Конспект уроку літератури рідного краю. Валерій Кулик (Херсонщина). Збірка «День Сковороди: Вінок сонетів".
Зазвичай проводжу цей урок після вивчення творчості Григорія Сковороди у 9 класі.
9 клас
Урок літератури рідного краю
Тема: Валерій Кулик.
Мета:ознайомити дев’ятикласників із творчістю поета Херсонщини: Валерія Кулика, розглянути ідейно-художній зміст збірки сонетів «День Сковороди»; спонукати учнів до пошуково-пізнавальної діяльності;
розвивати культуру мовлення, пам’ять, уміння грамотно робити висновки, удосконалювати навички аналізувати поетичні твори;
виховувати в учнів інтерес до літератури Херсонщини, зокрема до творчості В. Кулика, прищеплювати любов до поетичного слова.
Епіграф: ... Колос зігнувся і дивиться в землю –
пізнай себе самого.
Небо в тисячі люстер перехмарюється –
пізнай себе самого.
Дніпро у тінь пославсь, а повен перебігу –
пізнай себе самого.
П. Тичина, симфонія «Сковорода»
Тип уроку: урок вивчення нових знань та розвитку на їх основі умінь та навичок.
Обладнання і ТЗН: збірка сонетів «День Сковороди. Вінок сонетів» В. Кулика, портрети (світлини) поета різних періодів, виставка його творів, публікації із періодики, аудіозапис (звуки природи), ноутбук.
Література: 1. Голобородько Я. Чари трояндового вина: [Про нову книгу херсонця В. Кулика «Трояндове вино»] // Наддніпрянська правда. – 1995. – 2 березня.
2. Ігнатова Т. Книжкова виставка ювіляра: [Поету В. Кулику – 60] // Наддніпрянська правда. – 2008. – №61 (8 серп.). – С. 2.
3. Кичинський А. Валерію Кулику – 50 // Гривна. – 1998. – 31 липня.
4. Кулик Валерій Павлович // Знамениті і пам’ятні дати Херсонщини на 2008 рік: Бібліографічний покажчик. – Херсон, 2007. – С. 49 – 54.
5. «Теплиться в душі чарівне слово…»: [Поету В. Кулику – 60] // Херсонський вісник. – 2008. – №41 (9 жовт.).
6. Шульц Е. Валерий Кулик: «Мне не хватает… понимания…». О херсонском поэте // Новый формат. – 2006. – №6/7. –С. 20.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Слово вчителя.
Рефлексія.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Оголошення епіграфа уроку.
... Колос зігнувся і дивиться в землю –
пізнай себе самого.
Небо в тисячі люстер перехмарюється –
пізнай себе самого.
Дніпро у тінь пославсь, а повен перебігу –
пізнай себе самого.
П. Тичина, симфонія «Сковорода»
ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
Херсонщина – край сонячних мрій, баштанний рай, степові простори, місце зустрічі Дніпра із морем. Херсонщина – це привітні люди. Херсонщина – місце, де творили і творять свої шедеври митці Слова: Микола Куліш, Іван Дніпровський, Дніпрова Чайка, Алла Тютюнник, Микола Братан, Анатолій Кичинський, Василь Загороднюк, Валерій Кулик, Іван Немченко… Кожен із творців незвичний по-своєму, але їх дещо об’єднує – херсонська свобода степу – рідна земля…
Я вважаю, ви вже здогадалися про кого у нас сьогодні на уроці буде йти мова. Так, ми з вами ознайомимося із творчістю одного із найгеніальніших постатей нашого краю – Валерієм Павловичем Куликом. Він же присвятив цілу збірку сонетів Сковороді.
V. Основний зміст уроку.
Учитель. Розпочнімо ж наш урок зі знайомства із поетом, журналістом Валерієм Павловичем Куликом.
Учнівські повідомлення:
Учень. Валерій Павлович Кулик народився в селищі Чаплинка 1948 року, в родині освітян. Закінчив факультет української філології Херсонського педагогічного інституту. Працював кореспондентом районних газет у Чаплинці, Білозерці, Цюрупинську, Новій Каховці, створив і керував літературною студією «Біле озеро», а сьогодні очолює літературно-мистецький гурт «Таврійський первоцвіт».
Учень. Перші вірші Валерія Кулика було опубліковано у Чаплинській районній газеті «Радянська Таврія» 1961 року, а перша книжка поета «Відстані» побачила світ у видавництві «Таврія» у 1978 році. Сьогодні творчий доробок майстра слова нараховує близько двох десятків поетичних збірок та чотири пісенних. Кулик Валерій Павлович – член Національної спілки письменників України з 1996 року.
Слово вчителя (огляд творчості):
Поезія В. П. Кулика приваблює своїм широким тематичним діапазоном:
Наскрізними у творах поета є образи саду, хліба, материнської хати, рушника, ластівки, ромашки, за допомогою яких автор прагне утвердити в довколиш-ності високі ідеали добра і краси, гуманності та благородства.
Мова поезії митця наповнена буйними соками рідної землі, вишукана й проста, барвиста і прозора, емоційна та розважлива.
Учень (ТВОРИ)
Журналістська діяльність В. Кулика. Нині Валерій Павлович є старшим редактором телебачення Херсонської облдержтелерадіокомпанії «Скіфія»; автор та ведучий літературно-мистецьких телевізійних програм; лауреат і дипломат кількох Міжнародних та Всеукраїнських телевізійних фестивалів. А телепрограма «Ахалцихе – квітка надії» про національні меншини Херсонщини у 2005 році була удостоєна гран-прі на Міжнародному фестивалі у Донецьку. Почесне звання «Заслужений журналіст України» присвоєно старшому редактору Херсонської обласної державної телерадіокомпанії «Скіфія» Валерію Павловичу Кулику.
У змістовій індивідуальній поетичній стилістиці Валерія Кулика форма посідає важливе місце. Саме про це свідчать його численні сонети, майстерно довершені вінки сонетів, а також філігранні (майстерно виконані) переклади сонетів та вінків сонетів.
Кожен сонет поєднується невидимою ниточкою → Григорій Сковорода, який усе звідав, подорожуючи, «і все горів у зоряних думках».
І. Ідея: любов до батьківської мови.
«Слово звучить і сонячно, й медово, Як шум тополь на весняних вітрах».
ІІ. Опис рідного краю,весни.
ІІІ. Вітер легко бився на плечі, любов’ю озорявся дорогою. (Який художній засіб використано?).
ІV. Шлях, де сяяла рілля:
Він прибивавсь на милі береги
Високі, із гірською крутизною,
Де скелі возвишались, як Боги,
Над плесами, що грали рогозою…
V. Ідея: «Який вогонь несуть його байки! »
Образ лелеки → «…стрімке крило творило добрий змах».
VІ. Основна думка: спасіння є – молитви дух святої... Блаженна мить хвилини золотої…
VІІ сонет про людей у селі, які давно не знають супокою. Образ білої хмарки → віра в краще, провісниця добра.
VІІІ. Основна думка: не піддаватися злу, боротися з труднощами. Символ – кетяг на калині (Що він символізує?).
ІХ. Основна думка: «Ми у житті красу плекать повинні, І вірити в щасливі кольори…», «Лиш віра наша буде прісно й нині…».
Х. Сковорода знав слово честі.
ХІ. «Просвітителя зустрічали на межині», день був у білому цвітінні – весілля.
ХІІ. «Любий друже, істину шукай Не в бурштинах оздобленій бантині, А в доброті, що лине через край».
ХІІІ. Паралелізм: В Кулик & Г. Сковорода. Доріг так забагато в Україні. «І світ мене ловив, та не спіймав».
ХІV. Блажен, хто людству вічне світло ніс,
Хто Слово мав за найгострішу зброю.
За тим народ возводиться, мов ліс,
І проти кривди він стоїть горою.
(ХV. Акровірш → Хвала Сковороді.)
Заповнити «вінок» (за часовою стрілкою) тими фразами, щоб склався акровірш.
ХV
Магістрал
Х
В
А
Л
А
С
К
О
В
О
Р
О
Д
І
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
І. Завдання першій команді.
По горизонталі: 1. Херсонський письменник, який народився у Чаплинці.(Кулик).
По вертикалі: 1. Із чим ходив ліричний герой під небом /1/? (Костуром).2. Із чим порівнюється хліб, що сходив по столах /2,3/? (Сонцем). 3. Що допомагало долати страх /1/? (Слово). 4. Письменник, який написав симфонію «Сковорода». (Тичина). 5. До якої мови звертається герой, обожнюючи її? (Батьківської).
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
||||
3 |
|
|
|
|
|
||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІ. Завдання другій команді.
По горизонталі: 1. Автор поезії «De libertate».(Сковорода).
По вертикалі: 1. Яке крило творило добрий змах? /5/?(Стрімке).2. Що озвалось до героя у сьомому сонеті?(Хмарка). 3. «…тепла вись»?(Небо). 4. «День Сковороди» – це «… сонетів». (Вінок). 5. Слово звучить… /1/(Сонячно). 6. Чого так забагато в Україні /12,13/?(Доріг). 7. Слово звучить… /1/(Медово). 8. У ній лиш істина грядуща /14/.(Правда). 9. Якого філософа згадано у сонеті /7/?(Сенека)
|
1 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
3 |
|
|
|
|||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
6 |
|
|
|
|
|
|||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|||||
|
8 |
|
|
|
|
|
|||||
9 |
|
|
|
|
|
||||||
VІІ. Підсумок уроку вчителем.
VІІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
ІХ. Домашнє завдання з інструктажем.
Читати повість «Конотопська відьма», скласти цитатну характеристику щодо героїв твору.