Тема уроку. Квадратичні нерівності.
Мета: Сформувати поняття квадратичної нерівності, вміння за допомогою графіка квадратичної функції розв’язувати квадратні нерівності. Формування складати план до вивчення нової теми та діяти за ним.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Хід уроку.
-
Організаційний момент.
-
Перевірка домашнього завдання.
-
Актуалізація опорних знань.
Математичний диктант:
-
Якщо а-в є додатнім числом, тоді а відносно в буде ( більшим).
-
Якщо а-в є від’ємним числом, тоді а відносно в буде (меншим).
-
Значення змінної нерівності, яке перетворює її в правильну числову нерівність називається ( розв’язком).
-
Сукупність розв’язків нерівності утворюють ( множину).
-
Якщо нерівність не має розв’язків, то говорять, що її множина розв’язків буде (порожня).
-
Два проміжки, які є розв’язком однієї нерівності утворюють (об’єднання).
-
Спільні розв’язки з двох проміжків утворюють (перетин ).
-
Функція виду ах2+вх+с=у, де а, в,с – де-які числа, х – аргумент, називається (квадратичною).
-
Проміжок, на якому функція набуває значень однакового знака, називають проміжком (знакосталості).
-
Графіком квадратичної функції є (парабола).
-
Напрям вітей параболи залежить від (головного коефіцієнта ).
-
Кількість точек перетину параболи з віссю Ох залежить від (дискримінанта ).
( діти обмінюються зошитами та здійснюють перевірку, вчитель називає правильні відповіді ).
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Означення квадратичної функції.
Побудуємо графік функції y=x2−2x−3 і розглянемо його:
-
Визначимо напрямок віток параболи. У рівнянні даної функції a >0, отже вітки її графіка напрямлені вгору.
-
Визначимо координати вершини параболи:
(1;−4)(1;−4). Позначимо її на координатній площині, і проведемо пряму x=1
-
найдемо абсциси точок перетину графіка з віссю Ox x2−2x−3=0. За теоремою, оберненою до теореми Вієта, маємо: x1=−1, x2=3.
Отже, точки перетину параболи з віссю Ox мають координати (−1;0) і (3;0). Відкладемо їх.
-
Візьмемо ще пару точок. Побудємо для цього таблицю значень:
і відкладемо точки із зазаначеними у таблиці координатами:
-
Всі знайдені точки сполучаємо плавною лінією.
Слова вчителя. Розглянемо уважніше отриманий графік. Як бачимо, віссю Ох він ділиться на дві частини. Скажіть мені будь ласка:
- Що можна сказати про частину графіка функції, яка знаходиться над віссю Ох?( у всіх точках графіка функція набуває додатніх значень, тобто у > 0)
-Що можна сказати про частину графіка, що знаходиться під віссю Ох? ?( у всіх точках графіка функція набуває від’ємних значень, тобто у ˂ 0)
- Запишемо проміжки на яких функція набуває додатніх значень:
хϵ( -∞; -1)U( 3; +∞)
-Запишемо проміжки на яких функція набуває від’ємних значень:
хϵ( -1; 3)
-Як ці проміжки називаються? ( проміжки знакосталості)
-Яке має значення проміжок знакосталості для нашої фукції?
Запишемо:
якщо хϵ( -∞; -1)U( 3; +∞) , тоді у = x2−2x−3> 0;
якщо хϵ( -1; 3), тоді у = x2−2x−3˂ 0.
Таким чином, ми отримали розв’язання двох нерівностей.
Запишемо в загальному вигляді ці нерівності:
ах2+вх+с > 0 та ах2+вх+с ˂ 0,
де а, в, с – деякі числа, х – змінна , а ≠ 0
-Як можна назвати ці нерівності, враховуючи, що ліва частина є квадратний тричлен ? ( Квдратними нерівностями )
-
Засвоєння нових знань і створення плану розв’язання квадратних нерівностей.
-
За допомогою графіка розв’язати квадратну нерівність: -х2- 6х - 5>0.
-
Звернути увагу дітей на те, що розв’язання квадратних нерівностей залежить від:
-
напряму вітей параболи ;
-
точок перетину з віссю Ох.
-
Створити план розв’язання квадратних нерівностей на прикладі х2 + 6х – 7 ˂ 0.
-
Закріплення набутих знань.
-
Виберіть з таблиці графічну інтерпретацію для кожної нерівності: - х2 – 5х +6 > 0
х2 – 5х + 6 ˂ 0
-х2 + 7х – 12 ˂ 0
х2 – 6х + 9 > 0
-
Виконати вправи за підручником: № 12.18; 12.21.
-
Домашне завдання : вивчити означення квадратної нарівності за підручником, за створеним планом розв’язання квадратних нерівностей виконати вправу 12.17 ( 1 – 5).