Конспект уроку із зарубіжної літератури у 8 класі з теми : "Омар Хайям. Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості"

Про матеріал
Тема: Омар Хайям. Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості. Обладнання: підручник із зарубіжної літератури для 8 кл. Автор: Ніколенко О.М.,Зуєнко М.О., Стороха Б. В. "Видавництво "Грамота". Наказ МОН від 10.05.2016 №491 від 22.02.2011 №243. Програма. Навчальна програма зі змінами, у 6-9 кл., затвердженого наказом МОН України від 07.06.2017 №804. Наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 р., №698 Зар.літ. 6-9 кл. Навчальна програма для закладів середньої освіти 2022. Тип уроку: урок формування нових знань , умінь та навичок. Шість різнокольорових "Капелюхів Е. Боно", картки-завдання; відеоролик "Життя та творчість Омара Хайяма".
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

                                  КОНСПЕКТ   УРОКУ

     із     зарубіжної літератури  у 8 класі з теми :

« Омар Хайям . Рубаї . Лаконізм і місткість жанру рубаї.

Основні теми й мотиви творчості».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      

 

                                                    Вчитель вищої категорії, старший вчитель

                                              ліцей № 2 імені А.П. Бахути

                                              м. Нова Каховка

                                              Новокаховської міської ради

                                              Ященко Олени Георгіївни

ТЕМА. Омар Хайям. Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості.

МЕТА:

  •          дидактична: ознайомитися з основними фактами життя Омара Хайяма; навчитися аналізувати, оцінювати та узагальнювати біографічні відомості; коментувати особливості жанру рубаї; називати теми віршів Омара Хайяма;
  •          розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, культуру мовлення;розвивати комунікативну, загальнокультурну та соціальну компетентності;
  •          виховна: виховувати любов до мистецтва слова східного поета, повагу до культури інших народів.

ОБЛАДНАННЯ:

підручник із зарубіжної літератури для 8 класу (автор Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В.). « Видавництво «Грамота». Наказ МОН від 10.05.2016 №491 від 22.02.2011 №243, шість різнокольорових чашок-«капелюхи Е. Боно»; картки-завдання; відеоролик «Життя та творчість Омара Хайяма»; ноут-бук.

ТИП УРОКУ:

 урок формування нових знань, умінь та навичок.

                                      ХІД   УРОКУ

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Вступне слово вчителя.

 «Книги- кораблі думки, що мандрують хвилями часу і дбайливо несуть свій дорогоцінний вантаж від покоління до покоління»,- писав відомий філософ Френсіс Бекон. Ми з вами здійснюємо літературну мандрівку в часі і просторі. Кожен урок- це своєрідна зупинка. Сьогодні ми побуваємо на середньовічному сході та ознайомимося з особливостями його самобутньої культури.

      На ваших партах -столиках ви бачите три східні винаходи : чай, порцеляна і папір, адже сьогодні наш клас перетворився на затишну чайхану. А чи знаєте ви, що таке чайхана? Що робили в чайхані?

  •          Діти знаходять лексичне значення слова в мобільному телефоні і повідомляють класу.
  •          Випереджувальне завдання.

1 учень розповідає про традиції Азії.

«В Азії випити чаю можна на кожному кроці у спеціальному закладі – чайхані. Влаштовують її в тіні дерев, а кам’яну підлогу постійно поливають водою. Чай подають на спеціальний низенький столик, навколо якого сидять , підібгавши ноги, на національних повстяних килимах – ширдаках. П’ють чай в Азії обов’язково свіжозаварений , не вчорашній, не охолоджений, без цукру, без варення. І ще пити чай потрібно тільки в гарній компанії, адже головне – це спілкування, неспішні розмови, повчальні бесіди. Як говорить східна приказка, чай – це ДОВГА БЕСІДА ДОБРИХ ЛЮДЕЙ.»

     Вчитель.

  •          Тож які ваші очікування?
  •          Що ми робитимемо на сьогоднішньому уроці ? (Можливі відповіді: будемо пити чай, спілкуватися, вивчати східну культуру і літературу).
  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Учитель.

У чайхані часто розповідали притчі, загадували загадки, тому ми зараз пограємо у гру «Я вгадаю автора за допомогою трьох підказок». На східний килим чайхани запрошується …Обирай співрозмовника.

   П і д к а з к и.

  1. Був китайським поетом.
  2. Засуджував війни.
  3. Помер у джонці. (Ду Фу).
  1. Був придворним поетом.
  2. Писав рубаї.
  3. Був осліплений за участь у заколоті (Рудакі).
  1. Писав мовою фарсі.
  2. Майже ровесник Ярослава Мудрого.
  3. Схід цінує його як ученого, а Захід – як поета. (Омар Хайям).
  •          Це завдання учні готують удома, повторюючи таким чином тему «Жанрово-тематичне розмаїття середньовічної літератури». Важливо, аби підказки добиралися таким чином, щоб перша підходила не одному , а кільком письменникам, друга – звужувала коло і лише третя була однозначною.

 

              РОБОТА    НАД     МЕТОЮ    УРОКУ.

  •          Техніка «3-2-1 : зворотній зв’язок».

Учні мають зазначити письмово до кінця уроку:

  •          три речі, які вони не знали до цього ;
  •          дві речі , які їх здивували під час роботи над темою;
  •          один приклад, як вони готові застосувати здобуті знання на практиці.

Вчитель.

Сьогодні ми поговоримо про творчість Омара Хайяма. Чому не зникає інтерес до неї? Чим приваблюють людство його рубаї? Що особистісно знайде для себе кожен, хто відкриє «Рубайят»- збірку віршів Омара Хайяма? На ці запитання ми й шукатимемо відповіді.

  •          Перегляд відеоролика про життя та творчість Омара Хайяма.

https://classroom.google.com/w/NzA4MjM4MDM3NjIy/t/all

  •          Техніка «Сигнали рукою». Учитель пропонує учням показувати сигнали , що позначають рівень розуміння матеріалу (під час перегляду ролика).

Попередньо потрібно домовитися з учнями про використання таких сигналів, наприклад:

  •          я розумію і можу пояснити ( великий палець руки спрямовано вгору);
  •          я все ще не розумію (великий палець руки спрямовано убік);
  •          я не зовсім упевнений у певних деталях (помахати рукою).

За результатами відповідей учитель вирішує , чи потрібно змінювати план і стратегію навчання.

Бесіда.

  •          Що означає прізвище Хайям ?
  •          Які його наукові винаходи випередили свій час ?
  •          У якому жанрі писав Хайям ?
  •          Що таке рубаї? Якого роду це слово ?

(Рубаї – це філософсько-ліричний чотиривірш, у якому три або чотири рядки римуються між собою. Рубаї виконувалися у супроводі музичного акомпанементу , один за одним, розмежовані паузами. Рубаї- слово незмінне, за правилом про назви неістот належить до середнього роду).

  •          Які основні теми його поезій? Наведіть приклади.

(Роздуми про смерть людини, протест проти несправедливого світового порядку, уславлення насолод життя, усвідомлення цінності людської особистості).

  •          Які атрибути східної культури ви бачили у фільмі?

(Кальян, вино, танець живота).

  •          Індивідуальна робота учнів над завданнями (метод «шість капелюхів» Е. Бене).

Вчитель.

А тепер подивіться, будь ласка, на чашки , з яких ви пили чай, і зверніть увагу на їх колір. Кожен із вас отримав завдання певного кольору.

ЖОВТИЙ- інформація.

Завдання: скласти асоціативне гроно «Омар Хайям». (Орієнтовна відповідь: календар, абсерваторія, формули, рубаї і т.д.)

ОРАНЖЕВИЙ- емоції.

Завдання: описати свої почуття, які виникли у вас під час читання рубаї Омара Хайяма.

ЧЕРВОНИЙ- позитив. Серед поданих сентенцій знайдіть ті, з якими поет погоджується. Чи згодні ви з поетом?

  -   Людина здатна пізнати основи світобудови. -  НІ.

Я тільки знаю, що знання шукаю,

В найглибші таємниці проникаю.

Я думаю вже сімдесят два роки –

І бачу, що нічого я не знаю.

  •          Життя – це шанс. Скористайся ним !- ТАК.

Хай кожна мить, що в вічність промайне,

Тебе вщасливлює , бо головне,

Що нам дається тут, - життя : пильнуй же !

Як ти захочеш, так воно й мине.

  •          Для щастя потрібно дуже небагато. – ТАК.

У кого кожен день в запасі півкоржа,

У кого свій садок і хата не чужа,

Хто в рабстві не родивсь і сам рабів не має,

У того світлий зір і радісна душа.

ТЕМНО-СИНІЙ- негатив.

Завдання: серед поданих сентенцій знайти ті, з якими поет не погоджується. Підтвердити це рядками рубаї. Чи поділяєте ви думки автора? (Можна використати ті самі сентенції, що й у попередньому завданні).

ЗЕЛЕНИЙ- креатив.

Завдання: на основі рубаї створити пам’ятку «Як праведно прожити на землі» (поради Омара Хайяма).

БЛАКИТНИЙ- висновки.

Завдання: зробити висновок про значення творчості Омара Хайяма. Чи зможуть його рубаї підтримати вас у тяжку хвилину? Запропонувати ті, які, на вашу думку, можуть якнайкраще розрадити та вплинути на емоційний стан людини.

  •          Захист учнівських проєктів. (Техніка «Дві зірки й побажання». Для взаємооцінювання відповідей учнів: вказується два позитивні моменти і одне «побажання»-доопрацювання).

Учитель.

Я дозволю собі зробити інші висновки. Прослухайте знамениті Франкові «Строфи». Чи відчуваєте вплив Хайяма ? Пов’яжіть з сьогоденням.

              Не може при добрі той жить,

              Хто хоче злу й добру служить.

              Бо, хтівши догодить обом,

              Він швидко стане зла рабом.

Надвоє сотворене людям вино :

На радість розумним, на згубу дурному.

Багатство- надвоє теж дане воно:

В добро милосердним, на згубу скупому.

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
  •          Учні зачитують опрацьовану техніку «3-2-1: зворотній відлік».
  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
  •          Вивчити напам’ять 2-3 рубаї О. Хайяма.
  •          Написати лист другові «Відкрий для себе Омара Хайяма» або зробити презентацію про життя і творчість поета.
  •          Творче завдання: спробувати створити власне рубаї.

 

 

Література.

  1. Підручник. Зар.літ. 8 кл. ЗНЗ Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б. В. ТОВ «Видавництво «Грамота».
  2. Програма. Навчальна програма зі змінами 6-9 кл. затвердженого наказом МОН України від 07. 06. 2017 № 804. Наказ Мін. освіти України від 03 серпня 2022 р. № 698 . Зар.літ. 6-9 кл. Навчальна програма для закладів середньої освіти 2022.
docx
Додано
6 жовтня
Переглядів
49
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку