ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ
«Весілля» - велична народна драма ( урок-проєкт)
Мета:
* розкрити красу величної народної драми;
* розвивати бажання наслідувати традиції предків;
* виховувати поважне ставлення до національних традицій.
Цілі:
учні знатимуть:
учні вмітимуть:
Тип уроку:
узагальнення знань, умінь, навичок.
Обладнання:
мультимедійний комплекс, аудіо записи весільних пісень, підручник, тексти.
Випереджувальне завдання:
На основі обраного напрямку кожна група має створити презентацію.
ХІД УРОКУ
У минулому знаходимо відгомін того,
що було, і уявлення про те, що може бути.
Досвід може пророкувати майбутнє.
Пліній
І.Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда з учнями.
ІІ. Мотивація навчання школярів
На сьогоднішньому уроці ми з вами дамо відповідь на ключове питання: як відбувалося весілля у нашому селищі? Крім того, з’ясуємо, чим відрізняється весілля нашого регіону, які художні засоби та композиційно-стильові прийоми весільних пісень і які саме побутують у нашій місцевості?
Весіллям здавна відзначали появу нової сім’ї. справляли його у вільний від польових робіт час: від Великодня до Трійці – весною, від жовтня до кінця листопада – восени, від Різдва до кінця лютого – взимку. Весільний обряд українців виник на основі давньоруського. У ньому є спільні для білорусів і росіян риси. Та на відміну від інших, на нашому весіллі панував культ матері, йому притаманна теплота, доброзичливість і задушевність. Саме такий настрій має супроводжувати подружжя протягом усього життя.
Якими ж обрядами супроводжувався шлюб?
Повідомлення учнів.
Сватання. Син підходив до батька, кланявся в ноги: «Тату, дозвольте мені женитися!». «Боже тебе благослови!»,- відповідав батько і давав паляницю в руки. Хлопець ішов до знайомого чоловіка, здебільше до свого дядька, запрошував його бути старостою. Ще одного чоловіка запрошували у підстарости. Свати брали із собою хліб і ціпки, як знак своїх повноважень, і йшли сватати дівчину. Цей обряд детально описано у багатьох творах художньої літератури (Г.Квітка-Основ’яненко «Маруся», «Сватання на гончарівні», Т.Шевченко «Назар Стодоля» та ін.). Якщо дівчина погоджувалася вийти заміж, то вона підносила на дерев’яній тарілці кожному зі сватів по вишитому рушнику, а молодому – хустку. Якщо ж відмовляла, то хлопець отримував гарбуза (для цього гарбуз мали заздалегідь).
Якщо сватання відбулося, то старости запрошували свата й сваху до молодого.
Змовини. Наступного дня батько й мати хлопця приходили до батьків дівчини. Розмова йшла про майбутнє весілля, призначався день. Воно, за звичаєм, призначалося на неділю.
Говорили також і про придане, яке видавалося дівчині при одруженні, і після цього, якщо в сім’ї були ще й брати, вона не могла претендувати на наслідування батьківського майна.
Давали: 2 шовкових платки на свято, не менше 10 шерстяних і простих, 2 очіпки, 35 сорочок, 10 кусків полотна, 4 кирсети, 3 ватянки і 3 суконних спідниць, 2 кофти, 2 кожушанки, 5 запасок, 6 поясів, 3 пари чорних і кольорових чобіт. Крім одягу і взуття, ще давали: 3 рушники, 3 скатертини, килим, постільну білизну – ліжник, 10 ряден, 4 подушки, скриню. Із худоби: 2-3 вівці, телицю, корову, зрідка кобилу, і ще рідше – пару волів.
Розглядини. Батько й мати молодої приходили до батьків молодого, щоб подивитися на їхні статки.
У цей час молода збирала по селу дівчат, а молодий – парубків і йшли до нареченої. Хлопець наймав музик, а дівчина готувала страви.
Заручини. Заручини нагадували сватання, але все було урочистішим: збиралися найближчі родичі, молодого і всю його компанію перев’язували хустками, а молодий давав за це гроші молодій. Наречених благословляли паляницею та пучком жита.
Розірвати заручини було складно. Ця угода мала велику силу: той, хто її порушував, відшкодовував матеріальні витрати, сплачував штраф.
Коровай. У народі вважали, що кожна людина може мати коровай лише раз за життя.
Весілля без короваю називали вечіркою. Тільки через коровай шлюб в очах громади був чинним.
Коровай бгали гуртом, щоб молодята жили дружно. Аби наречені прожили весь вік у парі, запрошували парне число коровайниць і лише тих, котрі щасливі в шлюбі.
Кожна з жінок брала з собою миску борошна, молоко, яйця.
Зібравшись, двох найбільш умілих коровайниць зв’язували червоним поясом і ставили вимішувати тісто.
Колись коровай робили з двох половин – нижньої з житнього й верхньої з пшеничного борошна: радість і сум, святкове й буденне, усе, що становить сутність буття.
Перед тим, як ставити коровай у піч, її спочатку вимітали. Це робив чоловік, якого називали «кучерявим».
Посадивши коровай, «кучерявий» кричав: «Жонкі, да діжі!»
Жінки брали діжу й носили її по всій хаті, підіймаючи й б ‘ючи нею тричі об сволок.
По вечері виймали з печі коровай, обгортали рушником і клали на стіл.
Гільце. У суботу зранку молода збирала подружок, аби вити гільце. У нашому краї це – гілка сосни, прикрашена квітами, стрічками, колосками. Гільце ставили в паляницю і тримали протягом усього весілля на столі.
Вінчання. У неділю вранці приходили до молодого неодружені хлопці, бояри, і йшли до церкви. Туди ж приходила молода з дружкою . Далі – обручення. Священик надівав обручки на безіменний палець правої руки спочатку молодого, а потім молодої.
Зі словами: «Господи, Боже наш, славою і честю вінчай їх» він покладав на голови молодят вінці. Шлюб здійснено.
Неділя. У неділю після вінчання молодий і бояри поверталися до себе додому, а молода з дружками – до себе. По обіді молодий разом з боярами готував весільний поїзд, щоб їхати за молодою. Дорогою молодий відкуплявся від перейми, що заступала йому дорогу. По приїзді молодого відбувався ряд обрядів: майбутня теща підносила нареченому горшка з вівсом, імітувалася боротьба бояр із братами молодої. Бояри, зрештою, давали викуп, і їх пропускали в дім, де за столом сиділа наречена. Поряд сидів неодружений брат і її стеріг. У нього бояри після довгих переговорів «купували» молоду.
Під час весільного обіду ділили коровай, родичі і запрошені обдаровували молодих подарунками. Молодий дарував тестеві борону з тіста, сукно; тещі – праник із тіста, чоботи.
Після дарування відбувався обряд розплітання коси і покривання голови молодої.
Розпорядником на цьому весіллі був весільний староста. Виконувалися весільні пісні й танці під музику. Після вечері молоду саджали на віз, клали придане і в супроводі молодого, що їхав верхи на коні з правого боку возу, везли в дім до майбутнього чоловіка. Біля воріт хати молодого запалювали куль соломи, через який мусили всі переїхати.
«Снідання молодої» (театралізоване дійство)