. Ваші ровесники, готуючись до ЗНО, придумали оригінальний спосіб, як опанувати цю складну тему. Вашій увазі відеоролик «НАГОЛОС ГЕНГ». Уважно прослухайте і виконайте завдання.
Розподільний диктант.
Слова із відеоролика розподіліть у три колонки: з наголосом на 1 складі, на 2 і на 3-4.
Закладка, ринковий, обруч, визвольний, черговий, щодобовий, дано, підлітковий, піцерія, проміжок, текстовий, бурштиновий, косий, царина, зубожіння, вертихвіст, фаховий, кропива, лате, курятина, середина, засуха, соломинка, металургія, фольга, ваги, отаман, ненависть, бадьорити, роздрібний, зручний, чорнозем, дробовий.
4. Вибірковий диктант.
Кожного дня ви вмикаєте телевізор і потрапляєте інколи на випуски новин. Але при цьому, напевно, не вслухаєтесь у вимову ведучих. Зараз ми прослухаємо їх всі разом і виконаємо завдання.
Перегляд відео з новинами на каналі СТБ.
Випишіть по 4-5 слів з неправильним наголошуванням, прочитайте їх, наголошуючи правильно.
5. Виписані слова введіть в одне речення. Виконайте його синтаксичний розбір, назвіть у ньому всі частини мови.
6. Творче завдання.
Ми сьогодні почули багато слів, наголошування яких є складним. Як же запам’ятати їх? Пропоную скласти веселі дворядкові римівки.
Зразок.
Попросили маму Ольгу
принести додому фольгу.
Учні зачитують складені римівки.
V. Підсумок уроку.
Дайте відповідь на запитання: «Які з тих знань, умінь, навичок. що отримали на уроці, ви візьмете із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання, тематичного оцінювання тощо?» і стисло запишіть на папері. Зачитайте, а потім ці відповіді складіть в уявний рюкзак.
Домашнє завдання.
Скласти абетку найцікавіших наголосів.
За бажанням написати есе «Чи так важливо правильно наголошувати?»