Тема: Мистецтво бути Людиною. Утілення в образі Бермана найкращих
людських рис (за новелою О.Генрі „Останній листок”).
Мета: учити учнів вдумливо читати й розуміти прочитане, формувати навички роботи над характеристикою літературних персонажів; сприяти розвитку творчих здібностей; розкрити актуальність новели, її гуманізм; продовжувати формувати уявлення про загальнолюдські чесноти – доброту, милосердя, любов до ближнього; виховувати ці почуття, допомогти учням усвідомити, що від їхніх учнів може залежати доля, а іноді й життя інших людей.
Обладнання: портрет О.Генрі, зображення скульптури Мікеланджело „Мойсей, мультиплікаційний посібник (фрагмент фільму за новелою „Останній листок”, запис пісні Світлани Копилової „Останній листок”, А.Вівальді „Чотири пори року „Осінь”, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку умінь і навичок.
Епіграф: Перлина любить ховатися в непоказній оболонці.
Треба прагнути бути людиною, незважаючи
на всю жорсткість навколишнього світу...
О.Генрі
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Підготовка емоційного стану (вірш читає вчитель)
(Звучить музика, початок фільму „Останній листок”)
Іноді життя – це лише радість,
Лише щастя, пісня і весна.
Часом біль і розпач, часом заздрість,
Часом туга, тиха і страшна.
Іноді життя – це все, що маєш,
Все, що бережеш ти над усе.
Іноді про нього геть не дбаєш...
Його чиясь молитва в вись несе.
І ми живем. По-різному, щоправда.
І нашому життю дана ціна.
А ми на диво, чи на жаль, без заздрощів чи зла,
Не думаємо про те, яка вона.
Дійсно, людське життя – це нерозгадана таємниця, божественний подарунок, неоціненний скарб, яким потрібно дорожити. І в багатьох творах світової літератури простежується ця думка. Згадайте уривок із твору, який ми вивчали. Будьте уважні: визначте твір, автора та героя. (слайд, ілюстрація до твору „Жага до життя”).
„І все ж йому хотілося жити. Було б безглуздо померти, витерпівши такі муки. Доля хотіла від нього аж надто багато. І, вмираючи, він відмовився скаржитися смерті. Може, це було й божевілля, але потрапивши в лабети смерті, він кинув їй виклик і відмовився помирати”.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
(Безіменний герой оповідання Джека Лондона „Жага до життя”)
(Герой залишився один серед сурової природи Півночі, голодний, холодний, бився в вовком, перестав навіть зовні бути схожим на людину, але вижив).
Слово вчителя.
У цьому творі автор возвеличує силу людського духу, мужність і нескореність тих, хто відстоює своє право на життя.
Сьогодні ми продовжуємо вивчати новелу О.Генрі „Останній листок”, Пригадаємо: хто з героїв твору дивився смерті в обличчя? (Джонсі).
(Герой Джека Лондона боровся за своє життя, а Джонсі – ні).
- Але хто ж допоміг Джонсі отямитися, зрозуміти, що „гріх – хотіти вмерти”? (Старий художник Берман).
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, у чому унікальність
Бермана, які риси характеру він мав, навчимося вдивлятися в людину. Пам”ятаємо, що важливо вчитися бачити не тільки очима, а ще й серцем. Відкрийте свої серця до сприйняття історії про справжню людину – готову до самопожертви заради ближнього.
(Запишіть, будь ласка, тему уроку).
дослідити, за яких умов і яка саме людина здатна на самопожертву;
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
Звертаючись до своїх читачів – продавців, офіціантів, перукарів, художників, які мешкають на горищах, учителів музики, стенографісток – О.Генрі ніби говорив їм: „Ви чекаєте скарбів, які мов манна небесна упадуть до вас у вигляді золотих кредиток, а поміж тим у кожного з вас є величезні скарби, які ви мало цінуєте, і письменник створює милі, зворушливі новели про скарби у душах цих маленьких людей, які терплять злидні, але залишаються добрими, здатними розділити чужий біль, сповненими людяності, щирості. Новела О.Генрі „Останній листок” – найкращий приклад любові до ближнього.
2. Робота над характеристикою літературного героя. Випереджувальне завдання: учні були поділені на дві групи і дома працювали над дослідженням характеристики Бермана.
І груп. Психологи.
Учитель. Кращі риси у новелі уособлює зовні непривабливий герой – старий пияк Берман. Яке у вас склалося перше враження від нього? (Учні звертають увагу на те, що Берман типовий невдаха, бридкий старий буркотун, неохайний, приречений ніколи не створити свій шедевр, усе життя втратив на чекання Музи, непривабливої зовнішності, заробляв на шматок хліба малюванням вивісок, реклами, позуючи молодим художникам; від нього тхне яліцівкою, він нещадно знущається з усякої делікатності).
Ключові слова: „в мистецтві був невдахою”, „ні на крок не наблизився до своєї Музи, щоб хоч торкнутися краю її мантії”, „не малював нічого, крім якоїсь мазанини”, „чисте полотно... двадцять п”ять років чекало перших штрихів шедевра”.
(Учень-психилог зачитує уривок „Йому вже перевалило... двох художниць у студії нагорі”).
Керівник групи психологів. Висновок: справляє враження пропащої, нікчемної людини, яка за свої 60 років нічого не змогла створити.
Почати складати асоціативний ланцюжок характеристик-означень образу Бермана .
Початок твору: |
|
Кінець твору: |
злий |
Б |
добрий |
холодний |
Е |
милосердний |
нетактовний |
Р |
світлий |
бездарний |
М |
добрий |
самотній |
А |
талановитий |
гидкий |
Н |
привабливий |
Учитель. Дійсно, Берман видається неприємною людиною та ще й непривабливою зовні. Але перше враження часто буває хибним. У новелі важливу роль відіграє художня деталь. (Слайд).
Художня деталь – виразна подробиця, яка допомагає уявити зображені автором картину, предмет чи характер. Саме вона дасть можливість розкрити глибину трагедії події та розкрити найпотаємніші шматочки душі Бермана.
2. Перегляд фрагментів фільму „Останній листок” (за новелою О.Генрі).
1). Джонсі рахує листки плюща.
2). Епізод розмови Сью і Бермана про хворобу Джонсі.
3). Бесіда.
- Чому Джонсі рахувала листочки у зворотньому порядку? (Вона переконала себе, що її смерть буде пов”язана з останнім листком на плющі).
- Чому саме плющ? (Цю рослину автор вибрав невипадково: в античній міфології плющ символізував безсмертя і буяння життя).
- Як Берман сприйняв звістку про хворобу?
Учитель. Ми бачимо, що свої справжні почуття Берман ховає під маскою нерозуміння і зневаги, але насправді дуже переймається долями дівчат, стурбований їхніми проблемами. Бачимо, що якби він мав можливість змінити своє життя на краще, то обов”язково подбав би про Сью і Джонсі. Для самотнього старого вони стали частиною його самого. І це не може приховати вдавана байдужість.
4). Чому Сью з Берманом з острахом подивилися на плющ? (Очевидно там не залишилося жодного листочка).
5). Знайдіть опис нічної погоди. Чому автор використовує його? (Художня деталь. Зображення дощу, вітру – підсилює передчуття трагедії).
6). Коли і чому у Джонсі пробуджується віра в те, що вона буде жити? (Побачила, що маленький листок так бореться за життя, то і вона не має права здаватися, мусить боротися і перемогти хворобу).
- Доведіть, що Джонсі знову повірила у своє одужання. (Джонсі знову говорить про те, що хоче написати фарбами Неаполітанську затоку. У неї знову з”являються мрії вона починає зазирати у люстерко, усвідомлює, що бажати собі смерті – це великий гріх).
- А що трапилось у Берманом? Знайдіть у тексті епізод, у якому письменник повідомляє про смерть Бермана. Що саме розповідає Сью своїй подрузі?
- Що автор розповідає про вчинок Бермана? (Дуже мало, тілько що „знайшли фонар, який горів, кілька розкиданих пензлів і палітру, на якій було змішано зелену і жовту фарби. Берман не мав сили прибрати після себе, але „драбину перетягнув в інше місце”, щоб Джонсі нічого не запідозрила).
- Про що це говорить? (Учинок старого художника – це непоказна самопожертва).
3. Продовження роботи над характеристикою Бермана. Складання асоціативного ланцюжка. Слово вчителя. Образ Бермана набуває справжньої духовної величі, а смерть його викликає у нас біль.
- То як несподівано для нас розкрився Берман?
(Звертаємося до психологів: який складемо асоціативний ланцюжок характеристик-означень образу Бермана в кінці твору?
(Теплий, світлий, добрий, милосердний, талановитий, людяний, привабливий)
Запис до схеми.
Прикріпити заготовки.
Висновок.
Слово вчителя. „Люди схожі на вікна. Вони виблискують і сяють, коли світить сонце. Однак, коли настає темрява, їхня справжня краса відкривається завдяки світлу, що йде з середини”, - прочитала якось у статті Ніни Данусенко та Катерини Чорної. Мені здається, що саме такий потужний струмінь світла і добра йде з душі старого художника.
4. Компаративний аналіз образу героя.
- Чому в новелі згадується скульптура Мікеланджело „Мойсей”? (Автор порівнює Бермана з пророком Мойсеєм ). (Слайд зображення скульптури).
- Чи випадково автор порівнює Бермана із Мойсеєм? (На це запитання відповідатиме група учнів – мистецтвознавців).
Виступ учнів супроводжується музикою Й.Баха „Оркестрова увертюра”.
Завжди привертала увагу митців велична постать вождя ізраїльського народу-пророка Мойсея, який ціною неймовірних зусиль та страждань вивів свій люд з єгипетської неволі. У 1515-1516 роках Мікеланджело виконує скульптуру Мойсея, твір вражаючої художньої сили й виразності.
2). Учень-мистецтвознавець.
Геніальний митець зобразив пророка в останній період його життя. Мойсей на хвилину присів спочити, але все тіло його в напрузі: рвучко повернута голова, збурено куйовдиться борода, правою рукою він притискає до себе скрижалі законів, а в набухливих жилах лівої пульсує гаряча кров. Образ Мойсея приваблює художнім протиріччям і внутрішнім вогнем і зовнішнім спокоєм. Він постає справжнім вождем іудейського народу – мудрим, мужнім, сповненим титанічних сил і незламної віри в те, що рідний край позбудеться єгипетської неволі й осяде на вільних землях, обіцяних Богом. Духовний поводир нації, Мойсей усе життя поклав на спасіння свого народу.
3). Учень-мистецтвознавець.
Цікаво, що на скульптурі пророк зображений з ріжками. Мікеланджело використав неправильний переклад Вульгати, а саме кількох рядків старого Завіту. Там, де мова йшла про Мойсея, в оригінальному тексті Тори на івриті було сказано, що „євреям було важко дивитись на обличчя Мойсея, бо воно світилось променями”, однак слово „промені” на івриті має кілька значень, одне з яких якраз рога. Тож і переклали спершу неправильно текст, а Мікеланджело тому і зобразив рогатого Мойсея.
4). Учень-мистецтвознавець.
Порівняння Бермана з Мойсеєм не випадкове: як Мойсей жертовно віддав життя для звільнення іудейського народу, зазнавши гіркоти розчарувань і зневіри, так і Берман виявляється рятівником життя юної художниці. Як образ Мойсея приваблює художнім протиріччям між внутрішнім вогнем і зовнішнім спокоєм, так і образ Бермана приваблює нас своїми контрастами. Лик Мойсея на усіх зображеннях випромінює світло, так само і від серця Бермана ллється світло. Атрибутами пророка є скрижалі законів, а для Бермана таким атрибутом є християнська мораль, а саме довести Джонсі, що „це гріх – хотіти вмерти”.
5. Постановка проблемного запитання.
Слово вчителя. Говорять, шедеври створюють генії. Без сумніву, одним з них є Мікеланджело. Але ж пам”ятаємо, що й Берман мріяв створити шедевр. То чи вдалося йому втілити мрію в життя?
Але спочатку з”ясуємо значення слова „шедевр”.
Словникова робота. (слайд).
Шедевр – зразковий твір мистецтва, що характеризується найвищою майстерністю.
Сью говорить Джонсі:”Це і є шедевр Бермана”.
- Чому Джонсі-художниця не змогла відрізнити намальований на стіні листок від справжнього? (Цей листок – справжній шедевр, який виконаний бездоганно).
- Якого значення у творі набуває слово „шедевр”? (Не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок. З листком Берман подарував Джонсі надію на одужання, вирвав її з пазурів смерті, вселив бажання боротися з недугою і жити повноцінним життям. А це і є найвище покликання мистецтва – дарувати людям віру, надію і навіть життя).
Висновок учителя: мистецтво відтворює життя. Та все ж за будь-яких обставин – хай найжорсткіших! – найвищим мистецтвом є мистецтво бути Людиною. Вчинок Бермана – його мрія, його шедевр. Яка різниця, де виставляють шедеври, чи у знаменитих картинних галереях чи на глухій стіні цегляного будинку? Головне, щоб він приніс задоволення, заставив когось замилуватися створеною красою, подарував життя. Шедевр Бермана залишиться безсмертним у пам”яті вдячних людей, як і шедеври Мікеланджело.
6. Вправа „Коло ідей”.
- Чому новела має назву „Останній листок”? (Останній листок врятував Джонсі життя; останній листок – шедевр, який намалював старий художний; останній листок – це остання сторінка книги життя Бермана).
7. Визначення теми та ідеї твору.
(Тема – сумна історія про дружбу та самопожертву.
Ідея – найголовніша цінність – людське життя; возвеличення сили людських почуттів, здатних перебороти найстрашніше (смерть).
8. „Музична хвилинка”. (Мультимедійне виконання).
Прослухайте уважно пісню Світлани Копилової „Останній листок” (за мотивами новели О.Генрі). Чи вдалося передати ідею твору?
(Прослуховування. Обговорення. Ідея пісні – „счастлив был вполне”).
9. Поетична пауза. Учень читає вірш Леоніда Мазурка „Останній листок” (на фоні музики А.Вівальді „Чотири пори року. Осінь”).
- Фізкультрозминка.
Щоб ваша спина трохи відпочила,
Напишіть слово „шедевр” частинами тіла.
Ш – звичайно головою,
Е – правою рукою,
Д – напишемо ногою,
Е – ще раз, але лівою рукою,
В - напишемо коліном,
Р – звичайно підборіддям.
10. Колективне складання програми „Кодекс гуманіста”.
- Поясніть, кого із героїв новели ми можемо із впевненістю назвати людиною з великої літери.
(Так можна сказати про Бермана).
- Як ви думаєте, чи співзвучні слова епіграфа уроку з вчинком Бермана?
- Чи свідчить зовнішність людини про духовний потенціал?
- Давайте розглянемо визначення слова „гуманізм” (слайд).
(Гуманізм (латин. Людяний) – моральний принцип, у основі якого лежить ставлення до людини як до найвищої цінності, захист права особистості на свободу, щастя, всебічний розвиток і прояв своїх здібностей).
- У чому проявляється гуманізм твору „Останній листок”? (Берман врятував Джонсі ціною свого життя).
Слово вчителя. Людське життя символічно можна зобразити у формі дерева. Як дерево живиться з грунту, світла і води, так і людині потрібні їжа, світло і вода. Але для повноцінного життя людині цього замало. Ми з вами складемо програму „Кодекс гуманіста”. У кожного на парті є листочок. Напишіть ньому, що потрібно для того, щоб дерево життя людини цвіло, розвивалося, піднімалося вгору. Тобто назвіть моральні уроки, одержані на занятті.
(Звучить музика)
(Учні зачитують написане).
V. Підсумок уроку.
1. Завдання: Дайте оцінку вчинку Бермана. „Обери позицію”.
Берман - Берман - Берману
герой звичайна людина нічого втрачати
(Учні прикріплюють свої листочки до вибраної позиції).
2. Заключне слово вчителя. (розповідь притчі „Юнак і морські зірки”).
Якось на світанку один старик йшов берегом моря. Вдалині побачив хлопця, який збирав на піску морських зірок і кидав їх у воду. Порівнявшись нарешті з юнаком, старик спитав його, навіщо він це робить. Юнак відповів, що викинуті на берег морські зірки загинуть, якщо залишити їх під променями сонця. „Але ж узбережжя тягнеться на багато миль і морських зірок мільйони, - заперечив старий. – Який сенс у твоїх зусиллях?”. Юнак подивився на морську зірку, яку тримав у руці, кинув її в море і сказав:”Сенс є – для цієї морської зірки!”.
Слова цього юнака є уроком для всіх нас – озирнімося навколо себе, може, комусь зараз потрібна допомога, хтось потребує підтримки, привітного слова, теплого співчуття. Тільки той, хто небайдужий до чужої біди, може називатися Людиною.
1. Прийом „Подарунок”.
У кожного на парті є картка у вигляді серця. На ній записані слова матері Терези про те, що таке життя. Нехай вони назавжди залишаються з вами.
(Якщо залишиться час, зачитати).
Життя – це шанс. Скористайся ним.
Життя – це краса. Милуйся нею.
Життя – це мрія. Здійсни її.
Життя – це виклик. Прийми його.
Життя – це обов”язок. Виконай його.
Життя – це гра. Стань гравцем.
Життя – це цінність. Цінуй його.
Життя – це любов. Насолоджуйся нею.
Життя – це таємниця. Пізнай її.
Життя – це пісня. Доспівай її.
Життя – це боротьба. Розпочни її.
Життя – це безодня невідомого. Не бійся ступити в неї.
Життя – це удача. Шукай цю мить.
Життя таке чудове. Не марнуй його.
Це твоє життя. Борони його.
2. Оцінювання.
3. Домашнє завдання.
Для того, щоб все сьогодні почуте залишилось не тільки в серці, а й закріпилося в голові, напишіть, будь-ласка, як підсумок твір-мініатюру на тему „Цінність людського життя” або „Шедевр, який ми можемо створити своїми руками”.
4. Слово вчителя.
Байдужими не станьте тільки.
І пам”ятайте. Що ми – люди.
Творіть добро, піклуйтеся про інших –
І посвітлішає усюди.
От і перегорнули ми останні сторінки зворушливої історії самовідданої дружби і самопожертви. У житті кожного може бути багато випробувань, від яких не можна ні втекти, ні сховатися. Тому потрібно самому уміти їх перемагати, не здаватися, не опускати руки. Та найбільшим щастям буде, якщо поруч знаходиться вірна людина, доброта якої допоможе подолати всі життєві негаразди.