Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами дослідницької роботи учнів, з використанням комп'ютерних технологій
Міжпредметні зв'язки: історія, світова література, музичне мистецтво.
Теорія літератури: інтимна лірика, ліричний герой, лірична драма, медитативна лірика, аналіз ліричного твору
Методи та прийоми уроку:
метод-бесіда, прийоми-розповідь, самостійна роботі учнів за завданням вчителя, виразне читання, робота в групах, аналіз ліричного твору, пошуково-дослідницька діяльність, презентація, складання асоціативного куща, сенкану
Обладнання уроку: збірка І.Франка «Зів'яле листя», фотографії коханих жінок, презентація до уроку; запис пісні «Чого являєшся мені у сні?», «Ой ти дівчино, з горіха зерня», 3 жмутки жовтого зів'ялого листя, з кольорового паперу вирізане листя(для складання асоціативного куща)
Тема: Любовна лірика у творчості І.Франка.
Поетична збірка І.Франка «Зів’яле листя»
Мета:
Освітня:
Розвивальна:
Виховна:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами дослідницької роботи учнів, з використанням комп’ютерних технологій
Міжпредметні зв’язки: історія, світова література, музичне мистецтво.
Теорія літератури: інтимна лірика, ліричний герой, лірична драма, медитативна лірика, аналіз ліричного твору
Методи та прийоми уроку:
метод-бесіда, прийоми-розповідь, самостійна роботі учнів за завданням вчителя, виразне читання, робота в групах, аналіз ліричного твору, пошуково-дослідницька діяльність, презентація, складання асоціативного куща, сенкану
Обладнання уроку: збірка І.Франка «Зів’яле листя», фотографії коханих жінок, презентація до уроку; запис пісні «Чого являєшся мені у сні?», «Ой ти дівчино, з горіха зерня», 3 жмутки жовтого зів’ялого листя, з кольорового паперу вирізане листя(для складання асоціативного куща)
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Мотивація навчальної діяльності учнів
Слайд 1 Портрет І.Франка
Сьогодні на уроці, діти, ми продовжуємо вивчати творчість І. Франка. Ми вже вивчили його біографію, познайомилися з поетом – вічним революціонером, Великим Каменярем, українським Мойсеєм.
А сьогодні ви побачите іншого І.Франка - ніжного, відвертого у своїх почуттях, інколи навіть не сприйнятого таким іншим. Прослухайте, будь ласка, запис і скажіть, хто виконує цю пісню?
Пісня «Чого являєшся мені…»
Цю пісню ви чуєте майже щодня. Але не кожен з вас знає, що виконується вона на слова І.Франка. Звичайно, ця пісня про кохання. Бо кохання – одне з найсвітліших, найпіднесеніших людських почуттів. Воно неповторне і вічне, як саме життя. Любов всевладна, жагуча, тривожна. Саме під впливом страждань, «солодкої муки» від кохання народжуються щирі поетичні рядки. Шедевром інтимної лірики світової літератури є збірка І.Франка «Зів’яле листя», з якою ми познайомимось сьогодні.
2.Оголошення теми уроку
Слайд 2.Тема уроку
1. Робота в зошитах (запис теми,епіграфу уроку)
- Отже, запишіть тему сьогоднішнього уроку: «Місце любовної лірики в творчості І.Франка. Поетична збірка «Зів’яле листя»
3.Оголошення завдань уроку
Слайд 2 Завдання уроку
- Для того, щоб наш урок пройшов вдало , нам потрібно виконати такі завдання:
проблематику.
4. Повторити відомості з теорії літератури .
5. Усвідомити те, що любов – найвеличніше з людських почуттів на
прикладах поезії І.Франка
Слайд 4 Епіграф
А епіграфом до уроку будуть слова, взяті зі збірки:
Так, ти одна моя правдивая любов,
Та, що не суджено в житті їй вдовольниться,
Ти,найтайніший той порив, що будить кров,
Підносить грудь, та ба- ніколи не сповниться.
І.Франко
ІІ. Загальна характеристика поетичної збірки вчителем
Слайд 5.Цитата М.Коцюбинського
а)Історія створення збірки
Яка ж історія написання збірки, яка вже 117 років бентежить людські серця?
Коли читаєш її, майже фізично відчуваєш, через які страждання й випробування пройшов великий каменяр. Під тягарем життєвих обставин 40-річний поет втомився, знесилився, почувався зраненим звіром, що тікає у нетрі. Особиста любовна драма невзаємної любові, що тричі з’являлася йому, надломила його морально, надірвала душу. Були ще невдачі і в громадському житті – переслідування письменника польською й українською реакцією, його третє ув’язнення, недопущення викладання у Львівському університеті. Всі ці обставини зумовили написання збірки.
Вона відрізняється від всіх попередніх і наступних збірок не тільки тим, що присвячена одній темі – коханню, а ще й тим, що в ній немає спогадів, переходів почуттів. Вся збірка-один вибух почуття. А вірші збірки – це сповідь зраненої душі. Франка не побоявся видатися слабким, адже він, такий як і ми, він нам довіряє найбільші таємниці своєї душі.
Слайд 6.Дати видання збірки
Протягом 10 років Франка пише цілий ряд інтимних поезій, які об’єднує у поетичну книжку «Зів’яле листя», що з’являється друком 1896 р. (Перші поезії були надруковані ще до виходу збірки, у збірці «З вершин і низин»
В другому виданні світ побачив збірку у 1911 р.
б)Визначення провідного питання уроку
Збірка має підзаголовок «Лірична драма» і тому проблемне питанням, на яке ми дамо відповідь в кінці уроку буде: Чому збірка має подвійну назву?
У збірці відображено любовні страждання могутньої духом людини-ліричного героя.
-Згадайте правило» ліричний герой – це…
-Запишіть правило в зошити: Ліричний герой - особа, думки, почуття, якої виражаються в ліриці, це 2-я поета
Ліричний герой не ототожнюється з поетом, живе своїм життям у новій художній дійсності. Отже, ліричний герой збірки – це багатюща, гаряча й глибинна натура. А його любов до жінки-велична, всеохопна.
Слайд7.Теорія літератури.Ліричний герой
в)Композиція збірки
Композиційно збірка складається з 3 частин-жмутків, адже листя збирають в жмутки. Кожен з них – складається з віршів-«зів’ялих листочків»-ці листочки –«завмерлеє в серці кохання» (така влучна алегорія), бо як не можна воскресити зів’ялий лист, так не можна повернути до життя любов, яка вмерла.
Слайд 8.Композація збірки
Біографічна основа збірки - 3 кохання поета, 3 горлиці свого часу залетіли у сад кохання І.Франка. Він кохав їх щиро, та на жаль, окрім душевного болю, розпачу від цього кохання він не мав.
- Хто ж вони, жінки, що змусили серце Франка палати любов’ю і страждати?
г) Виразне читання вірша напам’ять вчителем «Тричі мені являлася любов» (на столі стоять портрети жінок, розказуючи вірш, вчитель демонструє кожен з них + слайд презентації)
Тричі мені являлася любов,
Одна несміла, як лілея біла,
З зітхання й мрій уткана, із обснов
Сріблястих, мов метелик підлетіла
Купав її в рожевих блисках май,
На пурпуровій хмарці вранці сіла
І бачила довкола рай і рай!
Вона була невинна, як дитина,
Пахуча, як розквітлий свіжогай! Слайд 9.Портрет Ольги Рошкевич
---------------
Явилась друга – гордая княгиня
Бліда, мов місяць, тиха і сумна,
Таємна й неприступна, як святиня,
Мене рукою зимною вона
Відсунула й шепнула потаємно:
«Мені не жить, тож най умру одна!»
І мовчки щезла там, де вічно темно.
Юзефа Дзвонковська – друге велике кохання І.Франка, їй присвячено поезії ІІ жмутку.
--------------- Слайд 9.Портрет Юзефа Дзвонковська
Явилась третя – женщина чи звір?
Гляди на неї – і очам приємно
Вживається її красою зір
То разом страх бере, душа холоне.
І сила розпливається в простір.
Саме завдяки останній – Целіні Журовській, якій присвячено вірші ІІІ жмутка і з’явилася вся збірка «Зів’яле листя». Слайд 10.Портрет Целіна Журовська
д) Пошуково-дослідницька робота учнів. (Повідомлення учнів)
А хто приніс ліричному герою найбільше страждань, про це вам розкажуть мої помічники, які отримали завдання заздалегідь.
Троє учнів розказують про кожну з коханих жінок І.Франка.
ж)Робота в групах. Визначення тематики «жмутків»
Потрібно швидко перечитати поезії кожного зі жмутків, визначити провідну тему кожного з них та записати на дошці та в зошити.
1 група- І жмуток
2 група – ІІ жмуток
3 група – ІІІ жмуток
(зразок відповідей )
І жмуток -Тут є вірші з громадянськими мотивами, але переважає скорботна інтимна лірика. Присутні життєстверджуючі мотиви
ІІ жмуток- Оспівує не лише кохання, а й чарівну красу природи. Пісні, романси
ІІІ жмуток- Пекельні переживання поета, спричинені нещасливим коханням
5. Художній аналіз поезії. Робота в групах
А) «Безмежне поле в сніжному завою»
1. Виразне читання поезії дітьми
2. Яке враження від прочитаного? (Поетичний образ нестерпного людського болю.
3. У якому значенні сприймається перша строфа – прямому чи переносному, алегоричному?
(Алегоричному поле – життя, Сніжний завій – життєві труднощі, скрутні обставини;
Кінь – надія, думка, мрія, життєвий стрижень, оптимізм
Ліричний герой страждає, прагне будь-що вирватися, втекти від болю, страждань, які йому завдає світ. Можливо, це нерозділене кохання, несправедливість з боку суспільства, можливо, ще з якихось причин.)
4. На що вказує прохання ліричного героя «Ох, дай мені обширу й волі!» ? (На суспільну громадську причину страждань героя)
5. Які художні засоби використовує поет?
Б) Робота в групах
І група індивідуальний художній аналіз вірша «Чого являєшся мені у сні?»
ІІ група «Ой ти дівчино з горіха зерня»
- Які риси притаманні герою?
- Від чого прагне звільнитися вершник?
( від нерозділеного почуття)
- Чим підкреслено образ самотності головного героя?
( зимовим холодом)
- Які епітети і метафори використав?
( від себе не втечеш)
4. Складання асоціативного куща .Бесіда з учнями
Діти, ми детально ознайомилися з поезіями, які входять до збірки.
-Які асоціації про кохання Франка у вас виникли?
На кожному листочку прошу написати одне слово, яке , на вашу думку, асоціюється з коханням Франка ( сум, печаль, переживання, радість, ридання, самотність і т.д.) – діти прикріплюють листи на дошку
- Які настрої переважають? (сумні)
- Отже, який висновок про кохання ліричного героя ми можемо зробити
(він страждав, це - драма)
- Чи зрозуміла вам тепер відповідь на наше проблемне питання?
(Автор назвав збірку драмою, хоча, власне це була драма його життя)
Отже, нерозділене кохання – це драма життя і поета , і ліричного героя.
І хто знає,якби життя І Франка склалося б по – іншому, і він не зустрів цих 3 жінок, чи народилися б такі чудові вірші?
-Чи може бути кохання без страждань?
-Чи змогли б ви нерозділено кохати?
5. Складання сенкану Слайд 12.Зразок сенкану вчителя
Кохання…
Прекрасне, неповторне…
Пригорнути, простити, ридати…
Відпустити і вільно літати…
Мить…
ІУ.Узагальнення вивченого.
1. Чи може бути кохання без страждань?
2. Чи змогли б ви нерозділено кохати?
3. Який настрій об’єднує вірші ліричної драми «Зів’яле листя»?
4.Який мотив об’єднує вірші ?
5.Скажіть, чи є засоби подолати хворобливі переживання, спричинені коханням без відповіді? Які це засоби?
У.Повторення і перевірка виконання завдань уроку
Слайд 13.Завдання уроку
УІ. Підбиття підсумків уроку
Заключне слово вчителя.
Читайте Франка, коли вам сумно чи радісно, коли ви переможець чи переможений, бо почуття,вкладені автором у рядки збірки, настільки сильні, що 100 тис. літ горіть готові і зігрівати нас.
Тож кохайте і будьте коханими.
Нехай життя дарує кожному чисте, вірне, щасливе кохання. І ці поетичні франкові рядки візьміть з собою у життя:
(під муз.Вівальді вчитель читає вірш напам’ять)
Які слова, дзвінкі й чудові,
Даруєш ти мені Господь,
Що ми в цім світі без любові?
Лиш грішна плоть, нікчемна плоть.
Куди б не йшли, за що б не брались,
Все, виявляється дарма.
Ніщо у цім житті нам не в радість,
Коли любові в нас нема.
Любов – це те, що буде вічно,
І ні початку, ні кінця.
Любов, як Всесвіт, що магічно
Пульсує в грудях у Творця.
І я складаю в кожнім слові
Йому подяку і хвалу
За цілий океан любові
Й за кожну крапельку малу.
УІІ.Домашнє завдання
Слайд 14.Домашнє завдання
1. Вивчити напам’ять та зробити ідейно- художній аналіз поезії «Чого являєшся мені у сні?»" «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»
Достатній та високий рівень:
напишіть твір-мініатюру «Трагедія закоханого серця в збірці І.Франка «Зів’яле листя»