Конспект уроку " Лайливість - хвороба чи ознака сучасності?

Про матеріал
Конспект уроку, в якому використані інноваційні технології. Це проект-дослідження причин виникнення нецензурної лексики.
Перегляд файлу

Конспект   уроку

 

Тема  уроку : Лайливість – це хвороба  чи  ознака  сучасності?

Мета :

навчальна : ознайомити  учнів  з  причинами   виникнення  нецензурної  лексики, вдосконалювати  культуру  мовлення, правильно  писати  слова,  визначати і  виправляти  помилки  в  тексті.

розвивальна : розвивати  вміння  чітко і  обгрунтовано  висловлювати  власні  думки, вміння  виступати  перед  аудиторією, працювати  в  групах.

виховна : сприяти формуванню  культури  мовлення, громадянської  відповідальності.

Тип  уроку : проєкт – дослідження

Обладнання : мультимедійна  дошка, словники, картки  із  завданнями, візитні  картки команд, кольоровий  конверт із  фразеологізмами, таблиці.

Епіграф  уроку :

Якби  ти  знав, які  глибокі  чинить  рани

Одне  сердите, згірднеє  слівце,

Як  чисті  душі  кривить  і  поганить,

І  труїть  на  весь  вік, - якби  ти знав  оце!

 

Хід  уроку

1. Організація  класу  до  уроку

Створення  емоційного  настрою

Посміхніться  самі  до себе, до  мене,

Подаруйте  усмішку  один  одному,

Тим паче, що  усмішка -  це  головна умова  успіху.

 

2.  Оголошення  теми  і  мети

Мотивація  навчальної  діяльності

Слово  вчителя

    Дорогі  діти, я вітаю  вас  на  уроці. Сподіваюся, що  урок  для  вас  буде  цікавим, незвичайним. Тож  починаймо!

    Нецензурну  лексику  сьогодні  можна  почути  будь-де. Навіть  представниці  прекрасної  половини  людства  полюбляють  перчене  слівце. Про  підлітків годі  вже  й  говорити. Для  них  лайка – це  спосіб  самоствердитися, і  почуватися  дорослими. Наші  учні  спробують  дослідити  і  довести, чи  лайливість  - це  хвороба, чи  ознака  сучасності?  На  уроці  в  нас  присутні  учасники  імпровізованого  товариства « НЛО», що  означає « Ні  лайкам і  образам». Вони  протягом  уроку будуть  вести  власні  спостереження,  досліджувати цю тему серед  учнів. Наприкінці уроку  оприлюднять  свої  висновки.

    Очікування  від  уроку :

обговорення  проблеми  лихослів’я, формування  власних  поглядів та  шляхи  подолання  цієї проблеми. Учням  роздаються міні -  таблиці для  заповнення, які за 10 хв. до  завершення  уроку  мають передати  дослідникам.

3. Актуалізація  опорних  знань

   Фразеологічна  розминка       

Додаток 1

   Бажаючі  учні  взяти участь у  розминці  по черзі  виймають з конверта  картку з  фразеологізмом  та  пояснюють  його.

Вправа  з  ключем                

Додаток 2

    На  мультимедійній  дошці  записані  пронумеровані    слова, якщо  підкреслити 2 букву  в  кожному  слові   то  можна  прочитати  останнє  слово   у  виразі  Лоуренса  Дж.Пітера :           « Щоб  уникати  помилок, треба  набиратися  досвіду; щоб  набиратися  досвіду,  треба  робити   п о м и л к и ».

Метод  «ЗНАТИ»

    Хороші  знання  завжди  були  і  будуть   запорукою  впевненості  і  успішності  людини.  З хороших  знань  орфограм  та  правил, за  якими  пишуться  слова  починається шлях  до  орфографічної  майстерності.  Зі  знання  суті  нецензурних  слів  починається  шлях  до  очищення  власного  мовлення.

Прийом  « Місткий  кошик»

   Учні  отримують  аркуші  паперу з  намальованим  кошиком  на  якому  пропонується  написати  терміни  пов’язані  з темою. Головне, щоб  кошик  був  заповнений  вщент. Через  певний  час  вчитель  зупиняє  гру  і  просить одного  з учасників  зачитати  слова,  інші  викреслюють  назви, які  повторюються  в записах. Переможцем є  той  в кого  більше  записано  термінів.

Виступ  лінгвістів, які  підготували  повідомлення про  нецензурну  лексику.               

Додаток 3

Метод  «БАЧИТИ І  РОЗУМІТИ»

    Як би  чудово  ви  не  знали  правила,  толку  буде  мало,  якщо  ви  не  вмітимете  визначати  слова  з  орфограмами.  Спостережливість,  уважність  вкупі  з  розумінням  причин,  умов  певних  явищ  дадуть  прекрасний  результат  і  наблизять  вас  до  орфографічної  майстерності.

Тестові  завдання

Апостроф  треба  писати  в  усіх  словах  рядка

А  ін..єкція,П..єр, цвях

Б роз..яснити, в..юн, дзв..якнути

В дит..ясла, м..язи, комп..ютер

Г р..юкзак, п..ять,об..єднати.

 

Укажіть  рядок , у  якому  всі  слова  писатимуться  з мяким  знаком

А л..отчик,дон..ка, урал..с..кий

Б пят..,крад..кома,зілл..я

В жмен..чин, люл..ка, кіл..ка

Г кул..ка,смієт..ся, мен..ший

 

У  якому  рядку  в  усіх  словах  треба  вставити  букву  е

А д..р..во, д..р..ктор, чов..н,

Б п..кти,пів..нь, кр..ш..ти,

В кл..котіти, з..мля,ст..повий

Г ож..л..диця, сон..чко, к..парис

 

Виступ  істориків            

Додаток 4

Метод  «ЗАСТОСОВУЙ  СВОЇ  ЗНАННЯ»

   Учитель  називає  слова, учні  записують  в зошиті  аналогічні  слова  з  тими  ж  орфограмами,  пояснюють  їх  написання.

Диктант - аналог

Мавпячий,  будьте, вокзал, просьба,  шелест, пір’я, ллється, різьбяр, м’ята, обурення, кипарис, духмяний.

 

Метод  «ПОМИЛИВСЯ?  ВИПРАВЛЯЙ!»

    Мало  побачити  неправильне  слово, потрібно  застосувати  знання і  вміння,  щоб  визначити  слово  з  помилкою  і  застосувати  правило, щоб  написати   його правильно.

Гра  « Ти  редактор»           

Додаток 5

   Уявіть  ситуацію : до  вас,  редактора  журналу, прийшов  молодий  недосвідчений  кореспондент  і  приніс  статтю. Робота  цікава, ви  готові  її  друкувати,  але  ж  помилки… Знайдіть  слова  з  помилками,  виправте  їх, поясніть  кореспондентові, як  треба  писати  ці  слова.

4. Підбиття  підсумків  уроку

А) презентація  таблиць,

Б) оцінювання  учнів.

Рефлексія  

    На  початку  уроку учні  визначали  цілі   цього заняття, тому  вчитель  пропонує  повернутися до  цих  цілей і  подумати  над  тим ,  що  вдалося  досягти повністю  чи  частково,  що  не  вдалося.

Вільний  мікрофон     

5. Домашнє  завдання 

   Написати  висловлювання  « Заговори,  щоб  я  тебе  побачив».

Таблиця

ЛАЙЛИВІСТЬ

          Хвороба                                                      Ознака   сучасності

 

 

 

 

Додаток 1

Завдання для фразеологічної розминки

Пику дерти, пускати патьоки, до гарячого ще приском сипнути, зуби скалити, вдарити лихом об землю, роззявити рота, гострити зуби, дати на горіхи, без царя в голові, мати плечі за собою, чесати язика, горобцям дулі давати, всипати перцю, покласти зуби на полицю, витрішки продавати.

Додаток 2

Ключ

Розгром(2), тип(4), типовість(7), смертний(3), справдитися(1), скинуть(6), плести(5).

Додаток 3

Російське слово «материться» походить від слова «мать», оскільки саме воно найчастіше фігурує в лайці цього народу. В українців саме вживання лайки називається «батькуванням», бо ж у них надто сильним є культ пошанування жінки-матері, аби використовувати її ймення в лайці. Саме слово «лайка» прозоро вказує на ставлення наших далеких  пращурів до цього явища – людина, що вживає нецензурщину, уподібнюється до дзявкотливого собаки. А така характеристика цього явища, як «лаятися по-чорному» пов’язана з уживанням під час побудови конструкцій слова «чорт» і похідних від нього – саме це слово для давніх українців було найстрашнішою лайкою.

Додаток 4

Вважається, що брудна лайка заполонила нашу мову саме після революції, коли істотно впав загальний культурний і освітній рівень. Популяризації нецензурної лексики сприяють і деякі мовознавці, котрі говорять про язичницьке походження російського мата, пов’язують його з культом богині родючості Мокоші, котра в слов’янському пантеоні відповідала за нижню частину світобудови. Фактично всі вчені створили міф про духовний, позитивний зміст лайливих слів, які так легко сьогодні промовляють народи всього світу.

    До речі, існує ще кілька версій походження лайки. Перша, що російський мат – це продукт монголо-татарської навали 1240р. Друга версія пов’язана з виникненням нецензурної лексики 980р. і хрещенням Русі. І третя версія вказує на східне коріння лайки : вона з’явилася на зорі зародження ісламу наприкінці VIIст. На території сучасної річки Урал – там,  де проживали багаточисленні башкирські народи.

Додаток 5

    Якщо мову вважати пятою стіхією, що оболонкою обтягує світ, то матюки відіграют роль фрионів, унаслідок дії яких утворюються озонні отвори. І колонноподібна аура навколо ундівідуума ніби проїдаєтся гусіню слів-паразитів. Оскверненні вуста відмикаються, впускаючи всиредину, в сирцевину, в душу чьорну енергію, пісчану миртвизну. Душевне омиртвіня прискорюєтся чериз ликсичну підміну, звукову. Виявилос, що матюком можна означити світ і схарактиризувати його.

(П. Мовчан)

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
6 лютого 2021
Переглядів
624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку