Конспект уроку математики в 4 класі "Письмове ділення трицифрових чисел на двоцифрові. Задачі на знаходження середнього арифметичного."

Про матеріал
В конспекті пропонуються завдання, які формують уміння виконувати письмове ділення трицифрових чисел на двоцифрові, використовуючи алгоритм, та розв'язувати задачі на знаходження середнього арифметичного.
Перегляд файлу

Вітковська С.Р.,

вчитель Шепетівського НВК №1

ім. Героя України

М. Дзявульського

Хмельницької області

 

Урок математики в 4 класі

 

Тема. Письмове ділення трицифрових чисел на двоцифрові. Задачі на знаходження середнього арифметичного.

Мета. Формувати уміння виконувати письмове ділення трицифрового числа на двоцифрове, використовуючи алгоритм,

розв’язувати задачі на знаходження середнього арифметичного.

Розвивати обчислювальні навички, логічне мислення, кругозір.

Виховувати охайність у записах.

Обладнання.

  1. Богданович М.В. Математика: підруч. для 4 класу загальноосвіт. навч. закл./ М.В. Богданович, Г.П. Лишенко .-К.: Генеза, 2015.-№ 996-1003., с. 157-158.
  2. Таблиця  1

Письмове ділення трицифрових

чисел на двоцифрові у випадку двоцифрової частки

(Алгоритм роботи).

  1. Ділене…, дільник…
  2. Перше неповне ділене…

Отже, у частці буде …цифри.

  1. Поділимо … десятків  на ….

Дорівнює…

  1. Перевіримо. Помножимо дільник на це число. Одержимо… Це число менше від першого неповного діленого. Отже, цифру…дібрано правильно.
  2. Віднімемо від першого неповного діленого (…) одержаний добуток.
  3. Друге неповне ділене… од. Поділимо його на число… Дорівнює…
  4. Перевіримо. Помножимо дільник на це число. Одержимо… Це число

дорівнює другому неповному діленому. Отже, цифру дібрано правильно.

  1. Віднімемо від другого неповного діленого знайдений добуток. Остачі немає.
  1. Таблиця 2

Правило знаходження середнього арифметичного.

Щоб знайти середнє арифметичне кількох чисел, треба їх суму поділити на кількість цих чисел.

  1. Таблиця 3

Тема.

Письмове ділення трицифрових чисел на двоцифрові у випадку двоцифрової частки.

Задачі на знаходження середнього арифметичного

 

  1. Таблиця 4

Мета.

 Формувати уміння виконувати письмове ділення трицифрового числа на двоцифрове у випадку двоцифрової частки,  використовуючи алгоритм,

Розв’язувати задачі на знаходження середнього арифметичного.

Розвивати обчислювальні навички, логічне мислення, кругозір.

Виховувати охайність у записах.

  1. Таблиця 5

Знати.

Алгоритм ділення багатоцифрових чисел на двоцифрове число у випадку двоцифрової частки.

Правило знаходження середнього арифметичного.

  1. Таблиця 6

Вміти.

Застосовувати алгоритм ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові у випадку двоцифрової частки.

Знаходити середнє арифметичне.

  1. Картки

 

1 варіант

1.Обчисли

832:64 + 888:37

2.Задача

Космонавт Анатолій  Семенович Левченко був у космосі 168 год, Георгій  Степанович Шонін був у космосі 96 год, а Георгій  Тимофійович Береговий 72 год . Скільки в середньому годин перебував у  космосі кожний космонавт?

2 варіант

1.Обчисли.

966:42+812:58=

2.Задача

Український космонавт Олександр Олександрович Волков був у космосі 3 рази. Першого разу політ тривав 64 доби, другого-151 добу, а третього-175 діб. Скільки в середньому діб перебував  у космосі цей космонавт  протягом одного польоту?

 

  1. 9.Картки самоперевірки

     Картка самоперевірки

1 варіант

1.

832:64 + 888:37=37

2.Задача

1)168+96+72=336(год)-всього годин у космосі.

2)336:3=112(год)

Відповідь: кожний космонавт перебував у космосі в середньому 112год.

 

      Картка самоперевірки

2 варіант

1.

966:42+812:58=37

2.Задача

1)64+151+175=390(д.)-всього діб у космосі.

2)390:3=130(д.)

Відповідь: протягом одного польоту цей космонавт перебував у космосі в середньому 130 діб.

  1. Частини малюнка космічної ракети, на зворотній стороні яких написані приклади.
  2. Критерії самооцінки.

Критерії самооцінки

 

12-завдання виконані правильно, виправлень немає;

11-завдання виконані правильно, є 1 своє виправлення.;

 10-є 2 свої виправлення;

 9-є 1 помилка;

8-є 2 помилки;

7-є 3 помилки.

6-є 4  помилки.

 

Хід уроку

I  Організація класу. Створення позитивного емоційного настрою.

-Добрий день, діти. Рада бачити вас . Підійдіть до дошки і утворіть коло.

-Придумайте слова до букв слова УРОК(на дошці слово УРОК) і скажіть, що потрібно, щоб урок пройшов результативно.(Увага, розум, організованість, кмітливість.) (Відкриваю ці слова.)

-Якщо ви будете саме такими, то чекаю від вас (на дошці слово ДІЯ) думок швидких, ініціативи від усіх, яскравих оригінальних відповідей. (Відкриваю ці слова.)

-А над вивченням якої дії ми з вами зараз працюємо?

-Для того, щоб виконувати обчислення швидко, проведемо усний рахунок.

Усний рахунок.

Робота «ланцюжком». (В кожного учня частина паперу, на одній стороні якого написано приклад, а на другому-елемент малюнка.)

1526*0        0+3508     3508-508      3000:100      30*300     900:9        100*18       1800+2200         4000-1

3999-999            3000:1000         3*4      =12

-Складіть фігуру із частин малюнка, який зображено на зворотній стороні листків.

                                                        (Учні складають ракету.)

-Що зображено на малюнку?

-З яких геометричних фігур складається ракета, яка прилетіла на урок?

-Чому саме ракета прилетіла на урок дізнаєтеся, виконавши завдання математичного диктанту.

-Дякую вам за роботу. Сідайте за парти, запишемо число. Класна робота.

(В цей час перевіряю, як учні виконали домашнє завдання.)

II. Перевірка домашньої роботи.

-Отже, домашню роботу всі виконали. Оцінки поставлю, перевіривши правильність виконання завдань.

-Яке кінцеве число одержали в результаті усного рахунку? (12)

-З яких цифр складається число 12?

Каліграфічна хвилинка.

-Пропишемо ці цифри на дошці і в зошитах.

-А зараз проведемо математичний диктант.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Математичний диктант.

(З використанням 2-10 слайдів комп’ютерної презентації.)

-Напишіть назву найкоротшого весняного місяця, напишіть, як називається перше число дії ділення, друге число дії ділення, найбільше трицифрове число, найменше двоцифрове число. Від найбільшого двоцифрового числа відніміть 11 і запишіть результат. Саме стільки сузір’їв у наші дні виділяють астрономи. Запишіть число, в якому 376 одиниць 2 класу і 275 одиниць першого класу. Саме стільки кілометрів від Землі до Місяця. 12756 км –діаметр планети Земля. Запишіть, скільки в цьому числі одиниць другого класу. 

-Яким слово почали запис математичного диктанту? А яким числом закінчили записом?

-Як зв’язані між собою ці записи?

Мотивація навчальної діяльності.

-Перед вами-перший у світі космонавт Юрій Гагарін (слайд №11 комп’ютерної презентації) і перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк (слайд №12). А на наступному слайді (№13)-космічна ракета у польоті. І космонавти, і люди, які спроектували і побудували ракету, дуже добре знали математику. Сьогодні люба людина, яка себе поважає, не може не знати математики. Отож, і ми продовжуємо її вивчати і поглиблювати знання кожного уроку.

-Під час математичного диктанту ми закріпили знання, які будуть необхідні під час уроку.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

А на уроці ми працюватимемо над темою «Письмове ділення трицифрових чисел на двоцифрові у випадку двоцифрової частки. Задачі на знаходження середнього арифметичного.»  (Слайд №14). Мета уроку. Формувати уміння виконувати письмове ділення трицифрового числа на двоцифрове у випадку двоцифрової частки, використовуючи алгоритм, розв’язувати задачі на знаходження середнього арифметичного. Розвивати обчислювальні навички, логічне мислення, кругозір. Виховувати охайність у записах.

-Перегляньте мету уроку і скажіть, яку мету ставите перед собою ви. (Слайд №15.)

-Ви повинні знати алгоритм ділення багатоцифрових чисел на двоцифрове число у випадку двоцифрової частки, правило знаходження середнього арифметичного. (Слайд №16).

Ви повинні вміти застосовувати алгоритм ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові, знаходити середнє арифметичне. (Слайд №17).

V.Закріплення раніше засвоєних знань.

-Отже, приступаємо до ділення трицифрових чисел на двоцифрові. Хто бажає розв’язати за алгоритмом приклади на дошці?

300:25        108:12 

(Перший приклад розв’язуємо із коментарем.)

-Що спільного у цих прикладах?

-Що відмінного?

-Хто готовий виконати ділення трицифрових чисел на двоцифрові біля дошки?

-Прошу вийти 6 учнів і розв’язати приклади, використовуючи алгоритм.

468:39      540:45        672:56        804:67         288:24          876:73

(У цей час інші 6 учнів розв’язують приклади

39*12        45*12       12*56         67*12          12*24         73*12

-Учні, які сидять за партами, подивіться уважно на свої приклади, а тепер на приклади на дошці.

-Що цікавого помітили?

-Яким чином можна перевірити дію діленням?

-А зараз поміняємося місцями.

Учні, які виходять до дошки, розв’язують приклади

216:12        276:12          576:12          420:12         660:12         96:12

Учні за партами розв’язують приклади

216:18        276:23           576:48          420:35         660:55         96:8

-Що спільне у цих прикладах?

Що відмінне?

-Подивіться на свій приклад, а тепер – на дошку. Що цікавого помітили?

-То як можна перевірити приклади на ділення?

-Які уміння ви формували?

-Ці уміння знадобляться вам під час самостійної роботи, яку зараз виконаєте.

(Робота за варіантами, за картками. Час роботи-2хв.)

1 варіант

Обчисли письмово

595:17        966:21        798:57

2 варіант

Обчисли письмово.

952:56      989:23       888:37

Самоперевірка за відповідями, надрукованими на зворотній стороні картки сусіда.

-Хто виконав завдання без помилок?

-Хто допустив 1 помилку і виправив її? Дві?

-Яке уміння щойно формували?

-Уміння і знання ділити трицифрові числа на двоцифрові будуть вам  необхідні у подальшому вивченні математики і сьогодні під час розв’язування задач.

Розв’язування задач.

-А ще для розв’язування задач нам необхідно повторити правило, як знайти середнє арифметичне. Озвучте це правило.

(На моніторі слайд № 18.)

Задача 1000.

Задачу розв’язуємо біля дошки  і в зошитах.

Задача 889.

-А зараз розв’яжемо задачу 1001.

-Прочитайте задачу.

-Якого типу ця задача?

-Хто може розв’язати задачу самостійно, той працює сам, а хто ні-працюватиме біля дошки. 

-А зараз попрацюємо самостійно за картками.

Самостійна робота.

Ознайомлення із завданнями. Інструктаж.

Робота за картками.

  1. рівень

1.Обчисли

832:64                  888:37

2.Задача

Космонавт Анатолій  Семенович Левченко був у космосі 7 діб, Георгій  Степанович Шонін був у космосі 4 доби, а Георгій  Тимофійович Береговий-3 доби. Скільки в середньому діб перебував у  космосі кожний космонавт?

  1. рівень

1.Обчисли.

966:42+812:58=

2.Задача

Український космонавт Олександр Олександрович Волков був у космосі 3 рази. Першого разу політ тривав 64 доби, другого-151 добу, а третього-175 діб. Скільки в середньому діб перебував  у космосі цей космонавт  протягом одного польоту?

 

-Оберіть посильні завдання. Хто обрав завдання 3 рівня? 4 рівня?

Час роботи-6хв

Перевіряти правильність виконаних завдань будемо за картками самоперевірки. Оціните ви свої знання за критеріями самооцінки. (Критерії на дошці.)

 

 

 

 

Критерії самооцінки

3 рівень

9-завдання виконані правильно, виправлень немає;

8-є 1 помилка;

7-є 2  помилки;

6-є 3 помилки

              Критерії самооцінки

                                  4рівень

12-завдання виконані правильно, виправлень немає;

11-завдання виконані правильно, є 1 своє виправлення.;

 10-є 2 свої виправлення;

 9-є 1 помилка;

8-є 2 помилки;

7-є 3 помилки.

6-є 4  помилки.

 

 

Самоперевірка. Самооцінка.

 

     Картка самоперевірки

3рівень

1.

832:64=13                  888:37=24

2.Задача

1)7+4+3=15(д.)-всього діб у космосі.

2)15:3=5(д.)

Відповідь: кожний космонавт перебував у космосі в середньому 5 діб.

 

      Картка самоперевірки

4 рівень

1.

966:42+812:58=37

2.Задача

1)64+151+175=390(д.)-всього діб у космосі.

2)390:3=130(д.)

Відповідь: протягом одного польоту цей космонавт перебував у космосі в середньому 130 діб.

 

VІ. Підсумок уроку.

  • Над якою темою працювали під час уроку?
  • Які уміння закріплювали?
  • Що вам найбільше сподобалося?
  • Що було на уроці вашим найбільшим успіхом?

VІІ. Домашня робота.

Виконати завдання за картками.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зарванська Надія
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 лютого 2019
Переглядів
11410
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку