Конспект уроку "Колізія морального і національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби. Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства".

Про матеріал
Конспект уроку "Колізія морального і національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби. Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства". Метою розробки є уміння характеризувати образи синів Тараса Бульби (Остапа й Андрія), розкривати силу характеру Остапа й причини трагедії Андрія; розвивати навички порівняльної характеристики персонажів; уміти працювати з текстом, знаходити потрібну інформацію; виховувати почуття гордості за волелюбний український народ, повагу до історичної спадщини країни; формувати громадянську позицію школярів. Конспект уроку розроблений для викладачів, учителів.
Перегляд файлу

Тема: Колізія морального і національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби. Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства

Мета (формувати компетентності): предметні: уміння характеризувати образи синів Тараса Бульби (Остапа й Андрія), розкривати силу ха­рактеру Остапа й причини трагедії Андрія; виразного читання, усного зв’язного мовлення, усного словесного малювання; ключові: розви­ток навичок порівняльної характеристики персонажів; інформаційну: уміння працювати з текстом, знаходити потрібну інформацію; грома­дянську: почуття гордості за волелюбний український народ, повагу до історичної спадщини країни; формування громадянської позиції школярів.

Тип уроку: комбінований.

 Обладнання:   портрети письменника; тексти повісті «Тарас Бульба»; ілюстрації до твору.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, відмічання відсутніх.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Розташуйте події у правильному порядку
  • Облога Дубна
  • Повернення синів додому
  • Вибір Андрія
  • Поїздка на Січ
  • Помста батька
  • Мужність і витримка Остапа під час катування
  • Життя на Січі
  • Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи
  • Загибель Тараса Бульби
  • Жорстокий бій
  • Смерть Андрія
  • Спогади братів про навчання в академії

Ключ

1.Повернення синів додому

2.Поїздка на Січ

3.Спогади братів про навчання в академії

4.Життя на Січі

5.Облога Дубна

6.Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи

7.Вибір Андрія

    8.Жорстокий бій

9.Смерть Андрія

10.Мужність і витримка Остапа під час катування

11.Помста батька

12.Загибель Тараса Бульби

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Бесіда з учнями

  •                   Яка, на вашу думку, центральна проблема повісті «Тарас Бульба»? (Проблема зради батьківщини і віри)
  •                   Який головний конфлікт розгортається у творі? (Конфлікт між обов’язком та почуттям)
  •                   З якими образами пов’язаний цей конфлікт? (Синами Тараса Бульби Остапом та Андрієм)
  •                   Чому одна людина в час небезпеки чи випробування стає ге­роєм, а інша зрадником? (Усе залежить від характеру і сили волі людини.)

2. Оголошення теми і мети уроку

Кожна людина хоча б раз у житті стоїть перед вибором. Він може бути різним. Найчастіше стосується честі, совісті, друзів, кохан­ня, Вітчизни… М. Гоголь у повісті «Тарас Бульба» теж порушує ці питання на образах Остапа та Андрія. Яку долю оберуть для себе Остап та Андрій, що стане для них головним у момент вибору, ми і з’ясуємо сьогодні на уроці.

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

  1. Проблемне питання

«Чому така різна доля у двох рідних братів? (Відповіді учнів).

2. Цитатна характеристика героїв «Про кого сказано»

1. «Так, він добре б’ється! – сказав Бульба, зупинившись. Їй Богу добре. Гарний буде козак» .

2. «О, та ти мазунчик, як я бачу – сказав Бульба. Не слухай, синку, матері: вона – баба, вона нічого не знає. А бачиш ось цю шаблю? Оце ваша матір. А те, чим вам набивають голови: в академії, в книжках, букварі, філософії – все це – казна що, наплювати на все це».

3. «Добре синку, ось так і колоти всякого, як мене вовтузив; нікому не спускай! А все ж таки, на тобі смішне вбрання: що це за вірьовка висить?»

4. «А ти, Бейбас, чого стоїш і руки опустив? – говорив він, звертаючись до сина; що ти, собачий сину, не колотиш мене?»

5. «Ну, що ж ми тепер будемо робити? – сказав Тарас, дивлячись прямо йому в очі. Ну що, синку, допомогли тобі твої ляхи? Стій і не ворушись! Я тебе породив, я тебе і в’ю!»

6. «Не здавайся!.. – кричав Тарас. А на нього вже вдруге наскочило шестеро, але не в добрий час. Добре, синку! – кричав Тарас».

4. Робота в групах

Колективне складання плану порівняльної характеристики.

Риси характеру

Навчання в бурсі.

Ставлення до батька й матері, Вітчизни

Прийняття власної смерті

6. Порівняльна характеристика братів Бульбенків «Кола Вена»

Картинки по запросу кола вена

 

7. Мистецькі паралелі.

Перегляд уривків з фільму В. Бортка «Тарас Бульба» (смерть синів Тараса Бульби)

8.  Обговорення проблемного запитання

Микола Гоголь наділяє Остапа богатирськими рисами. Він — продовжувач батьківської справи. Для Остапа немає нічого дорож­чого за Вітчизну, заради неї він готовий разом з усіма перенести нестерпні муки і смерть.

У сцені страти Остап, що піддається нелюдським тортурам, не втрачає мужності, знаючи, що загибель не марна.

Андрій закохався в молоду польську панночку і перейшов на сторону ворогів, зрадивши батьківщину і батька, і товаришів своїх. Ставши на шлях зради, Андрій «пропав для всього лицарства козацького».

Образи двох братів — це два можливих людських життєвих шляхи. Це або безсмерття в ім’я народного щастя, або безславна смерть зрадника.

Вибір завжди робити важко, особливо коли йдеться про почуття і обов’язок.

Однозначної відповіді на описані Гоголем питання немає і не може бути. Є над чим розмірковувати ще довго.

9. Сенкан до образів Андрія та Остапа.

V. Підсумок уроку

1. Метод «Рефлексія».

VІ. Домашнє завдання

 Підготуватись до написання контрольного твору.

 

docx
Додано
21 травня 2020
Переглядів
1572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку