Конспект уроку із зарубіжної літератури у 5 класі на тему: "Моральні цінності в казці «Пані Метелиця». Характеристика образів персонажів. Антитеза в творі."

Про матеріал
Даний урок-ярмарок спрямований на усвідомлення здобувачами освіти значення моральних цінностей, уславлених у казці, художні особливості твору; формування навичок виділення ключових епізодів, художніх засобів; вміння давати оцінку людським якостям персонажів казки з огляду на їхні вчинки. На уроці працювали групи продавців-експертів та покупців. Фізкультхвилинка та підсумковий вірш власні.
Перегляд файлу

 

Тема. Моральні цінності в казці «Пані Метелиця». Характеристика образів персонажів. Антитеза в творі.

Мета: допомогти учням усвідомити значення моральних цінностей, уславлених у казці, художні особливості твору; формувати навички виділення ключових епізодів, художніх засобів; вміння давати оцінку людським якостям персонажів казки з огляду на їхні вчинки, ставлення до роботи, інших людей; знайти спільні й відмінні ознаки німецької казки й української «Дідова дочка і бабина дочка»; виховувати кращі моральні якості.

 

Тип уроку:  урок - ярмарок

Обладнання: портрет братів Грімм, буктрейлер до казки «Пані Метелиця»,        презентація, декорації до інсценізації уривків з казки.

 

                                                             Хід уроку

І Організаційний момент.

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

Вчитель.Наш урок, діти незвичайний. Незвичайний він не тільки тому, що на ньому присутні гості, а й тому, що я вас запрошую завітати на незвичайний ярмарок,  ярмарок мудрості (звучить музика із мюзикла «Сорочинський ярмарок»).

На ярмаркуви зможете безкоштовно придбати багато дуже цінного товару. Цей товар також незвичайний – це людські моральні якості, які ми відшукаємо з допомогою героївказки,з якою ви ознайомилися на минулому уроці («Пані Метелиця»). Отже, тема нашого уроку «Моральні цінності в казці  «Пані Метелиця». Характеристика образів  персонажів. Антитеза в творі».

 На уроці ми повторимо зміст казки, пригадаємо знайомі нам художні засоби, охарактеризуємо героїв і виявимо ті людські якості, які потрібно наслідувати.

 

ІІІ Актуалізація опорних знань.

Діти, що потрібно з собою взяти йдучи на ярмарок? (Гроші, кошик). Кошик я вам дарую. Він буде наповнюватися цінностями, які ви придбаєте на ярмарку. А купуватимете ви не за гроші, а за свої знання, які зараз же й перевіримо.

 

Інформаційне бюро.

На нашому ярмарку діє інформаційне бюро, і я вас до нього запрошую.

 

1 Що таке казка?

2 Яка традиційна будова казки?

3Які типи казок ви знаєте?

4 До якого типу віднесете казку «Пані Метелиця»? Чому?

5 Хто записав і обробив німецьку народну казку «Пані Метелиця»?

6 Хто переклав українською мовою казку?

7 Який сюжет називається мандрівним?

 

IV Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

 

1Перегляд з коментуванням буктрейлера до казки.

Для того, щоб проникнути в атмосферу казки, пригадаємо її зміст, і я вас запрошую до ярмаркової кіностудії.

Переглянемо епізоди казки та колективно їх прокоментуємо.

2 Бесіда за змістом казки.

  • Чому мачуха не любила падчерку, хоча дівчина виконувала «всю хатню роботу»? (Заздрість мачухи). (Хтось хоче придбати цю рису?)
  • Як ви гадаєте. Чим саме зовні відрізняються дві дівчини? Хто з них чепурніше одягнутий, у кого який голос, усмішка, погляд?
  • Чому дівчата опинилися у пані Метелиці?
  • Чим пояснити той факт, що падчерка не відмовила в допомозі хлібу, яблуньці? (Хто купує цю рису?)
  • Що допомагає дівчині добре почуватися в пані Метелиці? (Дівчина сама добра, і тому гарні слова пані Метелиці заспокоїли її)
  • Який подарунок отримала падчерка від бабусі? Чи прагнула вона його?(Безкорислива)
  • Чому першого дня рідна донька працює добре, а потім лінується? (Мала тільки одну мету – золото. Але вона хотіла його отримати, не доклавши жодних зусиль. Працювати її не привчили, та вона й не бажає цього робити).

 

А ми ж з вами всі попрацювали, то час перепочити.

3 Фізкультхвилинка.

Ви по ярмарку ходили

І, звичайно ж, притомились,

Тому треба відпочити,

Фізхвилиночку зробити.

 

Руки вгору підняли,

Потягнулись: раз, два, три,

А тепер їх опустили,

Оченята всі закрили…

Подрімали?.. І проснулись.

Знову тихо потягнулись.

 

Встали дружно, руки в боки,

Повернулись на всі боки,

Вправо – вліво, вправо – вліво,

А тепер дружненько сіли,

Бо ж роботи в нас багато,

Будемо ярмаркувати.

 

 

3. Робота з текстом в групах.

Діти, ми прийшли на ярмарок, щоб скупити моральні цінності, тому повернемося до змісту казки.Для цьогоу нас створенічотиригрупи.

 

І гр. (продавці – експерти). Наші гості приїхали на ярмарок не з порожніми руками, а зі своїм товаром і , мабуть, дуже цінним, бо знаходиться ось в такій красивій скриньці. Допоможіть їм продати його. Але спочатку потрібно перевірити товар на якість і розподілити якісний у кошик, а неякісний у торбинку. Це зробить група продавців – експертів.

(Розподілити слова – характеристики героїнь: гидка, лінива, роботяща, ледащиця, старанна, гарна, люба дитина, щира, лагідна, ледарка, любить рідну домівку, жадібна, сварлива, слухняна, уміє прощати, зла, чесна, груба, готова всім допомогти, відповідальна,  поважає  старших , заздрісна, байдужа, ввічлива, милосердна, несправедлива).

Інші три групи – покупці, які будуть шукати для себе товар у тексті казки.

 

ІІ гр.покупці: знайти у тексті казки приклади працьовитості падчерки

 «Падчерка мусила виконувати всю хатню роботу».

 

        «…щодня… пряла доти, поки їй нитка порізала пальці до крові».

 

        «Дівчина підійшла до печі і лопатою повитягала весь хліб».

 

        «Дівчина струснула яблуню… Вона трусила доти, поки жодного яблука не                    залишилося на яблуні. Тоді згорнула яблука на купу…».

 

       «дівчина в усьому догоджала старій, збивала її подушки так сильно, що аж пір’я летіло наче сніжинки…».

 

Висновок. Подивіться на товар, який розподілили експерти. Чи є серед нього слова,якими можна охарактеризувати падчерку? Чи купуєте ви ці цінності?

ІІІгр.покупці:знайти у тексті казки приклади ледарстварідної доньки.

« Дійшовши до печі й почувши, як хліб кричить … відповіла: «тільки мені й охоти бруднитися біля тебе!» - і пішла далі».

«Дійшла вона до яблуні й, почувши, як хліб кричить … відповіла: «От не мала роботи! Ще якесь яблуко на голову мені впаде!» - і пішла далі».

«… другого дня почала лінуватися, третього ще більше – навіть уставати вранці не захотіла. Вона й постелі пані Метелиці не постелила як слід, і подушок не позбивала, щоб аж пір’я летіло».

Висновок. Чи є серед товару слова, якими можна охарактеризувати рідну доньку. Чи купите ви його?

 

IVгр.покупці:знайти у тексті казки приклади ставлення Пані Метелиці до дівчат.

До роботящої дівчини:«Люба дитино», «добре тобі буде», «почула ласкаві слова», «відлягло від серця» (заспокоїлася, перестала боятися), «жилося їй добре», «не чула лихого слова», «їла смажене й пряжене».

 Ми бачимо, як добре було нерідній доньці у пані Метелиці, то чому ж вона засумувала? Переглянемо цей уривок.

Інсценізація уривка.

Падчерка. Яка ж вона добра пані Метелиця. Привітна до мене, лагідна. Чому ж сумно так, чому не радісно? Це мабуть туга за рідним краєм серце моє крає.

Пані Метелиця. Що з тобою, дитино, чому сумна така, чи болить тобі що?

Падчерка. Душа мені болить, пані Метелиця, дуже мені у Вас добре, та не можу я тут зоставатися більше, треба повертатися.

Пані Метелиця. Що ж, мені подобається, що тебе тягне додому. І за те, що ти вірно мені служила, я сама тебе виведу нагору.

Падчерка. Яка я вдячна Вам, пані Метелиця, за вашу доброту.

Пані Метелиця. Ось дивись, дитино, це чарівна брама. Ступиш туди і побачиш що буде, тримай і свій починок, що до колодязя впустила.

Падчерка. Дякую, пані Метелиця, прощавайте.

 

Діти, яку рису падчерки ви відзначите у переглянутому уривкові? (Любов до рідного краю, до своєї родини).  Купуємо цю рису?

До ледачої дівчини: «Це скоро набридло старій», «великий казан смоли», «оце тобі твій заробіток», «замкнула ворота».

  • Порівняйте ставлення  дівчат до пані Метелиці.
  • Чи однаково ставилися мачуха й пані Метелиця до дівчат? Хто з них справедливий? Потрібна ця риса?

 

Висновок після роботи в групах.

  • Що ж  ви придбаєте кошик чи торбинку? А торбинку потім ми зав’яжемо і знищемо, щоб її вміст нікому не дістався.

 

4. Робота з літературним терміном.

 

Подивіться уважно на слова – характеристику дівчат. Як називається цей прийом в літературі? Антитеза. (Падчерка – рідна донька, пані Метелиця – мачуха, добро – зло, золото - смола).

Яку думку допомагає розкрити антитеза? (Боротьба добра і зла. Добро завжди перемагає, на світі добра більше ніж зла, праця винагороджується…).

 

 

5. Робота з текстом.

Діти, а ще наші гості так поспішали, що загубили по дорозі також дуже цінний товар. Про якого важливого персонажа казки ми не згадали? (Півня). На чиєму боці і яку роль відіграє в казці цей герой? (Півень на боці добра, він уславлює гарну людину і глузує з лінивої дочки).

  • Зачитати слова півня.

 

6. Міжпредметні зв’язки.

Тему боротьби добра і зла, уславлення добра ми бачимо в казках різних країн, тому що народ будь – якої країни виражає те, про що сам мріє, а мріє він про мир, спокій, добро, справедливість, тому й казки у них бувають схожі.

  • Чи відомі вам у фольклорі інших народів казки з подібним сюжетом?

(Демонструються слайди: українська народна казка «Дідова дочка та бабина дочка», російська народна казка «Морозко»).

  • Чим схожі ці казки? (Героями, поведінкою, вчинками, кінцівкою).

 

V. Закріплення знань, умінь, навичок.

 

1.Проблемне запитання

- Пройшли віки відтоді, коли ці казки складав народ, а потім їх записували фольклористи, а чому ж ми зараз повинні читати їх? Яким чином казка пов’язана з нашим реальним життям? (Кожна людина повинна працювати, бути щирою, доброзичливою, щоб досягти успіху).

 

 

VІ. Підсумок

Наш ярмарок закривається, і ми повертаємося додому.

Хто на ярмарку бував,

Кожен цінність тут придбав.

А тепер я почаклую,

Цінність в фрукт перетворю я,

Кожен з вас цей фрукт із’ їсть –

І назавжди зникне злість.

Чемність, ніжність, справедливість,

Доброта, любов, кмітливість

В душі вселяться до вас.

Будете ви в дружбі жити

Всім робить добро, любити,

Старших, менших поважати

І про цінності моральні

Все життя не забувати.

Не забувайте, що ми знаходилися на чарівному ярмарку, і тому відібрані в кошику моральні цінності перетворилися на чарівні смачні яблучка. На перерві кожен з вас візьме по одному, з’їсть, і та цінність, яку він хоче мати, залишиться у нього всередині на все життя.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Підготуватися до позакласного читання: прочитати казку «Про Аладдина і чарівну лампу».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
1467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку