Тема: Колізія морального і національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби. Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства
Мета (формувати компетентності): предметні: уміння характеризувати образи синів Тараса Бульби (Остапа й Андрія), розкривати силу характеру Остапа й причини трагедії Андрія; виразного читання, усного зв’язного мовлення, усного словесного малювання; ключові: розвиток навичок порівняльної характеристики персонажів; інформаційну: уміння працювати з текстом, знаходити потрібну інформацію; громадянську: почуття гордості за волелюбний український народ, повагу до історичної спадщини країни; формування громадянської позиції школярів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрети письменника; тексти повісті «Тарас Бульба»; ілюстрації до твору.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, відмічання відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
|
Ключ 1.Повернення синів додому 2.Поїздка на Січ 3.Спогади братів про навчання в академії 4.Життя на Січі 5.Облога Дубна 6.Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи 7.Вибір Андрія 8.Жорстокий бій 9.Смерть Андрія 10.Мужність і витримка Остапа під час катування 11.Помста батька 12.Загибель Тараса Бульби |
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Бесіда з учнями
2. Оголошення теми і мети уроку
Кожна людина хоча б раз у житті стоїть перед вибором. Він може бути різним. Найчастіше стосується честі, совісті, друзів, кохання, Вітчизни… М. Гоголь у повісті «Тарас Бульба» теж порушує ці питання на образах Остапа та Андрія. Яку долю оберуть для себе Остап та Андрій, що стане для них головним у момент вибору, ми і з’ясуємо сьогодні на уроці.
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
«Чому така різна доля у двох рідних братів? (Відповіді учнів).
2. Цитатна характеристика героїв «Про кого сказано»
1. «Так, він добре б’ється! – сказав Бульба, зупинившись. Їй Богу добре. Гарний буде козак» .
2. «О, та ти мазунчик, як я бачу – сказав Бульба. Не слухай, синку, матері: вона – баба, вона нічого не знає. А бачиш ось цю шаблю? Оце ваша матір. А те, чим вам набивають голови: в академії, в книжках, букварі, філософії – все це – казна що, наплювати на все це».
3. «Добре синку, ось так і колоти всякого, як мене вовтузив; нікому не спускай! А все ж таки, на тобі смішне вбрання: що це за вірьовка висить?»
4. «А ти, Бейбас, чого стоїш і руки опустив? – говорив він, звертаючись до сина; що ти, собачий сину, не колотиш мене?»
5. «Ну, що ж ми тепер будемо робити? – сказав Тарас, дивлячись прямо йому в очі. Ну що, синку, допомогли тобі твої ляхи? Стій і не ворушись! Я тебе породив, я тебе і в’ю!»
6. «Не здавайся!.. – кричав Тарас. А на нього вже вдруге наскочило шестеро, але не в добрий час. Добре, синку! – кричав Тарас».
4. Робота в групах
Колективне складання плану порівняльної характеристики.
Риси характеру
Навчання в бурсі.
Ставлення до батька й матері, Вітчизни
Прийняття власної смерті
6. Порівняльна характеристика братів Бульбенків «Кола Вена»
7. Мистецькі паралелі.
Перегляд уривків з фільму В. Бортка «Тарас Бульба» (смерть синів Тараса Бульби)
8. Обговорення проблемного запитання
Микола Гоголь наділяє Остапа богатирськими рисами. Він — продовжувач батьківської справи. Для Остапа немає нічого дорожчого за Вітчизну, заради неї він готовий разом з усіма перенести нестерпні муки і смерть.
У сцені страти Остап, що піддається нелюдським тортурам, не втрачає мужності, знаючи, що загибель не марна.
Андрій закохався в молоду польську панночку і перейшов на сторону ворогів, зрадивши батьківщину і батька, і товаришів своїх. Ставши на шлях зради, Андрій «пропав для всього лицарства козацького».
Образи двох братів — це два можливих людських життєвих шляхи. Це або безсмерття в ім’я народного щастя, або безславна смерть зрадника.
Вибір завжди робити важко, особливо коли йдеться про почуття і обов’язок.
Однозначної відповіді на описані Гоголем питання немає і не може бути. Є над чим розмірковувати ще довго.
9. Сенкан до образів Андрія та Остапа.
V. Підсумок уроку
1. Метод «Рефлексія».
VІ. Домашнє завдання
Підготуватись до написання контрольного твору.