Тема уроку: Краса Наталки Полтавки як гармонія душі і тіла.
Мета уроку: Проаналізувати образ Наталки, визначити провідні риси її характеру. У процесі опрацювання теми створити таку духовну атмосферу, яка ввела б старшокласників у світ головних героїв; звернути увагу на авторські засоби розкриття цього світу; розвивати образно-асоціативне мислення, вміння самостійно робити висновки; виховувати творчу особистість, любов до матері, доброту та милосердя.
Обладнання уроку: портрет письменника, ілюстрації до твору, роздатковий матеріал, запис пісні, презентація до уроку
Епіграф:
Мораль чиста – краще всякого намиста.
Народна творчість
Проблемне питання: Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної
української дівчини?
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
(Звучить пісня Наталки) .
Вчитель:
- Діти, чи пізнали ви пісню? Так, це пісня головної героїні п’єси «Наталки Полтавки». Після знайомства з твором кожен із вас уявив собі Наталку. Мабуть, вона чимось схожа на образ цієї української дівчини (звертаємо увагу на малюнок).
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Вчитель:
- На малюнку ви бачите зовнішню красу. А тема нашого уроку: «Краса Наталки Полтавки як гармонія душі і тіла». Ми маємо проаналізувати образ головної героїні, визначити провідні риси її характеру і пересвідчитись, що мораль чиста – краще всякого намиста.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(Звертаємо увагу на проблемне питання).
ІУ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
І. Бесіда:
1. Яка передісторія сім`ї Терпилів?
Вчитель:
Отже, двоє тяжких нещасть впали на голову молодої Наталки – смерть батька і розлука з коханим. У такому трагічному стані, вбита горем Наталка і переїжджає з матір’ю в село. Тут вони купили собі хатку та стали скромно жити.
2. Що говорять про Наталку люди?
Вчитель:
В художніх творах такий прийом, коли один герой дає оцінку іншому, дуже поширений; перехресна характеристика поглиблює образ.
3. Як доповнює цю характеристику Наталчина мати?
Вчитель:
Так, дійсно її поступки глибокогуманні і викликають у читача велику симпатію – готовність на самопожертву заради старої, убитої недолею матері.
Вчитель:
І це видно не лише з її слів, що вона не соромиться буденної селянської роботи – прясти, шити, носити воду, а й з того, що вперше перед глядачем Наталка виступає саме в праці – вона вийшла не гуляти, а з коромислом і відрами, щоб принести води.
Та в житті цієї дівчини є чимало проблем, одна з яких – залицяння ненависного їй пана возного, за якого хоче її віддати мати.
2. Інсценізація яви 4.
( Хата Горпини Терпелихи. Входить Наталка, ставить відра і вішає коромисло. Мати пряде. Наталка теж сідає і починає шити)…
5.Як цей вчинок характеризує Наталку?
Вчитель:
Як бачимо, доля примушує Наталку зробити важкий вибір – між любов’ю до Петра і дочірнім обов’язком забезпечити матері гідну старість.
Та в кожного з них – і в Наталки, і у возного різні погляди на питання про одруження.
6. Які ж погляди на одруження у возного? А як дивиться на питання шлюбу Наталка?
Вчитель: Саме так, діти. Нерівні шлюби траплялися часто, та мало кому вони приносили справжнє щастя.
7. Чому Наталка, маючи такі погляди на одруження, дала матері слово вийти за першого ліпшого? Ваше ставлення до цього?
Заповніть схему :
Як розуміє щастя
Наталка Терпелиха
- мати взаємні почуття мати за затя «зажиточного» жениха
- бути рівнею з чоловіком «письменного, розумного і не без копійки»
- бути коханою, а не наймичкою «не дуже довіряти своєму серцю»
- «завести хазяйство і сімейство»
- «жити люб’язно і дружно»
- «бути вірними до смерті»
- «помагати одно другому»
Вчитель:
Є. Шабліовському та Б. Деркачу. Вони підкреслюють типовість образу Наталки у п’єсі. Однак ми маємо відзначити також своєрідність характеру цієї героїні.
Заповніть таблицю:
Типові риси української дівчини в образі Наталки |
Своєрідність характеру Наталки |
працьовитість; доброта; чесність; скромність; почуття власної гідності; відвертість; вірність у коханні; повага до старших; шанобливе ставлення до батька і неньки; покірність матері.
|
дипломатичність; володіння життєвою мудрістю; чистота моралі; рішучість і наполегливість у здійсненні мети; сміливість у відстоюванні свого щастя; виступ проти існуючих звичаїв; енергійність, вольовитість; господар своєї долі.
|
|
|
(Інсценізація останньої дії п’єси).
Вчитель:
14. Зовнішня краса людини має виразні риси, які легко розпізнати. Існують навіть різноманітні критерії краси, її параметри. А як же розпізнати красу внутрішню? Спробуйте виділити її складові.
Вчитель:
Тобто, вміти завжди відчувати поруч із собою людину і жити за принципами моралі.
(Звертаємося до епіграфа і робимо висновок: «Мораль чиста – краще всякого намиста».
Вчитель:
(Учень читає поезію)
І тільки так на світі треба жить,
Хоч як би важко не було щоденно:
За горе ближніх серце хай болить,
Допомагай і немічним і темним:
Хлібцем, копійкою, а головне –
теплом,
Якого багатьом не вистачає.
І той, хто серце людям зігріває,
Для також творить те добро.
Вчитель:
Яка ж вона у героїні? Це питання досліджувала Латиш Т.
Як бачимо, духовний світ нашої героїні справді багатий.
- Виконайте наступне завдання.
Підберіть синоніми до слова коханий (а):
(Милий, любий, коханий, любчик, симпатія, пасія, серденько, сердечко, ладо). Запам’ятайте ці слова і не будьте скупими на звертання до своїх коханих.
- Добре ім`я – найкраще багатство.
- Бережи честь змолоду.
- Батьком, матір’ю не хвалися, а хвалися честю.
- Не одяг прикрашає людину, а добрі справи.
- Хто людям добра бажає, той і сам має.
Вчитель:
І. Котляревського.
Наприклад, в народі побутує такий вислів: «Дай, Боже, щоб ви полюбилися та поважали одне одного так, як Петро і Наталка».
Коли дівчина довго перебирає женихами, то про неї говорять: «Все Петра жде».
Про матір, яка не зважає на почуття дочки, кажуть: «Не мати, а терпелива», або: «Не кожній Наталчине щастя».
У. Підсумки.
(Розгляд проблемного питання).
(Перегляд презентації).
УІ. Заключне слово вчителя.
УІІ. Оцінювання учнів.
УІІІ. Домашнє завдання.