Літературне свято "Вшановуємо Тараса Шевченка" можна проводити як у ході предметного чи тематичного тижня, так і під час роботи у пришкільному таборі. Звернення до творчості українського генія завжди актуальне, а з огляду на сьогодення – і поготів. Важливим елементом свята є використання українських рушників, українського національного вбрання. Доцільно буде провести це свято у народознавчій кімнаті шкільного музею. Якщо ж така кімната відсутня, то слід прикрасити зал (клас) вишитими рушниками, народними та державними символами України.
Стахорщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Новгород-Сіверської районної ради Чернігівської області
Літературне свято
"Вшановуємо Тараса Шевченка"
для учнів 7-9 класів
Автор сценарію
Максимович Т. М.,
учитель української мови та літератури
2018
Тема: Літературне свято "Вшановуємо Тараса Шевченка".
Мета: розширити знання учнів про творчість і життя Т. Г. Шевченка; сприяти національному вихованню учнів, формувати у дітей уміння працювати в команді, розвивати здатність до взаємодії; формувати громадянську і загальнокультурну компетентність, вміння вільно висловлювати свої думки; сприяти розвитку пізнавальної активності школярів та їх творчих здібностей; виховувати любов до поезії, бажання читати твори Т. Г. Шевченка.
Наочне оформлення:
- портрет Т. Г. Шевченка, вишиті рушники ( з експозиції народознавчої кімнати);
- виставка творів Т. Г. Шевченка, учнівські роботи (ілюстрації до творів);
- презентація "Т. Г. Шевченко. Сторінками біографії";
- плакат-епіграф ("Твої думки, діла і заповіти – як вічне світло, як весняні квіти, цвітуть, живуть і будуть вічно жити!");
- плакат-девіз ( "Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не вартий пошани");
- кросворди на аркушах А4;
- макет дерева життя Т. Г. Шевченка, листочки із кольорового паперу, клей-олівець;
- стенд «Мій родовід» (родовідні дерева учнів).
Обладнання: підставка-мольберт для учнівських робіт; проектор, екран.
Реквізит:кольоровий папір, шаблони для виготовлення паперових квітів та паперових віночків, паперові кольорові стрічки із завданнями (10 шт.), ножиці (6 шт.), простий олівець (6 шт.), клей-олівець (2 шт.)
Діти в українському народному одязі ( одяг з експозиції шкільної музейної кімнати).
Музичне оформлення: В. Сильвестров. Кантата «Думи мої, думи мої..» на слова Т. Г. Шевченка (1977).
Вступ.
Літературне свято "Вшановуємо Тараса Шевченка" можна проводити як у ході предметного чи тематичного тижня, так і під час роботи у пришкільному таборі. Звернення до творчості українського генія завжди актуальне, а з огляду на сьогодення – і поготів. Важливим елементом свята є використання українських рушників, українського національного вбрання. Доцільно буде провести це свято у народознавчій кімнаті шкільного музею. Якщо ж така кімната відсутня, то слід прикрасити зал (клас) вишитими рушниками, народними та державними символами України.
ХІД СВЯТА
Вступне слово вчителя
- Діти, вам добре відомо, що наша земля зветься Україною, ми – українцями. Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей на землі. І нашу Батьківщину теж знають і шанують у світі. Хто ж прославив нашу українську землю? (учні дають свої варіанти відповідей).
Бесіда
- Кого і чому ми називаємо видатними українцями?
- Яких славетних українців ви знаєте? А славетних односельців? (сконцентрувати увагу учнів на односельцях, що воюють на Сході, були учасниками Революції Гідності).
- А чим ви можете і хочете прославити Україну?(Дати можливість усім бажаючим висловитися)
Слово вчителя:
- Девізом нашого сьогоднішнього свята є слова М. Рильського: "Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не вартий пошани" (плакат на дошці).Серед видатних українців найчастіше у ваших відповідях я чула ім"я Тараса Григоровича Шевченка. Саме про нього, його творчість, його любов до України ми сьогодні і поговоримо. Перш ніж розпочати нашу розмову, давайте переглянемо презентацію"Т. Г. Шевченко. Сторінками біографії" (учитель коментує кожен слайд презентації, стисло переповідаючи біографію митця. Залучає учнів до діалогу).
План презентації:
Нам з вами важко уявити Україну часів Шевченка і те, як серед ланів золотої пшениці, зелених садів, тихих вод і ясних зір жилося пригніченому, змореному народу. Про все це поет писав у своїх творах. Ви проілюстрували деякі з них (учитель звертає увагу учнів на заздалегідь підготовлену виставку ілюстрацій до творів Шевченка та про Шевченка).Тож завітаємо до вашої картинної галереї.
Кртинна галерея (учні по-черзі підходять до своїх ілюстрацій та презентують їх (називають проілюстрований твір, техніку виконання. мотивують свій вибір, називають епізоди біографії Кобзаря, пов"язані з твором (якщо знають).
Учитель
- Отже, ваші малюнки допомогли нам уявити, в якому чудовому куточку України жив Тарас Шевченко. Ви вдома та на уроках познайомилися з великою кількістю поетичних творів Кобзаря і підготувалися до конкурсу читців. Тож розпочнемо конкурс (обирають журі з учителів, учнів 8-9 класів та батьків,які можуть бути присутніми на святі. Журі оголошує результати, обґрунтувавши їх. Бажано відмітити з позитивного боку виступи усіх читців).
Учитель
- Я просила вас принести на сьогоднішнє свято свої родовідні дерева. Дякую, що виконали моє прохання. Впевнена, що у родоводі кожного з вас є видатні українці, які прославили свою маленьку Батьківщину – с. Стахорщину. Пропоную поділитися з нами цікавою інформацією про них (учні розповідають про видатних людей свого роду: учасників ІІ світової, бійців АТО, учасників Революції Гідності, ветеранів праці, жінок, що мають звання "мати-героїня" і т. ін.).
А тепер – пропоную вам конкурс знавців життєпису Т. Г. Шевченка (на дошці – "Дерево життя і творчості Т. Г. Шевченка". На дереві – дати. Діти прикріплюють до дерева листочки з правильними відповідями – подіями, що відповідають датам).
1. 9 березня 2014 - …(народився Т. Г. Шевченка)
2. 1925 - … (залишився круглим сиротою).
3. 22 квітня 1838 - … (викупили з кріпацтва).
4. 1838 - … (вступив до Академії мистецтв у Петербурзі).
5. 1840… - (вийшов у світ "Кобзар").
6. 1843 - … (повернувся в Україну із Петербурга).
7. 1845 - …. (закінчив Академії мистецтв).
8. 1847 - … (арешт, заслання).
9. 1858 - …(звільнення і повернення із заслання).
10. 10 березня 1861 - ….(Т.Г. Шевченко помер)
- Дякую вам, шановні учні, за те, що так гарно знаєте основні дати життя і творчості Т. Г. Шевченка. А тепер давайте перевіримо, чи ж так саме добре ви знаєте твори великого поета.
Конкурс "Розумники" (Діти діляться на 2 команди. Учитель роздає дітям шаблони , за допомогою яких вони швидко зможуть виготовити віночки із паперових квітів (залежно від рівня знань дітей про символічне значення квітів у вінку учитель може провести відповідну роботу: вести невимушену бесіду з учнями або ж розказувати їм про символічне значення барвінку, чебрецю, маку і т. д.). Паперові стрічки вчитель приклеює до віночків. По-черзі учасники команд відривають паперову стрічку з вінка, на якій написано цитату з поезій Шевченка,радяться з командою та називають поезію, цитуючи якомога більше рядків з неї. Якщо команда не знає відповіді, то питання переходить до іншої команди.( 1 відповідь – 1 бал).
сонце зустрічає..» («Світає…»: «Сон» комедія)
До самого долу..» («Тополя»)
Неначе й досі сивий дід
Коло хатиночки і бавить
Хорошеє та кучеряве
Своє маленькеє внуча…» («І досі сниться…»)
А на горі стоять палати…» (« Село! І серце одпочине…» поема «Княжна»)
так соловейко не дає..» («Садок вишневий…»)
У синє море: покриває…» («За сонцем хмаронька пливе..»)
Ніхто ніде не гомонів…» («Тополя…»: «Реве та стогне…»)
Недовго молилось…
Запекло, почервоніло
І рай запалило» («Мені тринадцятий минало…»)
І Дніпро, і кручі
Було видно…» («Заповіт»)
Учитель підводить підсумок, відзначає кращу командну роботу.
Кросворд «Білі плями» (робота в командах)
(Перемагає та команда, яка швидше впорається та отримає по вертикалі «Шевченко»)
так …. не дає»
маленьких … своїх»
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заключна частина
Слово вчителя
«Інтерв'ю»
Учитель: -А я найбільше люблю ось ці рядки великого генія:
Свою Україну любіть.
Любіть її… во врем'я люте,
В остатню, тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Розкуйтеся, братайтеся!
У чужому краю
Не шукайте, не питайте
Того, що немає
І на небі, а не тілько
На чужому полі.
В своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля.
Саме цими безсмертними словами українського генія, які уже майже два століття звучать як заклик до всіх Українців, я і хочу завершити наше свято. А вам, дорогі учні, раджу читати «Кобзар» щодня, бо ця книга – це книга життєвої мудрості, яка допоможе знайти відповіді на безліч запитань і стане мудрим порадником у житті. До нових зустрічей!
Матеріал для кольорових паперових стрічок
«…соловейко в темнім гаї сонце зустрічає..»
«…пташечка зраділа і защебетала»
«…у Дніпра веселочка воду позичає…»
«..край дороги гне тополю /До самого долу..»
«…Сидить /Неначе й досі сивий дід/ Коло хатиночки і бавить /Хорошеє та кучеряве /Своє маленькеє внуча…»
«…хлюпочуться качаточка поміж осокою..»
«…цвітуть сади,біліють хати, /А на горі стоять палати…»
«…а мати хоче научати,/так соловейко не дає..»
« ….І сонце спатоньки зове/ У синє море: покриває…»
«…Ще треті півні не співали, /Ніхто ніде не гомонів…»
«Та не довго сонце гріло,/Недовго молилось…/Запекло, почервоніло
І рай запалило»
«..Щоб лани широкополі,/ І Дніпро, і кручі/ Було видно…»
Кросворд «Білі плями» (робота в командах
1«Вітер з гаєм розмовляє, … з осокою»
2.«Поплив човен в синє ...»
3.«Пливе човен по Дунаю один за …»
4.«Пливе … води повен»
5.«Садок … коло хати»
6.«… зіронька встає»
7.«А мати хоче научати,
так …. не дає»
8.«Поклала мати коло хати
маленьких … своїх»
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|