Урок "Твір-опис місцевості ( вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень або за картиною у художньому стилі (за складним планом) "

Про матеріал

Урок розвитку зв'язного мовлення з української мови, 8 клас

"Твір-опис місцевості ( вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень або за картиною у художньому стилі (за складним планом) з використанням речень, ускладнених однорідними членами речення"

Перегляд файлу

Урок розвитку звязного мовлення з української мови, 8 клас

Твір-опис місцевості ( вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень або за картиною у художньому стилі (за складним планом) з використанням речень, ускладнених однорідними членами речення

Мета: ознайомити учнів з побудовою твору-опису місцевості, формувати в них уміння складати   такі описи на підставі власних спостережень, грамотно викладати свої думки; удосконалювати мовленнєві  вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту з елементами опису місцевості, сприймати текст, розуміти його,       письмово створювати власні твори-описи місцевості в художньому стилі на  основі особистих спостережень і вражень,   виховувати любов до рідного   села.

Обладнання: додатки( 17 слайдів) , запис легкої музики.                                                               

                                                  Люблю село й це серцем відчуваю,

                                                 Не сумніваюсь в цьому ні на мить.

                                                 І в відповідь я вас вже запитаю:

                                                 Невже ж його ще можна не любить?

                                                                             Т.Кравчук

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Уведення учнів в емоційну атмосферу уроку( слайд 1)

(Звучить легка музика, на її фоні вчитель читає поезію Т.Кравчук «Люблю село»)

Спитаєте за що? Й сама не знаю.

Люблю його я дуже , та й усе.

Можливо, що над ним веселка грає,

 Що квітнуть вишні.

Й лан дзвінкий росте.

Люблю, напевне, за солодку воду,

 За спів пташок, за голубу блакить,

За простоту і доброту народу,

Що без труда і дня не може жить.

За радість спілкування над землею,

 За день погожий й весняну грозу,

За вранішнєє сонце над ріллею,

За кришталеву на траві росу.

Люблю його й це серцем відчуваю,

Не сумніваюсь в цьому ні на мить.

 І в відповідь я вас вже запитаю:

Невже ж його ще можна не любить?

ІІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою уроку

  1. Оголошення теми

 Діти, прочитайте,будь ласка, епіграф і дайте відповідь на таке питання:

  • За що ви любите своє село? ( слайд 2)

2.Розгадування ребуса ( слайд 3)

Діти розшифровують ребус і  формулюють тему  уроку ( слайд 4)

IV. Актуалізація  знань учнів 

На уроках розвитку мовлення ми з вами працювали із текстами, що містили опис. Сьогодні ж ви самостійно будете творити твір-опис. Отже, давайте пригадаємо, що таке опис.

1. Відновлення речення

Спробуйте відновити речення

Опис – це зв’язний ________ , який дає ___________ зображення основних ______ явища, особи чи __________.

(Опис – це зв’язний текст , який дає словесне зображення основних ознак  явища чи предмета.) ( слайд 5)

2.Бесіда

- Які ще типи мовлення вам відомі?  (Роздум, розповідь)

- Чи завжди ці типи мовлення зустрічаються у чистому вигляді? (Ні)

- Скільки основних частин має будь-який твір ? (Три: загальне враження від побаченого, опис найважливіших частин   ( у певній послідовності)висновок)

- У яких стилях мовлення використовується опис місцевості?( В художньому, науковому)

- Виразно прочитайте уривок із вірша Т.Кравчук «Люблю село» (слайд 6)

Люблю, напевне, за солодку воду,

 За спів пташок, за голубу блакить,

За простоту і доброту народу,

Що без труда і дня не може жить.

- Назвіть члени речення, що відповідають на одне й те ж питання й відносяться до одного й того ж слова.

 - Як називаються такі члени речення ? Якою частиною мови вони виражені ? Назвіть засоби зв’язку однорідних членів речення між собою.

  - Поясніть пунктуацію речення.

  - Пригадайте, які розділові знаки ставляться у реченнях з однорідними членами.

V.   Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Асоціювання: ключове слово “село”(«вулиця»)    (сімя,вулиця, сусіди, дружба,школа, мрія, любов…) 

2.Стратегія «РАФТ».

 Я пропоную на сьогоднішньому уроці зайнятися «РАФТингом». Ні, не спортивним сплавом по гірських річках на надувних човнах рафтах, хоча це теж цікаво та захоплююче. А написанням оригінальних текстів за стратегією розвитку критичного мислення «РАФТ». Використовуючи цю стратегію, ви так само, як і сплавляючись на рафтах, будете потрапляти в несподівані історії, долати бурхливі письмові пороги і навіть потрапляти в творчу аварію. Але, діставшись кінця маршруту, ви будете задоволені.

    Починаємо готувати човен «РАФТ». І спочатку про його будову.(слайд 7)

 РАФТ– це абревіатура, яка складається з перших літер чотирьох слів:

Р – роль,

А – аудиторія ,

Ф – формат,

Т – тема.

Ваші основні завдання як письменника :

- описати від імені обраного персонажу своє село  вулицю або картину, вживаючись у відповідну роль, враховуючи особливості аудиторії, тобто тих, до кого звертається персонаж,

- обрати відповідну для свого повідомлення літературну форму ;

- висловити важливі для цього персонажа ідеї.

Давайте розглянемо таблицю РАФТ (слайд 8)

РОЛЬ

АУДИТОРІЯ

ФОРМАТ

ТЕМА

Хто я?

Для кого я буду писати текст?

В якій формі буде написано текст?

Про що я буду писати? Які ідеї донесу до слухачів?

Звичайні ролі: журналіст,батьки, сусід чи сусідка, люди різних професій, мандрівники…

Незвичні: дерево, яблуко на дереві, дорожній знак, лелека, який звив гніздо на старій груші…

Українці,

учні,

учитель, 

дерева,

листочки яблуні, автомобілі,

маленьке лелеча…

Стиль: художній

Жанр: твір-опис місцевості з використанням речень, ускладнених однорідними членами речення

Передати  ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування,

занепокоєння тощо)

Вчіться користуватися «РАФТингом» у бурхливій річці письмових творів та візьміть із собою на борт натхнення, сплавляючись по різним текстовим річкам.

VІ. Написання твору-опису місцевості

Підготувати розповідь про ваше село, увівши в текст твору опис місцевості. Скористатися пам'яткою.

1.    Колективне складання плану опису села (слайд 9)

Орієнтовний    план

I. Вступна частина.

1.  Моє село — частина  країни.

2.  Історія  виникнення назви.

II. Основна частина. Опис села.

1. Історія села.

2.   Місце розташування і розміри.

3.   Будинки, магазини, підприємства, установи.

4.  Власний будинок.

5.  Пам’ятки історії та культури.

6.  Місця відпочинку.

7.  Тротуари та проїжджа частина.

8.  Озеленення.

9.  Як змінилося село останнім часом.

10.Село вдень і ввечері (у різні пори року).

III. Висновки.

1. За що я люблю своє село.

2.   Що, на мій погляд, можна (треба) вдосконалити, змінити?

2. Відеокліп про Липівку ( слайд 10)

3. Робота з картиною С.Васильківького «Сільська вулиця» (слайд 11)

Сергій Васильківський – відомий український художник. Свою майстерність художник повністю віддає Україні: він пише пейзажі Подніпров’я, Поділля, Слобожанщини, архітектурні пам’ятники, жанрові картини, історичні полотна. За надзвичайно яскраву колоритність Васильківського вважають найбільш «сонячним художником» свого часу.

- Яке враження справила на вас ця картина?

- Що зображено на передньому плані полотна?

- Що бачимо на задньому плані?

 - Як художник зображує сільських жителів, будинки?

- Яким настроєм пройнята картина?

- Уважно розгляньте картину і порівняйте вулицю, яка зображена на полотні, з вашою вулицею.

- Над чим вас змусила задуматись картина С.Васильківського?

 4. Самостійне написання твору – опису ( слайд 12)

-  «Моє село»

- «Вулиця, яку я люблю»

- «Опис картини С. Васильківського «Сільська вулиця»

VІІ. Підсумок, оцінювання результатів роботи.

VІІІ. Домашнє завдання ( на вибір) (слайд 13)

1. Проект «Село майбутнього»
Об'єднайтеся в групи. Підготуйте свій проект села в майбутньому.
Спробуйте словесно описати , яким ви уявляєте село в майбутньому .У проекті зосередьте увагу на розв'язанні тих проблем, які ви бачите в сучасних селах (екологія, водопостачання, транспортне сполучення тощо).

2. За бажанням намалюйте малюнок на тему «Вулиця, яку я люблю».

3. Чи доводилося вам бувати в Карпатах, на південному узбережжі Чорного моря, в Криму, на території Херсонеса? Поділіться своїми враженнями з однокласниками, написавши твір-опис за стратегією «РАФТ».

 

 

 

 

 

Література

  1. Навчаємо учнів писати твори// Бібліотечка Дивослова. - №1 (91). – 2013
  2. Пентилюк М.І. Культура мови і стилістика. Підручник для гімназій гуманітарного профілю. К.: Вежа,1994
  3. Програма. Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання ( зі змінами, внесеними у 2015 році) (5-9 класи). К.: 2015
  4. Інтернет-ресурси. Режим доступу: http://ru.wikipedia;   

     rozrobki.at.ua/...osnovi...stili/

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Федоренко Жанна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Федоренко Віра Юріївна
    Дуже вдячна за гарну розробку!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 червня 2018
Переглядів
76940
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку