Конспект уроку є додатком до уроку-презентації для 8 класу: "Прикладка як різновид означення". Учні повинні зрозуміти, що таке прикладка, знаходити її в тексті, наводити власні приклади та застосовувати орфографічні правила при використанні прикладок.
Тема: ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ.
Мета: сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; виховувати повагу до рідного слова та духовного надбання народу.
Очікувані результати: учні повинні зрозуміти, що таке прикладка, знаходити її в тексті, наводити власні приклади та застосовувати орфографічні правила при використанні прикладок.
Обладнання: мультимедійна презентація, опорні схеми, підручник.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Добрий день, діти! (див. слайд. № 1)
Сьогодні на уроці ми продовжимо нашу роботу, спрямовану на вивчення другорядних членів речення.
Бесіда (див. слайд № 2)
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів.
А зараз я вам зачитаю речення, а ви спробуйте знайти означення.
Як справжній поет-громадянин, Ліна Костенко не байдужа до проблем нашого тривожного сьогодення. (Відповіді учнів).
Діти, ми сьогодні з вами проведемо розмову про ще один вид означення, який називається прикладка та будемо розвивати наші правописні вміння написання прикладок з означуваними словами.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Отже, давайте спробуємо розібрати наш матеріал за допомогою фреймової структури. (див. слайд № 3)
Згрупувати сполучення слів відповідно до правил правопису. Заповнити таблицю.
Прикладки, що пишуться через дефіс |
Прикладки, що пишуться окремо |
|
|
Брати/слов’яни, трава/звіробій, грип/убивця, людина/змієборець, поет/романтик, місто/Борислав, очі/волошки, конструктор/Корольов, дослідники/археологи, знак/символ, споруда/символ, книга/реліквія, фізик/Пулюй, замок/фортеця, генерал/губернатор, інтелігент/земляк, пісні/балади, українець/учений, професіонал/музикант, Острів/Мурашиний, Франко/школяр, хатинка/маяк, річка/Сквира, будинок/мурашник.
По одному прикладу з кожної колонки таблиці ввести в самостійно складені речення. Підкреслити прикладки.
V. Систематизація й узагальнення вивченого
Підбиття підсумків уроку.
Давайте, діти, з вами підсумуємо сьогоднішній теоретичний матеріал за цією структурою.(див. слайд № 6).
Давайте, спробуємо за цією схемою розповісти, що ми сьогодні дізналися про прикладку!
Подумати й дати відповіді на запитання: (див. слайд № 7)
1. Чому прикладку вважають різновидом означення? Сформулювати визначення прикладки.
2. Що означає прикладка, на які питання відповідає? Відповідь проілюструвати власними прикладами.
3. За яких умов прикладка з означуваним словом пишеться через дефіс? Навести приклади.
4. Коли прикладка з означуваними словами пишеться окремо?
5. Назвати випадки, коли прикладки беруться в лапки.
VІ. Домашнє завдання. (див. слайд № 8)
Виписати з підручника української літератури по 5 речень з:
1) непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс;
2) прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикладок.
П.11, впр. 84, 86, стор. 51-52. Вивчити правило.