Конспект уроку для 7 класу на тему "Новела О. Генрі «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана."

Про матеріал
Робота з ілюстрацією «Сью біля ліжка хворої Джонсі» та зображенням скульптури Мікеланджело «Мойсей».
Перегляд файлу

            

Тема. Новела О. Генрі «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана.

Мета: закріпити знання учнів про новелу як жанр; показати актуальність

               новели  О. Генрі «Останній листок»; розвивати навички виразного

 читання, образного мислення, уміння характеризувати образи героїв   твору; сприяти розвитку творчих здібностей учнів; виховувати                                   розуміння величі людської особистості, уміння розуміти себе й інших, почуття милосердя, готовності до самопожертви заради інших, уміння

відстоювати власну точку зору; допомагати учням усвідомити, що від їхніх учинків може залежати доля, життя інших людей.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет О. Генрі, ілюстрації «Сью біля ліжка хворої Джонсі»,

Зображення скульптури Мікеланджело «Мойсей», Шопен «Прелюдія №4», Бетховен «Соната №14», Шуберт «Аве Марія».

                                                                             Я не знаю вищого подвигу, аніж

                                                                            подати руку занепалому духом.

                                                                                                М. Гоголь

                                                     Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфів уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  На минулому уроці ми з вами прочитали новелу О. Генрі «Останній листок».

Поділіться враженнями від новели. Що ви подумали одразу ж після останнього прочитаного рядка?

(* Шкода Бермана, він виявився справжньою людиною. Це було дуже несподівано;як прикро, що його ніхто не цінував і не розгледів у нього велику душу.

 

*Що новела не закінчена. Берман помер, художниці живуть – як вони спиймуть самопожертву друга, чи оцінять вони її належно? Чи вистачить у Джонсі і Сью душевної наснаги творити такі шедеври, які вимагають самозречення й цілковитого напруження сил?)

 

ІV. Аналіз твору

Учитель. У Б. Окуджави є такі рядки: «Святая наука расслышать друг друга сквозь ветер на все времена». Отже, можна слухати, та не чути. Давайте вслухаємось і почуємо, що хотів сказати О. Генрі.

     (Звучить «Прелюдія №4» Шопена. Подальша розмова – на фоні музики.)

  1. Бесіда
  • Коли відбуваються події в новелі? (Восени, у листопаді)
  • Чому події відбуваються саме восени?(дерева скидають листя, природа постає неприкрашеною, відкритою і незахищеною. Є такі миті в душі людини, коли ми позбавляємось від фальшивого , несправжнього. Прозріває душа , людина стає добрішою, милосерднішою)
  • Де відбуваються події? (У невеличкому районі Нью-Йорка, де «де вулиці показилися», химерно перетинаються по декілька разів. Там квартири дуже дешеві, тому саме в цьому районі оселилися люди мистецтва, шлях яких до визнання лежить через злидні.)
  • Як жили Сью і Джонсі до розгортання основної події? (Дівчата приїхали з різних кінців США до Нью-Йорка пошукати щастя, познайомилися за столом ресторації, «побачили, що їхні погляди на мистецтво, салат з листя цикорію та широкі рукави цілком збігаються», і вирішили найняти спільну студію. Саме деталь «салат з листя цикорію» демонструють їхню фінансову спроможність, що дала їм змогу жити хіба що «на горищі присадкуватого цегляного будинку».)
  • Найстрашніший ворог для бідних, голодних людей – холод, через який розвиваються хвороби. Тому в новелі й з'являється образ Пневмонії.
  • Чому автор пише слово «Пневмонія» з великої літери і називає хворобу паном?  Який художній засіб використовує автор, зображуючи пневмонію?

(О. Генрі, зображуючи пневмонію, використовує уособлення, тому й пише це слово з великої літери. (Див. у словник: уособлення – зображення неживого предмета або явища природи у вигляді живого.)

  • Чому пан Пневмонія почав перемагати дівчину? (Бо вона «вирішила, що ніколи не одужає». Її нічого не цікавило в житті. Дівчина занепала духом, Вона «почала рахувати карети в своїй похоронній процесії». Вона нічого не чекала від майбутнього.)
  • Прочитайте опис пейзажу, який Джонсі бачила з вікна. Яку роль відіграє ця замальовка? На які деталі ви звернули увагу? («Що там лічити? Адже перед очима лише порожнє, безмежно похмуре подвір'я  та глуха стіна цегляного будинку на відстані 20 футів. До половини тієї стіни видряпався старезний плющ, вузлуватий і підгнилий біля коріння. Холодний подих осені струсив з нього листя й було добре видно, як майже голі галузки рослини чіпляються за потріскані цеглини».)
  1. Робота з ілюстрацією до твору «Сью біля ліжка хворої Джонсі»

Учитель.  Похмуре подвір'я порожніє, глуха стіна, старий плющ, холодний подих осені, голі галузки – усе це деталі безрадісного пейзажу. Він передає стан безнадії, безвиході. Джонсі впевнена, що помре, коли впаде останній лист.

  • Але ж є ще лікар, який може врятувати дівчину. Що ж він радить? (кохання чоловіка, гарний одяг, але Сью з обуренням відкидає ці зачіпки для порятунку. Дещо вище – живопис – уже розчарувало Джонсі: вона мріяла написати Неаполітанську затоку й облишила цю мрію.)
  • І що ж обирає дівчина? (переконує себе, що її смерть буде пов’язана зі смертю листя на плющі)

(Звучить «Соната №14» Бетховена. Подальша розмова – на фоні музики.)

Вчитель. Молода. Красива дівчина, яка мріяла намалювати Неаполітанську затоку, вирішила померти, захворівши на пневмонію, яку можна було вилікувати. Чому?

Молодість і смерть – несумісні.

  • А яку роль відіграє опис дощу в новелі О. Генрі «Останній листок»? зачитайте цитату. (Дощ, холодний, із снігом, періщить усю ніч. Вітер шаленіє. Почуття в читача загострюються, бо він з острахом чекає, коли впаде останній листок плюща.)

― Зображення дощу в новелі підсилює передчуття трагедії. Але в новелах

     О. Генрі стається не те, на що очікує читач

3. Робота над образом Бермана

- Японське прислів’я говорить: «Перлина любить ховатися в непоказній оболонці». Якого героя новели стосуються ці слова? Що ви можете сказати про нього? (Учень зачитує уривок з описом портрета Бермана.)

- Погляньмо уважніше на Бермана. Хто він? (Йому 60 років, а він нічого не досяг у житті – живе разом із художниками-початківцями в тьмяно освітленій комірці, бідний, позує заради шматка хліба, за 40 років не спромігся зробити нічого – він  лише сподівався створити шедевр. Постійно буркотить. Живе один – не має сім'ї, не знає заради чого жити. Занадто багато п’є. звертаємо увагу на його стиль спілкування з людьми: «знущався з усякої делікатності», « галасливо виявляв свою зневагу», знущаючись з таких «ідіотських вигадок», «дурні», «клятий плющ», «йолоп». Тобто він грубіян, що навіть у спілкуванні з юною дівчиною не вибирає виразів, та ще й непослідовний у своїх діях.)

- Чи багато людей звернулись би до Бермана в пошуках співчуття і захисту? Яким його сприймають оточуючі? (Це людина, яка марно прожила життя, нікому він не цікавий, нікому не потрібний.)

- Чи є у нього шанси створити шедевр? Що може створити цей невдаха? (Його час уже минув, і він це відчуває, хоч і тримає мольберт у постійній готовності.)

 

Словникова робота

  • Шедеври створюють генії. Як ви розумієте поняття «шедевр»?

(Учитель звертає увагу учнів на зображення скульптури Мікекеланджело «Мойсей».)

  • Що вам відомо про Мойсея? (Він 40 років водив євреїв по пустулі, через нього Бог передав людям 10 заповідей), це один із пророків, тобто уособлення мудрості, терпіння, прощення.)
  • Опишіть Мойсея. (Він величний, суворий.)
  • Що може бути спільного в нього і Бермана? (Звернімося до опису зовнішності Бермана: «Борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалась з його голови сатири на тіло карлика».)
  • Наскільки привабливий Берман? (Окрім, того, що він має відразливий характер, його зовнішність відштовхує: сатири – це античні козлоногі божества нижчого рівня, що полюбляли вино і бійки, у них тільки й було людського, що голова і тіло, але ж і тіло в Бермана – карлика. І тільки борода – як у Мойсея.)
  • Як змінюється наша думка про Бермана в кінці твору? Чому борода – Мойсеєва?

(Звучить «Аве Марія» Шуберта. Подальша розмова – на фоні музики.)

 

-Джонсі одужує. Які її слова, деталі про це свідчать? (Плетиво, мрії про затоку, бажання їсти.)

       Усе скінчилося, і тут – несподіваний фінал, декілька речень – і ми знаємо все про останні 2 дні життя Бермана.

  • Що відбулося, чому Сью називає звичайний листок шедевром?
  •  (Джонсі хотіла померти і померла б, бо останній листок таки впав, її більше ніщо не тримало. Але старий пропащий Берман не дав цьому статися.)


4. Робота з ілюстрацією до твору «Берман малює листок плюща»

- Отже, що сталося з Берманом? (Містер Берман помер від запалення легенів, хворів два дні, бо в ту жахливу ніч, коли шаленів вітер і періщив дощ зі снігом, він малював на стіні листок плюща і застудився.)

 

-І якщо Сью і лікар лікували хворобу, старий художник зміг вилікувати душу. Берман створив свій заповітний шедевр, який урятував людині життя. І цим шедевром став намальований листок плюща. Тому справжній шедевр – це твір, потрібний людям

 

5. Висновки

- Парадоксальність від слова «парадокс» - думка, судження, що різко розходиться із звичайним, загальноприйнятим і суперечить (іноді тільки на перший погляд) тверезому глуздові; різка невідповідальність, нелогічність.

-То в чому ж полягає парадоксальність новели О. Генрі «Останній листок»? (Парадоксальність новели «Останній листок» можна вбачати

- невдаха і п’яниця виявляється здатним на героїчний учинок,

-шедевр – не велична картина, а звичайний листочок,

-доля людини залежала від того, наскільки цей намальований листочок буде схожим на справжній.)

 

V. Закріплення матеріалу

Бесіда за запитаннями

  • Чому новела називається «Останній листок»?
  • Чи погоджуєтеся ви з тезою, винесеною в епіграф уроку?
  • Чи можна вчинок Бермана назвати подвигом?

VІІ. Підсумок уроку

  1. Відповіді учнів на запитання «На які роздуми наштовхує вас новела

О. Генрі?»

― Людина живе доти, доки про щось мріє, до чогось прагне.

― Гріх утрачати надію, віру, за життя потрібно боротися.

― «Надія помирає останньою».

― У людині відкриваються найкращі якості, коли вона щось робить заради іншого, співчуває йому, не жаліє себе заради того, кого любить.

Учитель. О. Генрі допомагає  зрозуміти, що сенс життя в самому житті: треба жити всупереч обставинам і негараздам. Разом із Джонсі ми усвідомлюємо, що життя нам дається один раз, тому маємо витратити на добрі справи, заради інших людей.

 

І як точно сказала наша українська поетеса Ліна Костенко: жити потрібно всупереч обставинам і за будь-яких ситуацій.


  1. Читання учнем вірша Ліни Костенко «Вірш з варіаціями»

І все на світі треба пережити.

І кожен фініш – це, по суті, старт.

І наперед не треба ворожити,

І за минулим плакати не варт(…)

Хай буде все небачене побачено.

Хай буде все пробачене

                                          побачено.

Хай буде вік прожито

                                      як належить.

На жаль, від нічого

                                  не залежить.

А треба жити. Якось треба жити.

Це зветься досвід, витримка

                                               і гарт.

І наперед не треба ворожити,

І за минулим плакати не варт (…)

Хай буде все небачене побачено.

Хай буде все пробачене

                                       пробачено.

Єдине, що від нас іще залежить,

Принаймні вік прожити

                                        як належить.

ІХ. Домашнє завдання

  1. Намалювати ілюстрацію до однієї з новел О. Генрі (за бажанням).
  2.         Написати твір-мініатюру на тему: Над чим мене змусила задуматись новела

       О. Генрі «Останній листок».

 

Х. Оцінювання учнів

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Триленко Ірина Володимирівна
    Дуже сподобався урок. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
13 березня 2021
Переглядів
4725
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку