Конспект уроку з української мови для 11 класу на тему: "Морфологічна й синтаксична норми як складові граматики української мови" "

Про матеріал
У конспекті уроку подаються вправи, завдання, побудовані на матеріалі з морфологічної та синтаксичної норм української мови, розглянуто різні типи граматичних помилок та звернуто увагу на способи уникнення порушення граматичної норми.
Перегляд файлу

 

Тема. Морфологічна й синтаксична норми як складові граматики української мови

Мета:     - поглибити  знання учнів про морфологічну й синтаксичну норми, про види    граматичних помилок, формувати  уміння знаходити ці порушення  в текстах та виправляти їх;

  • розвивати творчі вміння моделювати речення з найпоширенішими синтаксичними помилками відповідно до мети спілкування і виправляти їх; розвивати логічне й образне мислення, культуру мовлення й увагу;
  • виховувати шанобливе ставлення до рідного слова, до культурної спадщини, звичаїв і традицій українського народу.

Формування компетентностей: предметні (знання учнів про морфологічну й синтаксичну норми, про види граматичних помилок та уміння знаходити їх, про навички виправлення граматичних помилок, навички грамотного письма).

 Ключові компетентності:

  1. уміння навчатися протягом життя: спостережливість, кмітливість, мовне чуття;
  2.  спілкування рідною мовою;
  3.  інформаційно-цифрова: навички роботи з джерелами інформації, залученням КТ;
  4. загальнокультурна грамотність: мовленнєва культура учнів;
  5. соціальна: популяризація звичаїв і традицій українського народу.

Тип: урок закріплення, поглиблення знань, умінь і навичок.

ХІД  УРОКУ

Буква до букви —
І виникло слово.
Слово до слова —
Звучить рідна мова.
І. Січовик

І.    Організаційний момент.

ІІ.   Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Оголошення теми і мети уроку
  2. Народознавчий експрес «Народні свята зимового циклу»
  1. Розповідь учителя.

Говорячи про свята зимового циклу, ми охоплюємо два місяці – грудень і січень, оскільки саме цей період є багатим на обрядовість. Починаючи з 7  грудня  українці починали вшановувати святих:

7 грудня – Святої Катерини

13 грудня – Свято Андрія

17 грудня – Свято Варвари

18 грудня – Святого Сави

19 грудня – День Святого Миколая

 З 6 січня починалися  різдвяні святки.

7 січня – Різдво

13 січня – Щедрий Вечір або Василя та Маланки

19 січня – Водохреща

  1. Повідомлення учнів про особливості цих свят.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. З'ясування особливостей граматичної норми.
  2. Повторення відомостей про морфологічну та синтаксичну норми.
  3. Визначення типових граматичних помилок.

IV. Практичне застосування набутих знань.

  1. Робота у групах.

Учні працюють у трьох групах, виправляючи помилки : 1 група – у вживанні іменників та займенників; 2 – у прикметниках; 3 – у числівниках.

Завдання для І групи.         Іменник + займенник

Ходить по полям

Запитав у мати

Концерт Віталія Білоноженко

Дорога Оля!

Шановний Сергій Василєвич

Не було санів

Зацікавився пісньою

Не написала лист

Завдання для ІІ групи. Прикметник

Найбіль сміливіша

Сама активна

Лисіший

Вертлява шимпанзе

Смачний капучино

Вечірній Токіо

Більш величніший

Поганіший

Завдання для ІІІ групи.   Числівник

Шість подарунки

Півтори рази

Одна друга відсотків

Сто два листів

Троє жінок

Без десяти хвилин вісім

Третє люте

Семидесяти.

 

  1. Творча візуалізація навчального матеріалу з теми «Дієприкметник і дієприслівник, типові помилки у вживанні зворотів з ними» методом скрайбінг (перегляд відеоматеріалу  та бесіда за його  змістом).

 

  1. Граматично – пунктуаційний практикум (утворити речення з дієприслівниковим зворотом, проставити розділові знаки).

      (Спиратися) на давню українську традицію люди на свято Миколая  збиралися разом , щоб зварити пшеничного пива.  (Почастувати) присутніх на гостині, усі весело з піснями їздили на санях довкола села. Дітей під час дійства теж не забували  (дарувати) особливе печиво  миколайчики. На всій території України (влаштовувати)  заздоровні обіди на честь Миколая Угодника люди (сподіватися) на врожай жита і плодів.

  1. Робота з карткою «Чи правильно вжито дієприкметник?»

І. Посірівший сніг лежав на землі. Співаюча колядки  молодь прямувала до воріт. Господарі раділи цього вечора колядуючому вертепу.

ІІ. На Святвечір обов'язково ставили свічки замінюючі різдвяне поліно. На кухні зранку клопочуться мама й бабуся готуючі стави до свята.

Пахне спікшимися пирогами.

ІІІ.  На небі сходить вечірня зірка символізуюча початок  Різдва. Вся родина зібравшаяся в святково прибраній хаті чекає свята. На ялинці переливаються мигаючі вогники.

  • Повторення типових синтаксичних помилок (слайд 20)

 

  1. Робота з тестами  ЗНО з української мови

1.Неправильно узгоджено іменник із прикметником:

  1. А  дорожній насип
  2. Б  небезпечний кір
  3. В  прозорий тюль
  4. Г  запашний ваніль

2. На шляху більшої … лауреатів і … конкурсів … перешкоди, однак прагнення перемоги завжди… до успіху.     Правильним є варіант  запису

А)  половини, дипломатів, трапляються, призводить

Б) частини, дипломників, зустрічаються, приводить

В) частини, дипломантів, трапляються, приводить

Г) половини, дипломантів, трапляються, призводить

3. НЕПРАВИЛЬНО поєднано числівник з іменником у рядку

А)  п’ять десятих відсотків

Б)  двадцять два комп’ютери

В) чотири з половиною роки

Г) шістдесят п’ять гривень

Д) тисяча три абітурієнти

4. Потребує редагування речення

А. Готуючись до іспитів, зазвичай користуються переліком екзаменаційних питань.

Б. Розподіливши питання за розділами, ви позначте неопрацьовані, складіть план дій.

В.  Систематизуючи інформацію, робіть нотатки, кресліть схеми, використовуйте маркери.

Г. Побачивши в такому списку проблемні теми, нехай відчай не охоплює вас.

5. Неправильно побудоване речення

       А. Князь Святослав був мудрим і хоробрим полководцем.

  •     Б. Козаки були озброєні пістолями й мушкетами.
  •     В. Авторами стрілецьких пісень часто є невідомі поети й композитори.
  •     Г. У полон узяли двох генералів й один документ.

 

  1. Бесіда про правильне вживання прийменників.
  1. Що таке прийменник?
  2. У якому значенні вживаємо прийменник по?
  3. У негативному значенні причини вживаємо прийменник ?
  4. У позитивному значенні причини вживаємо прийменник ?

 

  1.               Редагування словосполучень із прийменниками.

Контрольна по хімії, пішов за водою, пропустив урок із-за хвороби, по вашій  вині, по вихідних днях, в десять годин, на наступний день, на українській мові, не дивлячись на мороз, ліки від кашлю, сміятися над ним.

 

V.Підсумок уроку.

Евристична бесіда «Закінчи речення»

  • Граматична норма складається із дотримання…
  • Найчастіше граматичні помилки допускаються…
  • Оля, ти найбільш миліша. – де помилки?
  • У реченнях з дієприслівниковим зворотом трапляються помилки…
  • Чим заміняємо активні дієприслівники із суфіксом –уч, -юч, -ач, -яч в реченні (Чоловік читаючий газету сидів у парку.)?

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання: пройти тест з теми «Граматична норма» в Google-класі; вправа 159 (підручник).

 

docx
Додав(-ла)
Вагабова Олена
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
2415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку