Конспект уроку літератури рідного краю. Валерій Кулик. Херсонщина.

Про матеріал

Конспект уроку літератури рідного краю. Валерій Кулик (Херсонщина). Збірка «День Сковороди: Вінок сонетів".

Зазвичай проводжу цей урок після вивчення творчості Григорія Сковороди у 9 класі.

Перегляд файлу

9 клас

Урок літератури рідного краю

 

Тема: Валерій Кулик.

Мета:ознайомити дев’ятикласників із творчістю поета Херсонщини: Валерія Кулика, розглянути ідейно-художній зміст збірки сонетів «День Сково­роди»; спонукати учнів до пошуково-пізнавальної діяльності;

розвивати культуру мовлення, пам’ять, уміння грамотно робити виснов­ки, удосконалювати навички аналізувати поетичні твори;

виховувати в учнів інтерес до літератури Херсонщини, зокрема до творчості В. Кулика, прищеплювати любов до поетичного слова.

Епіграф:                                          ... Колос зігнувся і дивиться в землю –

пізнай себе самого.

Небо в тисячі люстер перехмарюється –

пізнай себе самого.

Дніпро у тінь пославсь, а повен перебігу –

пізнай себе самого.

П. Тичина, симфонія «Сковорода»

Тип уроку: урок вивчення нових знань та розвитку на їх основі умінь та навичок.

 Обладнання і ТЗН: збірка сонетів «День Сковороди. Вінок сонетів» В. Кулика, портрети (світлини) поета різних періодів, виставка його творів, публікації із періодики, аудіозапис (звуки природи), ноутбук.

Література: 1. Голобородько Я. Чари трояндового вина: [Про нову книгу херсонця В. Кулика «Трояндове вино»] // Наддніпрянська правда. – 1995. – 2 березня.

2. Ігнатова Т. Книжкова виставка ювіляра: [Поету В. Кулику – 60] // Наддніпрянська правда. – 2008. – №61 (8 серп.). – С. 2.

3. Кичинський А. Валерію Кулику – 50 // Гривна. – 1998. – 31 липня.

4. Кулик Валерій Павлович // Знамениті і пам’ятні дати Херсонщини на 2008 рік: Бібліографічний покажчик. – Херсон, 2007. – С. 49 – 54.

5. «Теплиться в душі чарівне слово…»: [Поету В. Кулику – 60] // Херсонський вісник. – 2008. – №41 (9 жовт.).

6. Шульц Е. Валерий Кулик: «Мне не хватает… понимания…». О херсонском поэте // Новый формат. – 2006. – №6/7. –С. 20.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

       Слово вчителя.

Рефлексія.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Репродуктивна бесіда
  • Із творчістю яких митців нашого краю ви уже ознайомлювалися? Що вам найбільше запам’яталося?
  • Що ви можете сказати про Григорія Сковороду і його творчість? У чому ж геніальність цієї особистості?
  • Пригадайте, що таке сонет? Кого ви можете назвати із поетів, хто писав ці твори-шедеври? (можливо й у світовій літературі)
  • Що є особливістю акровірша? Чи змогли б ви скласти акровірш?
  • Як ви вважаєте, що потрібно людині, щоб життя їй не видавалося сірим, буденним?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.  

Оголошення епіграфа уроку.

... Колос зігнувся і дивиться в землю –

пізнай себе самого.

Небо в тисячі люстер перехмарюється –

пізнай себе самого.

Дніпро у тінь пославсь, а повен перебігу –

пізнай себе самого.

П. Тичина, симфонія «Сковорода»

ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

Херсонщина – край сонячних мрій, баштанний рай, степові простори, місце зустрічі Дніпра із морем. Херсонщина – це привітні люди. Херсонщина – місце, де творили і творять свої шедеври митці Слова: Микола Куліш, Іван Дніпровський, Дніпрова Чайка, Алла Тютюнник, Микола Братан, Анатолій Кичинський, Василь Загороднюк, Валерій Кулик, Іван Немченко… Кожен із творців незвичний по-своєму, але їх дещо об’єднує – херсонська свобода степу – рідна земля…

 Я вважаю, ви вже здогадалися про кого у нас сьогодні на уроці буде йти мова. Так, ми з вами ознайомимося із творчістю одного із найгеніальніших постатей нашого краю – Валерієм Павловичем Куликом. Він же присвятив цілу збірку сонетів Сковороді.

V. Основний зміст уроку.

  • Вивчення біографії та творчої діяльності Валерія Кулика.

Учитель. Розпочнімо ж наш урок зі знайомства із поетом, журналістом Валерієм Павловичем Куликом.

Учнівські повідомлення:

Учень. Валерій Павлович Кулик народився в селищі Чаплинка 1948 року, в родині освітян. Закінчив факультет української філології Херсонського педагогічного інституту. Працював кореспондентом районних газет у Чаплинці, Білозерці, Цюрупинську, Новій Каховці, створив і керував літературною студією «Біле озеро», а сьогодні очолює літературно-мистецький гурт «Таврійський первоцвіт».

Учень. Перші вірші Валерія Кулика було опубліковано у Чаплинській районній газеті «Радянська Таврія» 1961 року, а перша книжка поета «Відстані» побачила світ у видавництві «Таврія» у 1978 році. Сьогодні творчий доробок майстра слова нараховує близько двох десятків поетичних збірок та чотири пісенних. Кулик Валерій Павлович – член Національної спілки письменників України з 1996 року.

Слово вчителя (огляд творчості):

Поезія В. П. Кулика приваблює своїм широким тематичним діапазоном:

  • патріотична («Розмова з сином», «Світ мій світає з тобою, Українонько»);
  • філософсько-етична («Балада про вічне дерево», «І слухати зорю…»);
  • мистецька («Рожевий духоцвіт м’якої глини»);
  • героїчна («Бунтарська кров», «На Каховському плацдармі»);
  • історична («Колективізація», «Голод»).

Наскрізними у творах поета є образи саду, хліба, материнської хати, рушника, ластівки, ромашки, за допомогою яких автор прагне утвердити в довколиш-ності високі ідеали добра і краси, гуманності та благородства.

Мова поезії митця наповнена буйними соками рідної землі, вишукана й проста, барвиста і прозора, емоційна та розважлива.

Учень (ТВОРИ)

  1. Кулик В. П. День Сковороди: Вінок Сковороди. – Херсон: Наддніпряночка, 2008. – 20 с.
  2. Кулик В. П. Дорога до тебе: Вірші. – Сімферополь: Таврія,1989. – 64 с.
  3. Кулик В. П. Колодязь у степу: Ліричні вірші, переклади. – Херсон: Просвіта, 2002. – 52с.
  4. Кулик В. П. Світився гранями сонет: З російської літературної класики / Пер. В. П. Кулика. – Херсон: Персей, 2000. – 80с.
  5. Кулик В. П. Сонце моєї матері: Поезії. – Херсон: Чиста криниця, 1998. – 20с.

Журналістська діяльність В. Кулика. Нині Валерій Павлович є старшим редактором телебачення Херсонської облдержтелерадіокомпанії «Скіфія»; автор та ведучий літературно-мистецьких телевізійних програм; лауреат і дипломат кількох Міжнародних та Всеукраїнських телевізійних фестивалів. А телепрограма «Ахалцихе – квітка надії» про національні меншини Херсонщини у 2005 році була  удостоєна гран-прі на Міжнародному фестивалі у Донецьку. Почесне звання «Заслужений журналіст України» присвоєно старшому редактору Херсонської обласної  державної телерадіокомпанії «Скіфія» Валерію Павловичу Кулику. 

  • Ідейно-художній аналіз збірки «День Сковороди: Вінок сонетів».
  1. Слово вчителя.

У змістовій індивідуальній поетичній стилістиці Валерія Кулика форма посідає важливе місце. Саме про це свідчать його численні сонети, майстерно довершені вінки сонетів, а також філігранні (майстерно виконані) переклади сонетів та вінків сонетів.

  1. Виразне читання сонетів учителем та учнями (на вибір) /Додатки/. Читання відбувається під супровід аудіо запису (звуки природи).
  2. Пояснення слів:
  • Костур – груба палиця, часто із загнутим верхнім кінцем; ціпок.
  • Сума – торбина.
  • Габа заст. Турецьке сукно білого кольору.
  • Цямрина – одна деревина з колодязного зрубу; один ряд колод у зрубі. Верхня частина дерев’яного колодязного зрубу; колодязний зруб.
  • Вівня – вовче лігво (з давньоруської).
  • Флейта – духовий музичний інструмент високого регістру.
  1. Робота над змістами сонетів.

Кожен сонет поєднується невидимою ниточкою → Григорій Сковорода, який усе звідав, подорожуючи, «і все горів у зоряних думках».

 

І. Ідея: любов до батьківської мови.

    «Слово звучить і сонячно, й медово, Як шум тополь на весняних вітрах».

ІІ. Опис рідного краю,весни.

ІІІ. Вітер легко бився на плечі, любов’ю озорявся дорогою. (Який худож­ній засіб використано?).

ІV. Шлях, де сяяла рілля:

Він прибивавсь на милі береги

Високі, із гірською крутизною,

Де скелі возвишались, як Боги,

Над плесами, що грали рогозою…

 

V. Ідея: «Який вогонь несуть його байки! »

     Образ лелеки → «…стрімке крило творило добрий змах».

VІ. Основна думка: спасіння є – молитви дух святої... Блаженна мить хвилини золотої…

VІІ сонет про людей у селі, які давно не знають супокою. Образ білої хмарки → віра в краще, провісниця добра.

VІІІ. Основна думка: не піддаватися злу, боротися з труднощами. Символ – кетяг на калині (Що він символізує?).

ІХ. Основна думка: «Ми у житті красу плекать повинні, І вірити в щасливі кольори…», «Лиш віра наша буде прісно й нині…».

Х. Сковорода знав слово честі.

ХІ. «Просвітителя зустрічали на межині», день був у білому цвітінні – весілля.

ХІІ. «Любий друже, істину шукай Не в бурштинах оздобленій бантині, А в доброті, що лине через край».

ХІІІ. Паралелізм: В Кулик & Г. Сковорода. Доріг так забагато в Україні. «І світ мене ловив, та не спіймав».

ХІV. Блажен, хто людству вічне світло ніс,

Хто Слово мав за найгострішу зброю.

За тим народ возводиться, мов ліс,

І проти кривди він стоїть горою.

(ХV. Акровірш → Хвала Сковороді.)

  1. Робота в групах.
  • Визначити художні засоби в сонетах.

 

  • Пошуково-пізнавальна діяльність учнів.

Заповнити «вінок» (за часовою стрілкою) тими фразами, щоб склався акровірш.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХV

 

Магістрал

 

 

 Х

В

А

Л

 

А

С

К

О

 

В

О

Р

 

О

Д

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Гра «Хто швидше?» (учні поділяються на дві команди).

І. Завдання першій команді.

По горизонталі: 1. Херсонський письменник, який народився у Чаплинці.(Кулик).

По вертикалі: 1. Із чим ходив ліричний герой під небом /1/? (Костуром).2. Із чим порівнюється хліб, що сходив по столах /2,3/? (Сонцем). 3. Що допомагало долати страх /1/? (Слово). 4. Письменник, який написав симфонію «Сковорода». (Тичина). 5. До якої мови звертається герой, обожнюючи її? (Батьківської).

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Завдання другій команді.

По горизонталі: 1. Автор поезії «De libertate».(Сковорода).

По вертикалі: 1. Яке крило творило добрий змах? /5/?(Стрімке).2. Що озвалось до героя у сьомому сонеті?(Хмарка). 3. «…тепла вись»?(Небо). 4.  «День Сковороди» – це «… сонетів». (Вінок). 5. Слово звучить… /1/(Сонячно). 6. Чого так забагато в Україні /12,13/?(Доріг). 7. Слово звучить… /1/(Медово). 8. У ній лиш істина грядуща /14/.(Правда). 9. Якого філософа згадано у сонеті /7/?(Сенека)

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку вчителем.

VІІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

ІХ. Домашнє завдання з інструктажем.  

Читати повість «Конотопська відьма», скласти цитатну характеристику щодо героїв твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 травня 2018
Переглядів
3056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку