Урок: "М. Гоголь "Тарас Бульба". Остап та Андрій: два брати, дві долі".

Про матеріал
Характеристика образів Остапа й Андрія в повісті М. Гоголя «Тарас Бульба», розкриття силу характеру Остапа і причини трагедії Андрія; аналіз художніми засобами створення образів, складання порівняльної характеристики героїв.
Перегляд файлу

Тема: .  Остап і Андрій: два брати, дві долі.

Мета: схарактеризувати образи Остапа й Андрія в повісті М. Гоголя «Тарас Бульба», розкрити силу характеру Остапа і причини трагедії Андрія; проаналізувати художні засоби створення образів, скласти порівняльну характеристику героїв; переказувати епізоди твору, давати самостійну оцінку подіям та героям, аргументовано відстоювати власну точку зору, робити висновки; формувати уявлення про сильну особистість; розвивати навички порівняльної характеристики персонажів, вміння давати розгорнуту відповідь на поставлені запитання; виховувати моральні якості школярів, формувати уявлення про сильну особистість, формувати громадянську позицію школярів.

Тип уроку: застосування знань, формування вмінь і навичок, урок-дослідження.

Обладнання: повість М.Гоголя «Тарас Бульба», ілюстрації Є.Кибрика, М.Дерегуса до твору, фрагменти кінофільму «Тарас Бульба» режисер В. Бортко

Епіграфи:

«Ухиляйся від злого та добре чини, та й навіки живи»

Книга Псалмів

 

Він перейшов з доброї волі.

Чим людина винна?

Там йому краще, туди він і перейшов.

Янкель. «Тарас Бульба»

Хід уроку

І. Організаційний момент

Мотивація

Кольоровий щоденник настрою(слайд 2)

Настрій           

Захоплення     червоний

Радісний         оранжевий

Приємний        жовтий

Спокійний        зелений          

Сумний              синій

Тривожний        фіолетовий

Нудьга                сірий

ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми

1. Слово учителя

У 2009 році в Італії був відкритий пам’ятник Миколі Васильовичу до 200-річчя з дня народження, а на Україні з цієї нагоди був знятий фільм за мотивами повісті «Тарас Бульба» з Богданом Ступкою у головній ролі, фрагмент якого ми зараз переглянемо.

2. Аудіо-фрагмент фільму «Тарас Бульба» «Зустріч Тараса з синами» (режисер Бортко)

3. Завдання перед переглядом уривку фільму «Тарас Бульба»

-  З ким зустрівся Тарас Бульба?

-  Що незвичного в їх зустрічі?

-  Як реагує Остап і Андрій на образи батька?

4. Бесіда

1. З ким зустрівся Тарас Бульба?

2. Що незвичного в їх зустрічі?

3. Як реагує Остап і Андрій на образи батька?

4. Як ви гадаєте, про що піде мова сьогодні на уроці?

5. Проблемна ситуація (слайд 3)

Побутує думка, що людину формують обставини.

- Чи згодні ви з такою думкою?

А, може, людина сама обирає свій шлях, свою долю? Чи були ви в такій ситуації, коли доводилось робити вибір?

Вступне слово вчителя

Вибір може бути різним. Але хоча б один раз у житті кожна людина стоїть перед серйозним вибором, що стосується совісті, честі, друзів, кохання, вітчизни.

Звертається до проблеми вибору і М.Гоголь у повісті «Тарас Бульба». Запорожці, Тарас Бульба, сини його, Остап і Андрій, поставлені перед вибором. Як визволити товаришів, як не осоромити рідної землі, що вагоміше для людини – кохання чи вітчизна? Ці та інші питання хвилюють героїв повісті. Зіставляючи героїв, ми спробуємо з’ясувати, коли людина стає зрадником, і в який момент вона переступає ту межу, з-за якої вже немає вороття,  а яка людина гідна називатися патріотом.

ІІІ. Оголошення теми уроку, завдань (слайд 4)

Завдання – розкрити силу характеру Остапа, самовідданість ідеї захисту рідної землі, дослідити причини трагедії Андрія, визначити спільні та відмінні риси у характерах братів.

IV. Актуалізація опорних знань і навичок

Вікторина «Що ти знаєш про синів Тараса Бульби»

1. Де навчалися Остап та Андрій? (київська бурса)

2. Скільки їм було років, коли їх віддали навчатися? (12)

3. Як вони добиралися додому на канікулах? (пішки)

4. Кому із братів належать слова «За кривду не подивлюся й не поступлюся ні перед ким»? (Остап)

5. Ім’я старшого сина Тараса (Остап)

6. Кого із своїх синів Тарас називав «мазунчиком» (Андрія)

7. Де Тарас поклав спати своїх синів (на дворі)

8. Через скільки днів Остап та Андрій поїхали на Січ? (наступного дня)

9. Про кого Тарас говорив «Добрий буде козак»? (Остап)

10. Скільки днів тривала дорога на Січ? (три)

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Робота з текстом ( слайд 6)

На екран проектуються портрети Остапа та Андрія

Вчитель. Ось дорослі діти Тараса Бульби після навчання в Київській бурсі повернулися додому.

- Прочитайте перший опис героїв.

  •                   Що було спільного в їхній зовнішності після виходу з академії?
  •                   Як характеризує їх Тарас?
  1. Переказ тексту ( за змістом ІІ розділу)

Рольова гра. Творча розповідь від імені Остапа та Андрія «У бурсі».

- Перекажіть близько до тексту, як навчався Остап в академії, які риси характеру виявилися там, як він ставився до товаришів, до покарань.

- Як навчався Андрій? Чим він відрізнявся від Остапа? У чому виявилися його хитрість, спритність? Яке почуття ще в академії полонило його душу?

3. Бесіда

- Яку науку визнавав Тарас єдино правильною для своїх синів?

- Чим пояснити рішення Тараса зробити із синів козаків? (Сам був козаком, тому вважав, що на Січі сини стануть справжніми чоловіками)

- Як ви розумієте вислів Тараса про «справжнє діло»? (  Вчинки синів, які мали показати, чи гідні вони бути козаками, чи зможуть дотримуватися всіх законів запорозького братства) 

4. Переказ тексту з творчим завданням

Вчитель. Тарас почав тішити себе думкою, як він з’явиться з обома своїми синами на Січі і скаже: «Ось погляньте, яких молодців привів я до вас!» Так воно і сталося. Вже другого дня по приїзді синів, на світанку, Тарас із синами випушили на Січ, яка на той час була справжньою козацькою республікою.

- Розказати від імені Остапа та Андрія, як вони сприйняли закони Запорізької Січі ( розділ ІІІ).

- Як ви думаєте, коли розходяться шляхи Остапа та Андрія?

Вчитель.

Саме під час облоги Дубно розповідь про героїв розпадається на дві окремі сюжетні лінії, бо розходяться шляхи двох братів. Хоча й раніше між Остапом й Андрієм були деякі відмінності в рисах характерів, але вони разом навчалися, разом прибули на Січ, опанували нелегку козацьку науку, взяли участь у перших боях. Однак під час облоги Дубно різниця між героями виявилася вже не лише на моральному рівні, а й на рівні вчинків. Вони вже не лише мислять і відчувають по-різному, а й по-різному діють. Вчинки героїв стають тепер визначальними у їхній характеристиці.

5. Робота над характеристикою Андрія

 - Що стало причиною того, що Андрій перейшов у стан ворогів?

 - Як ви вважаєте, чи вагається Андрій, перш ніж піти із татаркою? Відповідь підтвердіть словами з тексту.

 - З тексту відомо, що коли Андрій збирав харчі для панночки, прокинувся Тарас та Остап. Чому вони його не зупинили?

 - Чи відчував Андрій страх, коли ішов із татаркою? Як ви думаєте, кого найбільше боявся Андрій?

 - Розкажіть про зустріч Андрія із полячкою. Як поводять себе герої?

Фрагмент кінофільму «Зустріч із панночкою»

(чи вагається Андрій, перш ніж іти із татаркою, чи відчуває страх, зверніть увагу на монолог героя)

 - Чи змушувала панночка зраджувати Батьківщину?

 - Зачитайте монолог Андрія. Про що в ньому йдеться?

 - Кого більше хвилювало питання зради: полячку чи Андрія?

 - Чому автор пише: «І загинув козак! Пропав для всього козацького лицарства!»?

 - Що Тарасові повідав єврей Янкель? Що найбільше обурило Тараса?

 - Яким побачив тарас Андрія у бою?

Фрагмент кінофільму «Страта сина»

 - Розкажіть про зустріч Андрія з батьком

 - Яким було останнє слово Андрія?

 - Як ви думаєте, чи правильно зробив Тарас, убивши сина?

 - Чому Тарас не згодився з пропозицією остапа поховати Андрія?

 - Чи можна виділити позитивні риси зарактеру Андрія?

6. Робота над характеристикою Остапа

 - Як поводить себе під час облоги Дубна Остап?

 - Яке порівняння використовує автор, щоб показати Остапа у бою?

 - Як запорожці оцінюють сміливість Остапа? Яку рису найвище оцінили козаки?

 - Як поводився Остап пд час виборів? Чи виявив він бажання влади?

 - Як поставився до цього Тарас ?

 - Як Остап потрапив у полон? З чиєї точки зору показаний епізод полонення Остапа? Яку оцінку дає його діям батько?

 - Як зображується Остап та інші козаки під час страти? Зачитайте відповідний уривок тексту.

 - Як Тарас сприймав поведінку сина?

 - Якими були останні слова Остапа?

 - Чому він звернувся саме до батька?

7. Робота з репродукцією картини «Загибель Остапа» М. Дерегуса (слайд 8)

- Який момент зобразив художник?

 - Чи вдалося авторові передати силу характеру Остапа?

8. Колективне складання таблиці «Порівняльна характеристика Остапа і Андрія».

Заповніть таблицю, відзначивши спільні і відмінні якості характеру героїв.

Остап

Андрій

Схожість братів

 

Відмінні якості характеру

 

 

 

  

 

 

  

9. Евристична бесіда.

-  Дослідіть, кого із героїв можна назвати сильною особистістю. Чому?

-  Доведіть, що запорожці поважали Остапа.

-  Який шлях пройшов Остап?

-  Визначте конфлікт, який назрівав у душі Андрія.

-  З чим контрастує зовнішня краса Андрія?

-  Що, на думку автора, робить людину красивою? Доберіть синоніми до цього поняття. Красивий – гідний, мужній, вірний, відданий благородній справі.

-  Доведіть, що Андрій – зрадник.

- У чому причина трагедії Андрія? Незважаючи на те, що Андрій мав обдаровану натуру, фізичну силу, хист до служби на Січі, він не став справжнім козаком, порушивши кодекс лицарської честі, забувши про вітчизну й віру через любов до прекрасно полячки. Тому причиною трагедії Андрія є саме зрада, бо без вітчизни людина втрачає свою сутність, вона перестає бути людиною. Герой не мав почуття батьківщини і товариства, що й привело його на шлях зради. Втрата вітчизни – горе, а добровільна відмова від неї – духовна смерть для людини, адже вірність батьківщині, служіння їй дає сенс життю особистості і всьому народові.

10. Творче завдання (метод «ланцюжок»).

Пофантазуйте і закінчіть фразу:

  •                     «Якби Остап не потрапив у полон, то…»,
  •                     «Якби не війна України з Польщею, то Андрій …».

11. Інтерактивний фінал. Складання сенканів «Остап», «Андрій».

 

 

ІV. Підсумок уроку

1. Вирішення проблемного питання. (слайд 9)

Вправа «Мікрофон»

Людину формують обставини чи вона сама обирає свою долю?

2. Робота з епіграфом уроку

 - Як ви розумієте слова біблійних Псалмів: «Ухиляйся від злого та добре чини, та й навіки живи»?

 - Яке відношення має даний вислів до теми нашого уроку?

3. Слово учителя

В житті по-різному можна жити –

В горі можна і в радощах.

Вчасно їсти і вчасно пити,

Вчасно прикрощі робити.

А можна і так: вдосвіта встати

І, мріючи про чудо,

Рукою обпаленою зірку дістати

І подарувати її людям.

4. Заповнити кольоровий щоденник настрою.

VІІ. Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання.

Написати твір – роздум «Чи оправдана зрада коханням?

Дібрати з тексту повісті «Тарас Бульба» описи природи

 

doc
Додано
24 січня 2020
Переглядів
17119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку