Конспект уроку літературного читання у 3 класі "Учіться фантазувати. Василь Сухомлинський. «Дід Осінник» "

Про матеріал

Мета уроку: продовжити ознайомлення учнів з творчістю В Сухомлинського; вдосконалювати навички правильного, свідомого читання; збагачувати активний словник учнів; розвивати вміння робити висновки та узагальнення, висловлювати свої думки в логічній послідовності; розвивати творчу уяву молодших школярів, їхню фантазію; виховувати любов до художнього слова.

Обладнання. Мультимедійна презентація, інтерактивна дошка.

Перегляд файлу

8. Літературне   читання.    3 клас

 Тема. Учіться фантазувати. Василь Сухомлинський «Дід Осінник»

 

Мета. Продовжити ознайомлення учнів з творчістю В Сухомлинського; вдосконалювати  навички правильного, свідомого читання;  збагачувати активний словник учнів;  розвивати вміння робити висновки та узагальнення, висловлювати свої думки в логічній послідовності;  розвивати творчу уяву молодших школярів, їхню фантазію; виховувати любов до художнього слова.

Обладнання. Мультимедійна презентація, підручник «Літературне читання. 3 клас».

Хід уроку

  1. Організація класу

Створення емоційного настрою уроку.

    - Будь-яка робота виконується легше, якщо є  гарний настрій.  На хмаринках, які лежать у вас на партах напишіть усі почуття, які псують вам настрій, заважають бути щасливими, успішно працювати. А тепер на сонечку, яке теж лежить у вас на парті, намалюйте смайлик і вставте його у хмаринку. Сонечко закрило усі ваші погані почуття і ви можете активно працювати на уроці!

 Посміхніться і починаємо працювати!

Ми повинні бути дружними, активними, уважними, творчими. Слідкуйте за мовленням, запам’ятовуйте, давайте повні відповіді, читаючи, уявляйте, міркуйте та фантазуйте.

ІІ. Мовленнєва розминка

  1.   Розчитування за таблицею з пропущеним голосним (і)  (Слайд 1.).

Вперше – повільно.

Вдруге – швидше.

Втретє – дуже швидко.

Чим цікаві ці слова? Знайдіть слова, що римуються, назвіть їх парами.

  1. Інтерактивна вправа «Коли не хочеться читати»   (Продовжити  вірш з римуванням)

(http://www.samouchka/com/ua/ukr/pysmo I chytannya/02/)

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

Ви вдома працювали над літературною казкою Оксани Іваненко «Синичка». Чи уважно читали ви цю казку? Перевіримо це за допомогою гри «Ти мені, я – тобі».

 

ІV. Гра «Веселі рими»

  • Складіть невеличкі вірші із парами слів, що римуються.

Незабаром Новий рік,

Будем пити смачний сік.,

На годиннику вже шість,

До нас прийде гарний гість.

  • Послухайте і мій вірш з римованими словами.

Шибки малює майстер дід,

Залишає білий слід.

Отакий казковий дід

Його знає цілий світ.

  • Чи впізнали хто це? (Дід Мороз)
  • А сьогодні ви дізнаєтеся про існування ще одного казкового діда.

III. Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення теми і мети уроку

 - Прочитайте анаграму  «киннісодіД»  Так називається казка, над якою ми будемо працювати на цьому уроці. А написав її Учитель.

Учитель  розповідає:


Жив на світі Учитель. Він був середнього зросту, худорлявий; каштанове волосся відкривало високе чоло. Але головним на його обличчі були очі – карі, променисті, то лагідні, замріяні, то вимогливі, запитальні, а то й усміхнені, середнього зросту, худорлявий; каштанове волосся відкривало високе чоло. Але головним на його обличчі були очі – карі, променисті, то лагідні, замріяні, то вимогливі, запитальні, а то й усміхнені, жартівливі. Учитель за покликанням душі, він учив маленьких і великих школярів грамоти, математики, історії. Але більш за все він хотів навчити дітей думати, відчувати. Він хотів, щоб цей світ увійшов у душу маленької дитини, проріс чуйністю, добротою, дбайливістю, відповідальністю і людяністю. 

Гра « Пройди лабіринтом»

- Прочитайте слова, і ви дізнаєтеся, з якою людиною ми зустрінемося на уроці.  Ще більше дізнатися про Василя Олександровича Сухомлинського вам допоможуть мої помічники «Бібліографи»

 

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1. Бібліографічна довідка (Слайди 3-11)

Народився Василь Сухомлинський  28 вересня 1918 року у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сім’ї. Батько його, Олександр Омелянович орав, працював столяром, теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти. Мати, Оксана Юдівна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки. У сім’ї, крім Василя, було ще 3 дітей – Іван, Сергій і Меланія. Змалку в дітей виховували любов до книги. У спадщину від діда Василь отримав бібліотеку, що мала твори Франка, Гоголя, Лесі Українки, і цим дуже дорожив.

Як і решта селянських дітей, він учився в рідному селі у школі, закінчив семирічку. Потім закінчив Кременчуцький педагогічний інститут. 17-тирічним юнаком Сухомлинський – учитель мови і літератури – переступив поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя. Хіба що Друга світова  війна відірвала його від улюбленого заняття. У бою під Ржевом був тяжко поранений. Ворожий осколок уп’явся йому в груди і сховався біля серця. Після довгого лікування не зміг вернутися на фронт, а пішов знову працювати вчителем.

У 1948 році Василь Олександрович стає директором Павлиської середньої школи і беззмінно працює протягом 23 років до кінця своїх днів. Він вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім його роздуми виливалися на папір і ставали книгами, статтями. Для наймолодших школярів Василь Сухомлинський написав біля 1500 казок- мініатюр, оповідань, легенд. «Людина, - стверджував великий педагог, - народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною порошинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний».

 

 

2. Опрацювання статті в підручнику про життя і творчість письменника  (с.74-75)

1)Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання учнями статті

2). Гра «Слідопити» (вибіркове читання).

 - Знайдіть відповідь на питання словами тексту.

- Чому Василь Олександрович створив Школу під Голубим Небом?

 Де любив проводити уроки Сухомлинський?  Що він писав про свою школу? Чого навчав своїх учнів? Що ще  запам’ятали нове про нього?

 

Фізкультхвилинка (під музичний супровід)

 

3). Опрацювання казки «Дід Осінник»

4) Словникова робота: читання слів за вчителем «луною»

Осінник сторожко                   прислухається

узлісся                         мугиче             розвівається

дощовику           підводиться  здогадуються

- Прочитайте усі дієслова. Яке слово відрізняється і чому? (усі, окрім мугиче закінчуються на -ться). Зверніть увагу на їх вимову (-ця).  Доберіть до слова мугиче  - синоніми ( бурмоче, шепоче, тихо каже).  Поясніть слово «узлісся».

5)Гра «Передбачення»

- Прочитайте уважно заголовок. Як ви вважаєте, про що йтиметься в казці?     - Яким ви уявляєте діда Осінника?    зараз  слухайте і слідкуйте, для того щоб перевірити після читання  свою увагу і пам'ять. 

  6) Первинне читання казки підготовленим учнем.  Перевірка первинного сприйняття казки  

7) Тестування

  1. Де живе дід Осінник?

а) У полі;                        б) у садку;                      в) у лісі.

  1.                   На чому спить дід?

а) На сухому листі; б) на м’якому мохові;   в)на сирій землі.

  1.                   До пісні яких птахів прислухається дід Осінник?

а) Ластівок;                   б)журавлів;в)шпаків.

  1. У чому виходить дід Осінник з лісу?

а)У жовтому дощовику; б)у сірому дощовику;    в)у сірому плащі.

  1. До якого дерева прихиляється дід?

а)До берези; б) до дуба; в) до сосни.

  1. Борода діда Осінника - це:

а)Осінній дощ;б)осінній вітер;в)осінній туман.

8. Вправа: «Перевір себе» (Слайд 14)
1.в); 2.а);3.б);4.б);5.б);6.в)

9. Вправа для розвитку техніки читання. Гра «Буксирчик».

10. Читання  казки учнями «ланцюжком».

11. Робота над аналізом змісту казки

12. Гра «Слідопити» (вибіркове читання).

 - Знайдіть відповідь на питання словами тексту.                                                                        – Де живе Дід Осінник? -Як вигадаєте, чому у дідуся таке чудове ім’я?     - Звідки взявся його образ?  (Гриб підосінновик-підосічник) Порівняйте діда і гриб.

-Про який осінній місяць ідеться у казці?Виберіть для відповіді одне з прислів’їв:

- Як вересень,то дощик сіє. Жовтень ходить по краю та виганяє  птахів з раю. В листопаді зима з осінню бореться.                                                                         - Знайдіть в тексті звуконаслідування. Кому вони належать?    

 – Що робить Дід Осінник, почувши спів журавлів?

- З чим порівнює автор пісню діда Осінника ? ( з осіннім вітром) А бороду? (з осіннім туманом)

 

V. Закріплення й систематизація знань учнів

 

1.Інтерактивний метод «Мікрофон».

- Доведіть , що прочитаний нами твір –це казка.    -  Чим відрізняються оповідання від казки? 

  - Визначте тему і основну думку казки.( Про що ця казка  і чому вона нас навчила?) Чим сподобалася тобі казка?                                                  Висновок: Казка «Дід Осінник» про явища природи: осінь, осінній вітер і туман. Навчила  нас бачити красу природи і фантазувати…

2. Гра «Ми – поети».  Складання вірша про осінь (робота в парах)

Завдання: дібрати слова – рими

Нагадую вам прикмети охоче:

Зменшились дні і подовшали …( ночі).

Запам’ятайте прикмети народні:

Дні  іще теплі, а ночі…( холодні).

Уся дітвора тепла хоч бажає,

Та листя пожовкле з дерев ( облітає).

Скоро від холоду згинуть комашки,

Нічого їстоньки  буде для …( пташки).

Осінь від нас непомітно відходить,

Підсумок нашій роботі …( підводить).

 

 

VI. Домашнє завдання ( на вибір)

1.Читати  і переказувати казку

2.Намалювати  діда Осінника і описати його

 

VII. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку

 

1. Рефлексія настрою учнів – прийом зворотнього зв’язку  «Смайлики»                 

  - Чи задоволені ви тим, як пройшов урок? Покажіть свій настрій карткою

2. Повернення до очікуваних результатів уроку                                                     - Повернемося до завдань уроку, чи  здійснилися  ваші    очікування?                  Чивиконалипоставлені на початку уроку завдання? Вправа «Закінчи речення»(Слайд 14)Сьогоднішній  урок навчив мене…Прочитана казка Сухомлинського спонукає мене….Найцікавішим на уроці для мене було…Здобуті знання мені  допоможуть …

3.Самооцінювання власної роботи на уроці (підсумкова рефлексія)

4. Заключне слово вчителя 

- Любі мої учні! Мені дуже сподобалася ваша робота на уроці.  Хочу  вам подякувати за активність, уважність, співпрацю, правильні відповіді, підготовку до уроку. Я впевнена, що після цього уроку ми ще більше наблизилися до таємниць природи.

5.  Зображення на інтерактивній панелі слова «Молодці!».

 

 

docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
3238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку