Урок розвитку зв'язного мовлення з української мови, 8 клас
"Твір-опис місцевості ( вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень або за картиною у художньому стилі (за складним планом) з використанням речень, ускладнених однорідними членами речення"
Урок розвитку зв’язного мовлення з української мови, 8 клас
Твір-опис місцевості ( вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень або за картиною у художньому стилі (за складним планом) з використанням речень, ускладнених однорідними членами речення
Мета: ознайомити учнів з побудовою твору-опису місцевості, формувати в них уміння складати такі описи на підставі власних спостережень, грамотно викладати свої думки; удосконалювати мовленнєві вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту з елементами опису місцевості, сприймати текст, розуміти його, письмово створювати власні твори-описи місцевості в художньому стилі на основі особистих спостережень і вражень, виховувати любов до рідного села.
Обладнання: додатки( 17 слайдів) , запис легкої музики.
Люблю село й це серцем відчуваю,
Не сумніваюсь в цьому ні на мить.
І в відповідь я вас вже запитаю:
Невже ж його ще можна не любить?
Т.Кравчук
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Уведення учнів в емоційну атмосферу уроку( слайд 1)
(Звучить легка музика, на її фоні вчитель читає поезію Т.Кравчук «Люблю село»)
Спитаєте за що? Й сама не знаю.
Люблю його я дуже , та й усе.
Можливо, що над ним веселка грає,
Що квітнуть вишні.
Й лан дзвінкий росте.
Люблю, напевне, за солодку воду,
За спів пташок, за голубу блакить,
За простоту і доброту народу,
Що без труда і дня не може жить.
За радість спілкування над землею,
За день погожий й весняну грозу,
За вранішнєє сонце над ріллею,
За кришталеву на траві росу.
Люблю його й це серцем відчуваю,
Не сумніваюсь в цьому ні на мить.
І в відповідь я вас вже запитаю:
Невже ж його ще можна не любить?
ІІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою уроку
Діти, прочитайте,будь ласка, епіграф і дайте відповідь на таке питання:
2.Розгадування ребуса ( слайд 3)
Діти розшифровують ребус і формулюють тему уроку ( слайд 4)
IV. Актуалізація знань учнів
На уроках розвитку мовлення ми з вами працювали із текстами, що містили опис. Сьогодні ж ви самостійно будете творити твір-опис. Отже, давайте пригадаємо, що таке опис.
1. Відновлення речення
Спробуйте відновити речення
Опис – це зв’язний ________ , який дає ___________ зображення основних ______ явища, особи чи __________.
(Опис – це зв’язний текст , який дає словесне зображення основних ознак явища чи предмета.) ( слайд 5)
2.Бесіда
- Які ще типи мовлення вам відомі? (Роздум, розповідь)
- Чи завжди ці типи мовлення зустрічаються у чистому вигляді? (Ні)
- Скільки основних частин має будь-який твір ? (Три: загальне враження від побаченого, опис найважливіших частин ( у певній послідовності)висновок)
- У яких стилях мовлення використовується опис місцевості?( В художньому, науковому)
- Виразно прочитайте уривок із вірша Т.Кравчук «Люблю село» (слайд 6)
Люблю, напевне, за солодку воду,
За спів пташок, за голубу блакить,
За простоту і доброту народу,
Що без труда і дня не може жить.
- Назвіть члени речення, що відповідають на одне й те ж питання й відносяться до одного й того ж слова.
- Як називаються такі члени речення ? Якою частиною мови вони виражені ? Назвіть засоби зв’язку однорідних членів речення між собою.
- Поясніть пунктуацію речення.
- Пригадайте, які розділові знаки ставляться у реченнях з однорідними членами.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Асоціювання: ключове слово “село”(«вулиця») – (сім’я,вулиця, сусіди, дружба,школа, мрія, любов…)
2.Стратегія «РАФТ».
Я пропоную на сьогоднішньому уроці зайнятися «РАФТингом». Ні, не спортивним сплавом по гірських річках на надувних човнах рафтах, хоча це теж цікаво та захоплююче. А написанням оригінальних текстів за стратегією розвитку критичного мислення «РАФТ». Використовуючи цю стратегію, ви так само, як і сплавляючись на рафтах, будете потрапляти в несподівані історії, долати бурхливі письмові пороги і навіть потрапляти в творчу аварію. Але, діставшись кінця маршруту, ви будете задоволені.
Починаємо готувати човен «РАФТ». І спочатку про його будову.(слайд 7)
РАФТ– це абревіатура, яка складається з перших літер чотирьох слів:
Р – роль,
А – аудиторія ,
Ф – формат,
Т – тема.
Ваші основні завдання як письменника :
- описати від імені обраного персонажу своє село вулицю або картину, вживаючись у відповідну роль, враховуючи особливості аудиторії, тобто тих, до кого звертається персонаж,
- обрати відповідну для свого повідомлення літературну форму ;
- висловити важливі для цього персонажа ідеї.
Давайте розглянемо таблицю РАФТ (слайд 8)
РОЛЬ |
АУДИТОРІЯ |
ФОРМАТ |
ТЕМА |
Хто я? |
Для кого я буду писати текст? |
В якій формі буде написано текст? |
Про що я буду писати? Які ідеї донесу до слухачів? |
Звичайні ролі: журналіст,батьки, сусід чи сусідка, люди різних професій, мандрівники… Незвичні: дерево, яблуко на дереві, дорожній знак, лелека, який звив гніздо на старій груші… |
Українці, учні, учитель, дерева, листочки яблуні, автомобілі, маленьке лелеча… |
Стиль: художній Жанр: твір-опис місцевості з використанням речень, ускладнених однорідними членами речення |
Передати ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування, занепокоєння тощо) |
Вчіться користуватися «РАФТингом» у бурхливій річці письмових творів та візьміть із собою на борт натхнення, сплавляючись по різним текстовим річкам.
VІ. Написання твору-опису місцевості
Підготувати розповідь про ваше село, увівши в текст твору опис місцевості. Скористатися пам'яткою.
1. Колективне складання плану опису села (слайд 9)
Орієнтовний план
I. Вступна частина.
1. Моє село — частина країни.
2. Історія виникнення назви.
II. Основна частина. Опис села.
1. Історія села.
2. Місце розташування і розміри.
3. Будинки, магазини, підприємства, установи.
4. Власний будинок.
5. Пам’ятки історії та культури.
6. Місця відпочинку.
7. Тротуари та проїжджа частина.
8. Озеленення.
9. Як змінилося село останнім часом.
10.Село вдень і ввечері (у різні пори року).
III. Висновки.
1. За що я люблю своє село.
2. Що, на мій погляд, можна (треба) вдосконалити, змінити?
2. Відеокліп про Липівку ( слайд 10)
3. Робота з картиною С.Васильківького «Сільська вулиця» (слайд 11)
Сергій Васильківський – відомий український художник. Свою майстерність художник повністю віддає Україні: він пише пейзажі Подніпров’я, Поділля, Слобожанщини, архітектурні пам’ятники, жанрові картини, історичні полотна. За надзвичайно яскраву колоритність Васильківського вважають найбільш «сонячним художником» свого часу.
- Яке враження справила на вас ця картина?
- Що зображено на передньому плані полотна?
- Що бачимо на задньому плані?
- Як художник зображує сільських жителів, будинки?
- Яким настроєм пройнята картина?
- Уважно розгляньте картину і порівняйте вулицю, яка зображена на полотні, з вашою вулицею.
- Над чим вас змусила задуматись картина С.Васильківського?
4. Самостійне написання твору – опису ( слайд 12)
- «Моє село»
- «Вулиця, яку я люблю»
- «Опис картини С. Васильківського «Сільська вулиця»
VІІ. Підсумок, оцінювання результатів роботи.
VІІІ. Домашнє завдання ( на вибір) (слайд 13)
1. Проект «Село майбутнього»
Об'єднайтеся в групи. Підготуйте свій проект села в майбутньому.
Спробуйте словесно описати , яким ви уявляєте село в майбутньому .У проекті зосередьте увагу на розв'язанні тих проблем, які ви бачите в сучасних селах (екологія, водопостачання, транспортне сполучення тощо).
2. За бажанням намалюйте малюнок на тему «Вулиця, яку я люблю».
3. Чи доводилося вам бувати в Карпатах, на південному узбережжі Чорного моря, в Криму, на території Херсонеса? Поділіться своїми враженнями з однокласниками, написавши твір-опис за стратегією «РАФТ».
Література
rozrobki.at.ua/...osnovi...stili/