Тема. Моральні цінності в казці «Пані Метелиця». Характеристика образів персонажів. Антитеза в творі.
Мета: допомогти учням усвідомити значення моральних цінностей, уславлених у казці, художні особливості твору; формувати навички виділення ключових епізодів, художніх засобів; вміння давати оцінку людським якостям персонажів казки з огляду на їхні вчинки, ставлення до роботи, інших людей; знайти спільні й відмінні ознаки німецької казки й української «Дідова дочка і бабина дочка»; виховувати кращі моральні якості.
Тип уроку: урок - ярмарок
Обладнання: портрет братів Грімм, буктрейлер до казки «Пані Метелиця», презентація, декорації до інсценізації уривків з казки.
Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
Вчитель.Наш урок, діти незвичайний. Незвичайний він не тільки тому, що на ньому присутні гості, а й тому, що я вас запрошую завітати на незвичайний ярмарок, ярмарок мудрості (звучить музика із мюзикла «Сорочинський ярмарок»).
На ярмаркуви зможете безкоштовно придбати багато дуже цінного товару. Цей товар також незвичайний – це людські моральні якості, які ми відшукаємо з допомогою героївказки,з якою ви ознайомилися на минулому уроці («Пані Метелиця»). Отже, тема нашого уроку «Моральні цінності в казці «Пані Метелиця». Характеристика образів персонажів. Антитеза в творі».
На уроці ми повторимо зміст казки, пригадаємо знайомі нам художні засоби, охарактеризуємо героїв і виявимо ті людські якості, які потрібно наслідувати.
ІІІ Актуалізація опорних знань.
Діти, що потрібно з собою взяти йдучи на ярмарок? (Гроші, кошик). Кошик я вам дарую. Він буде наповнюватися цінностями, які ви придбаєте на ярмарку. А купуватимете ви не за гроші, а за свої знання, які зараз же й перевіримо.
Інформаційне бюро.
На нашому ярмарку діє інформаційне бюро, і я вас до нього запрошую.
1 Що таке казка?
2 Яка традиційна будова казки?
3Які типи казок ви знаєте?
4 До якого типу віднесете казку «Пані Метелиця»? Чому?
5 Хто записав і обробив німецьку народну казку «Пані Метелиця»?
6 Хто переклав українською мовою казку?
7 Який сюжет називається мандрівним?
IV Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1Перегляд з коментуванням буктрейлера до казки.
Для того, щоб проникнути в атмосферу казки, пригадаємо її зміст, і я вас запрошую до ярмаркової кіностудії.
Переглянемо епізоди казки та колективно їх прокоментуємо.
2 Бесіда за змістом казки.
А ми ж з вами всі попрацювали, то час перепочити.
3 Фізкультхвилинка.
Ви по ярмарку ходили
І, звичайно ж, притомились,
Тому треба відпочити,
Фізхвилиночку зробити.
Руки вгору підняли,
Потягнулись: раз, два, три,
А тепер їх опустили,
Оченята всі закрили…
Подрімали?.. І проснулись.
Знову тихо потягнулись.
Встали дружно, руки в боки,
Повернулись на всі боки,
Вправо – вліво, вправо – вліво,
А тепер дружненько сіли,
Бо ж роботи в нас багато,
Будемо ярмаркувати.
3. Робота з текстом в групах.
Діти, ми прийшли на ярмарок, щоб скупити моральні цінності, тому повернемося до змісту казки.Для цьогоу нас створенічотиригрупи.
І гр. (продавці – експерти). Наші гості приїхали на ярмарок не з порожніми руками, а зі своїм товаром і , мабуть, дуже цінним, бо знаходиться ось в такій красивій скриньці. Допоможіть їм продати його. Але спочатку потрібно перевірити товар на якість і розподілити якісний у кошик, а неякісний у торбинку. Це зробить група продавців – експертів.
(Розподілити слова – характеристики героїнь: гидка, лінива, роботяща, ледащиця, старанна, гарна, люба дитина, щира, лагідна, ледарка, любить рідну домівку, жадібна, сварлива, слухняна, уміє прощати, зла, чесна, груба, готова всім допомогти, відповідальна, поважає старших , заздрісна, байдужа, ввічлива, милосердна, несправедлива).
Інші три групи – покупці, які будуть шукати для себе товар у тексті казки.
ІІ гр.покупці: знайти у тексті казки приклади працьовитості падчерки
«Падчерка мусила виконувати всю хатню роботу».
«…щодня… пряла доти, поки їй нитка порізала пальці до крові».
«Дівчина підійшла до печі і лопатою повитягала весь хліб».
«Дівчина струснула яблуню… Вона трусила доти, поки жодного яблука не залишилося на яблуні. Тоді згорнула яблука на купу…».
«дівчина в усьому догоджала старій, збивала її подушки так сильно, що аж пір’я летіло наче сніжинки…».
Висновок. Подивіться на товар, який розподілили експерти. Чи є серед нього слова,якими можна охарактеризувати падчерку? Чи купуєте ви ці цінності?
ІІІгр.покупці:знайти у тексті казки приклади ледарстварідної доньки.
« Дійшовши до печі й почувши, як хліб кричить … відповіла: «тільки мені й охоти бруднитися біля тебе!» - і пішла далі».
«Дійшла вона до яблуні й, почувши, як хліб кричить … відповіла: «От не мала роботи! Ще якесь яблуко на голову мені впаде!» - і пішла далі».
«… другого дня почала лінуватися, третього ще більше – навіть уставати вранці не захотіла. Вона й постелі пані Метелиці не постелила як слід, і подушок не позбивала, щоб аж пір’я летіло».
Висновок. Чи є серед товару слова, якими можна охарактеризувати рідну доньку. Чи купите ви його?
IVгр.покупці:знайти у тексті казки приклади ставлення Пані Метелиці до дівчат.
До роботящої дівчини:«Люба дитино», «добре тобі буде», «почула ласкаві слова», «відлягло від серця» (заспокоїлася, перестала боятися), «жилося їй добре», «не чула лихого слова», «їла смажене й пряжене».
Ми бачимо, як добре було нерідній доньці у пані Метелиці, то чому ж вона засумувала? Переглянемо цей уривок.
Інсценізація уривка.
Падчерка. Яка ж вона добра пані Метелиця. Привітна до мене, лагідна. Чому ж сумно так, чому не радісно? Це мабуть туга за рідним краєм серце моє крає.
Пані Метелиця. Що з тобою, дитино, чому сумна така, чи болить тобі що?
Падчерка. Душа мені болить, пані Метелиця, дуже мені у Вас добре, та не можу я тут зоставатися більше, треба повертатися.
Пані Метелиця. Що ж, мені подобається, що тебе тягне додому. І за те, що ти вірно мені служила, я сама тебе виведу нагору.
Падчерка. Яка я вдячна Вам, пані Метелиця, за вашу доброту.
Пані Метелиця. Ось дивись, дитино, це чарівна брама. Ступиш туди і побачиш що буде, тримай і свій починок, що до колодязя впустила.
Падчерка. Дякую, пані Метелиця, прощавайте.
Діти, яку рису падчерки ви відзначите у переглянутому уривкові? (Любов до рідного краю, до своєї родини). Купуємо цю рису?
До ледачої дівчини: «Це скоро набридло старій», «великий казан смоли», «оце тобі твій заробіток», «замкнула ворота».
Висновок після роботи в групах.
4. Робота з літературним терміном.
Подивіться уважно на слова – характеристику дівчат. Як називається цей прийом в літературі? Антитеза. (Падчерка – рідна донька, пані Метелиця – мачуха, добро – зло, золото - смола).
Яку думку допомагає розкрити антитеза? (Боротьба добра і зла. Добро завжди перемагає, на світі добра більше ніж зла, праця винагороджується…).
5. Робота з текстом.
Діти, а ще наші гості так поспішали, що загубили по дорозі також дуже цінний товар. Про якого важливого персонажа казки ми не згадали? (Півня). На чиєму боці і яку роль відіграє в казці цей герой? (Півень на боці добра, він уславлює гарну людину і глузує з лінивої дочки).
6. Міжпредметні зв’язки.
Тему боротьби добра і зла, уславлення добра ми бачимо в казках різних країн, тому що народ будь – якої країни виражає те, про що сам мріє, а мріє він про мир, спокій, добро, справедливість, тому й казки у них бувають схожі.
(Демонструються слайди: українська народна казка «Дідова дочка та бабина дочка», російська народна казка «Морозко»).
V. Закріплення знань, умінь, навичок.
1.Проблемне запитання
- Пройшли віки відтоді, коли ці казки складав народ, а потім їх записували фольклористи, а чому ж ми зараз повинні читати їх? Яким чином казка пов’язана з нашим реальним життям? (Кожна людина повинна працювати, бути щирою, доброзичливою, щоб досягти успіху).
VІ. Підсумок
Наш ярмарок закривається, і ми повертаємося додому.
Хто на ярмарку бував,
Кожен цінність тут придбав.
А тепер я почаклую,
Цінність в фрукт перетворю я,
Кожен з вас цей фрукт із’ їсть –
І назавжди зникне злість.
Чемність, ніжність, справедливість,
Доброта, любов, кмітливість
В душі вселяться до вас.
Будете ви в дружбі жити
Всім робить добро, любити,
Старших, менших поважати
І про цінності моральні
Все життя не забувати.
Не забувайте, що ми знаходилися на чарівному ярмарку, і тому відібрані в кошику моральні цінності перетворилися на чарівні смачні яблучка. На перерві кожен з вас візьме по одному, з’їсть, і та цінність, яку він хоче мати, залишиться у нього всередині на все життя.
VІІ. Домашнє завдання.
Підготуватися до позакласного читання: прочитати казку «Про Аладдина і чарівну лампу».