29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

Урок "Твір-опис місцевості ( вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень або за картиною у художньому стилі (за складним планом) "

Про матеріал

Урок розвитку зв'язного мовлення з української мови, 8 клас

"Твір-опис місцевості ( вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень або за картиною у художньому стилі (за складним планом) з використанням речень, ускладнених однорідними членами речення"

Перегляд файлу

Урок розвитку звязного мовлення з української мови, 8 клас

Твір-опис місцевості ( вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень або за картиною у художньому стилі (за складним планом) з використанням речень, ускладнених однорідними членами речення

Мета: ознайомити учнів з побудовою твору-опису місцевості, формувати в них уміння складати   такі описи на підставі власних спостережень, грамотно викладати свої думки; удосконалювати мовленнєві  вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту з елементами опису місцевості, сприймати текст, розуміти його,       письмово створювати власні твори-описи місцевості в художньому стилі на  основі особистих спостережень і вражень,   виховувати любов до рідного   села.

Обладнання: додатки( 17 слайдів) , запис легкої музики.                                                               

                                                  Люблю село й це серцем відчуваю,

                                                 Не сумніваюсь в цьому ні на мить.

                                                 І в відповідь я вас вже запитаю:

                                                 Невже ж його ще можна не любить?

                                                                             Т.Кравчук

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Уведення учнів в емоційну атмосферу уроку( слайд 1)

(Звучить легка музика, на її фоні вчитель читає поезію Т.Кравчук «Люблю село»)

Спитаєте за що? Й сама не знаю.

Люблю його я дуже , та й усе.

Можливо, що над ним веселка грає,

 Що квітнуть вишні.

Й лан дзвінкий росте.

Люблю, напевне, за солодку воду,

 За спів пташок, за голубу блакить,

За простоту і доброту народу,

Що без труда і дня не може жить.

За радість спілкування над землею,

 За день погожий й весняну грозу,

За вранішнєє сонце над ріллею,

За кришталеву на траві росу.

Люблю його й це серцем відчуваю,

Не сумніваюсь в цьому ні на мить.

 І в відповідь я вас вже запитаю:

Невже ж його ще можна не любить?

ІІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою уроку

  1. Оголошення теми

 Діти, прочитайте,будь ласка, епіграф і дайте відповідь на таке питання:

  • За що ви любите своє село? ( слайд 2)

2.Розгадування ребуса ( слайд 3)

Діти розшифровують ребус і  формулюють тему  уроку ( слайд 4)

IV. Актуалізація  знань учнів 

На уроках розвитку мовлення ми з вами працювали із текстами, що містили опис. Сьогодні ж ви самостійно будете творити твір-опис. Отже, давайте пригадаємо, що таке опис.

1. Відновлення речення

Спробуйте відновити речення

Опис – це зв’язний ________ , який дає ___________ зображення основних ______ явища, особи чи __________.

(Опис – це зв’язний текст , який дає словесне зображення основних ознак  явища чи предмета.) ( слайд 5)

2.Бесіда

- Які ще типи мовлення вам відомі?  (Роздум, розповідь)

- Чи завжди ці типи мовлення зустрічаються у чистому вигляді? (Ні)

- Скільки основних частин має будь-який твір ? (Три: загальне враження від побаченого, опис найважливіших частин   ( у певній послідовності)висновок)

- У яких стилях мовлення використовується опис місцевості?( В художньому, науковому)

- Виразно прочитайте уривок із вірша Т.Кравчук «Люблю село» (слайд 6)

Люблю, напевне, за солодку воду,

 За спів пташок, за голубу блакить,

За простоту і доброту народу,

Що без труда і дня не може жить.

- Назвіть члени речення, що відповідають на одне й те ж питання й відносяться до одного й того ж слова.

 - Як називаються такі члени речення ? Якою частиною мови вони виражені ? Назвіть засоби зв’язку однорідних членів речення між собою.

  - Поясніть пунктуацію речення.

  - Пригадайте, які розділові знаки ставляться у реченнях з однорідними членами.

V.   Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Асоціювання: ключове слово “село”(«вулиця»)    (сімя,вулиця, сусіди, дружба,школа, мрія, любов…) 

2.Стратегія «РАФТ».

 Я пропоную на сьогоднішньому уроці зайнятися «РАФТингом». Ні, не спортивним сплавом по гірських річках на надувних човнах рафтах, хоча це теж цікаво та захоплююче. А написанням оригінальних текстів за стратегією розвитку критичного мислення «РАФТ». Використовуючи цю стратегію, ви так само, як і сплавляючись на рафтах, будете потрапляти в несподівані історії, долати бурхливі письмові пороги і навіть потрапляти в творчу аварію. Але, діставшись кінця маршруту, ви будете задоволені.

    Починаємо готувати човен «РАФТ». І спочатку про його будову.(слайд 7)

 РАФТ– це абревіатура, яка складається з перших літер чотирьох слів:

Р – роль,

А – аудиторія ,

Ф – формат,

Т – тема.

Ваші основні завдання як письменника :

- описати від імені обраного персонажу своє село  вулицю або картину, вживаючись у відповідну роль, враховуючи особливості аудиторії, тобто тих, до кого звертається персонаж,

- обрати відповідну для свого повідомлення літературну форму ;

- висловити важливі для цього персонажа ідеї.

Давайте розглянемо таблицю РАФТ (слайд 8)

РОЛЬ

АУДИТОРІЯ

ФОРМАТ

ТЕМА

Хто я?

Для кого я буду писати текст?

В якій формі буде написано текст?

Про що я буду писати? Які ідеї донесу до слухачів?

Звичайні ролі: журналіст,батьки, сусід чи сусідка, люди різних професій, мандрівники…

Незвичні: дерево, яблуко на дереві, дорожній знак, лелека, який звив гніздо на старій груші…

Українці,

учні,

учитель, 

дерева,

листочки яблуні, автомобілі,

маленьке лелеча…

Стиль: художній

Жанр: твір-опис місцевості з використанням речень, ускладнених однорідними членами речення

Передати  ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування,

занепокоєння тощо)

Вчіться користуватися «РАФТингом» у бурхливій річці письмових творів та візьміть із собою на борт натхнення, сплавляючись по різним текстовим річкам.

VІ. Написання твору-опису місцевості

Підготувати розповідь про ваше село, увівши в текст твору опис місцевості. Скористатися пам'яткою.

1.    Колективне складання плану опису села (слайд 9)

Орієнтовний    план

I. Вступна частина.

1.  Моє село — частина  країни.

2.  Історія  виникнення назви.

II. Основна частина. Опис села.

1. Історія села.

2.   Місце розташування і розміри.

3.   Будинки, магазини, підприємства, установи.

4.  Власний будинок.

5.  Пам’ятки історії та культури.

6.  Місця відпочинку.

7.  Тротуари та проїжджа частина.

8.  Озеленення.

9.  Як змінилося село останнім часом.

10.Село вдень і ввечері (у різні пори року).

III. Висновки.

1. За що я люблю своє село.

2.   Що, на мій погляд, можна (треба) вдосконалити, змінити?

2. Відеокліп про Липівку ( слайд 10)

3. Робота з картиною С.Васильківького «Сільська вулиця» (слайд 11)

Сергій Васильківський – відомий український художник. Свою майстерність художник повністю віддає Україні: він пише пейзажі Подніпров’я, Поділля, Слобожанщини, архітектурні пам’ятники, жанрові картини, історичні полотна. За надзвичайно яскраву колоритність Васильківського вважають найбільш «сонячним художником» свого часу.

- Яке враження справила на вас ця картина?

- Що зображено на передньому плані полотна?

- Що бачимо на задньому плані?

 - Як художник зображує сільських жителів, будинки?

- Яким настроєм пройнята картина?

- Уважно розгляньте картину і порівняйте вулицю, яка зображена на полотні, з вашою вулицею.

- Над чим вас змусила задуматись картина С.Васильківського?

 4. Самостійне написання твору – опису ( слайд 12)

-  «Моє село»

- «Вулиця, яку я люблю»

- «Опис картини С. Васильківського «Сільська вулиця»

VІІ. Підсумок, оцінювання результатів роботи.

VІІІ. Домашнє завдання ( на вибір) (слайд 13)

1. Проект «Село майбутнього»
Об'єднайтеся в групи. Підготуйте свій проект села в майбутньому.
Спробуйте словесно описати , яким ви уявляєте село в майбутньому .У проекті зосередьте увагу на розв'язанні тих проблем, які ви бачите в сучасних селах (екологія, водопостачання, транспортне сполучення тощо).

2. За бажанням намалюйте малюнок на тему «Вулиця, яку я люблю».

3. Чи доводилося вам бувати в Карпатах, на південному узбережжі Чорного моря, в Криму, на території Херсонеса? Поділіться своїми враженнями з однокласниками, написавши твір-опис за стратегією «РАФТ».

 

 

 

 

 

Література

  1. Навчаємо учнів писати твори// Бібліотечка Дивослова. - №1 (91). – 2013
  2. Пентилюк М.І. Культура мови і стилістика. Підручник для гімназій гуманітарного профілю. К.: Вежа,1994
  3. Програма. Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання ( зі змінами, внесеними у 2015 році) (5-9 класи). К.: 2015
  4. Інтернет-ресурси. Режим доступу: http://ru.wikipedia;   

     rozrobki.at.ua/...osnovi...stili/

 

 

 

 

 

 

 


 

 

docx
Додано
19 червня 2018
Переглядів
10886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку