КОНСПЕКТ УРОКУ
із зарубіжної літератури у 8 класі з теми :
« Омар Хайям . Рубаї . Лаконізм і місткість жанру рубаї.
Основні теми й мотиви творчості».
Вчитель вищої категорії, старший вчитель
ліцей № 2 імені А.П. Бахути
м. Нова Каховка
Новокаховської міської ради
Ященко Олени Георгіївни
ТЕМА. Омар Хайям. Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості.
МЕТА:
ОБЛАДНАННЯ:
підручник із зарубіжної літератури для 8 класу (автор Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В.). « Видавництво «Грамота». Наказ МОН від 10.05.2016 №491 від 22.02.2011 №243, шість різнокольорових чашок-«капелюхи Е. Боно»; картки-завдання; відеоролик «Життя та творчість Омара Хайяма»; ноут-бук.
ТИП УРОКУ:
урок формування нових знань, умінь та навичок.
ХІД УРОКУ
Вступне слово вчителя.
«Книги- кораблі думки, що мандрують хвилями часу і дбайливо несуть свій дорогоцінний вантаж від покоління до покоління»,- писав відомий філософ Френсіс Бекон. Ми з вами здійснюємо літературну мандрівку в часі і просторі. Кожен урок- це своєрідна зупинка. Сьогодні ми побуваємо на середньовічному сході та ознайомимося з особливостями його самобутньої культури.
На ваших партах -столиках ви бачите три східні винаходи : чай, порцеляна і папір, адже сьогодні наш клас перетворився на затишну чайхану. А чи знаєте ви, що таке чайхана? Що робили в чайхані?
1 учень розповідає про традиції Азії.
«В Азії випити чаю можна на кожному кроці у спеціальному закладі – чайхані. Влаштовують її в тіні дерев, а кам’яну підлогу постійно поливають водою. Чай подають на спеціальний низенький столик, навколо якого сидять , підібгавши ноги, на національних повстяних килимах – ширдаках. П’ють чай в Азії обов’язково свіжозаварений , не вчорашній, не охолоджений, без цукру, без варення. І ще пити чай потрібно тільки в гарній компанії, адже головне – це спілкування, неспішні розмови, повчальні бесіди. Як говорить східна приказка, чай – це ДОВГА БЕСІДА ДОБРИХ ЛЮДЕЙ.»
Вчитель.
Учитель.
У чайхані часто розповідали притчі, загадували загадки, тому ми зараз пограємо у гру «Я вгадаю автора за допомогою трьох підказок». На східний килим чайхани запрошується …Обирай співрозмовника.
П і д к а з к и.
РОБОТА НАД МЕТОЮ УРОКУ.
Учні мають зазначити письмово до кінця уроку:
Вчитель.
Сьогодні ми поговоримо про творчість Омара Хайяма. Чому не зникає інтерес до неї? Чим приваблюють людство його рубаї? Що особистісно знайде для себе кожен, хто відкриє «Рубайят»- збірку віршів Омара Хайяма? На ці запитання ми й шукатимемо відповіді.
https://classroom.google.com/w/NzA4MjM4MDM3NjIy/t/all
Попередньо потрібно домовитися з учнями про використання таких сигналів, наприклад:
За результатами відповідей учитель вирішує , чи потрібно змінювати план і стратегію навчання.
Бесіда.
(Рубаї – це філософсько-ліричний чотиривірш, у якому три або чотири рядки римуються між собою. Рубаї виконувалися у супроводі музичного акомпанементу , один за одним, розмежовані паузами. Рубаї- слово незмінне, за правилом про назви неістот належить до середнього роду).
(Роздуми про смерть людини, протест проти несправедливого світового порядку, уславлення насолод життя, усвідомлення цінності людської особистості).
(Кальян, вино, танець живота).
Вчитель.
А тепер подивіться, будь ласка, на чашки , з яких ви пили чай, і зверніть увагу на їх колір. Кожен із вас отримав завдання певного кольору.
ЖОВТИЙ- інформація.
Завдання: скласти асоціативне гроно «Омар Хайям». (Орієнтовна відповідь: календар, абсерваторія, формули, рубаї і т.д.)
ОРАНЖЕВИЙ- емоції.
Завдання: описати свої почуття, які виникли у вас під час читання рубаї Омара Хайяма.
ЧЕРВОНИЙ- позитив. Серед поданих сентенцій знайдіть ті, з якими поет погоджується. Чи згодні ви з поетом?
- Людина здатна пізнати основи світобудови. - НІ.
Я тільки знаю, що знання шукаю,
В найглибші таємниці проникаю.
Я думаю вже сімдесят два роки –
І бачу, що нічого я не знаю.
Хай кожна мить, що в вічність промайне,
Тебе вщасливлює , бо головне,
Що нам дається тут, - життя : пильнуй же !
Як ти захочеш, так воно й мине.
У кого кожен день в запасі півкоржа,
У кого свій садок і хата не чужа,
Хто в рабстві не родивсь і сам рабів не має,
У того світлий зір і радісна душа.
ТЕМНО-СИНІЙ- негатив.
Завдання: серед поданих сентенцій знайти ті, з якими поет не погоджується. Підтвердити це рядками рубаї. Чи поділяєте ви думки автора? (Можна використати ті самі сентенції, що й у попередньому завданні).
ЗЕЛЕНИЙ- креатив.
Завдання: на основі рубаї створити пам’ятку «Як праведно прожити на землі» (поради Омара Хайяма).
БЛАКИТНИЙ- висновки.
Завдання: зробити висновок про значення творчості Омара Хайяма. Чи зможуть його рубаї підтримати вас у тяжку хвилину? Запропонувати ті, які, на вашу думку, можуть якнайкраще розрадити та вплинути на емоційний стан людини.
Учитель.
Я дозволю собі зробити інші висновки. Прослухайте знамениті Франкові «Строфи». Чи відчуваєте вплив Хайяма ? Пов’яжіть з сьогоденням.
Не може при добрі той жить,
Хто хоче злу й добру служить.
Бо, хтівши догодить обом,
Він швидко стане зла рабом.
Надвоє сотворене людям вино :
На радість розумним, на згубу дурному.
Багатство- надвоє теж дане воно:
В добро милосердним, на згубу скупому.
Література.