Конспект уроку . Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946) «Снап». Утвердження любові до всього живого

Про матеріал
Розробка уроку буде цікавою учителям зарубіжної літератури. Обладнання: мультимедійна презентація, портрет письменника, ілюстрації до твору, малюнки автора, виставка книг Е.Сетона –Томпсона
Перегляд файлу

Тема. Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946)

«Снап». Утвердження любові до всього живого. (5 клас)

Мета:

навчальна: вчити учнів вдумливо, виразно читати й розуміти прочитане;

розвивальна: розвивати навички читання вголос з елементами коментування, спостереження за текстом, уміння робити висновки на основі прочитаного, будувати власне висловлювання з опорою на текст твору;                     виховна: виховувати емоційно-ціннісне ставлення до природи, здатність співпереживати, відчувати відповідальність за навколишній світ.

Обладнання: мультимедійна презентація, портрет письменника, ілюстрації до твору, малюнки автора, виставка книг Е.Сетона –Томпсона.

Тип уроку: урок вивчення художнього твору (читання та сприйняття).

Педагогічна технологія: технологія творчого читання

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Діти, я пропоную вам зараз згадати свого домашнього улюбленця – чотирилапого, крилатого, вухастого, пухнастого чи з колючками… Уявіть його. Які емоції викликають у вас ці спогади? А чи добре ви знаєте ваших друзів? Що вам дає спілкування з ними?  А чи замислювалися ви коли-небудь над тим, що відчуває ваш друг? Коли він сумує, радіє? Ображається чи пробачає? І взагалі – який у нього характер?

А ось знаменитий письменник Ернест Сетон-Томпсон, портрет якого ви бачите на екрані, майже все своє життя (а прожив він 86 років) присвятив вивченню тварин. Талановитий художник, письменник, науковець не тільки спостерігав за тваринами, але й записував, замальовував усе побачене й почуте. 

ІІІ. Оголошення теми уроку та завдань уроку.

Завдання уроку:

1.На прикладі оповідання Сетона- Томпсона «Снап» простежити , який образ тварини створив автор.

2.Чому загинув Снап?

3.У чому ж криється велика сила маленького собаки?

Вчитель. Сьогодні ми пригадаємо  творчість Ернеста Сетона-Томпсона та його оповідання про маленького, але відважного собаку.

Запис у зошити теми уроку

ІV. Актуалізація знань учнів

Інтерактивний метод «Снігова куля»

(Вчитель називає слово, що пов’язане із творчістю Ернест Сетон –Томпсон  . Учні повинні побудувати речення та питання до цього слова , наприклад, анімаліст.)

Слова: натураліст, Хеллоуїн, бойскаути, тварини.

Розповідь вчителя.

Сетон-Томпсон  протягом життя вів щоденник спостережень, який налічує більше 50 томів! І майже в кожному з них – численні ілюстрації, які відображають життя, характери тварин. Окрім того, він має понад 40 книжок, у більшості  яких містяться  твори про тварин. 

Е. Сетон-Томпсоннастільки  перейнявся долею своїх чотирилапих героїв, що останні роки життя провів у будинку, який побудував на лоні природи (США,  штат Нью-Мексико). Там продовжував писати книжки про чудовий і незвіданий світ природи та її мешканців. У одному із творів він розповів захоплюючу історію про бультер’єра на ймення Снап. За жанром цей твір – оповідання. До цього часу ми читали казки, вірші.

В чому особливість оповідання? Дізнаємося про це із статті підручника.

Учні зачитують визначення оповідання в підручнику.

З’ясування первинного сприйняття художнього твору

  • Ви вже ознайомилися із змістом оповідання. Поділіться, будь ласка, враженнями. Що ви відчували, коли читали? Що вас здивувало, збентежило, схвилювало?

Вчитель. Як бачимо, оповідання не залишило нікого байдужим. Давайте разом згадаємо Снапа та його хвилюючу історію життя.  Спробуємо зрозуміти: що так привабило автора в його героєві? У чому ж криється велика сила  маленького собаки?

До цього моменту ми зустрічалися з багатьма героями – тваринами в казках, віршах, проте  у Сетона –Томпсона вони особливі.

Робота з текстом І розділу

Вчитель.Перш ніж ми поринемо у художній світ оповідання, давайте з`ясуємо: що ж це за собака такий – бультер`єр? (На слайді – зображення бультер`єра).

Повідомлення учня (орієнтовне)

Прародичами бультер'єра були древні бойові бульдоги, яких здавна використовували в боях з биками та іншими великими тваринами.

Бультер'єр – це міцний, сильний собака, у якому поєдналися ознаки декількох порід собак. Від бульдога у бультер'єра важкий кістяк і потужна щелепа. Довгий хвіст, прямі кінцівки, невеликі темні очі й біле забарвлення – ознаки білого англійського тер'єра, а довгоногість і рухливість він одержав у спадщину від далматина.

В 1917 році в Англії був отриманий EngCh. Jaksford Гладіатор, який був описаний як "перший бультер'єр з помітно опущеною мордою". З тих пір опущена, або, як говорять, яйцеподібна, морда стала емблемою породи.

Собака мускулистий, рухливий,  розумний та рішучий. Абсолютно безстрашний, урівноважений. Має дещо загрозливий вигляд, проте насправді лагідний, і до дітей також. Вірний друг і захисник. Причому в бій кинеться не роздумуючи.  Симпатичний, хоча й не красень. Відданий назавжди. 

Ідейно-художній аналіз І розділу твору

  • Коли  друг автора прислав йому цуценя бультер`єра на свято Хеллоуїна – що б це мало означати?

Частина І. Виразне читання учнями уривку «Був Хеллоуїн…Гарчання цього тер`єра належало до останнього виду».

  • З яким настроєм автор розповідає про цуценя? Як і з чим (ким) він порівнює його? Прокоментуйте «ланцюжок» висловів про собаку: «чудове цуценя» – «пекельна машина» – «лютий скунс» – «маленький білий бультер`єр».

Вчитель. Певно, після того, як ми побачили поведінку собаки, слово «чудовий» потрібно взяти в лапки? Це означатиме, що насправді автор має на увазі протилежне… 

  • Доведіть  цитатами з тексту, що цуценя виявилося не таким вже й «чудовим».

Виразне читання учнями уривку «Він був маленьким, лютим і грізно гарчав…… і спробував знайти спільну мову з ним».

  • Попри те, що цуценя виявилося, м`яко кажучи, недоброзичливим, як ставиться до нього автор? (Автор доброзичливий у ставленні до собаки, тому й описує все, що відбувається, з гумором).
  • Про що свідчить наступний епізод?

Учитель виразно читає уривок «Я завжди вірив у те, що з тварин можна»…

Висновок.Між автором і цуценям виникає суперечка,  проте  це не ворожнеча, автор з симпатією ставиться до собаки, і той невдовзі відчуває це.

Завдання. Продовжіть «ланцюжок» імен цуценяти(«песик» – «маленький тиран» – «чудове цуценя» – «мій подарунок на Хеллоуїн»)

Словникова робота. Тиран.

  • Як змінюється поведінка цуценяти?

Учні близько до тексту переказують епізод «Через годину він більше не стрибав…… що його міг дратувати й мій храп»

  • Які вирази, слова використані автором для змалювання нової поведінки цуценяти? Яка вона? (Подибав, слідкував одним оком, позіхнув, потягнувся, тихе шкряботіння, «туп»-«туп» по ліжку, скрутився біля моїх ніг»).

Примітка. Варто звернути увагу на слова «..а я обома очима стежив не за ним, а за його маленьким хвостиком. Якби цей хвостик хоча б раз поворухнувся…»  Можна процитувати   учням вислів  Макса Істмана: «Собаки теж сміються, тільки вони сміються хвостом».

  • Як же звати нашого героя?

Словникова робота. Джинджер. Читання статті  в підручнику

  • То про що свідчить ім`я героя? Продовжіть «ланцюжок» імен цуценяти. (Снап-Джинджерснап)
  • Які методи виховання собаки обрав автор? Чи вплинуло це на поведінку собаки?

Учні зачитують уривок «Виходячи з кімнати, щоб приготувати сніданок…. Цілком виправдано був названий чудовим цуценям»

  • Яку ще особливість собаки помітив автор? («.. у нього відібрали почуття страху»)

Вчитель виразно зачитує уривок «Здавалося, тільки я та кур`єр … мого маленького собаки Снапа». Ключове слово – «дружба»).

(На екрані – фото бультер`єра, схожого на Снапа).

  • Чи змінилося ваше ставлення до собаки від початку оповідання? Яким чином? Хто вплинув на це? Собака? Автор?

Робота з текстом ІІ розділу

  • Чому з давніх-давен між людьми й вовками триває війна? Напевно, щоб це зрозуміти, нам потрібно більше дізнатися про вовків.

(На екрані –зображення вовків - малюнки Е.Сетона-Томпсона; можна також використати ілюстрації в підручнику)

Повідомлення учня (орієнтовне)

 Вовк – типовий хижак, що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв. Повсюди основу харчування вовків складають копитні тварини:дикі та свійські північні олені,  лосі, сарни, дикі свині, свійські вівці, корови, коні.Добре розвинена вища нервова діяльність сполучається у вовків з силою, спритністю, невтомністю, швидкістю бігу та іншими фізичними даними, що значно підвищують шанси цього хижака у боротьбі за виживання. Він без видимих зусиль може нести в зубах вівцю, тримаючи її перед собою або закинувши за спину. При необхідності вовк розвиває швидкість до 55 – 60 кілометрів на годину, здатний здійснювати переходи до 60 – 80 км за ніч, а в середньому за добу (в лісовій зоні) проходити понад 20 км. Вовк відомий своєю ненажерливістю. Дійсно, якщо він голодний, то здатний з'їсти до 10 кілограм м'яса за раз. Хижаки часто демонструють вражаючу невтомність, нещадну настирливість і рано чи пізно в абсолютній більшості випадків домагаються свого.

Вчитель. Як бачимо, вовки завжди становили загрозу для скотарів. Як рятувалися фермери?

(Учні переказують уривок «Фермери Мендози проти вовків»)

  • А де в цей час був Снап?

Стисла розповідь учнів про перебування Снапа у хазяйки квартири; діти зачитують уривок про листа від неї автору.

Робота з текстом ІІІ розділу

  •     Якою була зустріч автора зі Снапом? Що вказувало на велику радість обох? (Учні зачитують уривок «Моя наступна зустріч….   а його хвостик постійно погойдувався»)
  •     Чому собакам  вдалося здолати койота і, навпаки, не вдалося – вовка?
  •     Який приклад подав собакам Снап?

Словник.Тріумфувати.

У зошити в ході бесіди додається запис у «ланцюжок»: гримуча змія.

  • Які стосунки у автора і Снапа під час полювання?

(Читання уривка «Ось, Снапе, тримай…»

Перегляд відео фрагменту із фільму «Вовк , який змінив Америку»

Запитання перед переглядом:

-Який випадок став переломним у житті Сетона-Томпсона?

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

-Найбільше враження на мене справив епізод…

V. Підсумок уроку

  • Тож яким виявився подарунок на Хеллоуїн? Чому жарт друга не вдався? Що ми дізналися про характер бультер`єра за спостереженнями Е.Сетона-Томпсона?

Можливе узагальнення у вигляді сенкану: Бультер`єр.

Безстрашний, урівноважений (енергійний, розумний).

Дружить, захищає, перемагає  (піддається вихованню).

Будь-що прагне захистити, ніколи не здається!

Боєць

Валіза гармонії та урна сміття

Я засуджую..

Візьму у життя…

Якби у вас була нагода нагородити орденом Снапа, то за що нагородили б його?

(Діти по черзі пишуть на орденах-листочках свої відповіді, наприклад «за відвагу», «за сміливість», «за безстрашність»).

VІ. Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про породи собак, які згадуються у творі (індивідуально). Скласти розповідь про Снапа від імені автора. Намалювати ілюстрації до твору.

 

docx
Додав(-ла)
Мориконь Олена
Додано
14 березня 2021
Переглядів
5446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку