Дата_________ Клас___________
Тема. «Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками і дітьми»
Освітня мета уроку:
Види діяльності на уроці: інтерактивна вправа, групова, парна робота, робота з роздатковим матеріалом, вправа на співставлення, ранжування, тестування онлайн, рефлексія власної навчальної діяльності.
Обладнання: мультимедійна презентація, маршрутний лист уроку, посилання на Google-форму для проходження тесту.
Міжпредметні зв’язки: географія, біологія, математика.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Компетенції, що будуть сформовані: соціальна, комунікативно-мовленнєва, полікультурна, читацька, інформаційна компетентність, міжпредметна компетентність (географія, біологія, математика)
Очікувані результати: учні ознайомляться з планом роботи над темою; володіють необхідними знаннями з життя і творчості Джеймса Олдріджа; придбають практичні навички роботи з інформаційними технологіями (виконання інтерактивної вправи, тестування онлайн), дискутують з проблемних питань, наводячи власні аргументи; продукують власні творчі наробки, беруть участь у навчальній діяльності у складі групи.
Зміст уроку
І. Організаційний момент. Створення сприятливого психологічного мікроклімату для проведення уроку
Добрий день, діти! Вітаю своїх шановних колег на сьогоднішньому уроці.
Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій». Дуже хочеться, щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів поліпшити свій емоційний стан. Отож, запрошую до співпраці.
ІІ. Презентація теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Проблема взаємин дорослих і дітей існувала в усі часи. Людям різного віку складно зрозуміти один одного. Живучі в колі рідних і близьких людей, ми часто не замислюємося над тим, яку відповідальність несемо за їхню долю. І лише в критичних ситуаціях людина усвідомлює як важливо вчасно зрозуміти, в чому саме полягає ця відповідальність.
Чи можливе подолання відстані між рідними людьми?
На це проблемне та актуальне питання ми дамо відповідь на сьогоднішньому уроці, тема якого «Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками і дітьми» (Слайд 1)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання
На попередньому уроці ви отримали випереджальне завдання: ознайомитися з біографією Джеймса Олдріджа та прочитати його оповідання «Останній дюйм». Ми не будемо повторювати біографію письменника повністю, а згадаємо лише деякі факти його життя. І зробимо це за допомогою інтерактивної вправи «Склади пазли» (додаток 1).
Письменник неодноразово бував в Україні, у м. Києві, зустрічався з читачами, давав інтерв’ю, одне з них було надруковане в «Робітничий газеті» під назвою «І в мені частка України». Джеймс Олдрідж писав: «Україна нагадує мені країну мого дитинства Австралію. На мою думку, будь-який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань» (Слайд 2)
ІV. Робота над темою уроку
Англійський письменник Джеймс Олдрідж створював книжки про сильних духом людей мужніх професій — пілотів, спортсменів і вояків. Він і сам був схожий на них: майстерно керував літаком, пірнав з аквалангом, володів зброєю. Сучасники згадують, що в характері письменника поєдналися мужність і ніжність: у нього було обличчя мрійника й статура боксера. Зовнішня сила й внутрішня делікатність притаманні й героям Дж. Олдріджа. Вони розуміли, що в складних життєвих ситуаціях головне — не перемога, а її ціна, особливо останнього кроку (Слайд 3)
Повторення відомостей з теорії літератури. Завдання на встановлення відповідності.
Давайте пригадаємо вивчене з теорії літератури. Ви вже звернули увагу, що у кожного на парті є маршрутний лист, яким треба скористатися під час виконання завдань. Ви маєте знайти та скласти відповідники до теоретичних понять. А також визначити жанр твору Джеймса Олдріджа «Останній дюйм».
Працюємо в парах.
Перевірка (Слайд 4)
Лексичний коментар
У творі ви зустріли чимало незрозумілих слів, понять. У кожного з вас є словник, яким ви можете скористатися при необхідності. Давайте лише з’ясуємо лексичне значення слова «дюйм» (Слайд 5)
Повідомлення груп-дослідників
Дія твору відбувається в Єгипті, на узбережжі Червоного моря. Тому напередодні уроку у нас утворилися дві групи дослідників – географів та біологів, які підготували для нас повідомлення про особливості цього водного середовища (Слайди 6,7)
Учитель. Ми з вами отримали цікаву інформацію про Червоне море та його неповторний підводний світ.
Емоційна пауза (релаксація)
Робота з текстом. Складання плану оповідання
Давайте пригадаємо сюжет оповідання Джеймса Олдріджа «Останній дюйм» та складемо його план. У кожного з вас є план зі зміненим порядком. Необхідно визначити правильну послідовність дій в оповіданні.
План
1.Сім′я Деві.
2.Політ на острів.
3.В Акулячій бухті.
4.Зйомки акул.
5.Поранений Бен.
6.Літак піднімається у небо.
7.Деві намагається посадити літак.
8. Останній дюйм.
9. У лікарні.
Перевірка (Слайд 8)
Англійська родина живе в Єгипті. Бен – досвідчений американський пілот, від послуг якого відмовилася нафтоекспортна компанія «Тексєгипто». Його дружина Джоанна покинула сім’ю і виїхала в Англію, залишивши Бену десятирічного хлопчика Деві. Заради сина Бен готовий на будь-який заробіток, навіть підводні зйомки акул (Слайд 9)
Питання для обговорення:
- Яким було ставлення батьків до Деві? (ст.118) (Байдужим. Хлопчик ріс самостійно, розумів, що батьки ним не цікавляться)
- Як ставиться батько до Деві під час польоту? (Роздратовано, різко, неуважно).
- Давайте подивимося на кадр з кінофільму «Останній дюйм» (великим планом подається обличчя Бена) Слайд 10
- Які почуття виражає вираз обличчя батька? (зневагу, роздратування, ніякого співчуття до сина).
- А що виражає заплакане обличчя хлопчика? (розгубленість, страх, розпач, біль).
Висновок. Отже, на цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо глуху стіну відчуження між ними, абсолютне непорозуміння. Таким чином, уже з перших сторінок оповідання Джеймс Олдрідж загострює нашу увагу на проблемі взаємин батьків і дітей.
- Що трапилося з Беном під час підводних зйомок? (учні відповідають, цитуючи текст) Слайд 11
- Про кого відразу ж він починає думати? ( ст.122) (Мабуть, чи не вперше Бен зрозумів, що відповідає за життя сина. Адже, якщо його не стане, Деві залишиться сам, і хлопчика не скоро знайдуть у цій пустелі, якщо взагалі знайдуть).
- Як ви вважаєте, його попереднє ставлення до Деві було виявленням нелюбові батька до сина? (Ні, його неуважність пояснюється зайнятістю, пошуками роботи, конфліктними стосунками з дружиною).
Бен зрозумів, щоб врятувати себе і сина, треба знайти шлях до серця, душі, свідомості своєї дитини.
В екстремальних умовах батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті - вчинок, який допоміг їм врятуватися, подарувати життя, повірити, знайти один одного, дістатися до самого серця, хоча це було страшно складно, складно для обох (Слайд 13)
А тепер настав час з’ясувати, чому оповідання має таку назву (Слайд 14)
У творі останній дюйм – це зовсім маленька відстань, яка розділяла батька і сина, відстань їхньої недовіри, непорозуміння. Ціною величезних зусиль і непоправних втрат цю відстань їм пощастило подолати. Батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. Син побачив, що батько його любить. Ціною надзвичайних випробувань вони знаходять шлях до серця один одного. Цим шляхом вони й будуть намагатися йти в подальшому житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в оповіданні Джеймса Олдріджа «Останній дюйм».
V. Закріплення вивченого. Підведення підсумків уроку
Онлайн тестування
Рефлексія
Наостанок ми з вами поділимося власними секретами успіху у відносинах з рідними людьми. У чому вони полягають?
(Учні прикріплюють на дошці свої вислови)
Заключне слово вчителя. Оповідання «Останній дюйм» - це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей.
У сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Можливо, інколи вам необхідно зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх їх. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.
VІ. Домашнє завдання
У якості домашнього завдання я пропоную вам створити віртуальну сторінку героя оповідання «Останній дюйм» у Фейсбуці. Наприклад, Бена. Шаблон сторінки ви знайдете в електронному щоденнику на платформі НЗ. Звичайно, ви можете вносити до неї корективи (Слайд 15)